huurhuis, tips en wetenswaardigheden,...........

dat kan ik me voorstellen Annemiek, ik ben zelf ook zuinig op mijn huis, wij stonden op het punt ons huis te moeten verhuren, dat doet gewoon echt pijn,, je hebt zoveel energie en liefde in een huis gestopt om het mooi te maken, nou de verhuurder die mij krijgt mag blij zijn, ben irritant netjes.

maar ja, maak dat maar eens duidelijk, ben per slot straks een allochtoon ghe ghe
 
Als je gaat bezichtigen en je bent alleen met de makelaar (bezichtigen op afspraak en niet met een 'open for inspection'), dan kun je altijd een beetje je gesprek zo draaien dat je op het schoon houden van dingen terecht komt. Bijvoorbeeld: "Oh dat is een fijn aanrechtblad. Dat is handig schoon te houden." Ik noem nu maar iets hoor, maar dat deed ik ook en toen de nieuwe makelaar bij ons kwam in dit huis om zich te introduceren en om te inspecteren zei hij tot 3 keer toe dat hij wel kon zien dat we het huis spotless hielden. Dat is voor een eigenaar vast ook fijn om te weten. dan weet je in ieder geval dat er een beetje op je huis wordt gepast ;)
 
Even 2 aanvullingen:

Wat betrefy de break lease heb ik begrepen:
1 week huur boete ++++ gewoon huur door betalen tot ze een nieuwe huurder hebben of tot einde van het contract en dat kan dan wel aardig oplopen!! (tenzij je teruggaat naar NL, dan zoeken ze het zelf maar uit)

2 Niemand kan zomaar je huis in zonder jouw toestemming(is wettelijk bepaald), ook niet de verhuurder of makelaar, dus als je er niet bent of het komt jou niet uit hebben ze eigenlijk gewoon pech!
 
Nou 'een beetje' was ook eigenlijk sarcastisch bedoeld. Maar ik moet eerlijk zijn
er zijn ook legio mensen waar dit niet bij gebeurt hoor. Maar het kan dus wel.

groetjes Miranda
 
we zitten nu middenin de huizenjacht, wat een puin zit er tussen zeg.

gebladderde badkamers en roest en een wc bril omhoog met een grote piskliek eronder, echt verwaarloosde huizen zitten er tussen.

maar vandaag in Menai een prachtig huis gezien, erg verzorgd en ruim, hopen op geluk
 
Het blijkt maar weer dat het overal anders is: hier in Broome, bij mijn makelaar, is er iedere twee maanden inspectie. Aangekondigd per brief, heel ruim van te voren en ze mogen er dan wettelijk in met de sleutel als je niet thuis bent.
Verder is het ook borg en zes weken huur vooruit. Break lease kan overal anders zijn. Inderdaad gewoon betalen totdat er een nieuwe huurder is. Hier zeggen ze dan vaak dat men een week vrije huur kan krijgen. Die betaald de vertrekkende huurder. En ze doen dat ook rustig als je zelf een nieuwe huurder voordraagt en alles gewoon in orde is, ze niet hoeven te adverteren en makkelijk overgedragen kan worden.
Ze houden van schoon, maar van diverse huurders bij diverse makelaar hoor ik dat de een een mierenneuker is en de ander niet; 'wilt u wel het aanrecht vegen voordat u het huis verlaat tot de fan bladen moeten schoon of het gras gemaaid'.
Goede tips wb het vantevoren invullen van het formulier, volgens mij standaard per staat. Dat zou je dus al thuis kunnen doen en adres inlaten en achterlaten met je eigen setje kopieën als je geïnteresseerd bent.
Ik ben inmiddels wel wat gewend wb Australische huizen. Hoe ouder, of fibro huizen bv, hoe slechter vaak - vooral gezien NL standaard. Sommige mensen hier vinden het allemaal normaal, die vreselijke tegels in badkamers, kalksporen (bruin en echt heel moeilijk weg te krijgen), foeilelijke ongeschikte badkamerkastjes etc. Hoe nieuwer het huis hoe beter lijkt wel op te gaan. Maar soms mag je echt dagen aan de schoonmaak, ongedierte bestrijding en moet je zowat wel schilderen om het leefbaar te maken. Ik pas daar dus voor en zit nu in een wat saai maar net en vrij nieuw en onderhoudsvriendelijke vrijstaande duplex. Ach, je kunt niet alles hebben, maar nieuwere huizen zijn wel vaker ongedierte en reptielen proof vind ik.
Huisdieren hebben is een nadeel. En als je echt valt voor een huis kan het je lelijk opbreken als je gaat onderhandelen over dingen in het contract die eigenlijk onzin zijn.
Meest schokkend vind ik persoonlijk nog de attitude van de mensen die bij real estate agencies werken; vaak echt ronduit onbeschoft en onhebbelijk, yak.
Veel foto's maken, absoluut, ik heb er denk ik 150. Heb vaak gehoord dat de inspectierapporten onvolledig zijn en dat je bij vertrek echt heel grote rekeningen gepresenteerd krijgt. Hier in Broome wordt door tennants bijna aangenomen dat je je borg niet terug zult zien.
Positief blijven en alleen opteren als het goed voelt, er is veel keus en geluk speelt ook een rol. Vertrouwen!

