iemand bekend met het beroep Social Worker/Welfare Worker/Rehab. Couns.

Donatella

Member
Hai allemaal,
Wij zijn nu bezig met de kansbeoordeling (stap 1!) bij M2A en werken beiden in de (jeugd)hulpverlening. Is er iemand bekend in Australie met deze beroepen? We willen graag weten hoe hoe ons werk/diploma's te vergelijken valt met die in Australie. Ook zijn we benieuwd naar het werkveld, is er vraag naar hulpverleners (sociotherapeut in NL) in de kinder/jeugdpsychiatrie? Ik werk als zzp'er in de zorg, geef tijdelijk verblijf aan diverse mensen/kinderen met psych/lich. beperking en heb een kleine zorgboerderij. Ik geloof niet dat het concept "zorgboerderij" in Australie te vinden is, of misschien wel? Ik heb SPH gedaan en denk dat dat het beste aansluit bij "social worker". Mijn man (John) is sociotherpaeut maar dat is moeilijker te vertalen. Hoop dat iemand hier wat kennis van heeft :smile:
Gr. Daniella
 
Ik heb zelf SPH gedaan en ben assessed als Welfare worker :up:. Sommige mensen hebben een assessment als social worker, maar een aantal mensen met een SPH diploma konden niet als social worker, maar wel als welfare worker aan de slag. Aangezien een assessment als welfare worker 100 dollar goedkoper was heb ik besloten niet het risico te lopen en gewoon de assessment bij het AIWCW te laten doen als Welfare worker. Dit was geen probleem. Wel moet je al je vakken vertalen in het engels.
Zelf heb ik vroeger in de gehandicaptenzorg gewerkt en werk ik nu alweer 4 jaar in de jeugdpsychiatrie. Ik heb een paar jaar geleden via internet en een telefonisch sollicitatiegesprek gesolliciteerd als case worker in gezinnen, via de kinderbescherming. Daar was ik toen aangenomen, echter kreeg ik mijn visum toen niet, waardoor ik helaas geen gebruik heb kunnen maken van deze mogelijkheid. Maar er zijn dus zeker mogelijkheden om aan het werk te gaan. Zag laatst ook vacatures voor op groepen met uit huis geplaatste kinderen. Ik wacht momenteel op mijn visum, maar dat  duurt wel ff... Hopelijk kan ik je volgend jaar meer vertellen over het werk in australie.
 
@ Catkin;
Mag ik vragen waar je die vacature gezien hebt, of welke instelling dat was?? (groepen uithuisgeplaatse kinderen).

@ Donatella;
Ik studeer zelf MWD, en ik denk dat dat meer het social work veld is.. Al loopt sph en mwd wel nogal eens door elkaar heen. Ik zou als ik jouw was de AASW en de AIWCW gewoon eens mailen met een korte uitleg van welke vakken je hebt gehad, en dan vragen of je volgens hun een social worker of welfare worker bent.
http://www.aasw.asn.au/ > Site AASW
http://www.aiwcw.org.au/ > Site AIWCW

Groetjes
 
Thanks Catkin en Gwenn, ik ga erachteraan. Ik begrijp dat je alle vakken moet vertalen, toch niet inhoudelijk hoop ik? Ik heb alleen mijn diploma nog.........Ben ook benieuwd naar de site waar je de vacature op gezien hebt. Jammer dat je toen je visum niet rond kreeg, maar de aanhouder wint... :wink:
Gwenn, jij ook succes met je studie, welk jaar doe je nu? Ben je van plan om na je studie gelijk te vertrekken? :cool:
 
Hi Donatella,

Ik ben een psychosociaal werker (PSW-er) en ook ik kwam niet door de AASW selectie. Volgens hen kwam ik drie units te kort die je eigenlijk alleen in Australie kunt behalen want ze betreffen de sociale kaart hier. Ik heb van nog geen MWD-er, SPH-er of PSW-er gehoord die wel als social worker is geaccepteerd, maar misschien zijn ze er wel.

De registratie als welfare worker levert je evenveel punten op. Er is een maar. Voor sommige, heel goed betaalde en wat prettiger banen over het algemeen, is de registratie bij AASW een must. Je kunt internationale studie doen, maar dat kost je heel veel geld. Je kunt de units ook hier doen, na aankomst. Reken op een jaar parttime studeren en ook hoge kosten. Tenzij je wat langer wacht en aanspraak kunt maken op een studiebeurs. Welfare worker is in het vakgebied echt onderaan de ladder. Dat is voor mij niet belangrijk, maar het bepaald vaak je positie in salarisonderhandelingen etc. Ik zou je adviseren altijd in je sollicitatiebrief te schrijven dat je toewerkt naar registratie bij de AASW. Een instituut dat hier hoog aanzien heeft. Waarschijnlijk terecht als je naar de kwaliteit van hun representatie kijkt.

