Sacha
Ass. Perth Promotor
http://www.wereldexpat.nl/nl/wonen/contactmetNL/hema_vanessa
Een paar jaar geleden verscheen het boekje ‘Ik mis alleen de Hema' met portretten van Nederlanders in het buitenland. De titel deed de bestuurders van de warenhuisketen besluiten iets aan dit heimweegevoel te doen. Vanaf najaar 2008 kunnen expats en emigranten met Hemanostalgie terecht bij een nieuwe webwinkel.
"We kregen van verschillende bronnen te horen dat Nederlanders in het buitenland inderdaad de Hemaproducten misten, dus gingen we de mogelijkheden onderzoeken", zegt Jan Willem te Gussinklo, woordvoeder van de Hema. "Nu zijn we druk bezig om de administratieve afhandeling op orde te krijgen voordat we daadwerkelijk live gaan. Verwacht wordt dat dit ergens in het najaar gaat gebeuren, maar een specifieke datum kunnen we nog niet geven."
De webwinkel is echt bedoeld voor expats, want de site verschijnt in eerste instantie alleen in het Nederlands. "We hebben buiten Nederland ook ‘echte' vestigingen in België, Luxemburg en Duitsland. Wellicht dat van de webwinkel in de toekomst ook een Duitse en Franse versie komt, maar dat is niet ons uitgangspunt", zegt Te Gussinklo.
Hemagevoel
Manon Sikkel, één van de schrijvers van ‘Ik mis alleen de Hema', is blij verrast dat haar boekje een aanleidingen was voor de Hema om een webwinkel te starten. "Voordat mijn boekje uitkwam, heb ik met een woordvoerder gesproken. In eerste instantie om te controleren dat ik de naam Hema mocht gebruiken. Ze waren gelukkig heel enthousiast en ik heb ook even met ze gesproken over het ‘Hemagevoel'. Leuk om te weten dat ze er iets mee gedaan hebben."
:smile:
Gewoon leuk
In plaats van hun oude webwinkel offline te halen, heeft de Hema iets leuks bedacht. Zet je geluid aan, ga naar de site, heel even wachten en dan begint het. Veel plezier! http://producten.hema.nl/
Manon zegt dat ze de titel al had voordat ze, samen met Marion Witter, het boekje schreef. "We hebben in de onderzoeksfase heel wat websites en forums afgestruind", legt ze uit. "Er waren veel Nederlandse producten die door Nederlanders in het buitenland werden gemist, zoals hagelslag en kroketten, maar de Hema was de enige winkel die met naam werd genoemd. Ik denk dat er voor andere van oorsprong Nederlandse winkels equivalenten in het buitenland zijn te vinden, maar niet voor de Hema."
Retail-therapie
Na vele gesprekken met expats en emigranten voor haar boek en op basis van eigen expatervaring kan Manon zeggen dat het vooral vrouwen zijn die de Hema missen. "Mannen zijn veel praktischer. Wat je in de Hema kunt kopen, kun je vaak ook in het buitenland kopen." Volgens Manon heeft het gemis alles te maken met het ‘Hemagevoel'. "Iedereen kent de Hema uit zijn of haar jeugd. De Hema is in de jaren met zijn tijd mee gegaan, maar de kern - ‘het gevoel' - is niet veranderd. Als je niet lekker in je vel zat, ging je even naar de Hema en kocht iets voor jezelf. De producten zijn vaak vrolijk gekleurd, mooi design, goedkoop en vooral ontzettend praktisch. Het is het Nederlandse calvinisme. Een Franse vrouw koopt eerder parfum voor zichzelf dan fel gekleurde theedoeken. Blokker is praktisch maar te huishoudelijk. Bijenkorfproducten zijn mooi, maar niet praktisch en duurder." Lachend voegt Manon er nog aan toe: "Je zou het een soort ‘retail-therapie' kunnen noemen."
Geen versproducten
Manon, die in Dublin, London en Parijs woonde, weet alles van dit Hemagevoel. "Ik vroeg ook aan familie en vrienden of ze iets uit de Hema konden meenemen wanneer ze op bezoek kwamen. En als kind weet ik nog dat wanneer ik een boek las, er soms even tussenuit moest. Ik ging dan naar de Hema om een zak drop voor mezelf te kopen. Heerlijk."
Maar wie ontzettende trek heeft in de befaamde Hemaworst of in een oranje tompoes met Koninginnedag, heeft pech. "Er kunnen geen versproducten besteld worden", zegt woordvoerder Te Gussinklo. "De Hemaworst bijvoorbeeld is maar drie dagen houdbaar en dat is te kort om die bij klanten buiten Nederland te krijgen." Maar voor alle andere producten van de Hema kunnen expats en emigranten straks wel bij de nieuwe webwinkel terecht. Nu maar hopen dat retail-therapie ook online werkt, want rondschuimen langs de Hemaschappen zit er voor de gemiddelde expat straks nog steeds niet in.
