Informatie over Tasmanië

Wij gaan morgenvroeg naar de Walls en zondag zijn we terug. Als het weer het toelaat zitten we de hele dag op het water en zijn we op tijd weer terug, anders nog geen plannen.

Zondagavond is voor ons mogelijk en anders zou maandag ook nog gaan.


Laat het maar even weten.

Gr Axel
 
[quote author=-+henk+- link=topic=27.msg78855#msg78855 date=1168768364]
Vrienden van ons - uit Port Stephens - die een vakantie in Tasmanie hadden geplanned hebben die omgezet naar een tocht op de Murray River in SA. Reden: de natuur van met name oostelijk Tazzie is zo beschadigd door de recente bosbranden dat ze liever ergens anders heen gaan...... Was ondermeer een advies van een plaatselijk reisbureau.
Ik ben eigenlijk benieuwd of dat inderdaad zo is..... Als je de oostkust neemt van Hobart via bijv. Bicheny en St, Mary's naar Launceston kom je dan veel brandschade tegen????

[/quote]


Zoals beloofd zijn wij vanuit st Helens via de oostkust teruggekomen naar Hobart.
Het is opgevallen dat van st Helens tot een stuk voorbij Scamander een groot zwart "natuurgebied" is.
Maar richting Bicheno was daar weinig meer van te zien.

Deze vakantie hebben we een heel groot deel van het eiland gezien en ondanks dat ze hier te maken hebben gehad met zo'n beetje de grootste bosbranden uit de geschiedenis, blijft er nog meeeeeeeeer dan genoeg over om naartoe te gaan wat ook veeeeeeel mooier is, alleen moet je er best wel moeite voor doen.
Mijn ervaring is hier, om op de mooiste plaatsen te komen moet je best wel wat afstanden afleggen b.v. Walls of Jerusalem, 3 daagse wandeltocht (kan ook in 2) of Lake Pedder, (vooral na 40 km dirt road). Toch AK.
En zo kan ik wel doorgaan, maar je kan alles het beste na goede informatie, het zelf gaan ontdekken.
Wij hebben bij de Walls zo vreselijk veel geluk gehad met het weer, maar je kan hier ook 4 seizoenen in een dag hebben zoals ze hier zelf zeggen.Dus een goede voorbereiding is wel degelijk noodzakelijk.
 
Helemaal mee eens; :up:
ik ben ten tijde van de bosbranden (11-18 dec) op Tassie geweest en er is heel veel moois over.
Een van de mooiste mini-vakanties die ik heb gehad!!

Hobart is een schitterende stad; nog een leuke dinertip: Hogsbreath Cafe; lekker (steak) eten in een gezellige sfeer!
Ook de wandeling naar Wineglass Bay is de moeite waard, een bezoek aan Port Arthur, Cradle Mountain (we hebben een scenic helicopter flight gedaan; f*cking fantastic!!), Strahan (mooi en rustig vissersdorpje), etc etc.

We hebben ontzettend genoten en we gaan zeker nog een keer terug.

Een week is veel te weinig....
 
Ik zal onze vrienden inwrijven dat ze de verkeerde beslissing genomen hebben.... :evil: :evil:  Wij hadden ze juist warm gemaakt voor Tasmanie met onze verhalen over onze reis van vorige zomer. (Hobart en Oostkust). We gaan ook zeker een keer terug voor de Westkust.
Jammer dat de ferry niet meer uit Sydney vertrekt want dat was ons juist zo goed bevallen.

Hogsbreath is een keten die je op een aantal plaatsen tegenkomt. Wij hebben er een vlak bij huis in Nelson Bay (NSW) aan de marina - prima steaks en inderdaad een gezellige atmosfeer. Is weer eens wat anders als je het lokale sea food zat bent.  :p
 
Ja Henk, doe dat maar eens  :evil:
Was het trouwens een Australisch reisbureau?
De westkust is voor ons dit keer helaas niet gelukt, maar dat komt nog wel goed.Het stond wel in de planning maar hebben die iets om moeten gooien.

En Babette, Wineglass bay is inderdaad heel mooi, alleen jammer dat je er op een drukke dag achteraan moet sluiten om iets te zien. Dit is een plaats waar ze veel toeristen zo naartoe halen (wat ik goed vind) om zo andere natuurgebieden te sparen. Ben nl op plaatsen geweest waarbij Wineglass bay in het niets valt, alleen moet je er een stuk voor reizen.
Vanaf Mt Jerusalem heb je uitzicht op Cradle mountain en op het central plateau (360 graden uitzicht). En als je mooi weer hebt is dit uitzicht onbeschrijfelijk mooi.
Maar wat je zegt, een week is veel te weinig.
Daarom willen we hier voorgoed naartoe komen, want er is veel te veel om te zien. :up:
 
Ja ik denk idd dat als je een week naar Tassie gaat je alleen de touristen dingetjes ziet en dat je van de locals idd de hotspots moet horen.

