(1) In Nederland heb IK het gevoel dat sommigen te bang zijn om hun stabiele baan / leventje te verlaten. Te bang om wat ze (niet) hebben, achter te laten en te kijken of ze ergens anders gelukkiger zouden kunnen worden.
(2) Nog even terugkomend op een eerdere opmerking van jouw kant over dat als je naar Australie emigreert, je dan wegloopt voor jezelf. Ik heb mij over deze opmerking verbaasd. Waarom zou je, als je naar de andere kant van de wereld verhuist, weglopen voor jezelf? In wat voor optiek is emigreren naar Australie anders dan naar, let's say, Duitsland? Als je om die reden zou emigreren zou het niet uitmaken waar je naartoe verhuist. Naar Australie of Duitsland, je komt jezelf vanzelf tegen.
Dank je wel alieNL voor deze inhoudelijke reactie op mijn posts. Natuurlijk geef ik jou niet de wind van voren. Je moet niet luisteren naar ongenuanceerde meningen die hier proberen mijn reputatie te beschadigen! Natuurlijk geef ik inhoudelijk antwoord als er inhoudelijk gereageerd wordt en ik ben blij met deze post!
(1) Precies! Ik begrijp niet waarom er niet veel meer Nederlanders gaan emigreren! Maar ze zitten allemaal vast in hun eigen patroon. Een keer per jaar naar Frankrijk, maar de blikken met bruine bonen gaan mee in de caravan! Nee. Je moet wel flexibel zijn als je iets wilt bereiken!
(2) Alie, ik heb niet gezegd dat iedereen die naar Australie emigreert wegloopt voor zichzelf. Ik heb alleen gezegd dat het mij opvalt dat sommige mensen in een soort "rush" zitten om al die papieren op orde te krijgen en dan misschien niet zo stil staan bij de beweegredenen of langetermijn gevolgen. Er zijn hier ook een paar verhalen van mensen op het forum die terugkwamen. Dan heb ik zoiets, als dat wat je zo trekt de mooie landschappen zijn, dan hoef je niet per se naar Australie, dan is het al genoeg om binnen Europa te verhuizen. Er zijn genoeg Nederlanders die heerlijk in Spanje wonen. Daar heb je ook eindeloze rooie woestijnen!
De redenen waarom sommige terugkomen zijn dan persoonlijke problemen/Heimweh/niet kunnen aarden enzovoorts.Dat betekent dus dat het uiteindelijk hoofdzakelijk op het persoonlijke leven aankomt!!
Dat laat mij vermoeden dat je bij jezelf heel goed moet nadenken over je preciese motieven. Misschien maak je het jezelf makkelijker om dan binnen Europa te blijven omdat je daar toch thuis bent en binnen de EU zijn we eigenlijk al 1 land, waar je je niet eerst hoeft te bewijzen, vooral als je niet uit Engeland komt.Als ik in Spanje of Frankrijk ben, dan ben ik thuis en heb ook mooie landschappen!
Dat is alles wat ik wil zeggen. Als er hier mensen zijn die dat wel allemaal goed overdacht hebben, dan is het prima! Het was dus hoofdzakelijk als discussiepunt bedoelt, ook voor mensen die zich nog orienteren.
En waar ik dan in het bijzonder op wees, is dus mijn indruk dat men weliswaar wel diep over die stap heeft nagedacht, maar dan vanuit de kracht van het leven. Maar je wordt dus ook ouder, en daar moet je ook rekening mee houden. En of men dat genoeg doet, dat weet ik dus in niet in alle gevallen .Dat blijkt alleen al uit het feit dat er dus wel "spijt-optanten" zijn, die nog terug gaan nog voor ze oud zijn.
Daar had Gwen iets over gezegd, met kinderen krijgen en zo en er was nog een bejaardenverzorgster die daar ook iets zinnigs over zei. Zo zou je dat probleem met ouder worden dus op kunnen vangen.
Dat is ALLES wat ik wilde zeggen met deze discussie. Gelukkig waren er ook inhoudelijke reacties!
Alie: je hebt volledig gelijk als je zegt dat als je emigreert om voor iets te vluchten dat het dan niet uitmaakt of je naar Australie of naar Europa emigreert. Dat was precies mijn punt! Dan zijn we het met elkaar eens!