Kamikazepiloten?

Matthijs

New Member
Hallo allemaal,

In het tv-programma Een Plek onder de Zon, sinds een tijdje in Nederland te zien bij RTL4, hoor ik de nieuwkomers in Australië regelmatig klagen over het rijgedrag van de Ozzie's. Is het écht zo erg met ze gesteld? Of valt het wel mee in het verkeer? Praktijkverhalen?

Matthijs :lol:

Hoi Matthijs,

Onze ervaring is dat Aussies juist veel relaxter achter het stuur zitten dan de chauffeurs hier in Nederland hoor. Hier is het allemaal maar een opgefokt zooitje op de weg.

Nee, valt reuze mee hier hoor (alhoewel sinds Jufrebekka & Martijn van dit forum actief zijn op de weg?? :evil: :)) Wij riepen ook altijd dat het een ramp was hier totdat wij 3 jaar geleden terug gingen op vakantie naar Nederland. We waren zelfs niet veilig op het zebrapad!!! :-D Wat wel heel irritant is dat veel mensen in de tweede of derde baan blijven hangen (maar je mag links inhalen!) terwijl de eerste baan zo goed als vrij is. Maar goed dat is meer een persoonlijke irritatie :-D. Wij wonen trouwens in Brisbane, ik weet wel dat ik het in Sydney een ramp vond om te rijden dus misschien verschilt het per staat ook nog behoorlijk??

Groetjes
Syl

De mensen zijn hier veel geduldiger op de weg, althans voor mede automobilisten. Als jufrebekka en ik op de fiets boodschappen gingen doen en ons een hele baan toe-eigenden (wat officieel mag), dan werd het een ander verhaal. Ons record is ongeveer 30 toeterende auto op weg van de supermarkt naar huis (ongeveer 2 km). Ze zijn hier niet zo gewend aan fietsers blijkbaar (of ze hebben er een hekel aan). Dat vonden we wel vervelend, zeker omdat wij wisten dat we ons aan de regels hielden, die de automobilisten blijkbaar niet weten.
Hier laten ze je er rustig tussen als je wilt invoegen. Dat moet ook wel, want de bewegwijzering is hier kl*te (of eigenlijk is die er bijna niet). Soms blijkt dus dat je opeens een baan moet opschuiven om de goede kant op te gaan. Dan laten ze je er dus wel netjes tussen.

Als echte Hollander is het dus juist dat "relaxte" rijgedrag van de Aussies waaraan ik me soms behoorlijk kan irriteren   :wink:
3-baans snelweg: linkerbaan vrijwel helemaal leeg, tweede baan vol met lemmingen die allemaal 90 km/u rijden en te dicht op elkaar om van de derde naar de eerste baan te kunnen gaan om ze dan maar links in te halen, aangezien een van de lemmingen besloten heeft dat ie 91 km/u wil rijden en dus in de derde baan is gaan rijden. En daarachter flits ik dus met m'n lichten omdat ik wel gewoon de maximum snelheid (100 km/u) wil rijden...  :evil:

Redelijk wat mensen kijken nog wel in hun spiegels voordat ze van baan wisselen maar lang niet iedereen, beduidend minder mensen gebruiken dan ook nog hun richtingaanwijzer, en vrijwel niemand kijkt over zijn schouder....

oja, schiet me ineens ook te binnen dat een hoop mensen geen flauw idee hebben hier hoe je je moet gedragen in, om en op "roundabouts" en inderdaad Hans het gebrek aan richting aangeven is ook hoogst irritant...Maar verder valt het wel mee :-D :-D

[quote author=Syl link=topic=2581.msg27793#msg27793 date=1126754624]
oja, schiet me ineens ook te binnen dat een hoop mensen geen flauw idee hebben hier hoe je je moet gedragen in, om en op "roundabouts"
[/quote]

Na uitvoerige studie van de rotondes tussen mijn huis en de universiteit ben ik tot de conclusie gekomen dat het ook ligt aan het ontwerp van de rotondes. Doordat de diameter van de rotonde klein is ten opzichte van de breedte van de wegen, kun je bij rotondes bijna rechtdoor rijden. Alsof je om een obstakeltje heenrijdt. In Nederland moet je echt een rondje rijden, zelfs al ga je rechtdoor. Hier kun je sommige rotondes met 50 km/h nemen, wat mensen dus ook doen.

[quote author=Hans de Visser link=topic=2581.msg27792#msg27792 date=1126742451]
Redelijk wat mensen kijken nog wel in hun spiegels voordat ze van baan wisselen maar lang niet iedereen, beduidend minder mensen gebruiken dan ook nog hun richtingaanwijzer, en vrijwel niemand kijkt over zijn schouder....
[/quote]

Dat is voor mij asls fietser echt een probleem, ze kijken gewoon niet. Ik probeer dus altijd uit de dode hoek van auto's te blijven, want ze rijden je zo overhoop. Misschien wordt het tijd dat ze de rij-examens hier ook eens wat moeilijker maken. Of het verplichten van rijlessen door rij-instructeurs.

