Sorry, het heeft even geduurd voordat ik tijd kon vrijmaken om er even voor te gaan zitten om te reageren. Ik ben lerares schei- en natuurkunde en heb hier inderdaad de registratie voor teacher doorlopen (bij Queensland College of Teachers) en werk op een high school. Ik kan dus wel iets zinnigs zeggen over het lesgeven hier en het vinden van een baan. Allereerst denk ik dat het niet moeilijk zal zijn om een baan te vinden als physics -, science - of maths teacher, zoals
@afterbang ook al zei. Ik vraag me af waarom je man denkt dat hij als buitenlander hier niet zou kunnen lesgeven. Als zijn engels maar goed genoeg is en daarvoor moet hij de taaltest doen. Het niveau van onderwijs ligt hier lager dan in Nederland (en Belgie, denk ik), dus ik denk dat je man veel kan toevoegen. Op veel (public) scholen wordt science gegeven als verzamelvak en is er maar een klein gedeelte van de lessen waar de vakken biologie, scheikunde en natuurkunde apart wordt gegeven. Dit is dan het geval in de hogere jaren (year 10-12) en voor studenten die universiteit willen gaan doen. In advertenties wordt er vaak om science (en maths) gevraagd en maar minder vaak zie je vacatures voor physics teacher, omdat science veel algemener is en in meer jaarlagen wordt gegeven. Maar er is zeker een tekort aan physics teachers (veel science teachers komen uit de biologie of scheikunde hoek, tenminste bij ons op school). Veel teachers geven meerdere vakken (itt in Nederland), dus als je man ervaring heeft met wiskunde geven is dat alleen maar mooi. Er is wel een groot verschil tussen stad en rural areas. Over het algemeen is er in de stad (in mijn geval Brisbane) meer concurrentie en dus moeilijker om een vaste baan te krijgen. In de rural areas is het tekort aan leraren groter, maar daar zijn de uitdagingen ook weer groter (betaalt ook meer). Een ander verschil is er tussen private schools en public schools. Ik werk zelf op een public school en kan niet over de private schools oordelen, maar ik denk dat er bij de laatste meer geld beschikbaar is en ik vermoed dat het niveau daar ook hoger ligt (scholen kunnen selecteren aan de poort). Aan de andere kant wordt er ook meer van je verwacht. Een paar jaar geleden was er hier ook iemand die op een private school werkte en van haar werd er bv. verwacht dat ze in het weekend ook meeging met de leerlingen naar sport wedstrijden etc. Het is maar wat je het beste ligt. Ik zal eens kijken wie dat ook alweer was.
Veel leraren beginnen hier als 'relief teacher' en dat zou misschien ook een optie voor je man zijn als het in het begin niet direct lukt om een baan te vinden. Je neemt lessen van andere leraren waar op verschillende scholen (waarvan je zelf kunt aangeven welke scholen wel en niet wil werken). Je hebt geen voorbereiding en de leraar die je vervangt, geeft precies aan op een formulier wat de bijzonderheden zijn en wat je moet doen in die klas. Het betaalt goed, maar het is eigenlijk een hondebaan omdat je geen eigen klassen hebt en leerlingen hebben vaak geen zin in een relief teacher. Maar het kan voor je man goed zijn om zich te orienteren in het onderwijs hier en te ervaren wat leuke en minder leuke scholen zijn. Maar goed dat is allemaal nog ver weg. Eerst zal je man zich moeten laten registreren in de staat waar jullie tzt gaan wonen en werken. Ik denk dat dat ongeveer hetzelfde zal zijn als het skills assesment voor het visum. Ik moest aanleveren voor mijn registratie (om je een indruk te geven): 2 identificatie bewijzen (vb. paspoort en rijbewijs), bewijs van goed gedrag (police check), Engelse test (ik heb de academische IELTS gedaan en moest daarvoor 2x7, 2x8 scoren), diplomas + vertalingen en een verklaring van de hoge school/universiteit dat je tijdens je opleiding een bepaalde periode onder begeleiding hebt lesgegeven (mijn stage periode).
Wat early childhood betreft, is er hier ook een groot tekort aan. Ik ben daar minder in thuis, maar ook daarin zal het niet moeilijk zijn om een baan te vinden. Ik zie in elk geval vaak vacatures voorbij komen op banen sites, zoals seek of indeed.
Als je nog vragen hebt, stel ze gerust. Eventueel via een pm. En als het lukt om de volgende winter hier rond te gaan reizen en jullie zijn in de buurt, zijn jullie altijd welkom voor een drankje en wat meer informatie. Dan kunnen we wat meer in details alles bespreken.