Succes, Fae
 
Wat geweldige tips allemaal! wij gaan dalijk ook op zoek naar een huurhuis en met deze tips zeker beter voorbereid!!! bedankt! :up:
gr dani
 
Nou, moet zeggen, buiten een kleinigheidje (wat ook klopt) gewoon onze borg teruggekregen
hoor. Dus dat was prima in orde!
 
Wij hadden in ons grasveld in Redland Bay heel veel klaver zitten. De eigenaar was een keer langs gereden en vond dat er ook veel klaver stond. Hij heeft toen via de makelaar laten weten dat we dat allemaal weg moesten halen! Het zat er al in voordat we dat huis kregen. Elke tuin in de omtrek had het, dus dan kun je wel gif gebruiken (waar wij niet van houden), maar dat garandeert niet dat het weg blijft, want het waait daar nogal zo vlak aan de baai.

Wij hadden gezegd dat we dat niet weg gingen halen, want het zat er al voordat we erin kwamen. Dat was wel in orde zei de makelaar. Wij hebben gewoon onze borg terug gekregen terwijl we wel iets gesloopt hadden in huis. Het was niet onze schuld, maar de plastic kap van de plafondlamp (met hitte lampen) was naar beneden komen zeilen. Daar moest een nieuwe voor komen en de tuin moest gedaan worden. Dat is gewoon betaald van de paar dagen huur die we teveel hadden betaald.
 
We hebben een huis!!!!!

In Menai!
Een giga huis, ze hebben hem al van realestate gehaald, dat gaat snel!!!!!

We hebben vanmorgen meteen de deposit betaald en hebbes!!!

Lekker gevoel!
 
He wat fijn dat je een huis hebt. Maak inderdaad foto's van ALLES. Elk klein vlekje, krasje, barstje, lekkage, enz. Uiteindelijk hadden wij het niet nodig omdat de eigenaren het huis helemaal gingen opknappen (was ook wel slim van ze, want roze is niet de meest aantrekkelijke kleur ;)).

Wij hadden over het algemeen elke 6 maanden inspectie. Ik vond het in het begin ZO raar dat ze zomaar naar binnen mochten, maar aan de andere kant houden ze wel een oogje in het zeil, en het is een mogelijkheid voor jou als huurder om reparaties door te geven. Wij hebben een keer gehad dat de mevrouw ging zeuren over 6 broodkruimels op het aanrecht. Ik heb toen gelijk gebeld en gezegd dat ik dat echt onzin vond. Tja zei ze, maar als je het altijd doet krijg je mieren. Uiteindelijk heeft ze het uit ons dossier gehaald. Had geen zin om daar elke keer mee geconfronteerd te worden. Het zijn inderdaad muggenzifters. Dus bereid je goed voor met foto's dan kun je altijd bewijzen dat dingen al zo waren. Bovendien heb je ook "fair wear and tear" oftewel gewoon dagelijks gebruik, daar mogen ze je niet op afrekenen.
 
Wat gaaf zeg dat je het huis hebt!

Wij moeten straks ook meteen aan de slag om een huis te 'scoren' in de buurt van
Manly/Freshwater, ik zie er nu al tegenop. :shock:

Maar ik ben wel heel blij met de tips die hier gegeven worden.
mijn schone moeder is 2 weken met ons mee om op onze kindjes te passen, en
de brief van de bank is reeds gemaakt. Bedankt voor de tips!
 
[quote author=jufrebekka link=topic=10167.msg143245#msg143245 date=1247733056]
He wat fijn dat je een huis hebt. Maak inderdaad foto's van ALLES. Elk klein vlekje, krasje, barstje, lekkage, enz. Uiteindelijk hadden wij het niet nodig omdat de eigenaren het huis helemaal gingen opknappen (was ook wel slim van ze, want roze is niet de meest aantrekkelijke kleur ;)).

Wij hadden over het algemeen elke 6 maanden inspectie. Ik vond het in het begin ZO raar dat ze zomaar naar binnen mochten, maar aan de andere kant houden ze wel een oogje in het zeil, en het is een mogelijkheid voor jou als huurder om reparaties door te geven. Wij hebben een keer gehad dat de mevrouw ging zeuren over 6 broodkruimels op het aanrecht. Ik heb toen gelijk gebeld en gezegd dat ik dat echt onzin vond. Tja zei ze, maar als je het altijd doet krijg je mieren. Uiteindelijk heeft ze het uit ons dossier gehaald. Had geen zin om daar elke keer mee geconfronteerd te worden. Het zijn inderdaad muggenzifters. Dus bereid je goed voor met foto's dan kun je altijd bewijzen dat dingen al zo waren. Bovendien heb je ook "fair wear and tear" oftewel gewoon dagelijks gebruik, daar mogen ze je niet op afrekenen.
[/quote]


sterker nog, hoorde gister dat de mensen die een property verhuren 12,000 dollar vd belasting terug krijgen per jaar omdat properties onderhevig zijn aan slijtage!!!
 
Back
Top