huurhuis, tips en wetenswaardigheden,...........

lizzyhas

XPdite Sponsor
nog en dikke week en we gaan down under.
We zullen dan snel naar een huurhuis moeten gaan kijken.

Als ik nu al op realeetstate kijk dan zie ik natuurlijk al best veel naar mijn zin, maar soms als ik het huis google zie ik dat het huis ook op de salemarket staat.

das niet jofel.

Vandaag zag ik zelfs een huis te huur en dat bleek onderdeel van een object te zijn van 2 huizen aanelkaar en stond ook te koop.

Straks vind ik wat leuks en dan wil ik er natuurlijk zo lang mogelijk wonen, de eerste 3 jaar zeker, hoe voorkom ik dat het een huis is wat snel op de salemarket komt of al is, zijn ze daar duidelijk in??
Want in de ads v realestate staat het dus niet vermeld.

Kijk je louter via internet , of ga je ook lokaal naar makelaar toe????

Wat is zo een beetje de beste gang van zaken en waar moet ik op letten.

alle tips welkom
 
Dat is altijd een gok Lizzy wat betreft verkoop. Toen wij in ons 2e huurhuis gingen was er geen sprake van verkoop maar na 3/4 maanden kwam de makelaar opeens met het verhaal dat de eigenaar wilde verkopen. Toen zijn we dus meteen op zoek gegaan naar een koophuis, geen last meer van dat probleem ;)

Als je een huis ziet op internet wat je wilt huren moet je sowieso langs de makelaar. Ook hebben alle makelaars lijsten met de huurhuisen op dat moment. Die kun je zo van de balie meepakken en een rondje gaan doen welke je aanstaat, daarna bel je dan de makelaar (of ga je langs) dat je ze wilt bezoeken en dan maak je samen een afspraak. Soms ben je dan alleen maar meestal komen er dan nog meer geinteresseerden kijken.

Als het huis je aanstaat en je wilt het huren moet je een formulier invullen met persoonlijke gegevens en dan is het zeg maar een soort "loterij". Die applications gaan dan naar de eigenaar en die zegt wie hij er in wil hebben.
 
De inspecties zijn op zaterdagmorgen dus rondrijden met de kaart op schoot en zoveel mogelijk huizen bekijken. Als er veel competitie is is het soms handig om door de week met een paar agents in contact te blijven en te kijken of je iets door de week kunt zien voordat de rest er op zaterdag doorheen komt. De agents (en eigenaars!) maken het graag rond zonder de moeite en risico's van een inspectie op zaterdag, dit kan in je voordeel werken als je snel kunt beslissen.

Huren is anders dan in Nederland, er zijn geen woningcorporaties. De huurmarkt is voornamelijk prive, veel gewone mensen bezitten huizen als investering om te verhuren vanwege belastingvoordelen, die de agents managen voor een % van de huur. Er is een breed aanbod (van bouwvallen tot luxe woningen). Huizen worden compleet met light fittings / curtains / blinds / tapijt / oven verhuurd, en zonder toestemming van de verhuurder mag je niet schilderen enzo.

Huren gaat meestal per jaarcontract waarna beide partijen op kunnen zeggen, verlengen of de huidige lease door laten lopen.  Het is dus wat flexibeler en minder lange termijn dan de verstrekkende rechten van huurders in Nederland. Drie jaar zekerheid heb je met huren in Australie niet maar daar staat tegenover dat je ook makkelijk weer wat anders hebt.

Dat huis wat ook te koop staat zou ik vergeten. Je weet nooit zeker of een huis dat je huurt verkocht gaat worden. Maar als dit gebeurt kan het best zo zijn dat de volgende eigenaar het ook wil verhuren en je er dus in kunt blijven. En er zijn regels tav minimale opzegtermijn in dat geval.

Met de loterij ben ik het niet eens. Agents en / of eigenaars kiezen gewoon de applicants met de beste referenties (inkomen, huur historie etc. Huisdieren en worden niet altijd gewaardeerd is helaas de realiteit). Als new arrival heb je natuurlijk geen huurhistorie, maar dit hoeft geen probleem te zijn als er een goede reden voor is (en die heb je). Juist in dit geval zou ik bij je applicaties wel een copy van een brief waar iets van salaris opstaat ofzo als bewijs dat je de huur kunt betalen.

Als huiseigenaar heb ik nog nooit een applicatie van een huurder gezien, dat regelde de agent. De laatste keer dat ik verhuurde was het 1 belletje van de agent voor de ja/nee van mij. Dat ging zoiets van: "ik heb een kandidaat, het is een stel, ze verdienen genoeg, hebben geen huurhistorie omdat ze in de laatste 5 jaar in hun eigen huis woonden, we denken dat ze goede huurders zijn." Ik had geen idee wie de andere applicants waren.

