Ik snap best dat het lastig is om te bepalen hoe Tasmania is. Wij vonden het een eiland van tegenstellingen.
Waanzinnig mooi en foeilelijk naast elkaar, veel natuur en tegelijkertijd veel natuurexploitatie. We vonden het er fantastisch maar waren bijna in shock toen we na een prachtig regenwoud met schitterende bomen, manshoge varens, watervallen en heel veel vogels in de buurt van Queenstown een gedeelte inreden waar kilometers ver letterlijk alleen nog kale afgehakte rots over is, geen vogel te horen en letterlijk 1 sprinkhaan gezien.
Het is best groot, naar nederlandse maatstaven, maar klein als je aan heel Australie denkt. Als je doorrijdt kun je er in 1 of 2 dagen een heel eind omheen. Maar je kunt ook weken 'verdwalen' in één van de uitgestrekte natuurgebieden. Dat voelde ook heel dubbel: aan de ene kant vind ik het gevoel van ruimte om me heen op het vasteland heerlijk, maar tegelijkertijd voelt de (min of meer) beperkte ruimte van Tas bijna knus aan en toch is het groot en gevarieerd genoeg dat het niet 'opgesloten' voelt.
We zaten er in december, en we hebben dagen voor pampus gelegen in een hotelletje omdat het zo warm was maar op kerstdag op de camping gevraagd of we alsjeblieft ergens binnen konden zitten omdat het zo koud was. Tamelijk Nederlands weer, eigenlijk, maar dan veel droger.
Ik kan me voorstellen dat het voor jongeren een minder leuke plek is. Aan de andere kant heeft ook Hobart een redelijk goede universiteit en zijn er genoeg scholen en opleidingen op het eiland zelf. Ik denk dat jet het wat dat betreft kunt vergelijken met Limburg. Maastricht heeft een goede universiteit en HBO, maar toch gaan veel jongeren naar de randstad. Deels voor betere carriere kansen, maar misschien ook wel voor het avontuur. Toch ken ik ook aardig wat jongeren die juist in Maastricht zijn gaan studeren of werken omdat ze het fijn vinden dat het minder anoniem en massaal is als in de grotere steden, en daar zit ook wat in. En zeg nou zelf, Maastricht is gewoon supergezellig - en Hobart ook ;-).
We hebben veel kansen gezien maar ook veel huizen, hotelletjes of tearooms die te koop staan. Van de mensen daar begrepen we dat het makkelijk is om te beginnen maar niet altijd even makkelijk om ook te slagen in de toerisme-secor.
Kortom, het hangt een beetje van jezelf af of Tas iets voor je is. Wij vonden Tasmanie heerlijk, ondanks de minder mooie plekjes. Als ik kan kiezen, dan denk ik dat ik liever naar een plek ga met een warmer klimaat
. Maar als het een keus is tussen Nederland of Tasmanie, dan hoef ik daar niet over na te denken! Dan wint Tas op z'n sokken.