internet verbinding..

Voorbeeldje waar je ziet dat de nieuwere wijken of de nog te bouwen wijken een paarse waardering hebben (= goed) En de wijken het meest ver naar het zuiden knudde zijn :(

Handig, maar waar zie ik de betekenis van de kleuren. Ik zie wel A, B, C, D, E maar wat houdt dat in?

Hou het Amerikaanse grading systeem maar aan.

A = Zeer goed
E = Zeer onvoldoende
 
OK...

Zoals de meesten weten zijn we laatst verhuisd, en aangezien aansluiten van iiNet de vorige keer nogal even duurde dacht ik. Laten we NBN eens proberen, dat is al aangesloten op het adres (FTTN wel te verstaan) dus dat gaat lekker snel.

Nu dat snelle aansluiten klopt. We hebben Vodafone genomen omdat dat modem een fall-back heeft naar 4G als NBN er uit ligt en je met een modem de winkel uitloopt en zelf aansluit. Klaar.

Verder voel ik me nu één van de vele ongelukkige NBN gebruikers. De verbinding wordt tussen de 0 en 5 keer per dag verbroken. Soms voor een minuut, soms iets langer. En als de verbinding al werkt dan heb ik er werk-technisch niet zoveel aan. Mijn office leven bestaat voor een heel groot deel uit Skype calls, scherm delen, video calls enz. De kwaliteit van de verbinding is zo dramatisch dat een presentatie delen en een gesprek voeren niet mogelijk is (de download/upload snelheid is OK, maar er is teveel latency of teveel packetloss voor een fatsoenlijke voice verbinding)

Uiteraard probeer ik Vodafone te bewegen om actie te ondernemen maar ik denk dat ik binnen nu en een dag of twee weer iiNet ga bestellen (VDSL2)

Iemand wel gelukkig met FTTN NBN? (en dan voornamelijk voor gevoelige toepassingen zoals gamen of voice)
 
Iemand wel gelukkig met FTTN NBN? (en dan voornamelijk voor gevoelige toepassingen zoals gamen of voice)

Vrienden hier in Whyalla zijn erg tevreden met de NBN aansluiting: in de woonkamer Netflix kijken, terwijl dochter op de laptop zit the YouTuben en de PC staat ook zo'n beetje 24/7 aan, mede voor zijn werk. Alle telefoons thuis via de WiFi etc. Zij kunnen echt (positief) verschil zien.

Ik zit bij dezelfde provider (Internode) maar met een goedkoper abonnement, doordat de thuissituatie anders is: maar 1 gebruiker die overdag niet thuis is, geen Netflix oid, geen gamer. Ik merk qua snelheid niet zo veel verandering, maar de verbinding lijkt stabieler te zijn, in dat opzicht dat m'n vorige internet (standaard broadband) met een beetje wind al begon te haperen. De beeld/geluidkwaliteit bij Skype en WhatsApp is ook beter.

Het uitvallen van de verbinding herken ik echter. Het lijkt nu weer goed, maar een tijdje terug waren er dagelijks korte storingen. Ik merkte dat uiteraard alleen 's avonds en m'n telefoon valt terug op het 4G network, maar het was irritant omdat ik een studie doe en ik dingen niet kon uploaden e.d.
Zou ik een actievere internetgebruiker zijn, dan zou ik overgaan op een ander abonnement. Vooralsnog voldoet wat ik heb en ben ik tevreden met m'n NBN aansluiting.
 
Dank je voor de feedback, Er is hoop zou de EO zeggen...

Netflix, YouTube enz. Is allemaal niet zo kritisch. Die bufferen de video en audio. Maar een VOIP call kan dat natuurlijk niet. Daar merk ik het heel erg. Een gewone Skype call (alleen audio) is vaak al niet te doen. De geluidskwaliteit is goed. Maar je mist elke 5 seconden een woord. En dat uiteraard altijd op de cruciale momenten in het gesprek. Na 2x vragen of men het kan herhalen schaam ik me als externe consultant de ogen uit mijn kop. Heb mijn oude trouwe Telstra 4G dongle alweer in gebruik voor Skype, en gebruik NBN alleen als ik niet aan het Skypen ben...
 
Dank je voor de feedback, Er is hoop zou de EO zeggen...

