Intergratie

Australie bestaat haast alleen maar uit mensen die ooit geemigreerd zijn.... ik zou me er niet zo druk om maken hoor! Het stikt er toch ook van de aziaten??
Live your own life, lets party together, zou ik zeggen

Komt wel goed hoor Hebe! :up:  Bevooroordeelde mensen zijn er inderdaad nou eenmaal overal, maar zelf vind ik het hier (Qld) in de praktijk heel erg meevallen. Hubbie is Dutch/Indo en heeft dus ook een "kleurtje" :up: Wij hebben in de bijna 10 jaar dat wij hier wonen gelukkig nog problemen gehad m.b.t. "het uiterlijk". 

Niet druk maken dus!!!!
Syl

Ik heb wel eens een artikel gelezen over gemengde koppels in Australie, wat ik interessant vond, omdat mijn vriendin Chinese is van origine. Sommige mensen in dit artikel merkten op dat buiten de stedelijke gebieden ze wel eens raar werden aangekeken (dus min of meer gediscrimineerd werden), door de 'Aussies' die dat kennelijk niet gewend waren, of niet goedkeurden. Dit heb ik zelf niet gemerkt, maar ik ben dan ook amper buiten de stedelijke gebieden geweest.

In Sydney wonen zo veel verschillende nationaliteiten, niemand kijkt er hier van op. Heb je een accent? Grote kans dat diegene met wie je praat dat ook heeft :) Inderdaad heel veel Aziaten in Sydney, 40% van de inwoners geloof ik(?).
Als er 1 land is waar je als buitenlander makkelijk kan integreren, dan is het hier wel. Er zijn zo veel immigranten hier.

Even een berichtje voor Sophia;
wat een botte reactie, zeg! Uiteraard verwacht ik niet dat iedereen aardig, open en onbevooroordeeld is. Maar als over het algemeen zo is dat er vreemd wordt gekeken naar getinte mensen dan is het toch handig dit op voorhand te weten zodat, mocht het nodig zijn, ik en mijn kinderen daar rekening mee kunnen houden. En mocht het zo zijn dat ik ervanuit ga dat iederéén op deze aardbol aardig is dan is dat bij deze echt wel over. Gelukkig ben ik mij er terdege van bewust dat je overal nare mensen tegenkomt maar deze ook uit de weg kan gaan!

[quote author=David]
Sommige mensen in dit artikel merkten op dat buiten de stedelijke gebieden ze wel eens raar werden aangekeken.[/quote]

Ik denk dat dit wel aardig klopt. Mijn schoonouders wonen in Young, zo'n 3,5 uur ten zuid-westen van Sydney. Pauline Hanson had daar aardig wat aanhangers een paar jaar geleden.

En uiteraard geldt dit niet voor iedereen, maar ik heb wel het gevoel dat je daar zonder "kleurtje" gemakkelijker wordt geaccepteerd dan mét. Het is niet echt discriminerend bedoeld in de meeste gevallen, het is ignorance of angst voor het onbekende. Maar het resultaat is hetzelfde natuurlijk.

En als ze dan de moeite nemen iemand met een kleurtje beter te leren kennen en de ervaring is positief, is die persoon 'de uitzondering die de regel bevestigt'. You can't win.

Mijn schoonvader's nieuwe baas is al 25 jaar getrouwd met een Maleisische. Zij is waarschijnlijk meer Australisch dan ik ooit zal zijn en toch is ze in Young meer buitenlander dan ik. En gaan mensen (aanvallende) discussies met haar aan over de islam en hoofddoekjes - terwijl ze zelf niet moslim is, maar ze nemen niet de moeite haar dat te vragen. Geweldig mens trouwens, de manier waarop ze ermee omging vond ik bewonderenswaardig, weet niet of ik zo beleefd had kunnen blijven
Ze vertelde me dat haar dat in grote steden (ze woonden voorheen in Perth en Sydney) eigenlijk nooit overkomen was.

En ook al is vrijwel iedereen in Australie van immigranten afkomst, 4e of 5e generatie Engelse/Ierse/Schotse Aussies vinden soms toch dat zij echte Aussies zijn en dat nieuwe immigranten hun banen stelen...

