Huizenmarkt... Brrrr

Tijdens een fijne kennismaking met onze overburen (uit Sydney) werden wij getipt op de mogelijke shock die we gingen ervaren bij het zoeken naar een huis. Ik dacht dat de buurvrouw een geintje maken toen ze vertelde dat ons huis een paar miljoen zou kosten in Sydney. Kopen lijkt helemaal niet te doen maar huren is ook schrikbarend duur. De lonen liggen dan wel iets hoger maar dan nog. Huisvesting is 40% duurder dan in NL?!? Wie heeft tips hoe dit aan te pakken? Goedkope (relatief) huis zal niet lukken, oké, maar wat is dan een goede optie? Ons eigen huis kunnen we verhuren tegen goed tarief (gelijk aan hypotheek + onkosten) maar dan? Daar vervolgens krom liggen om je woonkosten te betalen is niet echt de bedoeling... Tips anyone?
 
Nou ja, dat is maar net hoe je het bekijkt. Mijn vriend zal daar een baan moeten vinden maar goed, waar dat exact zal zijn... Who knows?
 
Nou ja, dat is maar net hoe je het bekijkt. Mijn vriend zal daar een baan moeten vinden maar goed, waar dat exact zal zijn... Who knows?
Je hoeft natuurlijk ook niet in het midden van Sydney te wonen. Als je bereidt bent te reizen is er nog wel wat goedkopers te vinden. Ik werk in Mascot, maar woon bij Gosford. Het is een schrikbarende tijd in de trein, maar hier vind je nog wel huizen onder of rond de half miljoen.
 
In de buitenste suburbs van Sydney, bv in de buurt van Hornsby of in de Hills district is het leuk wonen en daar is ook nog wel iets betaalbaars te vinden. Of kijk eens in de Blue Mountains. Waarschijnlijk wel duurder dan Gosford, maar een hele mooie omgeving en goed te doen met openbaar vervoer. Zoals vaker gezegd, domain.com.au en realestate.com.au geven veel informatie over wat er zoal te huur is en wat het kost per week.

Edit: Ook ten zuiden van Sydney zijn er betaalbare huurwoningen te krijgen, maar daar heb ik zelf geen ervaring mee. Ik ken dat deel niet zo goed, maar in Sutherland of Camden schijnt het ook leuk te zijn om te wonen. Maar hoe dan ook zul je een keuze moeten maken tussen betaalbaar wonen en reizen, klein wonen met het gemak van korte reistijden en meer in de stad wonen of krom liggen.
 
Last edited:
blauwe bergen joehoe
Als je bijvoorbeeld een uur in de trein niet erg vindt, dan is het een optie om te kijken in de Lower Blue Mountains of net wat @slatsr zegt. In de stad is het duur punt.
Dus je zult keuzes moeten maken, simpel. Blauw liggen voor een hutje in de stad of een hutje buiten de stad in het blauw ;)of 1 van de andere geweldige suburbs.
 
blauwe bergen joehoe
Als je bijvoorbeeld een uur in de trein niet erg vindt, dan is het een optie om te kijken in de Lower Blue Mountains of net wat @slatsr zegt. In de stad is het duur punt.
Dus je zult keuzes moeten maken, simpel. Blauw liggen voor een hutje in de stad of een hutje buiten de stad in het blauw ;)of 1 van de andere geweldige suburbs.

Yep! Wij zittten in de Lower Blue Mountains and het is vanaf hier een uur met de trein tot aan Sydney Central station met maar een paar stops en 'luxe' trein vergeleken bij de suburban lines. Huis met drie slaapkamers zit hier rond de 600.000 voor wat redelijks. Vergelijkbaar huis huren kan hier nog prima voor 500 per week. Maar het kost dus wat tijd en 15 dollar per dag aan reiskosten. Parkeren bij de stations is gratis.
 