Er is altijd werk bij de kinderbescherming en ook in zgn opvanghuizen. Reken wel op hoge werkdruk en werklast; het zijn de banen waar velen in opbranden en waar weinig mensen het lang volhouden. Hoge turnover is meer werkstress omdat vaak goede teams ontbreken. Zeker in regionale/remote gebieden maak je grote kans bij je sollicitatie, ook als je niet geheel gekwalificeerd bent.
Een goede binnenkomer is reageren op de pool advertenties van DCP, Department of Child Protection. Het is even wat de selectie, maar ja, als er een vacature ontstaan ben je vrij snel binnen. Ik zat in de pool het afgelopen jaar (had vanuit NL gesolliciteerd), maar heb binnen Broome nooit gesolliciteerd. Omdat heel snel duidelijk werd dat het echt geen lolletje is dat werk en bovendien sta ik niet geheel achter hun aanpak.

Wat betreft je diploma: de meeste hogescholen en/of universiteiten hebben wel Engelstalige studiegidsen. Toch moet je ook al je vakken vertalen, de inhoud etc voor AASW of AIWCW om hen de nodige vergelijking te kunnen laten maken. Eerste stap is Nuffic, die vertalen de propedeuse en hogeschool diploma in een bachelor degree. Dan naar je opleidingsinstituut. Vaak zijn er wel al mensen je voorgegaan die alles vertaald hebben, mensen die naar Oz of bv de USA zijn vertrokken. Ik ben bereid om in mijn digitaal archief te duiken voor mijn stukken als je denkt die te kunnen gebruiken. Mail me dan even. Maar zoek op dit forum en elders (website van je hogeschool bv) naar vergelijkbaar materiaal. Het zal je een hoop werk schelen. Het is veel werk, maar uiteindelijk wel de moeite waard :)

Succes!
Groet, Fae
 
Hoi Donatella,
Ik zit nu in mijn 2e jaar. P in mijn eerste jaar gehaald met 1 herkansing, en tot nu toe nog steeds al mijn tentamens in 1x gehaald :) Gaat allemaal dus best goed. Volgend schooljaar een half jaar stage in nederland en daarna half jaar in australie. Daar ben ik druk mee om dat te regelen.
Na mijn studie wil ik zo'n 2 tot 3 jaar in nederland blijven om mijn werkervaring op te doen en te sparen voor emigratie.
Maar wie weet kom ik tijdens mijn stage wel een leuke jongen tegen, en kan ik op die manier een visum krijgen, waardoor ik niet meer hoef te wachten totdat ik genoeg werkervaring heb  :wink:
Ik zie zelf echt op tegen dat vertalen van mijn vakken. Mijn school is zo lui, en ik heb het idee dat ik alles zelf moet gaan doen. Ik weet over 2 jaar echt neit meer waar mijn vakken in mijn eerste studiejaar precies over gingen hoor  :lol: Maarja, zorgen voor later.

Catkin, ben nog steeds benieuwd  :smile:

Bedankt voor de uitgebreide informatie fae
 
Vroeg 't me af.. ik had mijn geld op 'inholland' gezet  :wink: Die staat nm niet erg goed bekend.. (en je hebt het vaak over de traagheid e.d van jouw school) Maar van 'avans' heb ik nog nooit gehoord.
 
Hihi, ik wilde net zeggen dat ik nog nooit van inholland heb gehoord  :p
Avans zit in Tilburg, Breda en Den bosch. Ik woon in tilburg, maar mijn studie hadden ze alleen op avans breda of den bosch, dus vandaar dat ik niet in tilburg studeer. Avans staat op zich best goed aangeschreven, en de opleiding is over het algemeen best goed geregeld, alleen het internationale gedeelte loopt achter naar mijn mening.
 
Ik zal dat thuis even nakijken (op welke sites ik de vacatures had gezien), want ik ben momenteel niet thuis (vanaf morgenavond pas weer). Ik heb ook een beetje gegoogled op internetsites voor vacatures in australie. Over het algemeen klopt het dat SPH voor het meerendeel wordt assessed als Welfare work. Ik heb destijds zelf alle vertalingen (inhoudelijk) moeten maken over de vakken. Hierbij heb ik studiegidsen van mijn oude hogenschool gebruikt. Na maioltjes met de AIWCW en AASW, bleek dat ik meer geschikt was alos welfare dan als social worker.
 
