Intergratie

Serge

New Member
Beste lezers van dit forum.

Graag zou ik jullie het volgende willen vragen;

Hoe staat de Australische bevolking tegenover de mensen die vanuit europa naar Australie verhuizen. Of te wel, hoe gaat het met intergreren. Wordt je meteen opgenomen in de gemeenschap of kijken ze de kat uit de boom? Hier in Noorwegen, waar we nu wonen zijn de mensen erg op zich zelf. Dat wil zeggen, het is leuk met je te praten maar verder dan het werk kom je niet.... Het lijkt hier, dat zich een sub-cultuur ontwikkeld. Je hebt de Noren en de buitenlanders. Het duurt hier echt jaren(en dan overdrijf ik niet) voor je een beetje binnen bent bij de Noren...........
Graag jullie reacties........

Mijn ervaringen (ook van horen zeggen) is dat als je je aanpast (bv de taal redelijk spreekt en je een beetje gedraagt) de Ozzies behoorlijk tolerant zijn. Pas je je niet aan, dan zit je in de shit.
Je krijgt dan al gauw een etiket. Neem bijvoorbeeld "Dago's" of Italianen. Dat was een groep die zich tamelijk afzonderden in eigen wijken en moeite hadden om aan (in) te passen.
Maar neem de "Dutchies"; over het algemeen harde werkers en werden daarom makkelijker geaccepteerd.
Mijn idee daarom is; "While in Rome. do as the Romans do", of te wel, doe zoals een Australiër en dan zit het wel goed.

Rene

Hi!

Wij hebben in al de jaren die wij hier inmiddels wonen eigenlijk ook nog nooit problemen gehad, wij vallen qua uiterlijk niet echt op en pas als je je mond open doet wordt het duidelijk dat je geen geboren en getogen Aussie bent. Ook op de werkvloer hebben wij nooit problemen m.b.t. ons "buiterlands-zijn" mee gemaakt...eerder een soort van interesse ...uiteraard m.b.t. klompen, molens en windows with ladies :)

Groetjes
Syl

Syl, dus ook bij het zoeken van een job werd je niet bekeken op het feit dat je een 'buitenlander' bent?
Dat is namelijk mijn grootste angst, als ik zie hoe hier in België wél rekening mee gehouden wordt en het voor anderstaligen zo moeilijk is om werk te vinden, ben ik altijd een beetje bang dat ik in Oz ook als 'buitenbeentje' ga bestempeld worden, op de arbeidsmarkt dan toch...maar die vrees is ongegrond dan?

Sara

Sara, jouw Belgisch accent wordt daar echt wel getolereerd hoor. Maak je maar geen zorgen.
:rotflmao: :rotflmao:

Rene

Volgens Mike en familie is het zo dat inderdaad mensen makkelijk toegankelijk zijn maar ook dat mensen qua "thuis"leven best prive zijn. Als je contact wilt, heb je contact maar heb je even geen zin is het ook prima. Ik ervaarde dat inderdaad ook zo toen ik daar was.
Easy going!!

Hiya Sara

Nee heb zeker niet het idee dat ik ooit als buitenbeentje ben behandeld ook niet tijdens het zoeken naar werk. Moet eerlijkheidshalve wel toegeven dat dat absoluut niet mee viel in het begin omdat je toch op moet boxen tegen mensen met vergelijkbare ervaring (of beter :)) die dan bovendien ook nog wat vloeiender de Engelse taal spreken.
Maar........de aanhouder wint! Het heeft grotendeels ook echt met je attitude te maken. Niet bang zijn om eerst even een stapje terug te nemen en af en toe de "kat uit de boom kijken" met name Nederlanders hebben er nog wel eens een handje van om gelijk overal een ongezouten mening over te geven....en dat valt hier niet altijd in goede aarde. Trouwens jij zult met je Belgische accent (heb je die eigenlijk??) al snel "easier on the ear" zijn want jullie hebben veel minder last van die harde g.

Komt allemaal helemaal goed!
Syl

Gelukkig hoor je aan mijn Engels niet dat ik uit België kom, ik heb eerder een Amerikaans accent omdat ik het sinds kleins af aan veel spreek en veel Amerikaanse vrienden heb/had...
Met dat accent zullen Nederlanders het inderdaad ietsje moeilijker hebben!  :wink:
En over accenten moeten de Ozzies niet te veel zeggen, die NT-ers hebben ook een sterk accent hoor!  :-D

Sara

Hi
Today in the newspaper
Migrants find jobs faster
Migrants to Australia are finding work faster than a decade ago, but often it is not in their field of expertise.  The results of a study into the working habits of migrants released yesterday show an increase in the number of skilled migrnats working within six months of arriving.
But students and people with poor English skills are unable to find work, or are working in areas unrelated to their skills.
Ninety three per cent of business sponsored migrants are working within six months of arriving.
Often migrants experience delays in getting local accreditation to work in their nominated trade or profession, which can cause a delay in picking up work.  This compared with just 82 percent in 1993-1994.  There has been a 21 per cent increase in the number of people who have come out on family visas and have taken up work compared with a decade ago, with 70 per cent of people on family reunion now working.  The unemployment rate for former overseas students who do not speak English well was 41 per cent, compared with 9 per cent for native speakers.  Immigration Minister Amanda Vanstone said the data would be discussed at a conference at Parliament House on Monday.  "While former overseas students are also achieving good employment rates, there are signs that they may not all be finding jobs commensurate to their skills and training" Senator Vanstone said.