Ik wilde eigenlijk alleen maar zeggen dat ik al enorm genoten heb van die dingen, en dan zonder het eiland "echt goed" te bezichtigen.

WB Wineglass Bay; op de dag dat ik ging was het erg rustig, was een geweldige ervaring.
 
Ik bedoel het ook niet verkeerd, ben zelf waarschijnlijk erg verwend wat dat aangaat.
Op de dag dat wij zijn geweest was het file om boven te komen, en dan is de lol er al snel af.
 
Nee joh; snap ik wel!!

No hard feelings! :up:

En dan daarbij; iedereen heeft het recht op een eigen mening, toch?
 
Hallo allemaal,


Mijn gezin en ik hebben ons tijdens het visumtraject (TRA, IELTS , nu SS)steeds gericht op South Australia.Nu we lazen op de interimlijst van SA dat de IELTS-eisen weer zijn verhoogd zijn, gaan we toch bekijken of Tasmanie voor ons een optie zou zijn.We krijgen nu stilletjesaan toch wel het idee dat we achter de feiten blijven aanlopen nl.Maar goed, dat zijn er meer denk ik :smile: .
Al eerder hebben we Tasmanie overwogen , maar zijn toen toch gaan twijfelen ivm het klimaat.De vele regen hier in Nederland is toch een van de redenen dat we willen gaan.Net als het toenemende gebrek aan ruimte en slechter wordende mentaliteit .We hebben eerst ook zoveel mogelijk info van het internet gehaald en uit boeken, maar helaas is veel gericht op toerisme en daar hebben we niet genoeg aan.Bovendien spreekt een en ander elkaar behoorlijk tegen ; zo is Tasmanie behoorlijk verschillend van afmeting (net zo groot als Nederland, Nederland en Belgie samen, kleiner dan Nederland....)en ook het wat betreft het klimaat komen we er niet uit.Zo lezen we dat een dagtemperatuur in de winter makkelijk rond de -10 celsius kan uitvallen....ergens anders staat vrolijk dat het in de winter nooit onder de +4 graden is.Dat zijn zo'n grote verschillen , daar kun je weinig mee natuurlijk.

Dus ik zou graag wat insiders-informatie krijgen van mensen die er al wonen.Klopt het dat Hobart na Adelaide de droogste stad van heel Australie is?Ik begrijp dat de meeste regen op Tasmanie in het Westen valt?En hoe is het voor kinderen ( hebben een dochter van 12) ?(Volgens een internetbericht verlaten veel jongeren het eiland).
Zijn de Tazzie's een open volk?Wordt je gemakkelijk opgenomen?
Telkens als we foto's zien van Tasmanie worden we overdonderd door de schoonheid.In real-life zal dat vast nog gaver zijn!

Wij zijn heeel benieuwd naar wat jullie te vertellen hebben en worden stiekem met de dag enthousiaster ! :smile:



groetjes van Chantal1
 
Hoi Chantal,


Even een snel antwoord, want ik ben op mijn werk.

Wat betreft de afmetingen van Tasmanie en Nederland:
Tasmanie: 90,758 km2 (http://en.wikipedia.org/wiki/Tasmania)
Nederland: 41,526 km2 (http://en.wikipedia.org/wiki/Netherlands)

Tasmanie is dus dik twee keer zo groot als Nederland.

Voor wat betreft het klimaat, kun je het beste even de volgende Wikipedia pagina's bekijken:
http://en.wikipedia.org/wiki/Tasmania#Climate
http://en.wikipedia.org/wiki/Hobart#Climate

Hobart is de op een na droogste hoofdstad van Australie.

Ik vind Tasmanie helemaal geweldig, maar ik moet eerlijk zeggen dat ik geen stadsmens ben. Vergeleken met Nederland regent het hier (omgeving Hobart) veel minder en als het regent is het vaak miezerregen. Er schijnen redelijk wat jongeren naar het mainland te vertrekken voornamelijk omdat er meer carriere mogelijkheden zijn en natuurlijk omdat grote steden meer uitgaansmogelijkheden hebben.
 
