Kinderbijslag

M5

Moderator
Weet iemand of er kinderbijslag is Australie!  :think:

Groetjes Sander  :up:

Goeie vraag Sander

Dat zou ik ook graag weten, en tevens misschien ook even de vraag of eventuele kinderopvang gesubsidieert wordt.

Ja, dat bestaat allebei.......maar verwacht er niet al te veel van  :-D.

Het gaat om minimale bedragen en het is afhankelijk van je inkomen. Als twee-verdieners heb je vrijwel recht op "zo goed als niets" daarentegen is kinder opvang (geloof ik) wel wat goedkoper dan in Nederland? Ons zoontje gaat drie dagen per week en krijgt 's morgens een snack, tussen de middag (meestal) een warm hapje en dan voordat hij naar huis gaat nog een afternoon snack (cheese and bikkies of wat fruit of zo) wij betalen $47 voor de drie dagen. De subsidie zit verwerkt in de eerste drie dagen, als je je kindje fulltime in childcare doet dan 'jumped" de fee vanaf de vierde dag tot de volle mep. Bovendien ligt het er vaak ook nog weer aan in welke buurt je zit. Dichter bij de stad is kinder opvang duurder dan in de suburbs (als ik dat zo vergelijk met vriendinnen).

Op de Centrelink website kun je meer info. vinden. http://www.centrelink.gov.au/

Groetjes
Syl

Syl,

mocht je dit lezen dan toch nog twee vraagjes.
Weet jij of er gebruikelijkerwijs wachtlijsten zijn om je kind ingeschreven te krijgen en kennen ze in Oz ook het fenomeen buitenschoolse opvang?

Hiya Wilbert!

Wachtlijsten - Ligt er ook weer een beetje aan waar je je kids naar school laat gaan (in de stad, suburbs of platteland). Dan is er ook nog verschil tussen Prive scholen en State scholen (daar is elders op dit forum nog het een en ander over te lezen).  Onze dochter gaat naar een State school en het was in haar geval niet nodig om op een wachtlijst te gaan omdat wij in de directe omgeving van de school wonen (maar ook die policy verschilt van school tot school).

Als het om "kindy" (babies, peuters en kleuters) gaat dan zijn met name de baby rooms prop vol MET wachtlijst.

Na en/of Voor schoolse opvang - Is hier inderdaad ook. Ons dochtertje gaat af en toe in naschoolse opvang (gelukkig hebben wij een hele flexibele school gevonden en ik kan 's morgens bellen als ik 's middags opvang nodig heb). De kids worden opgehaald van school en krijgen een snack en drinken en worden verder bezig gehouden met spelletjes, etc.

Ik betaal op het moment $12 dollar voor naschoolse opvang (dat is het maximum bedrag). Maar ik moet vandaag langs bij Centrelink om te kijken of dat klopt  :?

Vacation Care - Dat bestaat ook nog! en dat is dus om kids op te vangen tijdens school holidays, het is namelijk niet altijd mogelijk om vrij te krijgen van je werk voor de hele duration of bijvoorbeeld de kerst vakantie (zomer vakantie!!). Ideaal voor werkende ouders. Je betaald een standaard bedrag en kan dan ook nog extra bijdragen maken als je je kinderen mee wilt laten gaan met excursies, etc.

Groetjes
Syl

note: volgens mij geldt dit allemaal niet zolang je een temporary-visa hebt, maar alleen voor residents, ik ga bijvoorbeeld op een business-owner visa, is temporary voor 4 jaar, aan de hand van een aantal criteria kan ik na het eerste jaar een definitief visa aanvragen, zolang ik die niet heb, krijg ik geen kinderbijslag, ziektekosten verzekering e.d., let op dus.  :-o

Dank Rob, goed tip!! :) Sorry....Wilbert, ik ging inderdaad even van ons eigen scenario uit en wij wonen hier al geruime tijd en bovendien zijn de kids hier geboren.

Veel succes
Syl

Hoi Syl,

Daar zal Rob best gelijk in hebben, maar ik ga er nog steeds vanuit dat wij een permanent visum krijgen en dan komen wij toch wel in aanmerking voor alle Australische voorzieningen.
Of heb ik het mis en moet daarvoor een originele Aussie zijn?

Hmm, good question. Er staat mij ineens iets bij van een "twee jaar wachttijd" voor dat je aanspraak kunt maken op sociale voorzieningen. Dat was destijds bij ons het geval. wij kwamen op een sponsorship visum binnen. maar dat is bijna 9 jaar geleden. 

Waarschijnlijk kan die Centrelink website je hier ook op weg helpen??

groetjes
Syl

P.s. waarschijnlijk kunnen mensen die vrij recent geemigreerd zijn je wel aan deze info. helpen

Ik weet wel dat je je pas na 10 dagen geloof ik kunt aanmelden voor medicare en dat je pas na idd 2 jaar aanspraak kunt maken op pensioenvoorzieningen en ww- uitkeringen en dergelijke. Vroeg mij alleen af of dat dan ook voor alle andere sociale voorzieningen geldt?

Ok bedankt Syl,

Hier is inderdaad veel informatie terug te vinden ook over andere voorzieningen, ga hier maar eens even een tijdje op studeren.

[quote author=Wilbert67 link=topic=1266.msg10601#msg10601 date=1110277830]
Ik weet wel dat je je pas na 10 dagen geloof ik kunt aanmelden voor medicare en dat je pas na idd 2 jaar aanspraak kunt maken op pensioenvoorzieningen en ww- uitkeringen en dergelijke. Vroeg mij alleen af of dat dan ook voor alle andere sociale voorzieningen geldt?
[/quote]

Er is geen wachttijd voor Medicare. Je bent verzekerd zodra je het land binnenkomt. Je kunt echter niet direct bij een Medicare kantoor/winkel terecht omdat het even duurt voordat je aankomstgegevens door DIMIA zijn doorgestuurd naar Medicare. De wachttijd voor sociale voorzieningen heeft betrekking op WW/Bijstand e.d. niet op de meeste family assistance zaken (zoals kinderbijslag en kinderopvang).

Wij hebben eerst onze taxfilenumbers aangevraagd, toen we die binnen hadden konden we de formulieren invullen voor de kinderbijslag, huursubsidie e.d. We hebben nog niks gehoord tot nu toe, maar houden jullie op de hoogte!

[quote author=Wilbert67 link=topic=1266.msg10601#msg10601 date=1110277830]
Ik weet wel dat je je pas na 10 dagen geloof ik kunt aanmelden voor medicare.[/quote]

Zodra je in Australie aankomt (als je een visum hebt - geen touristen visum) dan moet je je binnen 14 dagen aanmelden bij medicare, het is belangrijk dat je daar niet te lang mee wacht. Het heeft ook met je arrival date te maken..

Hai.
Toch nog ff een vraagje.Wij zijn op een sponsor bussiness visa hier binnen gekomen en nee hebben geen recht op kinderbijslag in Oz.Maar van nederland krijgen we ook niks terwijl er op de site van SVB wel staat dat er een verdrag is met Oz.
Beetje raar toch dat we nu helemaal niks krijgen?
We zitten wel met 3 kids.
Ben ook nog steeds bezig met mn bezwaar met nederland hoor ben dr nog niet klaar mee.

Vind het eigenlijk geen steil.

Maar goed als iemand nog iets weet????

Groetjes Sas

Kijk anders ook even op

www.familyassist.gov.au/internet/fao/fao1.nsf/content/payments

rene

Back