Ik denk dat het inderdaad meer aan je attitude ligt dan aan de rest. Hier is het toch overal achteraan lopen, bellen en zorgen dat ze je (naam) kennen. Ik denk dat dat het beter maakt. En je netwerk opbouwen. Maar aan de andere kant, neem het niet van mij aan :D want ik werk nog steeds in de kinderopvang (eigenlijk illegaal  :cool:). 

Als je heel actief zoekt. En je vindt het niet erg om (erg) onder je niveau te werken (iig in het begin). Dan is het geen probleem! Zeker als je Engels goed is. Dan komt het helemaal in orde  :up:.

Hiya JufBek!

Heb net even snel "bijgelezen" we zijn alvast aan het duimen voor de Ipswich Grammar School! :up:

Groetjes
Syl :)

Same here! Ik heb een bevestigingsbrief. Maar ik heb mijn optimistische blik een beetje naar beneden bijgesteld. Ik ben wel blij dat ik mijn aanbevelingsbrief van mijn baas in NL bij mijn sollicitatiebrief heb gedaan... Ik hoop echt dat ik uberhaupt word uitgenodigd  :?...

[quote author=Syl link=topic=3059.msg34893#msg34893 date=1131106155]
Trouwens jij zult met je Belgische accent (heb je die eigenlijk??) al snel "easier on the ear" zijn want jullie hebben veel minder last van die harde g.
[/quote]

Ho! Stop!
Ook in Nederland zijn er hele volkstammen die geen harde G hebben. Ik ben nog niet veel Brabanders of Limburgers tegengekomen die daar last van hebben.

Houdoe,
Ben

:-D ja mr. Benneman dat snap ik ook wel maar ik had het gewoon even tegen Sara vandaar.

Groetjes
Syl

[quote author=Rene-L link=topic=3059.msg34861#msg34861 date=1131102014]
Maar neem de "Dutchies"; over het algemeen harde werkers en werden daarom makkelijker geaccepteerd.
[/quote]

En dat we een beetje arrogant zijn… Althans, sommige Ozzies ervaren de Nederlanders als redelijk arrogant en ik denk dat ik ze daarin af en toe geen ongelijk kan geven. Maar in het algemeen worden we inderdaad als harde werkers beschouwd, en heb ik nooit “problemen” gehad om ik Nederlander ben.

Cya,

Vincent

[quote author=sarabaes link=topic=3059.msg34873#msg34873 date=1131103475]
Syl, dus ook bij het zoeken van een job werd je niet bekeken op het feit dat je een 'buitenlander' bent?
Dat is namelijk mijn grootste angst, als ik zie hoe hier in België wél rekening mee gehouden wordt en het voor anderstaligen zo moeilijk is om werk te vinden, ben ik altijd een beetje bang dat ik in Oz ook als 'buitenbeentje' ga bestempeld worden, op de arbeidsmarkt dan toch...maar die vrees is ongegrond dan?

Sara
[/quote]

Dit is jaaaaaren geleden (1990?), maar toch. Wij hadden alletwee gesolliciteerd naar ongeschoold werk. Ik hoorde van iemand die bij de Woolboard werkte hoe de eerste schifting gedaan werd. De solllicitatieformulieren werden in twee stapels verdeeld: één voor Engelse achternamen, één voor de rest. Pas toen er uit de eerste stapel niet genoeg geschikte kandidaten konden worden gehaald kwam de rest in aanmerking. Prachtige methode, slaat helemaal nergens op. Ik kan er nog pissig om worden.
Dat 'harde werkers' vooroordeel heb ik ook vaak gehoord net als flauwe grapjes over 'dykes' en drugs.

Over het algemeen voel je je hier heel welkom en zijn mensen heel aardig naar buitenlanders. Ook erg geinteresseerd: "oh kom je uit Nederland? Ik heb een vader/oom/man (of wat dan ook) uit Nederland." Maar er is ook discriminatie; als je een kleurtje hebt dan kunnen mensen soms vreemd doen (zelfs bang!) en op het werk is dat soms ook vervelend. Er is ook soms discriminatie naar 'hoe je eruit ziet' als je een beetje anders bent dan heb je toch soms dat mensen vreemd kunnen reageren als je de weg vraagt bij voorbeeld. Maar dat zijn meestal een bepaald soort type mensen (die kun je lekker vermijden)

Nou wil ik toch nog even iets vragen over dat "kleurtje"! Ik ben half Koreaans, zie er een beetje Indisch uit (kleurtje!) en twee van mijn kinderen zijn ook getint. Levert dit een probleem op, zeg je? Daar schrik ik toch wel wat van. Nou zijn wij wel doorgewinterde Hollanders, maar dat is alleen aan het uiterlijk te zien van mijn oudste + mijn man (beiden blond).
Kan iemand mij hierin geruststellen?
Hebe

Er wonen 20 miljoen mensen in Australie. Denk je nou echt dat die allemaal aardig, open en onbevooroordeeld zijn?

Back