Ben zelf bezig geweest om alles in orde te krijgen voor een assessment bij AASW, dit gaat woensdag op de post en hoop echt dat ik erdoor kom. Heb zelf maatschappelijk werk gedaan. Heb voor de assessment al mijn vakken vertaald aan de hand van de studiegidsen. Heb gelukkig wel veel hulp gehad vanuit de hogeschool die alle studiegidsen heeft opgezocht en mij deze digitaal heeft verstuurd, daarnaast heeft hij een uitleg van de opzet van de opleiding in het engels gestuurd en heb ik mijn cijferlijsten zelf vertaald welke hij op hogeschool papier heeft afgedrukt met een stempel en handtekening eronder. Het is een hele klus geweest, vooral het stuk voor stuk  vertalen van de uitleg van alle vakken. Ik heb een email gestuurd naar de AASW en in het antwoord stond dat ze echt elk vak verklaard willen hebben incl het aantal uur dat er in het vak zit.

Fae, wat bedoel je precies met het missen van drie units waarbij de sociale kaart zit? als ik dat lees maak ik mij wel een beetje zorgen, want de sociale kaart van Australie wordt in Nederland natuurlijk niet meegenomen in de opleiding  :lol:

Iedereen heel veel succes!
groetjes, Lenneke

PS: Ik heb mijn vertalingen van de vakken allemaal digitaal dus als iemand hier interesse in heeft hoor ik het graag dan mail ik het.  Dit heb ik ook naar Gwen gedaan maar die heeft hele andere vakken nu dan ik had van 1998-2003  :|
 
Hi Lenneke,

Wat grappig, ik heb exact hetzelfde traject doorlopen wat betreft de vertalingen (bij InHolland, toen nog Hogeschool Holland en een prima opleidingsinstituut). Sowieso is het altijd goed om eerst de AASW te proberen, niet geschoten altiijd mis en zij sturen je aanvraag automatisch door naar de AIWCW als je niet voldoet.
Tja, die drie units, laat ik het even opzoeken.
Dit is een kopie uit de brief:

"BRIDGING PROGRAM

The relevant program of further study program would be the completion of two semester units (dat betekend dus een jaar, Fae) of an accredited Bachelor of Social Work degree, in the subject areas of:
 Social Policy Analysis and Development
 Social Welfare Arrangements
 Social Administration

The subject areas described above have been outlined in terms of the AASW’s Policy and Procedures for Establishing Eligibility for Memebership of AASW.  Different universities will have different ways of arranging coverage of the above areas of study.  Providing the co-ordinator of the AASW- accredited Bachelor of Social Work degree program at the university concerned has seen a copy of this assessment and explanatory letter, the AASW will accept the University’s evidence that the required program has been completed."

Lenneke, ik hoop alle goeds voor je, maar don't get your hopes up. PSW staat ook hoog aangeschreven, maar beslaat nou eenmaal niet het systeem hier en daar gaan bovenstaande units wel over. Het niveau hier is hoog en ik geloof dat het eigenlijk goed zou zijn om die studie hier te vervolmaken; je leert je vaktaal in het Engels spreken, contacten opdoen etc. Maar ja, een jaar. In Broome wordt dit niet geleverd dus ik moest of naar Perth voor een jaar of via distant education. En daar zitten meer haken en ogen aan dan op het eerste gezicht lijkt. Misschien doe ik het ooit nog, maar vooralsnog werk ik niet eens in mijn vakgebied en dat bevalt me prima zo.

Good luck!
Fae
 
Hoi allemaal, het begint me duidelijk te worden waar ik aan begonnen ben :crazy:, dat valt dus niet mee. Ben erg blij met jullie uitgebreide antwoorden. Ik denk dat ik dan ook maar voor welfare worker ga met een SPH. Ik heb deze gedaan bij de HvA, van '93 tot 2000 (tussendoor 3 van onze 4 kinderen gekregen :baby:). Heeft iemand vertalingen van een SPH ter beschikking? Zullen hier en daar wel andere vakken bijzitten, maar alle beetjes helpen!

Fae, wat is de Nuffic precies? En ik ben wel geinteresseerd in je digitaal archief, voor mijn man John, hij heeft ook PSW gedaan bij het Europees Instituut voor Psycho Sociale Educatie. Misschien is er overlap? Eerst maar onze kansbeoordeling afwachten.....Kun je vertellen waarom je het niet eens bent met de aanpak van de DPC? Is dat te vergelijken met jeugdzorg/voogdij in NL? Ik ben wel wat werkdruk gewend vanuit jeugdzorg in NL (hoge werkdruk, slechte teams, slechte zorg etc....) maar is niet fijn. Daarom ben ik ook voor mezelf begonnen. Maar om te beginnen zal je iets aan moeten pakken, dat is overal zo. Kans is groot dat ik in de landbouw werk ga zoeken want dat vind ik ook heel leuk. John zal wel weer in de kinder- en jeugdpsychiatrie aan het werk willen. Ik zal bij de HvA navraag doen mbt de vertalingen, ben benieuwd.
Enne Gwenn... :naughty2: succes met je stage in Oz!!
 