Ook stormwaterdrains zijn levensgevaarlijk voor fietsers. Die dingen steken gewoon een halve meter van de stoeprand de weg op. Geef mij maar NL afvoerputjes (die metalen). Die zitten tenminste in de stoeprand i.p.v. op de weg.

JA DUS WEL HE!!!!!!!!!
Ik was 3 dagen in OZ en ik sloeg gewoon af de freeway op richting het winkelcentrum....
toen alleen links voorsorteren (lees: voorsorteerstrook met stopteken dus 7 seconden stoppen!!) , rijd er iemand met 70 km op mij in van achteren terwijl ik sta te wachten om links af te slaan (je moet rechts voorrang geven!!!! hallo!!!!).
Die wilde dus echt dood geloof ik!

twee weken later met een lekkere whiplash natuurlijk, sluiten aan bij het stoplicht, staan er twee idioten voor ons die het te lang vinden duren en beginnen gewoon te rijden terwijl het nog rood is! Terwijl links en rechts de autos voorbij razen.....
Nee sorry, het rijgedrag is echt slecht. Dit was in Perth dan welliswaar.
Iedereen wil ook ontzettend graag inhalen. Ze willen altijd voor je zitten.
gotta be in front, gotta be in front....!

Mischien klink ik wel erg negatief, maar had ook gelijk een rotervaring!
Mischien let ik er daardoor meer op....

Ik heb veel in Engeland gereden maar daar zijn ze iets socialer....

Groetjes,
Marina

Gisteren ben ik voor het eerst alleen met de auto op weg gegaan naar mijn orkest. Volgende keer zal ik even waarschuwen Syl dat ik op de weg ben  :up:. Veiligheid boven alles!  Ik moet eerlijk toegeven dat ik gelijk de weg kwijt was. Maar lang leve de refidex, en alles weer op zijn pootjes terecht gekomen. Maar het valt niet mee hier. Want ik kan nog niet erg wijs worden uit de bewegwijzering. De afslag die ik moest hebben voor Lutwyche Rd (sorry het wordt een beetje een lokaal verhaal  :?) stond (voor mij  :roll:) niet duidelijk aangegeven... dus kwam ik bij Breakfast Creek uit. Gelukkig waren we daar een paar weken eerder geweest. Al met al heemaal op het goede plekje belandt. Maar volgende keer.... zal ik mijn leven beteren! Neemt niet weg dat de borden hier niet vol van informatie staan. Het is hier wel zo handig als je echt weet waar je heen gaat enzo. Ik denk dat we voor december maar een keer voor de test richting vliegveld gaan  :-D. Wil niet verdwalen als mijn moeder net geland is  :up:.

Wat ik verder super irrirant vind is het parkeren hier. Je mag heel vaak 's avonds gewoon langs de weg parkeren. Maar dat is in de baan waar je ook mag rijden. Ik rij braaf links, staat er opeens een auto! Mag ik weer gaan invoegen in het andere verkeer (die al niet meer de moeite nemen om links te rijden, Australiers weten wel beter. Zij rijden gewoon rechts om niet de hele tijd te hoeven opschuiven!).  Om vervolgens weer naar links te gaan na het inhalen van de auto. Dit kan zich op Milton Rd wel een paar keer gebeuren... Maar alleen 's avonds want in de spits is het niet toegestaan. Misschien rijden de meeste Australiers niet graag in de linkerbaan. Er kan van alles gebeuren. PLots gaat de baan eraf als afrit, dan komt er opeens een baan bij, of er staan auto's geparkeerd... Pff misschien is dat nog wel het vermoeiendste..... Hoewel? Nee het aller vermoeiendste is het feit dat er NUL rekening wordt gehouden met de fietsende medemens. Ook de verkeerslichten staan afgesteld op auto's. Voetgangers en fietsers moeten ALTIJD heel lang wachten! Maar goed, dan kun je even bijkomen van de heuveltjes  :roll:...

Ik heb dan ook in Cairns en omgeving gereden. Ik vondt het nogal meevallen. (Niet te vergelijken met Sydney, Canberra of een van te andere grote steden in Oz.)

Okay, de RoadRage en de vinger krijg je daar ook wel, maar heb je wel eens in Italië of Tchechië gereden. Daar vind ik het echt levensgevaarlijk. Dan zijn de Ozzie drivers een stuk liever.

Het is en blijft goed opletten en het "Heer in het verkeer" blijven, helpt toch wel, zowel in Australië als hier.

De enige keren dat ik het een beetje warm onder kraag kreeg, was met de "Roadtrains". Die denderen met een rot vaart van zo`n 80 km op je af en geven geen strobreed aan ruimte.
Wel mooi om te zien, zo`n bakbeest.