Overigens las ik een leuk artikel over Rentvesting. Zelf een bescheiden apartement huren and dan een huis voor investment kopen.

http://www.domain.com.au/news/great-aussie-dream-shunned-in-favour-of-rentvesting-20160520-gozgo9/

Daar had ik ook al over nagedacht! En stel dat de markt helemaal op zijn gat gaat en je het niet meer kan verhuren, kan je er zelf in trekken. Het is dat de misses dat niet zou trekken, anders... :)

Beetje off-topic wellicht maar wel een interessant artikel over huizen; kopen, huren en je levensdoelen.

http://www.canberratimes.com.au/mon...ting-over-home-ownership-20160513-gouap4.html

Ook economisch zou je de rekening kunnen opmaken;
Je verliest rente op je spaargeld, je betaalt rente op je hypotheek. Moet zelf allerlei kosten extra betalen. Daarentegen heb je na de duur van je hypotheek (indien niet aflossingsvrij) wel een huis. Er zit een kantelpunt in je huur van nu, de kosten van je hypotheek etc. Iemand zei ooit dat die berekening voor veel mensen nog wel eens een verrassing kan zijn. Ben er zelf niet ingedoken :)
 
Ik surf effe mee op dit topic... Hoe hebben jullie je huis verhuurd als ik vragen mag? Ik hoor van alles en nog wat over het verhuren van je huis en dat daar best wel wat 'winst' uit te halen valt. Misschien als je de prijs van je huis omhoog kan schroeven, valt er meer te betalen in Sydney...

Heeft er hier iemand wel een gehoord van Renthia, die helpen blijkbaar bij verhuur van woningn? Hun website ziet er wel goed uit www.renthia.com
 
Voor veel starters op de huizenmarkt is Sydney inmiddels onbetaalbaar geworden. In de meeste woonwijken ligt de huizenprijs inmiddels gemiddeld op 1 miljoen of hoger. Vooral huizen in nabijheid van stations, doorgaande wegen, winkelcentra en scholen zijn gewild en dus hoger in prijs. De meeste huizen worden via een veiling verkocht, en er zijn veel Aziaten met hele dikke portemonnaies voor wie een 1-1.5 miljoen totaal geen probleem is.

Veel mensen kopen een huis voor investment; de huuropbrengst dekt de eventuele hypotheek, en bij negative gearing (dus verlies maken op de investment), zijn die verlizen aftrekbaar is. En elke makelaar zal je graag helpen (tegen een prijs) bij het verhuren en managen van je huis. Ik zou niet snel met een website in zee gaan.

Natuurlijk kan je verder weg wonen, maar moet je rekening houden met woon-werk verkeer.

Overigens stond eerder deze week in de krant dat Sydney inmiddels op nummer 4 staat op de lijst van risico steden waar de huizenmarkt ontzettend opgeblazen is....maar ja, dat wordt al jaren gezegd, en elk jaar stijgt de prijs weer verder.
 
@A.Bos Let wel even op dat als het over je huis in NL verhuren hebt, de hypotheekverstrekker meestal niet staat te springen dat jij je huis verhuurd en zelf naar de andere kant van de wereld verhuist. (Just a remark)
 
@A.Bos Let wel even op dat als het over je huis in NL verhuren hebt, de hypotheekverstrekker meestal niet staat te springen dat jij je huis verhuurd en zelf naar de andere kant van de wereld verhuist. (Just a remark)

Het werd mij zelfs verboden. Maar goed, dat was mijn insteek toch al niet. Verhuren en dan hier zitten, snel verkopen was het devies.
 
Hmm ja klopt... Ik weet dat hypotheekverstrekkers soms (vaak) moeilijk doen, maar dat begint volgens mij ook een beetje te veranderen... Zeker als het erom gaat dat je tijdelijk naar het buitenland gaat. Dan kan je onder de diplomaten clausule makkelijk je huis verhuren. Voor onbepaalde tijd is wat lastiger...

Ja een makelaar kan, maar die zijn ook vaak gierig. Na de courtage doen ze vaak helemaal niets meer. Blijkbaar Renthia juist wel.

Maar bedankt voor het advies!
 
Bij ons in de straat barst het van de huizen die verhuurd zijn aan expats (Den Haag) dus verhuren is niet zo'n issue. Ons huis zomaar verkopen gaan we niet doen. Als het allemaal gaat lukken eerst even een paar jaar proberen en dan kijken of definitief willen blijven. Maar goed, zo ver zijn we nog lang niet.
 
Check dat verhuren ook even met je bank, die hebben er vermoedelijk een heel andere mening (mag niet!) over. Feitelijk ben je in overtreding van je hypotheek overeenkomst en mag de bank de hypotheek opeisen. Ze komen er lang niet altijd achter, maar een gewaarschuwd mens.....

Dat negative gearing in Australie heb ik nooit begrepen. Alle Aussies vinden het geweldig, maar wat is het nut dat je van een verlies van een euro 50% mag aftrekken? Je investering draait nog steeds 50% verlies...... En bovendien verknoeit buy-to-let de woningmarkt in redelijk grote mate.
 


OFX
Back
Top