[quote author=bobbak link=topic=6719.msg84064#msg84064 date=1173737600]
Hallo Allemaal,
Leuk forum hier. Ik droom er al langer van om lekker te emigreren, heb dat ook al een keertje gedaan (Europese buitenland), maar zou over een aantal jaartjes wel verder willen naar Australie. Wat ik er hier van begrepen heb zijn de levenskosten in Australie zeker niet lager dan in Nederland, terwijl de salarissen dat wel zijn.
.......
Of vergis ik me hier. Hoe doen mensen dat die daar wonen. Zou wel leuk zijn als iemand eens openhartig de levensonderhoud kosten opsomt.
.......
Ik had eigenlijk verwacht dat de huizenprijzen ontzettend laag zouden zijn, maar nee dus. Als je er van uitgaat dat de huizenprijzen in Nederland vooral zo hoog zijn door ruimtegebrek is dat des te verbazingwekkender.
...
Vooral West-Australie, eindeloze wijdte, het moet heerlijk zijn! Is het echt waar dat je daar makkelijk een woning aan het strand kan krijgen in Perth? Nouja, ik moet eerst nog even een tijdje hier schrapen
, maar het zou wel leuk zijn als er al wat mensen zijn die mijn vragen kunnen beantwoorden zodat ik de droom in stand kan houden.
(of misschien wel doorgeprikt wordt)
[/quote]
Stap wat laat in, maar toch nog mijn reactie
Ja, je analyse klopt wel ongeveer. De gemiddelde koopkracht van een Australier is lager dan die van de gemiddelde NL-er (het gem. salaris is er lager, het prijspeil ongeveer gelijk). De belastingen in AUS zijn wel iets lager, maar het bedrag dat je uitspaart tov NL is vaak ongeveer hetzelfde bedrag dat je in NL aan AOW-premie betaalt, maar die bouw je in AUS helemaal niet op met je belasting, dus als je die AOW-premie buiten beschouwing laat zijn de belastingen gemiddeld niet echt lager. Uitzondering is natuurlijk de btw (AUS 10%, NL 19% hoog tarief), maar omdat het veel efficienter is om goederen naar NL te importeren dan naar AUS (schaalvoordelen), zie je dat bij de prijzen van met name geimporteerde goederen niet terug.
M.a.w. de gemiddelde Australier moet harder werken voor zijn bestaan, en leidt ook een simpeler bestaan met minder luxe - zeker geen paradijs. Een factor die meespeelt is natuurlijk de flink gestegen kosten van wonen (koop/huur). In een recente grafiek bleek bv dat het percentage van het inkomen dat wordt besteed aan wonen in 15 jaar was toegenomen van ruim 20% naar bijna 40%. Datzelfde percentage kan dus niet ergens anders aan uitgegeven worden. Tekenend is ook dat de gemiddelde leeftijd waarop de Australische vrouw haar eerste kind krijgt zelfs hoger is dan die van de NL vrouw - vaak door de economische druk om als stel langer met z'n tweeen door te werken voordat er financiele ruimte voor kinderen is. De hogere huizenprijzen zijn overigens het gevolg van een verslechterende vraag-aanbod verhouding - teveel nieuwe starters en te weinig nieuwe grond.
Heb je echt een goede baan met een prettig salaris, of werk je met z'n 2-en, of is je huis al afbetaald met eigen centen, dat is het financieel natuurlijk goed toeven hier, maar de 1,5 x modale familie heeft het momenteel behoorlijk zwaar.
Duurder in Australie
- wonen (zeker voor eensgezinswoningen nabij grote stad) - wij betalen zelf 2x zoveel aan huisvestingkosten als in NL
- boodschappen (zo'n 20/30% duurder)
Goedkoper in Australie
- energie
- geen dure verplichte ziektekostenverzekering (1,5% premie)
- brandstof en auto's
- kleding en schoenen (veel uit China, en je draagt ook minder)
Alles bij elkaar komt ons maandbudget in NL redelijk overeen met ons maandbudget hier in Australie, maar het nette salaris is hier gem. lager dan in NL, dus reken maar uit waar dat kan gaan knellen hier. (ik ben momenteel niet in loondienst) Om ons heen zien we voorbeelden van gewone gezinnen met een normaal inkomen die worstelen met hun financien. En de creditcard-cultuur helpt daarbij ook niet echt ...
Maar wat niet in geld is te meten is natuurlijk het levensgevoel wat je hier kunt ervaren - meer ruimte, meer primitieve natuur, een relaxtere en sociaal vriendelijke maatschappij en lekker weer. Het is maar wat een mens belangrijk vind. Het valt ons overigens op dat in NL mensen vaak stressen vanwege de drukte van werk, gezin, vrienden, sociale contacten, maar hier in Australie hebben mensen eerder stress vanwege de pogingen om te 'overleven' (hoe betaal ik mijn rekeningen, etc.).
Tot zover onze impressie ...