(Mijn schoonfamilie stamt trouwens af van iemand die hier als gevangene op een van de eerste schepen arriveerde - of dat nou iets is om trots op te zijn....  :|  )

[quote author=BlizzardofOz link=topic=3059.msg38392#msg38392 date=1133233401]
(Mijn schoonfamilie stamt trouwens af van iemand die hier als gevangene op een van de eerste schepen arriveerde - of dat nou iets is om trots op te zijn....  :|  )
[/quote]

Toch hoor je dat er veel mensen zijn die hun "Roots" helemaal uitzoeken, en "trots" zijn op hun "Convict" verleden.
Ik blijf bij het standpunt dat de enigen echte Australiërs de Aboriginals zijn. De blanke settlers hadden het recht niet (bijna) alles van hun af te nemen.
Ik weet dat ik hier een heleboel op- en aanmerkingen over zal krijgen, maar als er een bootje met Aboriginals op het strand bij Scheveningen aan zouden komen en hun vlag op het strand zouden planten en Nederland voor zichzelf zouden claimen, we ze heel snel weer de zee in zouden schoppen. Toch is dat daar gebeurd.
Vervolgens hebben we ze maar afgemaakt, want ze zaten in de weg.
Ik wil hier niet te veel over zeggen, maar het zit me af en toe wel hoog. Ik ben blij dat ze veel terug hebben gekregen.

Rene

Even een stukje off topic, maar ik wilde dit toch ff kwijt:

Heb ooit een Thais vriendinnetje gehad, die ik ook naar Nederland heb over laten komen.
Stap ik met mijn Thaise schat uit op station Utrecht CS, sist er achter mij een bejaarde dame:

"zou jij niet beter een blonde hollandse meid zoeken?"

Ik wist niet wat ik hoorde, in Nederland.
Ik bromde nog zoiets als "bemoei je met je eigen zaken"

Ze leek wel veel op de weduwe Rost van Tonningen  :-D Maar ik stond toch ff perplex.

In Oz heb ik meegemaakt dat ik bij een familie in Queensland woonde, waar ik werkte tegen kost en inwoning. Zij hadden een thais jongetje geadopteerd, die het heel goed deed daar.

Verscheen ineens Pauline Hanson op t.v. van de One Nation Party. Ze begon te brallen over "taking back the country to our own people  :? :-o". Zegt meneer naast me: "Ze heeft gelijk" en "Kick all the asians back to where they came from".

Ik ging nog in discussie met hem, dat zo'n mening niet erg gunstig was voor zijn eigen zoon. Maar dat kon ik niet in zijn botte verstand krijgen.
Ik heb vaker beroerde opmerkingen gehoord over aziaten in Oz, maar het enige wat ik zag waren Aziaten die keihard werkten in hun hoekwinkeltjes of in de slechte schoonmaakbaantjes.

Het is overal en van alle tijden vrees ik...... :|

Bart

Over integratie gesproken............ben vandaag voor het eerst in de 10 jaar dat ik hier woon naar een Sinterklaas feest geweest op de Dutch Club, wij hebben dus twee kids (3 & 6) en eerlijk is eerlijk die hadden het prima naar hun zin. Maar wat zijn een hoop Dutchies toch onbehouden en onbeschoft!!!! Vreselijk....nog nooit gehoord van netjes in de rij gaan staan welnee gewoon voordringen. Kleine kinderen werden onder de voet gelopen door grote kerels die zo nodig een hand pepernoten moesten scoren. Man, oh man......Santa here I come....

Dus val je onder de categorie "botte, onbehouden Nederlander"  :evil: :evil: (anyone???) feel free to leave die karakter eigenschappen in Nederland....

Syl :)

Ik heb gedurende driekwart jaar voor een Nederlands bedrijf in Spanje gewerkt.
We bouwden een produktielijn bij Opel in Zaragoza.

Heb me zelden zo eenzaam en ellendig gevoeld omdat ik me diep, diep schaamde voor mijn nederlandse collega's.
Als zij gingen stappen, zorgde ik dat ik een andere kroeg uitkoos.

Onbeschoft, bot, ongecultiveerd, anarchistisch en grof volk. Als projectmanager moest ik soms iemand helemaal stijf vloeken om een dingen gedaan te krijgen. En geloof me, dat was echt een laatste redmiddel....

De spanjaarden die voor ons werkten, werkten harder, waren altijd op tijd, en hun lijntje zag er netjes opgeruimd uit.

Dus ik hoop dat alleen het weldenkend, cultureel onderlegd, netjes opgevoed en ontwikkeld deel van de Nederlandse bevolking emigreert naar Oz.

Anders ontken ik een Nederlander te zijn en ga ineens Duits praten of zo. Ben dus niet altijd trots op mijn roots.
Moest na de opmerking van Syl ff mijn gal spuwen.