Ik snap best dat het lastig is om te bepalen hoe Tasmania is. Wij vonden het een eiland van tegenstellingen.
Waanzinnig mooi en foeilelijk naast elkaar, veel natuur en tegelijkertijd veel natuurexploitatie. We vonden het er fantastisch maar waren bijna in shock toen we na een prachtig regenwoud met schitterende bomen, manshoge varens, watervallen en heel veel vogels in de buurt van Queenstown een gedeelte inreden waar kilometers ver letterlijk alleen nog kale afgehakte rots over is, geen vogel te horen en letterlijk 1 sprinkhaan gezien.

Het is best groot, naar nederlandse maatstaven, maar klein als je aan heel Australie denkt. Als je doorrijdt kun je er in 1 of 2 dagen een heel eind omheen. Maar je kunt ook weken 'verdwalen' in één van de uitgestrekte natuurgebieden. Dat voelde ook heel dubbel: aan de ene kant vind ik het gevoel van ruimte om me heen op het vasteland heerlijk, maar tegelijkertijd voelt de (min of meer) beperkte ruimte van Tas bijna knus aan en toch is het groot en gevarieerd genoeg dat het niet 'opgesloten' voelt.

We zaten er in december, en we hebben dagen voor pampus gelegen in een hotelletje omdat het zo warm was maar op kerstdag op de camping gevraagd of we alsjeblieft ergens binnen konden zitten omdat het zo koud was. Tamelijk Nederlands weer, eigenlijk, maar dan veel droger.

Ik kan me voorstellen dat het voor jongeren een minder leuke plek is. Aan de andere kant heeft ook Hobart een redelijk goede universiteit en zijn er genoeg scholen en opleidingen op het eiland zelf. Ik denk dat jet het wat dat betreft kunt vergelijken met Limburg. Maastricht heeft een goede universiteit en HBO, maar toch gaan veel jongeren naar de randstad. Deels voor betere carriere kansen, maar misschien ook wel voor het avontuur. Toch ken ik ook aardig wat jongeren die juist in Maastricht zijn gaan studeren of werken omdat ze het fijn vinden dat het minder anoniem en massaal is als in de grotere steden, en daar zit ook wat in. En zeg nou zelf, Maastricht is gewoon supergezellig - en Hobart ook ;-).

We hebben veel kansen gezien maar ook veel huizen, hotelletjes of tearooms die te koop staan. Van de mensen daar begrepen we dat het makkelijk is om te beginnen maar niet altijd even makkelijk om ook te slagen in de toerisme-secor.

Kortom, het hangt een beetje van jezelf af of Tas iets voor je is. Wij vonden Tasmanie heerlijk, ondanks de minder mooie plekjes. Als ik kan kiezen, dan denk ik dat ik liever naar een plek ga met een warmer klimaat :cool:. Maar als het een keus is tussen Nederland of Tasmanie, dan hoef ik daar niet over na te denken! Dan wint Tas op z'n sokken.
 
@Lost en Lamarck,

Dankjewel voor jullie snelle reacties !Wat betreft het klimaat ben ik helemaal gerustgesteld, vooral het feit dat het droger is dan in Nederland is al prima.Op zich is het ook wel prettig dat het niet altijd heet is ( wij moeten niet denken aan tropische hitte het hele jaar rond !)want dan doe je weinig en wij zijn wel mensen die er graag op uit trekken.En SA lijkt ons ook prachtig maar als die mogelijkheid afvalt (of de SMP's moeten straks meevallen) dan vinden we Tasmanie een mooi alternatief.Vooral omdat de natuur er schitterend is, eigenlijk mooier dan in SA denk ik.
Gelukkig zijn wij zeker geen stadsmensen, daarom willen we ook sowieso een beetje landelijk wonen, in welke staat we ook mogen belanden.Hier wordt het ons veel te vol en dat werkt een beetje verstikkend.We wonen buiten Eindhoven, maar zouden absoluut niet in de Randstad kunnen wonen, geef ons dan maar Maastricht Lamarck :wink:.Bovendien is onze dochter ook een buitenkind en ook zij is positief over het wonen buiten de stad.Al moeten er wel voorzieningen zijn, helemaal in de middle of nowhere is het andere uiterste :smile: !.
Wij willen ons visum aanvragen op mijn man's beroep ; Bricklayer dus we hopen dat de SMP van Tasmanie goed voor ons uitvalt.
Toen we de interimlist van SA afgelopen week zagen zakte ons de moed een beetje in de schoenen.Gelukkig is dat weer bijgetrokken en wachten we nu maar geduldig de SMP's af.

Super bedankt voor jullie info, wij zijn er zeer mee geholpen !


groetjes Chantal1
 


OFX
Back
Top