Huurcontracten zijn standaard met vaak een extra a4-tje met specifieke dingetjes (bv. dat je het tapijt moet reiningen als je eruit gaat). Zorg ervoor dat daar geen onredelijke dingen van je worden gevraagd.

Succes!
 
Wij hadden als referentie een brief mee gekregen van onze hypotheek verstrekker, waar in stond dat wij de laatste 10 jaar keurig netjes onze hypotheek hebben betaald en geen achter stand hadden. Verder hebben wij de verhuurder van ons short term appartement als referent opgegeven. Ook daar konden we dus mee laten zien dat we geen betaalachterstanden handen.
Verder blijkt aangeven dat je een aantal maanden vooruit wilt betalen erg prettig te werken. Wij wilden een lease van minimaal 12 maanden en hebben afgesproken 6 maanden vooruit te betalen. We krijgen nu een lease (huurcontract) voor 6 maanden en wanneer Dirk een baan heeft kunnen we dat verlengen naar 12 of 18 maanden minimaal. Is voor beide partijen prettig. Zij hebben nu voor die 6 maanden de zekerheid en wij zitten niet vast aan een contract mocht het niet lukken met een baan.
 
Wij hebben de ervaring dat via de lokale makelaar het beste werkt.
Het aanbod wat er is is reeel en je hebt direct contact. Zorg inderdaad dat je referenties hebt(indien mogelijk) en dat je voldoende identificatie hebt(paspoort en AU rijbewijs). Ook bewijs van voldoende geld(of vaste baan) doet wonderen.
 
Ik ben heel blij met deze tips,want voor ons komt het ook steeds dichterbij. :beach:
 
Vergeet vooral ook niet om gewoon even bij de buren aan te bellen en te vragen hoe de straat is. Hebben wij ook bij een aantal straten gedaan. Kan best handig zijn. Zo kom je er achter of de bewoners dingen samen doen, of juist niet, of er Tokkies in de straat wonen of juist niet....

Australiers vinden het ook helemaal niet erg als je dit aan ze vraagt. Wij zijn tot nu toe nog niemand tegen gekomen die ons niet te woord wilde staan.
 
Let er ook op of een huis airco heeft die je ook op verwarmen kunt zetten. Of een openhaard/kachel. Lijkt misschien overbodig maar hier in NSW zijn we heel blij dat we bijde hebben. Zonder is het echt koud in huis.

Huizen zijn hier minder goed gebouwd als in Nederland. Gordijnen en lampen laten ze meestal ook hangen!

Groetjes Marga
 
Even onze ervaringen met het huren van huizen (zitten nu in ons tweede huurhuis) Het eerste huis waar wij in woonden stond ook te koop en te huur, maar de eigenaar van het huis maakte het niet echt uit. Werd het verkocht, goed, maar kwamen er huurders in voor een half jaar of voor een jaar, dan was dat ook goed. Wat er als eerste gebeurde zeg maar.

Verder is het niet zo dat je altijd een jaar contract hebt, een half jaar contract kan ook. Bij ons was het ook het geval dat we de eerste 3 maanden huur vooruit moesten betalen, buiten de borg om, omdat we nog geen baan hadden. Dit hadden we ook zelf aangeboden om te doen, omdat ze het vaak als een plus zien dat je dat zelf aan biedt.

Ook heb ik nog niemand hier zien schrijven over de break lease. Mocht je een jaar contract hebben en na 6 maanden, om wat voor reden dan ook, uit het huis willen, dan breek je je contract en moet je een break lease betalen. Dat is 1 week huur en dat wordt gebruikt om opnieuw advertenties op te stellen. Volgens mij kun je het ook een beetje zien als een soort verkapte boete. Daarna moet je de huur blijven betalen totdat er nieuwe bewoners voor het huis zijn gevonden. Wij hadden ons contract verbroken, omdat we geen ADSL konden krijgen in dat huis en vanwege Maluka's internet gerelateerde werk hadden we niet genoeg aan de download limiet van wireless (5 of 6 gigabyte per maand). Wij zijn in dat huis blijven wonen totdat er nieuwe huurders waren gevonden.

Als je dan een huis hebt gevonden en je bent goedgekeurd door de agent of eigenaar, dan krijg je een formulier met daarop per kamer aagegeven wat er te vinden is. Dan moet jij aangeven of alles schoon is, of het werkt en of er niets kapot is. Dit moet je erg zorgvuldig doen, want stel dat je vergeet aan te geven dat er een grote blauwe veeg op de muur zit van je slaapkamer, dan moet jij zorgen dat dat schoon of gerepareerd is als je het huis weer uit gaat. Vaak kijken ze niet naar "wear and tare" zoals ze dat noemen. Oftewel, normaal gebruik van je huis. Een goede tip is om foto's te maken van alle beschadigingen en vlekken en dat dan ook te doen met datum weergave, zo dat je in ieder geval bewijs hebt van alles wat kapot of beschadigd is door de vorige bewoners.
 