Bart

:-D en voel je je beter? :up:

p.s. er waren ook best heel leuke mensen aanwezig hoor maar die "drammers" lagen gewoon wat zwaar op de maag. 

In de rij gaan staan?? Ben je nu helemaal?? Nee, kijk maar eens bij de trein. Een perfect voorbeeld. Ga gewoon voor de deur staan, laat een schim van ruimte over om mensen er uit te laten (aub niet te veel ruimte) en dring dan met een rot vaart (MET gebruik van ellebogen) de trein in, zoek een plaats, leg je tas naast je neer zodat er niemand naast je kan zitten, en, als er iemand vraagt of je tas even weg gelegd lan worden, kijk dan zeer boos, en met een diepe zware zucht leg je tas dan weg, maar wel zo dat die persoon er met moeite kan gaan zitten.
Daartegenover, als het iemand is met een andere huidskleur, negeer hem gewoon!

Integratie?? Hoe integratie, wat integratie, waar integratie? Zelfs voor de ouderen hebben we geen ontzag meer. Laat ze maar staan!! Ik heb nog een heel leven voor me, ouderen zijn zowat afgeschreven!! En breek me de bek niet open over respect!! (of het niet aanwezig zijn van!)

Nee, kijk dan maar naar bv Engeland. Netjes in de rij, géén voordringen. Als je dat doet, krijg je wel de wind van voren. Sociale controle heet dat.
Ik denk af en toe dat wij daar lering uit kunnen trekken.

Soms denk ik wel eens hoe onbeschoft de Nederlanders kunnen zijn. (Mag een beetje meer zijn??)

Rene

[quote author=Rene-L link=topic=3059.msg38959#msg38959 date=1133604867]
[quote author=topic=3059.msg38392#msg38392 date=1133233401]
[/quote]
Ik blijf bij het standpunt dat de enigen echte Australiërs de Aboriginals zijn. De blanke settlers hadden het recht niet (bijna) alles van hun af te nemen.
Ik weet dat ik hier een heleboel op- en aanmerkingen over zal krijgen, maar als er een bootje met Aboriginals op het strand bij Scheveningen aan zouden komen en hun vlag op het strand zouden planten en Nederland voor zichzelf zouden claimen, we ze heel snel weer de zee in zouden schoppen. Toch is dat daar gebeurd.
Vervolgens hebben we ze maar afgemaakt, want ze zaten in de weg.
Ik wil hier niet te veel over zeggen, maar het zit me af en toe wel hoog. Ik ben blij dat ze veel terug hebben gekregen.
[/quote]

Ik vind dit echt een prachtig stuk wat je geschreven hebt  :up:
Het is echt van de zotte hoe de aboriginals zijn verdreven. Zo respectloos en onmenselijk.
Ze hebben gelukkig wel veel teruggekregen, maar toch zijn ze wel erg 'weggestopt' in reservaten. En ik hoor veel verhalen dat ze het daar niet al te goed hebben. Weinig werk en veel alcoholproblemen. Ik kan het natuurlijk mis hebben, maar de vele verhalen die ik erover hoor stemmen me niet al te positief. Zelf heb ik het in Alice Springs meegemaakt hoe ik dagelijks mensen (vermoedelijk) van aboriginal-afkomst  over straat zag slenteren. Vond ik best wel erg om te zien. Eigenlijk had ik wel meer in contact willen komen met de aboriginals, maar dat schijnt wel vrij moeilijk te zijn. En zelf wilde ik ook niet zo 'brutaal' zijn om ze te gaan opzoeken. In de grotere steden ben ik eigenlijk weinig mensen tegengekomen van aboriginal-afkomst. Het is zo tragisch dat het allemaal zo gelopen is. Hetzelfde geldt eigenlijk voor in de Verenigde Staten, waar de indianen ook grotendeel verdreven zijn. Wat dat betreft hebben de aloude Europeanen toch wel hun sporen nagelaten...

[quote author=Rene-L link=topic=3059.msg39061#msg39061 date=1133705569]
[size=14pt]Dit heet; "White superiority"![/size]

What a bullshit!!
[/quote]

Helaas is het wel zo.
En de huidige generatie kan er ook zo weinig meer aan doen. Dat is ook het tragische ervan.