Netflix, YouTube enz. Is allemaal niet zo kritisch. Die bufferen de video en audio. Maar een VOIP call kan dat natuurlijk niet. Daar merk ik het heel erg. Een gewone Skype call (alleen audio) is vaak al niet te doen. De geluidskwaliteit is goed. Maar je mist elke 5 seconden een woord. En dat uiteraard altijd op de cruciale momenten in het gesprek. Na 2x vragen of men het kan herhalen schaam ik me als externe consultant de ogen uit mijn kop. Heb mijn oude trouwe Telstra 4G dongle alweer in gebruik voor Skype, en gebruik NBN alleen als ik niet aan het Skypen ben...
M'n vrienden hebben het uitgetest om te kijken of het ten koste ging van snelheid e.d.. Voor mezelf kan ik alleen zeggen, dat ik het vrij lang volgehouden heb op een Optus 3G dongle en daar wil ik zeker niet naar terug. Skypen met beeld.... echt niet. En ook alleen audio was vaak rampzalig. Broadband was al een enorme verbetering en nu met NBN heb ik zelden een slechte verbinding. Ik zeg er wel meteen bij, dat zou ik veel moeten Skypen voor werk ofzo, ik niet denk dat m'n huidige verbinding afdoende zou zijn.

Qua werk gaan we - hopelijk - in December over op NBN. De glasvezelkabels zijn gelegd, maar er gaat nog wat tijd overheen. Ben benieuwd. Het network is al ruim een jaar erg traag, dusdanig, dat IT uiteindelijk mobiele hotspots geplaatst heeft om het network te ontlasten.
 
Het ligt eraan waar het probleem ligt. Het kan de internal wiring in het huis zijn. Het kan ook zijn dat het probleem in slecht koper in de straat ligt (FTTN is de minst betrouwbare technologie van de Multi Technology Mix), maar het kan ook zijn dat je provider niet voldoende CVC inkoopt bij NBN en dat je dan, wanneer in piekuren iedereen op diezelfde snelweg wil zijn, je in de file staat.

Er zijn op dit moment in Australië maar een handjevol NBN providers die voldoende CVC capaciteit inkopen. Een daarvan is Aussie Broadband. Ik heb zelf nog ADSL via Aussie Broadband en mag niet klagen over deze provider. Wel over ADSL natuurlijk, maar daar kunnen zij ook niets aan doen.

Voor zover bekend is Aussie Broadband de enige provider zelfs in Australië die pro-actief hun beschikbare bandbreedte grafieken op het internet laat zien. Zij hebben tevens de mogelijkheid om op korte termijn snel CVC capaciteit bij te kopen als de bandbreedte dreigt vol te lopen. Andere providers (w.o. Optus en Internode) zijn hier erg berucht door geworden door het juist niet te doen met dus een ontzettend trage verbinding als resultaat.

Kijk anders eens hier: https://www.aussiebroadband.com.au/network-centre/ en kijk of ze nog genoeg CVC capaciteit over hebben om jou als klant te willen verwelkomen. Zij hebben nl. ook een stop-sell in place dat wanneer 80% van de capaciteit van hun POI (Point of Interconnect) is gebruikt, ze geen nieuwe klanten aannemen die met deze POI verbonden zou worden.

En als er echt een probleem is met het koper in de straat, dan kun je via je provider een fout escaleren bij NBN die het dan moet onderzoeken. Echter op whirlpool.net.au zijn redelijk veel mensen actief die hier ook last van hebben en omdat contractors het elke keer moeten fixen, zijn zij meer gebaat met tijdelijke oplossingen, zodat een week later ze weer hetzelfde probleem moeten verhelpen, maar wel voor iedere call betaald worden.
 
Interessant @Maluka, ziet er uit als een goede provider (open en eerlijk)

En ja, dat laatste stuk koper (of wellicht twee stukken) Hoe goed is het koper in de straat?En hoe goed in huis?

Waarom ik neig naar iiNet, is omdat deze in Canberra een eigen infra hebben die bewezen stabiel en niet congested is. (Ik heb het 1.5 jaar gebruikt in het vorige huis) En het is net zo snel als NBN50 (65md down ofzo maar dat is dan ook de Max) De snelheid doet er niet toe voor me. 3G is al snel genoeg voor een goede (audio) Skype verbinding.

Ondanks dat Aussie broadband er goed uitziet ben ik een beetje bang dat ik mijn problemen die ik nu heb overerf. Ik zal er eens een nachtje over slapen, maar de optie VDSL2 (uniek voor Canberra volgens mij) is wellicht de minst risico-loze.

Vodafone is op de achtergrond aan het prutsen. Ik verwacht er niet veel van. Geef ze nog een dag of twee om op zijn minst met een goed verhaal te komen (want zelfs dat hebben ze nu niet) En aan de hand daarvan zeg ik het op (geef ik het op) of niet ;)
 
Je zou eens kunnen kijken of je kan inloggen in je VDSL modem en dan je sync speeds (up and down) vergelijken met de snelheid van het pakket die je hebt gekocht. Zit je sync snelheid dicht in de buurt van wat je hebt besteld (bijv. 50/20 of 25/5) dan is de kans groot dat het kopernetwerk niet de limiterende factor is, maar dat de provider last heeft van congestion. Is de sync speed beduidend lager dan de snelheid die je besteld hebt, dan duiden het hoogstwaarschijnlijk op een probleem in het kopernetwerk. Het probleem kan dan nog steeds in huis zitten of juist slecht koperdraad in de straat.

