Intergratie

@ Damhooligan,

Sorry mate, maar je zal mij nooit het woord "Abbo" horen gebruiken. Syl zei het precies goed. "Denigrerend!!"

@ Aussielover,

Helemaal mee eens. Ik heb ook aboriginals ontmoet die ik zo in mijn huis zou uitnodigen, zonder bang te hoeven zijn voor wat dan ook. Er zijn nu eenmaal individuen die het verknallen voor de anderen. En dan praat ik niet alleen over anders gekleurden.

Rene

[quote author=Bartman link=topic=3059.msg39021#msg39021 date=1133685709]
Even een stukje off topic, maar ik wilde dit toch ff kwijt:

Heb ooit een Thais vriendinnetje gehad, die ik ook naar Nederland heb over laten komen.
Stap ik met mijn Thaise schat uit op station Utrecht CS, sist er achter mij een bejaarde dame:

"zou jij niet beter een blonde hollandse meid zoeken?"

Ik wist niet wat ik hoorde, in Nederland.
Ik bromde nog zoiets als "bemoei je met je eigen zaken"
[/quote]

De gedachte van heel veel Nederlanders is dat discriminatie niet of amper voorkomt in Nederland. Maar dat is als Nederland heel moeilijk te beoordelen, omdat je zelf geen buitenlander bent. Ik een Chinees meisje die in Nederland is geboren en getogen. Ik hoorde van haar dat ze zich vaak zeer ongemakkelijk voelt in Nederland, wegens discriminerende dingen die haar af en toe toegeroepen worden. Denk aan 'pinda' of 'spleetoog'. Dit zelfde meisje voelde zich bijzonder op haar gemak in Sydney, hoewel ze ook in de bus in Sydney een discrimerende vrouw tegenkwam die begon te schelden tegen haar voor het feit dat ze Aziatisch was. Ik moet wel zeggen dat andere (australische) mensen op de bus zichzelf hiervoor verontschuldigden.

Een mede-student van mijn hogeschool, had het nooit over Aziaten, maar altijd 'spleetogen'. In zijn ogen een normaal woord voor iedereen met een aziatisch uiterlijk, hij was zich waarschijnlijk van geen kwaad bewust. Hij zal zichzelf zeker niet als discriminerend zien, of zal het hooguit zien als een grapje. Of zal zeggen: joh, denk je dat ik erg zou vinden als iemand mij kaaskop noemt?

Nog een voorbeeld: Ik stond 2 jaar terug tijdens Australia day in Darling Harbour in Sydney, te wachten op een vuurwerkshow. Het was afgeladen vol, en aangezien het in Sydney was, en vlak bij Chinatown, waren er dus ook heel veel aziaten. Ineens zie ik een groepje blonde meisjes zich door de meute heen worstelen (ca. 20-25 jaar oud). En ja hoor, het waren nederlanders, en ik hoorde er 1 zeggen: 'Jesus wat druk, als al die chinezen nou eens oprotten dan was tenminste lekker rustig hier', en toen draaide een andere nederlander zich om die toevallig in de buurt stond en zei: 'Helemaal mee eens!'. Serieus, daar gaat mijn bloed van koken van zulke zogenaamd grappig bedoelde opmerkingen. Op dat moment geef ik dat mens het liefst een schop onder d'r hol met de opmerking dat het hier een waar paradijs zou zijn als die nederlanders ook eens wegbleven.

Nog een verhaaltje over een nederlander:
Ik liep eens stage in het buitenland, bij een engelstalig bedrijf, met een andere nederlandse student. Zijn stopwoordje was: 'Fuck'. Als hij het ergens niet mee eens was dan was het: 'Dikke fuck!'. En natuurlijk, 'Ik snap er geen fuck van'. Maargoed, hij wist het woordje Fuck er op veel creative manieren in te brengen. Natuurlijk, hij gebruikte dit woordje alleen als hij in het nederlands sprak tegen mij, maargoed, we zaten daar op een open werkvloer omringt door engelstaligen. Ik heb hem er een aantal malen op gewezen, maar hij trok zich er niks van aan, hij bepaalde zelf wel wat hij wel en wat hij niet wou zeggen. Inderdaad iets waar ik me behoorlijk voor schaamde.

Back