huren in Brisbane duur!

Sylke

New Member
We zijn net nieuw op het forum en kunnen onze dagen vullen met het lezen van de topics op deze site. Daar ben ik wel heel blij mee. Ik moet zeggen dat ik wel geschrokken ben van de hoge huurprijzen in brisbane! Als ik de online krantjes uitpluis word ik daar niet vrolijk van. Ook las ik ergens dat er geen huurbescherming is. Betekent dit dat de landlord je er zo uit kan zetten? Dan zou het wel heel onzeker wonen zijn. Hier in Brunei is dat wel het geval. Als de landlord een hogere prijs kan vangen, mag de huurder vertrekken. Maar hier staan veel huizen leeg, dus kun je makkelijk doorverhuizen en de kosten van een verhuizing zijn laag. Hoe is dat in Brisbane?
Weet iemand misschien of de wijk Brookfield deels blank heeft gestaan door de extreme regenval van de afgelopen tijd? We vinden dit een aantrekkelijke wijk vanwege de rust, ruimte en grote tuinen (erg belangrijk met 5 kids). Ben benieuwd of het mogelijk is daar een huurhuis te vinden. Ik zag wel dat er nu heel veel stukken grond opgekocht worden door projectontwikkelaars, dus daar hebben ze grote plannen.

Groetjes,
Sylke
 
Hoi Sylke,

Ik weet niet of Brookfield heeft blank gestaan (valt misschien wel te Googlen), maar de huurprijzen zijn inderdaad aardig omhoog gegaan. Er is een enorm gebrek aan huurhuizen; het komt zelfs voor dat een huis uitverhuurd wordt aan de hoogste bieder. Niet leuk, maar waar. Brisbane rijst de pan uit, vandaar.
Ik neem aan dat je allang op www.realestate.com.au hebt gekeken.

Succes!

Irene
 
Hoi Irene,

Ja, die site ken ik. Er zit vaak wel opvallend veel verschil tussen de huurprijzen. Sommigen vragen zonder gene 2 keer zoveel voor een vergelijkbaar huis. Aangezien wij een redelijk groot huis nodig hebben voor de tribe, ga ik toch ook nog wat verder dan Brookfield kijken.
Dat Brisbane snel groeit heben we gemerkt aan het aanbod banen dat er nu opeens is. De Australiers die ik hier ken vinden zelf Brisbane ook de mooiste plek om te wonen (klimaat, groen). Ook horen we dat veel Australiers in en rond Brisbane hun oude dag gaan doorbrengen. Hopelijk kan de stad de snelle groei aan.

Groetjes,
Sylke
 
huren zijn duur geworden hier, helaas. als je bereid bent verder weg te gaan wonen, bv richting burpengary, kan er een stuk meer dan dichterbij.
huizen in brookfield ed zijn er wel maar dit zijn wel meer 'koop'wijken dan huur wijken, in mijn beleving. Wij huren ook hoor. Mijn indruk is dat er wel veel vraag is maar niet zo extreem als het af en toe op tv lijkt. Dat extreme is vooral als je dichtbij/in de stad wilt wonen. Wijken als ferny hills, keperra ed is het best te doen. Het meest lastige is asl je nog geen baan hebt en geen australische referenties (helaas zelf ondervonden dat je dan echt geluk moet hebben).

Wat vind je een grote tuin? ivm de gemiddelde tuin in nl zijn ze hier meestal wel groter (behalve in de nieuwbouwwijken!) maar echte grote stukken tuin (1 acre en groter) is toch wat minder aanbod. Of je moet meer willen betalen (450 dollar bv krijg je wel een leuk huis voor maar ja dat is ook wel flink).

huurbescherming bestaat hier niet. Ze kunnen je er zo weer uitzetten (geloof twee weken opzegtermijn aan het eind van het contract) of als ze het tussentijds willen verkopen. Dat is het grote nadeel hier maar ik weet niet of het vaak gebeurd.
nou ik hoop dat je er wat aan hebt
 
Brookfield is prachtig maar inderdaad wel meer een "koop"wijk. En een dure ook! Dat is veel acreage living met enorme villa's. Het is wel heel erg mooi daar. In de buurt zijn Kenmore, Kenmore Hills, etc. Voor zover ik weet heeft Brookfield niet blank gestaan.

Zoals anderen hier ook al zeggen zijn huurprijzen hier behoorlijk hoog, maar niet onbetaalbaar hoor, afhankelijk van waar je wilt wonen. En een groot huis met tuin vind je in veel wijken. Wijken als Bald Hills, Bracken Ridge, Zillmere, Fitzgibbon etc. zijn ook nog wel te doen. En zo zijn er nog veel meer. Deze zijn ten noorden van het centrum (ong. 15 km).

