Kamikazepiloten?

Hi Hans

de "Refi"is de Refidex of UBD "Where would you be without your UBD" exactly!! :) Het is gewoon het stratenboek hier. Ze zijn er voor iedere staat.http://www.ubd.com.au/?ref=ssft en we hebben er een in allebei de auto's liggen. Je kunt er gewoon straten in opzoeken, maar ook parken, zwembaden, etc.
Toen wij hier voor het eerst kwamen was dat een van onze eerste "Aussie" items!  Trouwens de laatste paar jaar kan je in het het eerste gedeelte van de yellowpages ook een goed gedeelte van het stratenboek vinden. Altijd handig om te weten.

Groetjes
Syl :up:

[quote author=Matthijs link=topic=2581.msg27773#msg27773 date=1126725390]
Is het écht zo erg met ze gesteld?
[/quote]

Ja, het is echt zo erg...  :evil:
Maareh, als ik zo de verhalen van de anderen lees is het misschien meer een probleem voor WA?!  :?  :-D

Die straten boeken heten toch de ".....ways". Voor Melbourne de Melbways, Sydney, Sydways? Of heb ik het verkeerd?
Ik dacht dat dat een van de meest gebruikte stratenboeken in Australie was.

en let me guess voor Brisbane "Brisways"? :) :up: nog nooit van gehoord (maar dat kan uiteraard ook gewoon aan mij liggen :). Ik ken eigenlijk alleen maar de UBD die wij liefkozend de "Refi" noemen - kort voor reference index????

Groetjes
Syl :)

Ik had hem vanmiddag weer op schoot liggen :up:

In Sydney is het erg vanuit Nederlands perspectief. Best wel goed vanuit Aziatisch perspectief.
De grote problemen zijn de achteruitkijkspiegel die de meeste auto's wel hebben maar die zelden wordt gebruikt. En de algemeen aanvaardde regel dat oranje betekent dat... nou ja, dat oranje niets betekent want het is geen rood.
Hoewel er veel fiets-enthousiasten in Sydney zijn, is het nog altijd zelfmoord om het echt te doen op de weg.

[quote author=juul link=topic=2581.msg30165#msg30165 date=1128263038]
is het nog altijd zelfmoord om het echt te doen op de weg. [/quote]

Ik neem aan dat je fietsen bedoeld??
:lol1: :loldevil: :rotflmao:

Ik las dat je daar maar 100kmpu mag... ook op de autosnelwegen  :?  Dat zal wel even stevig wennen worden, geen (Duitse) grens die je overkan om eens even flink het roet uit je cylinders te blazen :-( je hoort het, hier is zo'n typisch nederlandse autoliefhebber aan het woord. Zijn de Australiers ook van die automaat-rijders? En ik hoorde dat ze daar alleen vrachtauto's op diesel hebben... geen auto's?!? Ik kan eigenlijk net zo goed gaan fietsen...

[quote author=landmiles link=topic=2581.msg31529#msg31529 date=1129276828]
Ik las dat je daar maar 100kmpu mag... ook op de autosnelwegen  :?  Dat zal wel even stevig wennen worden, geen (Duitse) grens die je overkan om eens even flink het roet uit je cylinders te blazen :-( je hoort het, hier is zo'n typisch nederlandse autoliefhebber aan het woord. Zijn de Australiers ook van die automaat-rijders? En ik hoorde dat ze daar alleen vrachtauto's op diesel hebben... geen auto's?!? Ik kan eigenlijk net zo goed gaan fietsen...
[/quote]

Dat heb je verkeerd gehoord.
Natuurlijk zijn er auto,s op diesel, en de snelheiden zijn 100 km en 120 km en als hier,
opde snel weg 60 in de bebouwdekom, en bij de school als die in is 40km.
Alleeen de mensen houden zich er meer aan.
De reden is dat er een punten telsel is over je rijbewijs.
Je heb 12 punten voor elke bekeuring of overtreding gaan er punten af.
Als je punten op zijn moet je rijbewijs worden ingeleverd voor 6 maanden.
Punten gaan over 3 jaar.
Ik vind het een goede reden om je aan de snelheid te houden.

Gr Ineke

Je heb 12 punten voor elke bekeuring of overtreding gaan er punten af.
  :up:, yep vindt het ook een prima regeling hier! Dat maakt het in ieder geval een stuk lastiger voor "drivers" die anders gewoon hun overtreding "afkopen" met een geld boete!

Groetjes
Syl

Een puntenrijbewijs is sowieso een goed systeem. Voor de meesten is een bekeuring niet meer dan een vervelende extra belasting-aanslag, immers op alle leuke dingen zit belasting  :wink: ook op te hard rijden. We hebben hier van die programma's met politie-videowagens en hardrijders die precies weten of ze hun rijbewijs kwijt zijn of niet. Fragmentje:
"We hebben u geklokt op 174 kilometer per uur"
-"Dat valt dan weer mee, zes kilometer eraf voor de correctie, is 48 te hard, ik zie de rekening wel..."
-"Nee, de ongecorrigeerde snelheid was 180, 174 is met correctie"
-"oh" :oops:

Op hun rijbewijs zijn ze heel wat meer gesteld dan op hun bankrekening, als je hier nog auto kunt rijden dan zit je toch een stuk beter in de slappe was... natuurlijk is het Finse systeem ook aardig, daar zijn bekeuringen in hoogte gerelateerd aan wat je verdient. Leidt soms tot spectaculaire bekeuringen...

Nog wat on topic vragen... Is het daar ook zo dat de veelrijders op diesel rijden? Zie je daar nog veel europese wagens? En is het daar gebruikelijker om in de buurt van het werk te gaan wonen of wordt er meer geforensd?