Was nog wat vergeten...
Pas geleden wasren wij op de oprit bezig om de auto te wassen en toen werd ik aangesproken door een stel die interesse hadden om in onze estate een huis te kopen. Ze vroegen ons ook naar de buurt en of er veel kinderen woonden enz. Hebben wij niet gedaan bij onze zoektochten, maar het is wel een heel goed idee van Sacha.

Verder hadden wij 2 brieven in het engels waarin de Rabobank aangaf dat we de hypotheek altijd keurig op tijd betaalden en van de administrateur van onze flat dat we de service kosten ook altijd keurig op tijd betaalden. Dit werd bij ons ook meegerekend als referentie, dus mocht je, naast al het andere wat je nog moet regelen, dit nog voor elkaar kan krijgen kan het altijd handig zijn. Je kunt volgens mij best zelf opstellen wat je nodig hebt in het engels en vragen of ze dat op officieel briefpapier uit willen printen.
Wij hebben ook mensen die we hier kenden opgegeven als persoonlijke referentie, omdat ze daar vanuit de agency om vroegen, maar daar hebben ze helemaal niets mee gedaan.

Wij hebben gewoon afspraken gemaakt per telefoon met de makelaars en hadden op 1 dag ongeveer 7 huizen om te bekijken. Het grappige is ook dat Australiërs binnen een minuut of 3 het huis wel gezien hebben en een applicationform meenemen. Bij bijna alle bezichtigingen waren wij pas als laatsten weg :) We hebben bij 1 huis ook met een paar stellen op de oprit staan wachten en dat huis was vreselijk!

Ik zou trouwens ook opletten of het huis een overdekte entertainment area heeft. Wij hebben in 1 huis gekeken waar ze dat niet hadden en daar knapten wij op af. Die mensen deden het met een parasol, maar vonden dat niet voldoende, omdat die niet genoeg schaduw opleverd en hier wil je niet regelrecht in de zon zitten in de zomer. Gelukkig zijn er niet veel huizen die geen overdekte entertainment area hebben hoor.

Wat ik ook grappig vind is dat we bij ons eerste huis gewoon op zoek waren naar een dak boven ons hoofd en nu bij het tweede huis zijn we veel specifieker geworden in onze wensen en 'eisen'
 
Hoe koud is Melbourne in de winter?
Is een kachel dan ook noodzakelijk?

Goeie tips idd van Sacha en Annemiek! :up:
 
Als je alleen op foto's kijkt zie je bijv. niet of er een huis naast staat dat 2 verdiepingen heeft,
of dat er schuinboven je 2 huizen staan die recht in je tuin kijken. Dus, als je wilt huren zonder
het gezien te hebben moet je toch rekening houden met zulk soort dingen. Denk er maar aan dat
een foto altijd mooier is dan de realiteit, of meestal dan toch. Wij hebben trouwens in het jaar
dat wij in ons huurhuis woonden (en nee, de eigenaar ging echt niet verkopen hoor hahaha)....
echt niet echt niet echt niet) Dus na 2 maanden:
- makelaar 1 voor de verkoop van het huis
- makelaar 1 met de fotograaf
- huis van de markt af
- valuer die de waarde van het huis kwam bepalen
- huis weer op de markt
- makelaar 2
- makelaar 2 met de fotograaf
- makelaar 2 met klant 1
- makelaar 2 met klant 2
- makelaar 2 met klant 3
- huis van de markt af
- smoke alarms controle
- aircon reparatie
- inspectie 1 (verhuurbedrijf dat checkt of je alles wel netjes hebt)
- inspectie 2
- inspectie 3
- inspectie 4
en nee.....daar heb je niks tot weinig over te zeggen, je krijgt gewoon een briefje in de bus van dan en dan (vaak
24 uur van te voren) komen die en die in jehuis. Sleutels halen ze gewoon op en tjakkaa, binnen zijn ze.
Of je moet er vrij voor nemen of bellen om een tijd af te spreken dat ze dan langskomen als jij er ook bent. Maar
het geeft je niet echt het gevoel dat je huis je home is, of je moet er tegen kunnen al dat vreemd volk over de vloer :wink:

Dus......hier nog wat cliché's.....erger je niet aan het voorspelbare........een gewaarschuwd mens telt voor 2  :lol:

Ik zeg niet dat dit bij iedereen gebeurt, maar het kan dus wel. En ook al zijn de mensen allemaal aardig.......het blijft een
beetje vervelend.