Rene

Ik heb volledig vertrouwen in jouw rijvaardigheid hoor JufBek. :up: En inderdaad lang leve de "Refi" ik rijd er ook regelmatig mee op schoot.....en dan nog beland ik in suburbs waar ik nog nooit ben geweest en ook eigenlijk helemaal niet hoef te zijn :lol:

Ik denk dat we voor december maar een keer voor de test richting vliegveld gaan  . Wil niet verdwalen als mijn moeder net geland is
Het is vrij makkelijk te vinden hoor, je moet alleen even opletten dat je naar het juiste vliegveld gaat: Domestic of International.

Groetjes
Syl

Ik weet ook wel waar het is hoor. Anders zou ik wel bij Archerfield belanden  :wink:. Gaat helemaal goedkomen. Wel iets voor mij om daar naar toe te rijden  :-D. Morgen moet ik naar Ipswich. Gelukkig mag ik meerijden. het is 's avonds laat, en dan vertrouw ik de borden enzo hier echt niet!

Ik bedoelde niet Archerfield met domestic hoor  :) er is ook een Domestic Terminal naast het International maar het is nou niet echt op loop afstand :) (en ik kan het weten :oops:.....hihi...eens en nooooooit meer)

Groetjes
Syl

p.s. het kwam allemaal nog wel goed met behulp van wat verkeersovertredingen)

Ik bedoelde ook dat je wel HEEL ver uit de route bent als je op Archerfield belandt  :up:. Iemand van orkest werkt daar. Dus weet ik waar het ligt  :). Als ik mijn moeder daar ga ophalen, dan is dat geen compliment voor mijn moeder. Want ik begreep dat er vooral vracht vlchten landen op Archerfield...

Onze ervaringen na rijden in zowel de oostkust (van Cairns naar Eden, via Canberra naar Sydney) als westkust (in en rond Perth) zijn dat we het in heel Australie een stuk prettiger vinden dan rijden in NL. Gemiddeld gesprken zijn de Ozzies een heel stuk beleefder en aardiger. Natuurlijk, er zijn altijd wel wat uitzonderingen, maar dat zijn toch echt wel incidenten.

Het is wel zo dat je inderdaad een aantal andere regels, gebruiken en gewoontes hebt dan in ons NL verkeer. En daar zul je zeker even aan moeten wennen (mee leren omgaan).

Ik durf een ieder die reeds een tijdje in Australie gereden heeft (en dat hoeft maar een paar maandjes te zijn hoor ;-) ) te beloven dat als hij of zij weer eens naar NL zou komen en hier eens een stukkie gaat rijden (en neem dan voor de gein de Randstad er gewoon bij) dat ze het Ozzie-rijden weer heel anders gaan zien ... ;-)

M.vr.gr.

Perthpete.

Het is al een stuk rustiger dat je rechts en links mag inhalen  :roll: ,
en net als hier rijden de twijfelaars in het midden, altijd bang
om ingesloten te worden of niet kunnen (durven) oversteken
als ze moeten afslaan.  :x  :-D
Maar stuuuuukken rustiger dan de randstad.  :up:

Gr. Ton

Ha! Als eens iemand in Melbourne gereden? Daar moet je links voorsorteren als je naar recht wilt en andersom. Zelfs Melbourners (zeg je dat zo?) hebben er moeite mee!

[quote author=Syl link=topic=2581.msg27819#msg27819 date=1126780802]
En inderdaad lang leve de "Refi" ik rijd er ook regelmatig mee op schoot[/quote]

Syl, wat is de "Refi"? Is dat een lokale map voor Brisbane? Wij hadden namelijk nogal wat moeite om de weg daar te vinden ivm de vele eenrichtingsstraten en de slechte bewegwijzering.....

groetjes,
Hans

[quote author=aussiebrissiebabe link=topic=2581.msg28034#msg28034 date=1126888703]
Ha! Als eens iemand in Melbourne gereden? Daar moet je links voorsorteren als je naar recht wilt en andersom. Zelfs Melbourners (zeg je dat zo?) hebben er moeite mee!

[quote author=Syl link=topic=2581.msg27819#msg27819 date=1126780802]
En inderdaad lang leve de "Refi" ik rijd er ook regelmatig mee op schoot[/quote][/quote]

Ja ik, rij al 37 jaar in Melb.
En het voorsorteren om rechts te gaan is alleen in Melbcity zelf,
En dan maar 4 kruisingen in heel Melbcity.
Staat ook aangegeven in het midden van de kruising aan een cable in de lucht
met een groot bord.
Voor de rest gewoon voor rechts draaien rechts voorsorteren.
Misschien ook leuk om te weten er is een gratis tram die de binnenstad door rijd
Ik laat mijn auto meestal bij het stationetje neem de trein en dan de gratis tram.

Gr Ineke :wink:

Back