Ik heb even zitten kijken in de vertalingen van mijn vakken en ik wil mezelf niet van te voren al een beetje blij maken, maar volgens mij zitten deze drie units er wel 1;

Policy and management 1 and 2 80 hours
(Social Policy Analysis and Development) ??
After completion of the course the student has understanding / knowledge of:
-  The principles of management, organization and strategic policy in relation to the external 
    environment.
-  Providing a policy contribution in (welfare) organizations
- Internal management and monitoring of quality tailored to external developments.
- Contributing to development and organizing projects
- Financial management in welfare institutions.
- Analysis of the external environment / marketing

Law 3  social security 40 hours
( Social Welfare Arrangements)??
The student, upon completion of this course:

- Can identify the function of the social security system
-Can identify the function of the social security system in the area where they later come to   
  work.
- They should also be able to indicate what can explain the distinction between public and 
  private law within the social security
-Can identify the sources of social security system.
-Can identify the relationship between governance, government and citizens on the social 
  security system.
- Can specify how citizens and legal practitioners may conflict on differences in the
  implementation of social security law issues
-Can specify how the penalty system in relation in relation to the legal conflict within the s
  social security law.

en volgens mij zit het onderdeel  Social Administration verweven in de vele verschillende projecten die ik heb moeten doen van armoede tot aan lichamenlijk beperkingen en de wetgeving en mogelijkheden binnen het sociale vangnet hieromtrent.

Ik ga echt heel hard duimen, want wil toch echt wel graag als social worker aan de slag kunnen. Heb gezien dat er idd veel mogelijkheden zijn binnen de kinderberscherming, maar net zoals ik in NL hier niet in wil werken wegens het snel opgebrand worden en de manier waarop het is opgezet wil ik dat daar liever ook niet. Ik werk nu als schoolmaatschappelijk werker en zo kom je wel in aanraking met de diversiteit van problematieken rondom kinderen en gezinnen dus ik heb wel een stuk ervaring en als de nood aan de man is en ik geen baan kan vinden daar, dan is er altijd nog een 'tijdelijke' escape. Maar ik denk wellicht nog wat te positief, want het zal vast niet makkelijk zijn een baan te vinden zonder de ervaring in australie zelf.

groetjes
 
Hi Lenneke,

Moest even googlen op Nuffic, want ik zag ze als een soort opleidingsvertaalbureau, maar het is een organisatie voor samenwerking op hogeronderwijs niveau. Ik dacht dat iedereen via Nuffic moet in de beginfase, maar dat blijkt een vooraanname die niet klopt. Als jij niet meer naar ze wordt verwezen door Dimia, dan hoeft het blijkbaar niet.
Wb PSW, laat het even weten als je de info echt nodig hebt, want het is behoorlijk zoek werk voor mij (ik heb volgens mij in 2002 mijn aanvraag ingediend en ben inmiddels aan mijn 3e pc sindsdien).
Ik dacht eerst ook, ach dan maar een periode kinderbescherming als ik aankom, maar door een burnout niet lang voor vertrek heb ik geleerd beter voor mijzelf te zorgen en blijf ik nu verre van zeer stressvolle banen. Zeker als je migreert en genoeg aan te passen en dat kost energie, om daar een slopende baan naast te hebben zou ik niemand adviseren. Maar eenieder is anders, je kent je eigen grenzen neem ik aan. Er zal altijd werk zijn in kinderopvang bv ter overbrugging, niet fantastisch betaald maar wel werk en handig als je zelf al kinderen hebt.

Intussen, beiden succes gewenst!
Fae
 
Is het mogelijk om in Australie in de kinderopvang te werken zonder een direct daarop gericht diploma? In Nederland kan dit namelijk volgens mij niet meer. Heb dit tijdens mijn studie wel veel gedaan en zie dat meer zitten als tussenoplossing dan de kinderbescherming. Ook ik heb door overwerkt te zijn een tijdje thuis gezeten en voel niet de behoefte dat dit nog een keer zou gebeuren  :|
groetjes
 
Ik heb zelf in de kinderopvang gewerkt tijdens het reizen, maar hier vroegen ze in ieder geval wel om relevante werkervaring van te voren en ze hebben mijn referenties ook nagetrokken.
 
Back
Top