Ik mis alleen de HEMA

Sacha

Ass. Perth Promotor
http://www.wereldexpat.nl/nl/wonen/contactmetNL/hema_vanessa

Een paar jaar geleden verscheen het boekje ‘Ik mis alleen de Hema' met portretten van Nederlanders in het buitenland. De titel deed de bestuurders van de warenhuisketen besluiten iets aan dit heimweegevoel te doen. Vanaf najaar 2008 kunnen expats en emigranten met Hemanostalgie terecht bij een nieuwe webwinkel.

"We kregen van verschillende bronnen te horen dat Nederlanders in het buitenland inderdaad de Hemaproducten misten, dus gingen we de mogelijkheden onderzoeken", zegt Jan Willem te Gussinklo, woordvoeder van de Hema. "Nu zijn we druk bezig om de administratieve afhandeling op orde te krijgen voordat we daadwerkelijk live gaan. Verwacht wordt dat dit ergens in het najaar gaat gebeuren, maar een specifieke datum kunnen we nog niet geven."

De webwinkel is echt bedoeld voor expats, want de site verschijnt in eerste instantie alleen in het Nederlands. "We hebben buiten Nederland ook ‘echte' vestigingen in België, Luxemburg en Duitsland. Wellicht dat van de webwinkel in de toekomst ook een Duitse en Franse versie komt, maar dat is niet ons uitgangspunt", zegt Te Gussinklo.

Hemagevoel
Manon Sikkel, één van de schrijvers van ‘Ik mis alleen de Hema', is blij verrast dat haar boekje een aanleidingen was voor de Hema om een webwinkel te starten. "Voordat mijn boekje uitkwam, heb ik met een woordvoerder gesproken. In eerste instantie om te controleren dat ik de naam Hema mocht gebruiken. Ze waren gelukkig heel enthousiast en ik heb ook even met ze gesproken over het ‘Hemagevoel'. Leuk om te weten dat ze er iets mee gedaan hebben."
:smile:
Gewoon leuk
In plaats van hun oude webwinkel offline te halen, heeft de Hema iets leuks bedacht. Zet je geluid aan, ga naar de site, heel even wachten en dan begint het. Veel plezier! http://producten.hema.nl/

Manon zegt dat ze de titel al had voordat ze, samen met Marion Witter, het boekje schreef. "We hebben in de onderzoeksfase heel wat websites en forums afgestruind", legt ze uit. "Er waren veel Nederlandse producten die door Nederlanders in het buitenland werden gemist, zoals hagelslag en kroketten, maar de Hema was de enige winkel die met naam werd genoemd. Ik denk dat er voor andere van oorsprong Nederlandse winkels equivalenten in het buitenland zijn te vinden, maar niet voor de Hema."

Retail-therapie
Na vele gesprekken met expats en emigranten voor haar boek en op basis van eigen expatervaring kan Manon zeggen dat het vooral vrouwen zijn die de Hema missen. "Mannen zijn veel praktischer. Wat je in de Hema kunt kopen, kun je vaak ook in het buitenland kopen." Volgens Manon heeft het gemis alles te maken met het ‘Hemagevoel'. "Iedereen kent de Hema uit zijn of haar jeugd. De Hema is in de jaren met zijn tijd mee gegaan, maar de kern - ‘het gevoel' - is niet veranderd. Als je niet lekker in je vel zat, ging je even naar de Hema en kocht iets voor jezelf. De producten zijn vaak vrolijk gekleurd, mooi design, goedkoop en vooral ontzettend praktisch. Het is het Nederlandse calvinisme. Een Franse vrouw koopt eerder parfum voor zichzelf dan fel gekleurde theedoeken. Blokker is praktisch maar te huishoudelijk. Bijenkorfproducten zijn mooi, maar niet praktisch en duurder." Lachend voegt Manon er nog aan toe: "Je zou het een soort ‘retail-therapie' kunnen noemen."