Diesel is hier niet zo heel populair tenminste niet in onze "omgeving" en we zijn allemaal wel een beetje van het type "veelrijder" of some sort.

Je ziet hier veel Australische versies van Europese Auto's  :)

En "is het gebruikelijk om in de buurt van je werk te gaan wonen". Het is super als dat kan natuurlijk (goedkoper, sneller thuis, etc. etc.) maar net zoals in Nederland of waar dan ook nou eenmaal niet voor iedereen een optie.
Wij wonen ongeveer een half uurtje rijden van werk maar voorheen zat ik binnen 7 minuten op mijn werk. Het ligt er ook gewoon aan in wat voor field je aan de slag gaat. Voor sommige banen zul je nou eenmaal meer gebonden zijn aan stadskernen waardoor je ook weer tegen een hogere huur/koop prijs aan zit te kijken als je dicht bij je werk wilt gaan wonen. Prefer je meer het "landelijke" leven dan zul je wellicht wat verder moeten reizen als je "stads gebonden" bent qua werk.

Groetjes
Syl :)

[quote author=landmiles link=topic=2581.msg31599#msg31599 date=1129293130]
Nog wat on topic vragen... Is het daar ook zo dat de veelrijders op diesel rijden? Zie je daar nog veel europese wagens? En is het daar gebruikelijker om in de buurt van het werk te gaan wonen of wordt er meer geforensd?
[/quote]

Op vraag 1 is het nee, want de diesel in Aus is duurder dan de benz,
daar tegen over staat dat je niet MEER voor diesel rijden betaald op
je wegenbelasting (rego) gewoon het zelfde.

Vraag 2 ligt helemaal aan jezelf of aan de situatie.
Zeg je werkt in de stad, rond om de stad zijn de huizen erg duur ook de huur.
Dan ga je een beetje meer de suburbs in dan moet je verder rijden.
In Melb rijden een heleboel mensen naar het dichtbij zijnde halte waar hun huis is,
en gaan met het treintje. In de stad voor Aus standard is het duur parkeren.
Maar er is ook werk in de suburbs, je vind van zelf wel wat voor jou het beste is.

Gr Ineke

He' Syl je bent me weer net voor, maar geeft niet hoor,
krijgt hij het van twee kanten, of van het noorden en het zuiden
kan ook, maar je hebt het goed uit gelegt.

Gr ineke :up:

hihi......yep ben weer back in "business"!! We hebben er net een weekje vakantie op zitten en weetje wat, ik had tijd over!!! zonder XPdite :-D :-D

Groetjes
Syl

Punten rijbewijs :-( Dat wist ik niet... Beetje een tegenvaller.
Ook voor beukeuringen van 0-10KM te hard?? Of zijn ze niet zo kinderachtig in Australie.  Als ik kijk naar de afgelopen 2 jaar heb ik toch wel een stuk of 10 boetes liggen voor 2 of 8KM tehard :wall: De meeste gekregen voor het te hard rijden op een legen snelweg in de vroege of late uurtjes :wall:

[quote author=Bear link=topic=2581.msg31610#msg31610 date=1129295483]
Punten rijbewijs :-( Dat wist ik niet... Beetje een tegenvaller.
Ook voor beukeuringen van 0-10KM te hard?? Of zijn ze niet zo kinderachtig in Australie.  Als ik kijk naar de afgelopen 2 jaar heb ik toch wel een stuk of 10 boetes liggen voor 2 of 8KM tehard :wall: De meeste gekregen voor het te hard rijden op een legen snelweg in de vroege of laate uurtjes :wall:
[/quote]

Sorry Bear ze zijn zo kinderachtig, je krijg 3 km gratie en dan voor 5 km over 115 dollars kassa en 1 punt.

Nou ja, diesel is natuurlijk een heel stuk zuiniger (ik ken niet veel benzinewagens die dik 1100km op een tank kunnen rijden) maar het schiet natuurlijk niet op met het omslagpunt. Hier is er nog steeds een redelijk verschil, van 1,35 voor benzine tot 1,05 voor diesel. Ik heb nog geen flauw idee op wat voor plekken ik mijn werk zal gaan vinden, hier in NL is het dan weer op kantoor (vaak aan de rand van de steden) dan weer op locatie (ergens waar nog geen wegen zijn, laat staan openbaar vervoer  :|

Ik zal ook wel moeten gaan opletten hoor, hoewel ik niet zo vaak word geflitst (kennen ze dat daar ook? Flitskasten, trajectcontroles, laserguns en mobiele radarcontroles) heb ik opgeteld over drie jaar wel een stuk of drie mini's binnen. Gelukkig dan maar dat ze "dat andere" niet hebben gezien  :oops: ik rij namelijk veel kilometers waarvan veel harder dan mag... nou ja daar krijg je geen prent voor links inhalen  :lol:

Is in de stad parkeren zo extreem duur als in NL? Hier ben ik voor een avondje stappen in AMS centrum eur.5,50 per uur kwijt, dat tikt lekker aan  :p je kan wel buiten de parkeerzone parkeren maar dan loop je weer veel meer kans op een gesloopte wagen.

BTW bedankt voor zoveel respons :) leuk als iedereen zo eager is om erover te vertellen.

Het parkeren in Melb de stad in een garage kost $15 .00 per avond, suburbs
dat is de laatste keer dat ik er was, de meter zijn meestal 2 uur parkeren,
maar aan de rand van de binnen stad heb je allday meters ik dacht
dat die $8.00 , wat we wel in de shoppingstreet in de suburbs
hebben is 2 uur parking,
kost niets maar ze doen wel als ze langs komen een wite streep op je band,
dan komen ze terug na twee uur ben je er nog dan heb je een print.
Maar het valt allemaal wel mee vergeleeken met hier.
Ik betaal me blauw overal waar ik ga kassa.

Gr Ineke

Back