Kosten levensonderhoud

Ik werk als manager (enterprise architectuur) in de IT, en dat verdient niet slecht, ook in Belgie niet :)

Ik ken best geloven dat je hoger zit, vooral groeten en fruit is hier een heel stuk duurder. Vlees is dan weer goedkoper wel. Duidelijk dat bio een weerslag heeft op het budget :) Maar welke prijs zet je op je gezondheid?
 
Nee dat zijn inderdaad goed betaalde banen, vriend van mij in NL doet dit ook en heeft niks te klagen.

Tja het is gewoon duur, we zijn enorme liefhebbers van vers fruit en ondanks dat we in de tropen zitten is dat gewoon duur, behalve nu deze paar weken in het piekseizoen waar je mangos voor 1 dollar per stuk op de markt koopt en een zak lychees voor 3 dollar. Ik schat dat onze keuze voor bio de uitgaven met 30% omhoog trekken, maar we hebben het er voor over en is nu eenmaal wat we gewend zijn.

Komt bij dat alle handel die hier in de supermarkten verkocht wordt (Coles, Woolies) uit het DC in Brisbane komt, gaat allemaal op de trein en wordt hier middels zeecontainers naar de winkels gebracht met een vrachtwagen. Lead times zijn enorm en het heeft zeker invloed op de versheid en THT's zijn hier korter, maar ook op de prijzen zijn hoger, transport moet toch ergens van betaald worden.
 
Tja, prijskaartjes. Het zal voor een deel wel samenhangen met je leefstijl.

Ik geef grofweg $ 1000 per maand uit voor ons twee aan het huishouden (eten, wassen in de laundry, schoonmaakartikelen, extra's/kleren etc.). Ik meen me te herinneren dat de vaste lasten voor een jaar ongeveer $ 4000 waren (daar zit echt alles out of pocket in, heffingen, energie, abonnementen, verzekeringen, onderhoud, PT etc), maar dat zal voor komend jaar wel tegen de $ 5000 aan gaan lopen. Moet er wel bij zeggen dat wij geen hypotheek meer hebben. Ik shop groceries bij de Aldi en op de markt, scheelt aanzienlijk, maar Gf is inderdaad duur vergeleken met NL, en zelfs op de markt van veel mindere kwaliteit. Veel luxe zondes hebben we niet, behalve mijn partner's koffieverslaving en een voorkeur voor prettige wijnen 's avonds. Medisch hebben we alleen het gratis Medicare, een extra ambulanceverzekering en een 40 % kortingskaart voor de tandarts (smile.com.au), ongeveer $ 150 voor 2 per 2 jaar.

Eventuele extra's/onvoorzien/reparaties/tegenvallers betaal ik uit de rente op mijn spaarcentjes. Maar we doen geen bal aan huisonderhoud, het is een krot uit de jaren '30 en het stort gewoon in. Maintenance zou een fortuin kosten en is het niet waard. Zolang het leefbaar is, blijven we zitten, als het te gek wordt is het block zonder opstal al genoeg waard voor een fijn pensioen.

We hebben geen auto, en geven weinig uit aan PT, we lopen en fietsen bijna alles, het CBD is maar 8 km van huis. Ik gok $ 500 pp per jaar max., maar in de praktijk veel minder.

We kopen eigenlijk nooit kleren, hebben allebei al veel te veel en we hebben nul fashion sense. Partner gaat 4 x per jaar naar de $ 10 kapper, ik 1 x per jaar. Ik heb al mijn kleren van de op shop, partner heeft alles van hoge kwaliteit maar onversneden 25 jaar oud.

Wij zijn (waarschijnlijk extreem) spartaans. Geen CV, geen airco, alleen een elektrisch kacheltje louter in de ruimtes die we gebruiken in de koude maanden. Dan sluiten we de rest van het huis af. We zijn gewend aan 2 truien en 4 paar sokken in huis, en als we niet te lui zijn, de open haard. Ik gebruik weinig gas om te koken, liever de elektrische oven en dat scheelt aanzienlijk. Elke kamer heeft maar 1 of 2 spaarlampen. Telefoons kosten $ 15 p/m, we hebben alleen free-to-air tv.

Maar we doen zeker wel aan het bevredigen van de zinnen dat geld kost. Dat zijn keuzes, geen noodzakelijkheden. Partner is bezig met een master's degree in history als 2e academische opleiding en heeft een absolute boekenkoopverslaving, al is hij heel behendig om ze uit de ramsj en het tweedehands-circuit te halen. Ik heb voor ons prijzige subscriptions voor de Melbourne Symphony Orchestra, indy filmtheaters en de National Gallery of Victoria, we gaan gemiddeld 1 x per maand en dan gaan we ook uit eten in het CBD, zij het onze liefde voor goedkope local Aziatische gaarkeukens waar veel Aziaten komen en de prijs niet veel hoger is dan dagelijks koken. Het is meestal de fles wijn die het leeuwendeel van de bill uitmaakt. Ik koop heel veel boeken, documentaires en films op DVD maar altijd tweedehands op Ebay. Verder zijn we verwoede hikers, met en zonder vrienden, en als je de lunches niet te gek maakt, is dat een min of meer gratis hobby. Eten met vrienden is onze grootste hobby, maar dat is maar zelden buiten de deur, iedereen in mijn omgeving houdt van lekker koken. Dat kost gemiddeld niks extra.