Een paar jaar geleden verscheen het boekje ‘Ik mis alleen de Hema' met portretten van Nederlanders in het buitenland. De titel deed de bestuurders van de warenhuisketen besluiten iets aan dit heimweegevoel te doen. Vanaf najaar 2008 kunnen expats en emigranten met Hemanostalgie terecht bij een nieuwe webwinkel.
"We kregen van verschillende bronnen te horen dat Nederlanders in het buitenland inderdaad de Hemaproducten misten, dus gingen we de mogelijkheden onderzoeken", zegt Jan Willem te Gussinklo, woordvoeder van de Hema. "Nu zijn we druk bezig om de administratieve afhandeling op orde te krijgen voordat we daadwerkelijk live gaan. Verwacht wordt dat dit ergens in het najaar gaat gebeuren, maar een specifieke datum kunnen we nog niet geven."
De webwinkel is echt bedoeld voor expats, want de site verschijnt in eerste instantie alleen in het Nederlands. "We hebben buiten Nederland ook ‘echte' vestigingen in België, Luxemburg en Duitsland. Wellicht dat van de webwinkel in de toekomst ook een Duitse en Franse versie komt, maar dat is niet ons uitgangspunt", zegt Te Gussinklo.
Hemagevoel
Manon Sikkel, één van de schrijvers van ‘Ik mis alleen de Hema', is blij verrast dat haar boekje een aanleidingen was voor de Hema om een webwinkel te starten. "Voordat mijn boekje uitkwam, heb ik met een woordvoerder gesproken. In eerste instantie om te controleren dat ik de naam Hema mocht gebruiken. Ze waren gelukkig heel enthousiast en ik heb ook even met ze gesproken over het ‘Hemagevoel'. Leuk om te weten dat ze er iets mee gedaan hebben."
:smile:
Gewoon leuk
In plaats van hun oude webwinkel offline te halen, heeft de Hema iets leuks bedacht. Zet je geluid aan, ga naar de site, heel even wachten en dan begint het. Veel plezier! http://producten.hema.nl/
Manon zegt dat ze de titel al had voordat ze, samen met Marion Witter, het boekje schreef. "We hebben in de onderzoeksfase heel wat websites en forums afgestruind", legt ze uit. "Er waren veel Nederlandse producten die door Nederlanders in het buitenland werden gemist, zoals hagelslag en kroketten, maar de Hema was de enige winkel die met naam werd genoemd. Ik denk dat er voor andere van oorsprong Nederlandse winkels equivalenten in het buitenland zijn te vinden, maar niet voor de Hema."
Retail-therapie
Na vele gesprekken met expats en emigranten voor haar boek en op basis van eigen expatervaring kan Manon zeggen dat het vooral vrouwen zijn die de Hema missen. "Mannen zijn veel praktischer. Wat je in de Hema kunt kopen, kun je vaak ook in het buitenland kopen." Volgens Manon heeft het gemis alles te maken met het ‘Hemagevoel'. "Iedereen kent de Hema uit zijn of haar jeugd. De Hema is in de jaren met zijn tijd mee gegaan, maar de kern - ‘het gevoel' - is niet veranderd. Als je niet lekker in je vel zat, ging je even naar de Hema en kocht iets voor jezelf. De producten zijn vaak vrolijk gekleurd, mooi design, goedkoop en vooral ontzettend praktisch. Het is het Nederlandse calvinisme. Een Franse vrouw koopt eerder parfum voor zichzelf dan fel gekleurde theedoeken. Blokker is praktisch maar te huishoudelijk. Bijenkorfproducten zijn mooi, maar niet praktisch en duurder." Lachend voegt Manon er nog aan toe: "Je zou het een soort ‘retail-therapie' kunnen noemen."
Geen versproducten
Manon, die in Dublin, London en Parijs woonde, weet alles van dit Hemagevoel. "Ik vroeg ook aan familie en vrienden of ze iets uit de Hema konden meenemen wanneer ze op bezoek kwamen. En als kind weet ik nog dat wanneer ik een boek las, er soms even tussenuit moest. Ik ging dan naar de Hema om een zak drop voor mezelf te kopen. Heerlijk."
Maar wie ontzettende trek heeft in de befaamde Hemaworst of in een oranje tompoes met Koninginnedag, heeft pech. "Er kunnen geen versproducten besteld worden", zegt woordvoerder Te Gussinklo. "De Hemaworst bijvoorbeeld is maar drie dagen houdbaar en dat is te kort om die bij klanten buiten Nederland te krijgen." Maar voor alle andere producten van de Hema kunnen expats en emigranten straks wel bij de nieuwe webwinkel terecht. Nu maar hopen dat retail-therapie ook online werkt, want rondschuimen langs de Hemaschappen zit er voor de gemiddelde expat straks nog steeds niet in.