Ik vind dit echt een prachtig stuk wat je geschreven hebt  :up:
Het is echt van de zotte hoe de aboriginals zijn verdreven. Zo respectloos en onmenselijk.
Ze hebben gelukkig wel veel teruggekregen, maar toch zijn ze wel erg 'weggestopt' in reservaten. En ik hoor veel verhalen dat ze het daar niet al te goed hebben. Weinig werk en veel alcoholproblemen. Ik kan het natuurlijk mis hebben, maar de vele verhalen die ik erover hoor stemmen me niet al te positief. Zelf heb ik het in Alice Springs meegemaakt hoe ik dagelijks mensen (vermoedelijk) van aboriginal-afkomst  over straat zag slenteren. Vond ik best wel erg om te zien. Eigenlijk had ik wel meer in contact willen komen met de aboriginals, maar dat schijnt wel vrij moeilijk te zijn. En zelf wilde ik ook niet zo 'brutaal' zijn om ze te gaan opzoeken. In de grotere steden ben ik eigenlijk weinig mensen tegengekomen van aboriginal-afkomst.

oke , ook ik heb die aboriginals zien zwerven in alice , maar ik ben ook van mening dat dat hun eigen  keuze is. (vergelijkbaar met "onze " zwervers).
En de rede dat jij geen echte abbo's ziet is omdat ze daar voor kiezen.
De echte abbo's willen nix te maken hebben met de westerse wereld,
En in tegenstelling tot amerika krijgen abo's wel het respect dat ze verdienen ,
want er zijn genoeg plaatse die volledig eigendom zijn van de abbo's,
en ze worden met rsust gelaten , en ze kunnen doen wat ze willen en hoe dat ze het willen, dat is respect!
Jammer genoeg is het beeld dat wij krijgen van abbo's niet het echte realistische beeld, simpelweg vanwege het feit dat de echte abbo's een teruggetrokken leven leiden en dat je ze niet ziet, maar omdat je ze niet ziet wil dat nog niet zeggen dat ze er niet zijn!!!
Daarom ben ik van mening dat de aboo's wel het respect krijgen dat ze verdienen , alleen zien wij dat niet.

groetjes johan

@ Johan.

Een definitie van "stereotype aboriginal" heb ik nog niet gezien. Is het de maten van Crocodile Dundee, of de "leraren van The Bushtuckerman", of de mensen die je ziet op een geoganiseerde corroboree, of de aan alcohol verslaafden die je ziet in de achterstand van een stad, of de succesvolle aboriginals die een goede baan hebben??
Ik heb meer respect voor de aboriginals in Arnhem Land dan diegene die er voor hebben gekozen voor een "makkelijk leven van de bijstand" zoals ik ze ook heb gezien.

Daartegenover zijn er veel aboriginals die daartoe gedreven zijn naar aanleiding van de bemoeizucht van de blanken. Kinderen werden van hun ouders weggehaald, omdat ze "Vereuropeaanst" (mooi woord) moesten worden. Er zijn nogal wat aboriginals afgeslacht, kijk maar naar de Tasmaanse aboriginals. Daar werd een drijfjacht op los gelaten. Er is er geen een meer van over. Geen wonder dat ze "achtergelaten" voelden.
Ik zou ook een "chip on my shoulder" hebben.
Maar is het hun eigen keuze?? Of hoe zit dat? Zijn ze door ons respectloze instelling daartoe gedreven??

Het is en blijft een heikele situatie.

Rene

[quote author=damhooligan link=topic=3059.msg39070#msg39070 date=1133707613]

oke , ook ik heb die aboriginals zien zwerven in alice , maar ik ben ook van mening dat dat hun eigen  keuze is. (vergelijkbaar met "onze " zwervers).
En de rede dat jij geen echte abbo's ziet is omdat ze daar voor kiezen.
De echte abbo's willen nix te maken hebben met de westerse wereld,
En in tegenstelling tot amerika krijgen abo's wel het respect dat ze verdienen ,
want er zijn genoeg plaatse die volledig eigendom zijn van de abbo's,
en ze worden met rsust gelaten , en ze kunnen doen wat ze willen en hoe dat ze het willen, dat is respect!
Jammer genoeg is het beeld dat wij krijgen van abbo's niet het echte realistische beeld, simpelweg vanwege het feit dat de echte abbo's een teruggetrokken leven leiden en dat je ze niet ziet, maar omdat je ze niet ziet wil dat nog niet zeggen dat ze er niet zijn!!!
Daarom ben ik van mening dat de aboo's wel het respect krijgen dat ze verdienen , alleen zien wij dat niet.
[/quote]