En volgens mij valt het wel mee met "het eruit gezet worden" bij het huren van een huis. Misschien iemand die daar ervaring mee heeft (hoop het niet)?

Henriette
 
Kijk op de site van RTA (http://www.rta.qld.gov.au/) indien je meer wil weten over de rechten die je als huurder of verhuurder hebt.

Volgens mij kan je niet zo maar uit het huurhuis gezet worden als je een fixed agreement hebt. Wanneer het huis of appartement verkocht is kunnen ze je wel geld bieden om je eerder dan de huurovereenkomst uit het huurhuis te krijgen.
 
Voor zover ik weet moet de verhuurder 2 maanden vantevoren aangeven dat je eruit moet. Als de datum dat je eruit moet voor de expiry date van je lease is moet de verhuurder je verhuiskosten vergoeden

Wij hebben het helaas een keer gehad aan het einde van een 6 maand contract (dus geen vergoeding  :-() en we zouden een maand erna voor 3 weken naar Europa dus hadden we maar een maand om huis te vinden en te verhuizen... allemaal goed gegaan uiteindelijk  :up:
 
Ik vind de prijzen ook erg omhoog gaan. Wij hebben mazzel en huren gelukkig voor niet al te veel. Maar als ons contract afloopt mag de huur met een "redelijk" bedrag omhoog. Als ik naar andere huizen kijk en zie hoeveel ze daar voor vragen, ben ik bank dat onze huur enorm omhoog gaat in april. Helaas kun je voor datzelfde bedrag echt niks meer vinden. Dus zullen we het moeten gaan betalen. En zo komen de renteverhogingen ook bij de huurders terecht :(.
 
We zijn nu bezig met een huis in Pullenvale, best ver uit het centrum. De verhuurster wil nu dat we beginnen met een tweejarig huurcontract. Als we er eerder uit zouden willen, moeten we toch die twee jaar betalen. Dit vinden we wel benauwend. Wat als het niet bevalt in het huis, of in de wijk, dan zit je mooi vast. Of is een tweejarig huurcontract heel standaard?
 
Van wat ik weet zijn 6 of 12 maanden contracten de standaard

De regel is dat als jij als huurder de lease breekt, je de huur door moet blijven betalen totdat de verhuurder een nieuwe huurder heeft gevonden. Een verhuurder kan natuurlijk wel heel kieskeurig zijn en zal geen haast hebben om een nieuwe huurder te vinden omdat de huur toch wel betaald wordt. Aan de andere kant: met de huidige krapte op de huurmarkt is een huis zo weer verhuurd

Gaat de verhuur via een makelaar Sylke?
 
Hoi Sylke,

Het is zoals Jan het zegt; 1 jaar is normaal, of zelfs 6 maanden, maar vanwege het gebrek aan huurhuizen beginnen huiseigenaren die eisen te stellen, just because they can. Maar als jullie je er niet lekker bij voelen, niet doen dus!

Keep us posted :)
 
Twee jaar huren kan ook voordelig zijn, want ze kunnen twee jaar lang niet de huur verhogen. Bij ons contract werkt het als volgt: stel ons contract loop tot en met juni, maar in april willen wij eruit. Dan kunnen wij twee dingen doen. Of zelf een nieuwe huurder zoeken, geen extra kosten. Of een week huur betalen en dan gaat de real estate wat actiever op zoek. Ik weet dat het voor ons waarschijnlijk niet zo moeilijk is om ons huis kwijt te raken. Maar in Pullenvale is het misschien wat lastiger (wel een leuke basisschool daar :D heb ik een keer ingevallen). Ik zou sowieso nooit een huis huren zonder het gezien te hebben. Wij hebben er, toen we hier kwamen wonen, heel wat bekeken. Maar 9/10 keer was het zo'n teleurstelling als je de foto's en de omschrijving mocht geloven.
 
Zoals Rebecckka zegt zit er ook een voordeel aan: je weet twee jaar lang wat je huurprijs is. Mooie omgeving daar in Pullenvale!

En het breaken van de lease als het echt moet gebeurt best vaak hoor...Als je zelf voor een nieuwe geschikte huurder zoekt om de rest van je lease over te nemen dat hoeft het niet zo'n probleem te zijn.

Wel vooral eerst kijken zou ik zeggen en als je het mooi vind: doen. Twee jaar zijn ook nog ns zo voorbij....

