Het blijkt maar weer dat het overal anders is: hier in Broome, bij mijn makelaar, is er iedere twee maanden inspectie. Aangekondigd per brief, heel ruim van te voren en ze mogen er dan wettelijk in met de sleutel als je niet thuis bent.
Verder is het ook borg en zes weken huur vooruit. Break lease kan overal anders zijn. Inderdaad gewoon betalen totdat er een nieuwe huurder is. Hier zeggen ze dan vaak dat men een week vrije huur kan krijgen. Die betaald de vertrekkende huurder. En ze doen dat ook rustig als je zelf een nieuwe huurder voordraagt en alles gewoon in orde is, ze niet hoeven te adverteren en makkelijk overgedragen kan worden.
Ze houden van schoon, maar van diverse huurders bij diverse makelaar hoor ik dat de een een mierenneuker is en de ander niet; 'wilt u wel het aanrecht vegen voordat u het huis verlaat tot de fan bladen moeten schoon of het gras gemaaid'.
Goede tips wb het vantevoren invullen van het formulier, volgens mij standaard per staat. Dat zou je dus al thuis kunnen doen en adres inlaten en achterlaten met je eigen setje kopieën als je geïnteresseerd bent.
Ik ben inmiddels wel wat gewend wb Australische huizen. Hoe ouder, of fibro huizen bv, hoe slechter vaak - vooral gezien NL standaard. Sommige mensen hier vinden het allemaal normaal, die vreselijke tegels in badkamers, kalksporen (bruin en echt heel moeilijk weg te krijgen), foeilelijke ongeschikte badkamerkastjes etc. Hoe nieuwer het huis hoe beter lijkt wel op te gaan. Maar soms mag je echt dagen aan de schoonmaak, ongedierte bestrijding en moet je zowat wel schilderen om het leefbaar te maken. Ik pas daar dus voor en zit nu in een wat saai maar net en vrij nieuw en onderhoudsvriendelijke vrijstaande duplex. Ach, je kunt niet alles hebben, maar nieuwere huizen zijn wel vaker ongedierte en reptielen proof vind ik.
Huisdieren hebben is een nadeel. En als je echt valt voor een huis kan het je lelijk opbreken als je gaat onderhandelen over dingen in het contract die eigenlijk onzin zijn.
Meest schokkend vind ik persoonlijk nog de attitude van de mensen die bij real estate agencies werken; vaak echt ronduit onbeschoft en onhebbelijk, yak.
Veel foto's maken, absoluut, ik heb er denk ik 150. Heb vaak gehoord dat de inspectierapporten onvolledig zijn en dat je bij vertrek echt heel grote rekeningen gepresenteerd krijgt. Hier in Broome wordt door tennants bijna aangenomen dat je je borg niet terug zult zien.
Positief blijven en alleen opteren als het goed voelt, er is veel keus en geluk speelt ook een rol. Vertrouwen!
Succes, Fae