De echte kostenpost voor ons is reizen, hoewel we spartaans zijn in het verblijf (backpacker's joints of kamperen met de tent) loopt dat altijd op in transport en (soms noodgedwongen) uit eten. Ik moest mijn paspoort vernieuwen, weekje Sydney loopt al snel op met die prijzen. Mijn schoonzus woont op 3000 km afstand per vliegtuig en line coach, en daar hebben we gratis onderdak en delen het huishouden, maar we doen het wel ieder jaar. Verder staan Adelaide en Canberra op de reislustlijst voor 2020 en Western Australia voor 2019. En ooit, ergens, het grote plan voor 6 maanden Europa en een trektocht door het Verre Oosten (Cambodja/Laos, Japan, terug naar Indonesie).

Al met al geldt voor mij dat het leven in Oz niet zozeer goedkoper of duurder is dan in NL, maar het samenhangt met de keuzes die je graag maakt.
 
Last edited:
Australia (cost and living) vind ik over het algemeen donders duur:rolleyes:

Ik denk dat als je alles bij elkaar optelt het echt niet heel veel verschilt. Paar voorbeelden:

In NL betaalden samen 280 euro per maand aan health insurance, dat betalen we nu niet door medicare.
De auto die ik hier nu rijdt zou in NL jaarlijks 2684 aan wegenbelasting en 1000 aan all risk verzekering kosten, in euro's welteverstaan. Nu betaal ik 1500 dollar voor beiden, dat is echt een enorm verschil. Daar komt ook nog de goedkopere diesel bij en de afstanden die we afleggen zijn kleiner dan in NL. (woon werk)

Buiten de deur eten is in NL duurder, daarentegen over staat dat de boodschappen hier veel en veel duurder zijn.
Internetkosten zijn gelijk met opmerking dat internet in NL veel sneller en stabieler is.
Tandarts is hier veel duurder dan in NL.
Stroom is veel duurder dan in NL, maar als je in Cairns woont investeer je in goede solarpanels en je drukt je bill enorm.
Wat wel een groot verschil maakt, als je in NL je badkamer laat doen of wat wil laten stucen huur je wat goedkope polen in, dan kennen ze hier niet en ik vind de cost of labour buitensporig hier.
Woningen en hypotheken zijn duurder in OZ, komt mede door absurd lage rentestand in NL, en het is gewoon om de woning snel af te lossen in OZ, dat is in NL echt niet het geval, dus op lange termijn denk ik dat OZ gunstiger is.

Al met al denk ik dat het door de bank genomen toch niet heel veel uitmaakt, uiteraard verschilt het per situatie.
 
Tandarts is hier veel duurder dan in NL..
Als je in beide gevallen geen tandarts verzekering hebt, dan is het inderdaad duurder, maar toch ook niet zo dramatisch meer. Ik heb een aantal maanden geleden een kroon laten vervangen. Dat was totaal $1600. In Nederland kostte mij dat rond de 900 Euro.

Stroom is veel duurder dan in NL, maar als je in Cairns woont investeer je in goede solarpanels en je drukt je bill enorm.
Volstrekt mee oneens. Je moet de Nederlandse kosten voor warmte en stroom optellen en dat vergelijken met de Australische kosten. Wij gaan bewust met de airco om, en onze rekening is $600 per drie maanden. Dat is 125 Euro per maand. In Nederland, zeker met alle milieu toeslagen en andere opslagen was die rekening toch wel hoger.
Overigens gaan wij ook over op solar panel dus de rekening gaan naar bijna nul. :cool:

Wat wel een groot verschil maakt, als je in NL je badkamer laat doen of wat wil laten stucen huur je wat goedkope polen in, dan kennen ze hier niet en ik vind de cost of labour buitensporig hier.
Mee eens. Er wordt ook maar wat geoffreerd en je hebt geen idee hoe de kosten zijn opgebouwd. En om nog maar te zwijgen van de kwaliteit van de gemiddelde tradie.

Woningen en hypotheken zijn duurder in OZ, komt mede door absurd lage rentestand in NL, en het is gewoon om de woning snel af te lossen in OZ, dat is in NL echt niet het geval, dus op lange termijn denk ik dat OZ gunstiger is.
Zeker in de grote steden zijn de prijzen enorm hoog, maar dat is ook het geval in Amsterdam. In Australie is een vrijstaande woning met behoorlijke tuin de norm (tenzij je in die lelijke nieuwbouw wijken komt waar de huizen tegen elkaar zijn gebouwd). Dat maakt vergelijken met een doorzon woning in Nederland wat lastig. Wel vind ik de bouwkwaliteit beduidend lager dan in Nederland, Ik denk dat het grote verschil in kosten vooral komt door het feit dat voor 'owner occupied' de rente niet aftrekbaar is in Australie.

Ook boodschappen wil ik relativeren. Als je groenten en fruit 'in het seizoen' koopt, dan zijn die niet te duur. Vlees is wel iets duurder maar ik vind de kwaliteit wel beter.
 


OFX
Back
Top