Huisje meenemen of niet?

Thanks mateys for your input! We hebben ons er een beetje in verdiept en weten dat een caravan hier in NL inclusief verschepen goedkoper is dan eentje in Oz aanschaffen. Dus das de moeite waard. Moet nog wel uitzoeken hoe het zit met invoer rechten en kentekens enz... dat zou nog eens tegen kunnen vallen???
Wat betreft wonen in een caravan, dat doen we al, dus das no problemo, wat betreft caravan trash, we hebben al een hoop mee mogen maken in ons leventje hier en op de vele reizen naar Ozzie, dus daar maken we ons helemaal niet druk om. Het gaat ons nu puur om de vraag... eentje meenemen of eentje in Oz aanschaffen? We willen toch een stukkie land ergens kopen en daar in ons huisje op wielen gaan wonen tot we een eigen huisje hebben gebouwd. Dan word de caravan de plek waar onze WWOOFERS kunnen slapen en waar de NLders op vacation kunnen verblijven. Al met al, nemen we de home on wheels mee voor plus minus $10,000 of kopen we een oud wrak daar voor nog meer dan $10,000 (onder dit bedrag vind je geen woonbare caravan waar we met onze kindjes kunnen zijn)?
@Afterbang... see you next weekend! @Jack... see you in your back yard next year! @Family S... see you the weekend after next weekend? @ Afterbang... nog een keertje, heb geen mail of link of wat dan ook mogen ontvangen over forumuitjes... @everyone else who reads this... thanks again voor het meedenken & have a nice nite! xxx

Hier wat links over importeren, zijn zelf ook druk bezig alles uit te zoeken voor eventueel 2 motoren mee te nemen!

Het is alleen jammer, als je namelijk de caravan minimaal 1 jaar in bezit hebt op moment van vertrek, hoef je geen invoerrechten te betalen, je kunt het dan als "huisraad/persoonlijk goederen" meenemen.

Het is niet makkelijk, maar wel te doen!

http://www.infrastructure.gov.au/vehicles/imports/index.aspx
http://www.daff.gov.au/aqis/import
http://www.anglopacific.co.uk/documents/importing-cars-aus.pdf
http://www.daff.gov.au/aqis/import/vehicles-machinery/motor-vehicles

Hier nog een link voor RORO shipping...1 van de weinigen in NL naar OZ.

http://www.allroundshipping.nl/

Good luck:up:

Hey Steve, wel ff je motorimport info in het Bikers topicje zetten hè :)

Ik zag namelijk dat een nieuwe (demo) Yamaha Teneré in NL goedkoper is dan een tweedehandse in OZ :eek:

Het is alleen jammer, als je namelijk de caravan minimaal 1 jaar in bezit hebt op moment van vertrek, hoef je geen invoerrechten te betalen, je kunt het dan als "huisraad/persoonlijk goederen" meenemen.

Geld dat ook voor een motor??

Hey Steve, wel ff je motorimport info in het Bikers topicje zetten hè :)

Ik zag namelijk dat een nieuwe (demo) Yamaha Teneré in NL goedkoper is dan een tweedehandse in OZ :eek:

Motoren, campers, caravans....alles is duurder in Oz! En flink ook!
Dus nu alvast je motorfiets op de kop tikken in NL is echt geen slecht idee, kan gewoon mee in de container!

Hmmm... Toch maar ff uitzoeken of een crossertje/allroad hier goedkoper is als her nu nog gekocht moet worden.

Martens: ik begreep van Dorethy, dat de makkelijkste route met je huis naar Oz is door in een Tornado te rijden.

P.s. doe de groeten aan Michael Jackson ;)

Motoren, campers, caravans....alles is duurder in Oz! En flink ook!
Dus nu alvast je motorfiets op de kop tikken in NL is echt geen slecht idee, kan gewoon mee in de container!

Nou, da's niet helemaal waar volgens mij. Heb diverse (weg)motoren op Marktplaats en Gumtree vergeleken. Dat kwam er behoorlijk gelijkwaardig uit. Ook bijvoorbeeld een Subaru Forester (auto) is qua kosten op Marktplaats en Gumtree redelijk gelijk. Caravans en De Yammie Tenere waren dan weer duurder in OZ... Dus ff goed kijken en vergelijken!

Nou, da's niet helemaal waar volgens mij. Heb diverse (weg)motoren op Marktplaats en Gumtree vergeleken. Dat kwam er behoorlijk gelijkwaardig uit. Ook bijvoorbeeld een Subaru Forester (auto) is qua kosten op Marktplaats en Gumtree redelijk gelijk. Caravans en De Yammie Tenere waren dan weer duurder in OZ... Dus ff goed kijken en vergelijken!

Alles wat rolt en uit Japan of Azie komt is redelijk betaalbaar en gelijkwaardig als NL...Toyota b.v is weer wat goedkoper als NL...Een Landcruiser is al helemaal niet te koop in NL en anders voor de hoofdprijs! In Oz ook weer op elke hoek van de straat te koop!

Ik wil een BMW motorfiets meenemen, een 1200GS...zoek die maar eens op;)
Het aanbod is er gewoon niet zoals in NL/DL

Ja, een BMW.... Dan vraag je er ook om ;) Australië is eigenlijk meer Azië dan Europa, dus yep ook Aziatisch kopen. Daarom verbaasde de Yammie Tenere me wel. Dat die zoveel goedkoper was in NL... o_O

Denk teveel vraag naar in OZ... Dan blijft de 2e hands prijs hoog.

Om nog even terug te komen op de oorspronkelijke vraag:
- ik weet niet hoe duur het is om hem mee te nemen. Transportkosten is 1 ding, maar wat komt er nog aan invoerbelasting bij, en wat zijn er aan verdere kosten om te mogen importeren? Moet ie een keuring oid hebben?
- wat betreft de vervelende buren, dat hangt er ook van af hoe flexibel je zelf bent. Zijn de buren niet leuk, dan zet je het ding ergens anders neer? Da's makkelijker dan met een huis dat je gekocht hebt, of met een huurcontract van 12 maanden
- een huis wat je bevalt mee kunnen nemen is natuurlijk zowiezo fijn! Als de kosten vergelijkbaar zijn, en je vindt het huisje dat je nu hebt een fijn huisje, dan is dat wat mij betreft een goede reden om hem mee te willen nemen... Ik denk dat er meer op dit forum zijn die het liefst hun huis met hele hebben en houden zouden verplaatsen naar een mooi plekje in Oz.

Dus de hamvraag is denk ik: hoeveel kosten komen er nog bij de transportkosten?

Back