Henriette
 
Ja Jan, de verhuur gaat via een makelaar.
Vanochtend liet ze ons weten dat de verhuurster toch akkoord gaat met 12 maanden lease. Vic gaat wel eerst het huis bekijken. Ik zou het liefst, voordat we erin gaan wonen, het huis laten behandelen (gassen of spuiten?) tegen spinnen. Het staat namelijk al een tijdje leeg en het ligt tegen de bosrand aan. Ik heb gehoord dat je dat non-toxic kunt laten doen, maar ik heb liever toxic, zodat alles helemaal dood is. Welk bedrijf heeft een goede reputatie in Brisbane? Is het trouwens waar dat er in Brisbane veel vliegende kakkerlakken zijn?
 
Hee Sylke! Zat toevallig nog aan je te denken vandaag, vroeg me af hoe e.e.a. ervoor stond.

Om meteen wat antwoorden te geven: vraag even wanneer het huis voor het laatst gesprayed is: als de vorige bewoners huisdieren hadden, zijn ze verplicht geweest de pest control te laten komen. Indien ja; laat de makelaar even checken (receipt zien).
Een goede vriend van ons heeft een pest control bedrijf, en die beveel ik je natuurlijk van harte aan ;-) Overigens, non-toxic? Toch wel toxic voor insecten! Wat ook heel goed werkt is Pestrol (www.pestrol.com.au), een automatisch spraybus die je gewoon continu aan hebt staan, zo kom je van allerlei insecten af, en het stoot ze zelfs af.

En ja, er zijn vliegende kakkerlakken, maar ik zie die meestal op hun rug, dankzij bovengenoemde spray. Zo erg zijn die dingen nou trouwens ook weer niet, dat zit allemaal tussen onze oren... :-D Toen we jaren geleden in de stad woonden, 3 hoog, hoorde en zag ik ze regelmatig langsbrommen. Maar joh, als je flyscreens hebt, dan heb je d'r nauwelijks last van.

Al wat meer bekend over de vertrekdatum?

Groetjes,

Ireen
 
hi hi, Ireen, laat ik nou vorige week een keer wakker gemaakt zijn door een grote rooie kakkerlak die over mijn arm kroop!!! Yak!

Twas wel eenmalig hoor, was ..........ja raadt het al.........ergens naar binnen gevlogen!
Overigens ook extreem weinig last hier hoor. Het was de eerste in een jaar of zo...

Henriette
 
Een bekend bedrijf voor pestcontrol is amalgamated pestcontrol. Die sproeien elk jaar bij ons, en wij hebben eigenlijk helemaal nergens last van. Moet eerlijk zeggen dat wij wel screens hebben. Dat is wel een voordeel :).
 
[quote author=henriette link=topic=8241.msg115057#msg115057 date=1207034392]
laat ik nou vorige week een keer wakker gemaakt zijn door een grote rooie kakkerlak die over mijn arm kroop!!!
[/quote]

Was vast en zeker behulpzaam bedoeld, was je door de wekker heen geslapen? :)

Wat betreft de fly screens, huizen die dat níet hebben, zijn gelukkig een uitzondering. (Even voor Sylke, want die ziet ze al vliegen :-D)...
 
Hee Ireen, hoe heet het bedrijf van die vriend van jullie? Ik wil een dubbele kill-dosis, om zeker te zijn; wil niet wakker worden van een grote, rooie, kakkerlak op mijn arm. :p Ik hou van de natuur, maar dan wel op mijn voorwaarden: geen creeps in m'n huis en geen muggen op m'n terras.
Is het gangbaar dat de verhuurder flyscreens levert, of hebben jullie die allemaal zelf aangeschaft?
Vraag me ook af of de verhuurster haar muren netjes moet achterlaten. Ze hebben heeeeel veeeel schilderijtjes aan de muur, dat zijn dus allemaal haken en ogen. Moet zij die muur herstellen of moeten wij dat doen? Ik neem aan dat als wij dat huis weer verlaten, we alles in de oorspronkelijke staat moeten terugbrengen.

Over 6 weken verlaten we Borneo. We gaan eerst nog 5 weken naar Europa. :cool: En dan vliegen we door naar Brisbane!  :roll:
 
Wij moeten eerst toestemming vragen aan de makelaar voor we een gaatje mogen maken in de muur. Wij hebben dus alleen de bestaande haakjes in gebruikt. Ook bij aankomst in het huis ALLE gaten, scheuren, deuken en andere gebreken gefotografeerd. Je moet namelijk "bond" (borg) betalen, een maand huur in ons geval. Die krijg je alleen terug als je geen dingen stuk hebt gemaakt. Wel heb je "fair use" dus als je vloerbedekking slijt, dan is dat okee, want dat kun je verwachten. Al met al is het gewoon even goed alles doorlezen voor je een contract tekent. Wij hadden de screendoors trouwens op ons huis zitten. Wij hebben niets aan het huis gedaan, kijk dat scheelt dan weer wel.
 
Back
Top