Geen versproducten
Manon, die in Dublin, London en Parijs woonde, weet alles van dit Hemagevoel. "Ik vroeg ook aan familie en vrienden of ze iets uit de Hema konden meenemen wanneer ze op bezoek kwamen. En als kind weet ik nog dat wanneer ik een boek las, er soms even tussenuit moest. Ik ging dan naar de Hema om een zak drop voor mezelf te kopen. Heerlijk."

Maar wie ontzettende trek heeft in de befaamde Hemaworst of in een oranje tompoes met Koninginnedag, heeft pech. "Er kunnen geen versproducten besteld worden", zegt woordvoerder Te Gussinklo. "De Hemaworst bijvoorbeeld is maar drie dagen houdbaar en dat is te kort om die bij klanten buiten Nederland te krijgen." Maar voor alle andere producten van de Hema kunnen expats en emigranten straks wel bij de nieuwe webwinkel terecht. Nu maar hopen dat retail-therapie ook online werkt, want rondschuimen langs de Hemaschappen zit er voor de gemiddelde expat straks nog steeds niet in.
 
wat grappig, das nou het laatste wat ik zal missen , de hema.
ik ben wel bang dat we daar niet van die winkeltjes hebben zoals xenos en kruidvat, ff lekker snel een aanbieding scoren .

of een kwantum.
maar ik heb al op ebay.au gekeken , toen kreeg ik weer wat glans in de ogen, das lekker kopen daar, tuinmeubelen moet je op ebay kopen zag ik al.

en een outside kitchen ook.

hema, hihihi, ik vind die tompoucen die je zelf moet afmaken veel lekkerder

wat ik ook al weet is dat ze in Oz ook al aan de low carb zijn en dat het te koop is ,evenals whey proteine, pfew wat een opluchting.

ik weet eigenlijk nog niet goed wat ik echt ga missen als ik daar ben.

mijn kapper for shure
 
bugger ...  :-(

Als ik dan toch iets mis van de Hema zijn het wel de worsten.

Voor de rest, laat maar ...
 
Nou ik mis de HEMA zeker wel. Precies zoals beschreven staat in het stukje. Ik weet nog goed: ik was een jaar of 10 en liep met mijn moeder te winkelen in Utrecht. We werden op straat aangesproken of we mee wilden doen met een klantenonderzoek, ach waarom niet, zei mijn moeder. We liepen een kantoortje in waar allemaal cubicles stonden. De vragenlijst had vragen als: als je een nieuwe stofzuiger koopt, bij welke winkel koop je die (mijn moeder was gescheiden met drie kinderen en schreef op: HEMA), waar koopt u taarten voor verjaardagen en andere gelegenheden (HEMA), waar koopt u ondergoed (HEMA), waar koopt u kleding voor uw kinderen (HEMA) en zo antwoordde mijn moeder bijna op elke vraag met : HEMA :). De verslaving zat er dus al jong ingebakken. Grappig detail is dat de enquête voor de HEMA bleek te zijn  :up:, als bedankje kregen elk we een pakje (HEMA)koekjes jamjam!
 
[quote author=lizzyhas link=topic=9128.msg123078#msg123078 date=1217678384]
ik ben wel bang dat we daar niet van die winkeltjes hebben zoals xenos en kruidvat, ff lekker snel een aanbieding scoren .
[/quote]

No worries: Red Dot, Op Shop, en nog vele anderen (alleen ken ik die namen niet :).
 
Ikke weet het wel :)

Reject Shop
Crazy Clark's
Dollar sense (of zoiets)

Dat zijn de twee die ik het meeste bezoek als ik goedkope kaarten zoek, spelletjes, goedkope shampoo, bekers,... noem maar op. Verder heeft elk zelfrespecterend shoppingcentre wel een vergelijkbare winkel. Of een van de bovengenoemde drie, of eigen winkel zonder bekende naam.
 
ah lekkah, t wordt steeds leuker.

had gister iemand op visite uit Sydney, was zo vreselijk leuk, maar je geduld wordt dan ernstig op de proef gesteld,

stelletje bofkonten die er al zitten. :up:

dit forum is ook zo leuk, je komt echt heel veel te weten ,  :smile:
 
Ik mis de HEMA wel een beetje. Vooral het ondergoed is er van goede kwaliteit, past goed en is niet duur! Bij een Hunkemuller of Livera vond ik het al een stuk duurder worden. En inderdaad, verjaardagstaarten haal je bij de HEMA :) Misschien wel lekkerder dan van de warme bakker of Multivlaai en veel goedkoper :) Ze babykleertjes en babyspeelgoed is er ook zo lekker kleurrijk.