Greetz Miranda
 
[quote author=clair link=topic=10167.msg141764#msg141764 date=1246286639]
Hoe koud is Melbourne in de winter?
Is een kachel dan ook noodzakelijk?

[/quote]

Heel erg noodzakelijk!!!!!! Melb is echt van de extremen. 's Zomers heel erg warm, 's winters echt koud. En dan heb je nog het 4 seizoenen in een dag syndroom..... Dus JAAAA Een kachel is een absolute must!
 
Wij wonen aan de Central Coast van NSW (net boven Sydney), en ook daar is een kachel een must. Ookal gaan de minimum termperaturen in de winter maar tot +5, je zou er in NL toch ook niet aan moeten denken dat je bij die temperaturen zonder verwarming moet zitten! Je kunt echter prima losse kachels kopen op electriciteit of gas (als je die aansluiting in je huis hebt, wat niet standaard is in Australië).

Wat ik eigenlijk nog belangrijker vind is goede isolatie! Hier in onze omgeving is dat moeilijk te vinden in een huurhuis (Victoria volgens mij beter). De kosten kunnen snel oplopen in de winter, of in de zomer als je een airco wilt gebruiken (om over je CO2 uitstoot nog maar niet te spreken). Dus mijn advies: denk niet te snel: wat een schattig/pitorsesque/karakterestiek oud huis, die nemen we. Kijk even goed wat voor materialen gebruikt zijn, of er isolatie aanwezig is (muren en dak) en of er kieren in het huis zitten. Stenen huizen zijn over het algemeen beter dan houten (weatherboard), maar is geen garantie voor betere isolatie!


Wat de huurmarkt betreft: wij gaan voor het eerst verhuizen binnen Australië. Van een huurhuis naar een ander huurhuis. Zowel de eerste als de tweede keer hadden we binnen 3 weken iets gevonden waar we blij mee waren. Het kan hier echt heel snel gaan, vaak een kwestie van enkele weken tussen beginnen met zoeken en verhuizen.

Gouden tip (niet verder vertellen :up:): vul direct de application form in en lever die zsm in met al je papieren. Ookal zeggen ze vaak dat ze alle formulieren bekijken en dan een geschikte huurder selecteren, in de praktijk gaat het anders. De eerste die ze binnen krijgen en lijkt te passen bij wat de verhuurder zoekt, onderzoeken ze verder (referenties etc). Ben je geschikt, dan krijg je gewoon de woning zonder dat ze kijken naar de andere applicants. Ben je dus de tweede die het formulier inlevert, heb je meteen een achterstand. Dus denk er niet te lang over na, doe je huiswerk voordat je het huis gaat bekijken, en overhandig meteen de papieren. Je kunt altijd nog zeggen dat je de woning niet wilt, mocht je geselecteerd worden!

Succes ermee! Heb je nog tips nodig, stuur me gerust een PM-etje!

Sander
 
[quote author=SandRebel link=topic=10167.msg141797#msg141797 date=1246331409]
Gouden tip (niet verder vertellen :up:): vul direct de application form in en lever die zsm in met al je papieren.
[/quote]

Een andere tip die goed werkt is op het formulier zetten dat je bereid bent $5 per week meer te betalen, zo ben ik iedere keer aan een huurhuis gekomen en dat terwijl er bij de bezichtiging er heel veel andere mensen waren.
 
5 dollar meer??
Daar zou ik persoonlijk geen mensen tegen mijn zin in mijn huis laten huren, ik dacht juist dat de huren onderhandelbaar waren als je bv uit dat je wel lang van plan bent te gaan huren.
 
Toen wij ons huurcontract hadden verbroken moesten we er wel mee akkoord gaan dat er bezichtigingen plaats konden vinden. Het huis ging toen weer in de verkoop en de verhuur. Elke zaterdag en zondag hadden we op vaste tijden bezichtigingen. We kregen 24 uur van te voren een brief in de bus met de tijd, mocht deze veranderen. We konden thuis blijven als we wilden en we mochten ook weg gaan.
Wij maakten elke keer het huis schoon voordat de bezichtigingen waren, maar dat schijnt niet echt Australisch te zijn om je huis keurig op te ruimen en schoon te maken voordat er mensen komen kijken. We zijn wel eens in een huis wezen kijken waar het een enorme troep was. Misschien kunnen Australiërs daar doorheen kijken, maar ik knapte af op het huis door de rommel...

Ook is het normaal dat je na 3 maanden een inspectie krijgt en soms krijg je er na 6 maanden nog een. Gewoon even kijken of alles nog goed bevalt, of er niets kapot is en of je de boel een beetje netjes onderhoudt.
 
Back
Top