Invullen WHV ivm beroep

danaepaternoster

New Member
Hallo,

Ik heb een aantal vragen ivm het invullen van beroepskeuze bij een aanvraag voor een eerste WHV.
Ik ben namelijk biomedisch laboratoriumtechnoloog, laborant in volksmond.
Ik wil ook eventueel als laborant aan de slag in Australië, als ik een tijdelijk contract kan vinden of eventueel gesponsord.
Maar als ik dit meld op mijn aanvraag gaan ze dan moeilijk doen ivm medische testen, engelse testen enzovoorts?
Ik weet dat dit beroep staat op de SOL, maar door die extra testen dacht ik het op de gemakkelijke manier eerst te proberen en vandaaruit een ander soort visum te scoren.
Ik ken namelijk een ierse nurse die dit wel in orde moest brengen voor haar whv werd goedgekeurd..

Ook had ik nog een paar praktische zaken, ik ben Belgische, zeg ik mijn ziekteverzekering op?
Want een reisverzekering is zowiezo een must, maar wat met de gewone ziekteverzekering?
Schrijf ik me uit? Of zet ik ergens bij iemand (mijn ouders bv) mijn domicilie?

IVM reisverzekering, iemand ervaring met World Nomads, of is er een betere/goedkopere met zelfde dekking?

mvg,
Danaë
 
Voor zover ik weet, is je beroep bij een WHV totaal niet van belang, maar ik kan het mis hebben.
Hoe het met de ziektekostenverzekering in België gaat, weet ik niet. Destijds hadden we hier het ziekenfonds en die registratie liep geloof ik ook weer via een werkgever, die je op dat moment niet had.... Kortom: geen nuttige info. Wel moet je een speciale reisverzekering hebben. Als Nederlander had ik recht op medicare, zal voor Belgen wel net zo zijn. Uitschrijven (bij de gemeente) niet doen.
 
Je beroep is voor zover mij bekend, niet belangrijk voor een WHV. Je krijgt echter wel de vraag wat voor werk je op je WHV wilt gaan doen. Als je dan bijv. zou invullen dat je in een ziekenhuis wilt werken, of in het onderwijs, dan moet je o.a. een medische keuring ondergaan. Als jij aangeeft dat je wilt fruitplukken, horeca, schoonmaken e.d. dan hoeft dat niet.

Normaal gesproken wordt een WHV vrijwel gelijk toegekend, alleen als je op een enkele vraag een antwoord geeft dat zij niet willen zien (zoals in de afgelopen 5 jaar -dacht ik zo uit mijn hoofd- langer dan 3 maanden in een 3e wereldland te zijn geweest) dan zul je extra keuringen moeten ondergaan.
 
Ik zou niet teveel op je WHV aanvraag invullen over specifiek werk, want dan kunnen ze gaan denken dat je de intentie hebt om na je WHV langer te blijven op een ander visum, en dat mag officieel niet je intentie zijn. Veel doen het, en je kunt daarna ook wel andere visa toegekend krijgen, maar dit moet je dus niet vantevoren al laten weten.

Die reisverzekering die jij noemt ken ik niet, dus daar kan ik niets over zeggen.
Kijk bij ziektekosten verzekering even hoe lang je max aaneengesloten in het buitenland mag zijn.
 
Hi,

Even een andere toon, je beroep is namelijk inderdaad wel belangrijk bij het invullen van je WHV. Als je bijvoorbeeld verpleegkundige invult en het plan om in ziekenhuizen te werken (een specifieke vraag in de aanvraag), moet je inderdaad vervolgens medische testen en een X-ray laten doen.

Ik heb destijds ingevuld dat ik niet in een ziekenhuis ging werken (als verpleegkundige) en kreeg mijn WHV meteen. Ben vervolgens wel in ziekenhuizen gaan werken zonder problemen, dus dat is een optie... Sommige staten hebben bepaalde regels als je in hun ziekenhuizen gaat werken, bijv. in WA moet je een MRSA test doen voor je mag beginnen.

The choice is yours!

Wij waren verleden jaar verzekerd met World Nomads voor 8 maanden. Hebben niets hoeven claimen, dus kan niet echt zeggen of ze goed waren. Maar denk er over na of je een verzekering nodig hebt als je je Nederlandse basisverzekering aanhoudt. Mijn zusje is hier nu op WHV en heeft geen extra reisverzekering, maar wel Medicare aangevraagd (en gekregen) voor medische dekking.
 
in NL moet je je wel uitschrijven als je (geloof ik) langer dan 8 mnden weg bent (althans dat was toen ik 10 jr geleden ging)

Yuud, volgens mij is dat inmiddels weer veranderd...zeker sinds inbreng van de zorgwet in 2006. Waar ik in 2008 veel problemen mee heb gehad is dat mijn verzekering zei dat als je langer dan 12 maanden weg ging uit nederland je je uit moest schrijven bij de gemeente....weet niet hoe dit nu is. En weet ook niet hoe dit in belgie is.
 
Als je meer dan een jaar aaneengesloten buiten NL bent, word je gekort op je aow. (mocht je daar ooit recht op krijgen) Voor een sabbatical zou ik dus niet teveel op m'n hals halen. Er staat immers geen expat-voorziening tegenover.
 
Het blijft altijd een onhandig verhaal.. als je je niet uitschrijft bij de gemeente moet je ziektekosten betalen (verplicht). Als je je uitschrijft, dan idd bovenstaand verhaal (gekort op AOW). Daarnaast, als je je opnieuw inschrijft kan de zorgverzekering moeilijk doen (dus alles zwart op wit met je zorgverzekering regelen).

Verder, als jij iets aanhoudt in NL (dat was in mijn geval zo) dan kun je je niet uitschrijven. Nu blijkt dit een geluk te zijn geweest dat ik mij niet uitgeschreven heb.
 
Ik blijf gewoon ingeschreven in NL en betaal hier zorgverzekering, ziektekostenverzekering en aansprakelijkheidsverzekering. Oh ja, en telefoonabonnement :confused:.
Ik schrijf me pas uit als ik langer dan een jaar weg blijf.
 
Back
Top