iiNet is, net als Internode, enkele jaren geleden opgekocht door TPG. (Internode was al in eigendom van iiNet, dus ging automatisch mee naar TPG). Sinds de dag dat TPG het had overgenomen ging de kwaliteit achteruit. Whirlpool is een goede bron van informatie over verschillende ISP's....Bij veel providers is het een hit & miss.....Aussie Broadband is 99% hit en 1% miss.....

iiNet: https://forums.whirlpool.net.au/forum/72
Aussie Broadband: https://forums.whirlpool.net.au/forum/152
Vodafone: https://forums.whirlpool.net.au/forum-replies.cfm?t=2660490
(Vodafone is volgens mij nog niet groot genoeg om al hun eigen "forum" te hebben op Whirlpool)

De ACCC heeft recentelijk een onderzoek gedaan naar de snelheid van verschillende providers. Het resultaat kan je hier vinden:
https://www.accc.gov.au/consumers/internet-phone/broadband-performance-data
 
Je zou eens kunnen kijken of je kan inloggen in je VDSL modem en dan je sync speeds (up and down) vergelijken met de snelheid van het pakket die je hebt gekocht. Zit je sync snelheid dicht in de buurt van wat je hebt besteld (bijv. 50/20 of 25/5) dan is de kans groot dat het kopernetwerk niet de limiterende factor is, maar dat de provider last heeft van congestion. Is de sync speed beduidend lager dan de snelheid die je besteld hebt, dan duiden het hoogstwaarschijnlijk op een probleem in het kopernetwerk. Het probleem kan dan nog steeds in huis zitten of juist slecht koperdraad in de straat.

iiNet is, net als Internode, enkele jaren geleden opgekocht door TPG. (Internode was al in eigendom van iiNet, dus ging automatisch mee naar TPG). Sinds de dag dat TPG het had overgenomen ging de kwaliteit achteruit.

True, de eerste communicatie met iiNet was om te janken, nadat het eenmaal aangesloten was werkte het in ieder geval altijd. Wederom denk ik dat Canberra met VDSL een positieve uitzondering is op iiNet vlak. Maar ja, je moet ze niet willen bellen... Maar dat was na aansluiting ook niet meer nodig. Nu heb ik andersom. Aansluiten soepel maar daarna kl#te... Ik weet wel wat ik prefereer (achteraf gezien)

Ik haal wel de snelheden die ik moet halen trouwens... Tegen de 50 down en tegen de 20 up.... NBN modem geeft dat ook aan als sync speeds (54999/22600)

Bedankt voor de links! Duik er vanavond even in!
 
Als je de sync speeds haalt is de kans groot dat je last hebt van je provider die niet genoeg CVC inkoopt bij NBN. Gezien je werk voor NL klanten is de kans groot dat jij pas vanaf 5pm ofzo met NL klanten gaat Skypen. Peak begint hier vaak al zo rond 3:30pm tot ongeveer 10pm. Je zit dus midden in de peak hours te Skypen met NL. Niet ideaal als je een provider hebt die niet genoeg CVC heeft ingekocht.

Succes in ieder geval met de eventueel te nemen beslissing ;)
 
Als je de sync speeds haalt is de kans groot dat je last hebt van je provider die niet genoeg CVC inkoopt bij NBN. Gezien je werk voor NL klanten is de kans groot dat jij pas vanaf 5pm ofzo met NL klanten gaat Skypen. Peak begint hier vaak al zo rond 3:30pm tot ongeveer 10pm. Je zit dus midden in de peak hours te Skypen met NL. Niet ideaal als je een provider hebt die niet genoeg CVC heeft ingekocht.

Succes in ieder geval met de eventueel te nemen beslissing ;)

Hey is altijd knudde. Als ik met de USA bel (ochtend hier) of India (middag hier) Allemaal knudde. Zojuist nog: bel met India. Knudde. Switch naar mijn Telstra 4G dongle. Top. Gisteren hetzelfde met ochtend calls met de USA en Mexico. Dus lijkt dan wellicht toch weer lijn te zijn? Want in de ochtend is de load laag.
 
Wij krijgen in December NBN, the Hybrid versie.
Weet niet of the gaat verbeteren. We hebben nu kabel via Telstra en dat is niet al te snel.
 
Wij wachten ook in spanning af. Manlief werkt natuurlijk ook veel vanuit huis. Gelukkig krijgen wij hier wel fibre to the curb. Up the mountains was dat nog FTTN dus mazzel dat we later aan de beurt zijn. Ik weet dat mensen op eigen kosten aansluiting tot hun huis laten aanleggen. Zal vast duur zijn maar wellicht iets om naar te kijken, je hebt toch echt een goede verbinding nodig ...
 


OFX
Back
Top