Wat ik wel jammer vind is dat ze hier in de buurt nergens een Esprit winkel hebben... Ik moet naar het CBD of de Gold Coast denk ik. In Helensvele zit wel weer een outlet Esprit (Harbour Town... Geweldige uitvinding!)

Ook ik heb trouwens het boekje gelezen. Het zit in de container opweg naar ons :)
 
Ik mis de grote witte hema onderbroeken :shock: :smile:

[size=4pt]Kun je een goed visnet van maken....... :up: [/size]

Jack :evil:
 
[quote author=Jack link=topic=9128.msg123185#msg123185 date=1217850681]
[size=4pt]Kun je een goed visnet van maken....... :up: [/size]
[/quote]

kun je beter een panty voor nemen  :wink:

Chantal
 
ja das hot voor de mannen, een panty, nou als die van mij er eentje aantrekt win ik de staats
loterij.

moet niet gekker worden
 
Inderdaad, zie een man veel liever in kousen met zo'n plakrandje.... :grin:
 
nou die krijgt ie echt niet van me hoor, maar we gaan ze niet wijzer maken die mannen, we laten ze eerst jaren lekker wegzweten in zo een moordende panty. toot aan de oksel model.

lekker strak omhoog trekken, zal ze lekker staan
 
En dan vragen wij mannen.... waar vrouwen dan naar kijken  :? :oops: :shock:

Jack :evil:
 
Of je je benen wel hebt geschoren, of dat er dan haren door de panty heensteken.....
Vreselijk off topic... maar het gaat dan weer wel over hema pantys  :grin:
 
Pantyhose =  :devil:

De HEMA heb ik nooit echt gemist in de US, maar wel bepaalde Nederlandse producten, en dan vooral eten... Kaas en brood especially. In de US heb je alleen maar plastic kaas en slap, zoet brood (althans, waar en toen wij er woonden). Wel konden we op gegeven moment kaas bestellen van een Nederlandse winkel, toen wij dichtbij genoeg woonden voor 2-day delivery.

Zoals andere mensen hier childhood memories van de HEMA hebben, heb ik dat van verlof in Nederland. Altijd de eerste avond na aankomst naar de 'goede' snackbar om kroketten en patat met échte mayo te halen. En verder elke keer een lekker zak niet-in-de-US-te-verkrijgen chips uitkiezen, en een pak Nederlandse koekjes. Na 4 weken waren we het weer helemaal zat, en konden we er weer een jaar of twee tegenaan.
 
Naar die mooie grote ronde..............................ogen natuurlijk :cool:

alleen wij weten meteen dat die in je kop zitten  :evil:
 
Mijn vriend en ik duiken allebei en ik draag altijd een panty onder m'n duikpak, want dan krijg je je pak veel makkelijker aan! Het gaat dan niet zo stroef. Een tip die ik kreeg van een Oostenrijkse mevrouw op een duikvakantie in Egypte :) Elke keer als ik een man zie worstelen met het aantrekken van een duikpak zeg ik "Moet je een panty eronder doen! Gaat een heel stuk makkelijker! ;) " Elke keer reageren ze met "Je denkt toch niet dat ik een panty aantrek!?" :D

Ik ga vandaag trouwens naar het Nederlandse winkeltje in Acacia Ridge hier in Brisbane :) Ben er nog niet eerder geweest, maar ik ga eens kijken wat ze allemaal hebben daar.
 
Back
Top