Uh; abbo's.... was dat eigenlijk geen scheldwoord?  :oops:
Maar ff serieus. Ik vind eigenlijk dat het respect maar tot op een zekere hoogte is. Het is naar mijn inziens toch wel beetje een doekje voor het bloeden. Er is al zoveel kapot gemaakt.
Natuurlijk is er wel veel goedgemaakt de laatste jaren, maar toch zit er nog heel veel scheef.
En natuurlijk is de situatie met de indianen in de VS verschillend, want Australiers gaan er gelukkig heel anders mee om dan Amerikanen.
Het blijft inderdaad een heikele situatie, zoals Rene het stelt.

nee ik doe niet aan schelden , abbo is gewoon een australische afkorting , iets wat ik geweldig  vind aan de australische taal;
vb ; i'm getting prezies at chrissy. heerlijk

Maar nu weer serieus.
Ik blijf erbij dat je het meeste niet ziet en er echt veel meer respect is dan dat wij zien , en totdat je het echt gezien hebt vind ik het niet echt reeel om te te roepen dat het maar een doekje voor het bloeden is .
En vergeet niet dat de abbo's dat ook zo willen , zij willen met rust gelaten worden,en zij hechten geen waarde aan dingen waaraan wij waarde hechten , ze hebben genoeg aan de natuur en willen nix meer , dat is voor hun paradijs , en dat mag dat voor ons westerse cultuur weinig lijken , voor hun is dat echt genoeg.

[quote author=Rene-L link=topic=3059.msg39073#msg39073 date=1133708501]
@ Johan.

Ik heb meer respect voor de aboriginals in Arnhem Land dan diegene die er voor hebben gekozen voor een "makkelijk leven van de bijstand" zoals ik ze ook heb gezien.

[/quote]

oke aan de geschiedenis kunnen we nix veranderen en ideaal is het natuurlijk nooit , maar je geeft zelf aan dat sommige abbo's een keuze gemaakt hebben voor de westerse cultuur , en het zijn juist diegene die het niet redden en dus gaan zwerven , maar dat was uiteindelijk toch hunkeuze? of zie ik dat verkeerd

en daarom is er dus een verschil tussen diegene die voor de westerse cultuur gekozen  hebben en tussen diegene die dat niet geadaan hebben , en helaas zien wij alleen diegene die die keuze wel gemaakt hebben .
En jammer genoeg zien we dus niet diegene die wel gelukkig leven

Hi

is zeker geen "gewone" afkorting in dit geval, en wordt hier ook zeer zeker als  denigrerend gezien door een hoop mensen en dan met name door de aboriginal community.

Groetjes
Syl

@ Rene

Uit je stukken begrijp ik dat het je hoog zit. Ik ben het gedeeltelijk met je eens. Maar er is een kentering gekomen en wat je schrijft is eigenlijk iets uit het verleden, een zeer vervelende erfenis van voorouders!

Aboriginals trekken zichzelf terug. Ze staan bekend om het hebben van allerlei afwijkingen en kwalen maar willen de moderne geneeskunde lang niet altijd aanvaarden. Ondanks dat er voor de mensen van Torres Strait and Aboriginals extra financien qua gezondheidszorg worden uitgetrokken is het maar moeilijk om ze te bereiken omdat zij zichzelf hiervoor dus meestal vrijwillig afsluiten ! Daarnaast reageren sommige Aboriginals zich af door hun frustraties en onmacht te verdrinken maar geven daarbij zichzelf en de niet discriminerende blanken onder ons geen kans ! Met zulke Aboriginals heb ik dus als verpleegkundige al te maken gehad. Hij was erg luidruchtig aanwezig op de afdeling zonder enig respect of ontzag voor ander patienten of aanwezigen in /rond het ziekenhuis! Hij maakte ruzie met iedereen inclusief mijzelf, en raasde maar door over 'jullie blanken' waarbij hij maar even zijn VOOROORDEEL over blanken niet onder stoelen of banken zette ! Ik zei kalm ik ben het met je eens dat wat er in het verleden met Aboriginals is gedaan gewoonweg niet kan of had mogen gebeuren, maar daar heb ik geen schuld aan en ik ben bereid en sta open voor de normale omgang met Aboriginals. Daarop kalmeerde hij wel. Maar ik word dus gewoonweg ook gediscrimineerd dat ik vanwege mij huidskleur ook wel die mening zou zijn toegedaan ! Sommige Aboriginals verpesten het dan ook voor hunzelf en hun mede Aboriginals. En ik weet dat er in politieke sfeer aan gewerkt word. Maar het gaat heel veel tijd en geld kosten en er zulen nog vele generaties over heen gaan voordat het wellicht voldoende verbeterd is.

Ingrid.

Back