Kosten voor water, elektra etc.

Neeltje

New Member
Heeft iemand enig idee wat je extra lasten zo ongeveer in de maand zijn? Verschilt natuurlijk per gebied en huis, maar wat zou het ongeveer zijn?

Stookkosten zullen wel laag zijn :) Misschien voor de airco dan.

En gemeentelijke belastingen enzo hoe zit het daarmee?

Neeltje said:
Heeft iemand enig idee wat je extra lasten zo ongeveer in de maand zijn? Verschilt natuurlijk per gebied en huis, maar wat zou het ongeveer zijn?

Stookkosten zullen wel laag zijn :) Misschien voor de airco dan.

En gemeentelijke belastingen enzo hoe zit het daarmee?
Wij zijn net verhuisd van een 2 slaapkamerappartement naar een 3 sl.k. huurhuis (en nog steeds hard op zoek naar een koophuis) in Brisbane en betalen het volgende:
Elektra A$ 40-50 p.m. (We hebben geen airco...)
Water - (in huur inbegrepen)
Telefoon A$ 40-50 p.m. (voornamelijk lokaal; naar NL bel ik met een telefoonkaart: is lokaal tarief (15 cent, onafhankelijk van tijdsduur) + 5 cent of zoiets per minuut)

Gemeentelijke belastingen ('rates') betaal je als je een koophuis hebt. Hoeveel is afhankelijk van de breedte van de kavel als ik me goed herinner, maar normaal is iets van A$100 p.m.

Stookkosten zijn inderdaad laag in Brisbane, al is het momenteel wel fris in huis 's ochtends vroeg en er zijn dagen in de winter dat het straalkacheltje 's ochtends een paar uur aanstaat. "Isolatie" is nog steeds een vrij onbekend begrip hier... Verder naar het zuiden, of landinwaarts, zul je zeker 's winters wel stookkosten hebben.

Hoi Hans,

Bedankt voor je antwoord.

Wat zijn de gemeentelijke belastingen hoog zeg!! Heb je die niet als je huurt?

De rest valt allemaal best mee.

Is het moeilijk om een huis te vinden in Brisbane? Of daarbuiten? Ik zie dat er wel heel veel aangeboden wordt maar het moet natuurlijk maar wel net naar je wens en budget zijn..

Succes met zoeken!

Groetjes Neeltje

Neeltje said:
Hoi Hans,

Bedankt voor je antwoord.

Wat zijn de gemeentelijke belastingen hoog zeg!!
Yep, maar inkomstenbelasting is bv. weer veel lager
Heb je die niet als je huurt?
Nee
De rest valt allemaal best mee.

Is het moeilijk om een huis te vinden in Brisbane? Of daarbuiten? Ik zie dat er wel heel veel aangeboden wordt maar het moet natuurlijk maar wel net naar je wens en budget zijn..
Helaas is 'buiten' Brisbane al snel 25km van het centrum, en dat is waar ik werk... Budget is het grootste probleem. Wat wij ons kunnen veroorloven is minimaal 10-15km van het centrum vandaan. Er is genoeg aanbod, maar je moet net het juiste huisje op de juiste plek voor de juiste prijs op het juiste moment weten te vinden. Veel huizen zijn overprijst omdat iedereen nog probeert te incasseren van de 'property boom' die we hier de afgelopen 2 jaar hadden.

De vragen die hier gesteld worden zijn nogal vaag, van "hoe duur is de electriciteit in Australie", dit is dus hetzelfde als je vraagt "hoe duur is het in Europa", In Brisbane, subtropisch betaal je nauwelijks voor stook kosten maar veel voor airco.  In Darwin kennen ze alleen maar kachels uit schoolboeken en T.V.
Stoken gaat veel op gas en airco is altijd electrisch natuurlijk. Maar je kunt ook kiezen geen airco te nemen.
Voor sommigen is dat okay, maar anderen kunnen er geen minuut zonder.
In Melbourne is het andersom want daar moet 4 maanden per jaar de kachel aan en heb je 2 tot 3 maanden met airco te maken. Gas is goedkoop over het algemeen. En electrisch ben je niet meer kwijt dan in NL.

Dan is er een opmerking "wat zijn de huizen duur" en weer wordt het met NL vergeleken, dat apprecieer ik wel want hoe kun je als toekomstige emigrant anders vergelijkingen maken.
Maar dan zeg ik de benzine is hier 1 dollar (60 Euro centen) per liter, de wegenbelasting is 600 dollar (360 Euros) per jaar ongeacht welk merk, hoe duur de auto en of dat je op gas/benzine/diesel of water rijdt. Geen verschil.

Je kunt niet zo maar zeggen wat zijn de huizen duur ...... Je zou een compleet beeld moeten maken van netto gemiddeld salaris en gemiddelde supermarkt prijzen, de laatste is wel 10 percent goedkoper dan NL als je vergelijkt, maar hier kan enorm over getwist worden natuurlijk.
Vergelijk dan het scholengeld, het openbaar vervoer, etc. Er is totaal geen vergelijk te maken en het idee van duur hier of duur daar moet je ook volledig uit je hoofd zetten als je van plan bent om te emigreren.

Ga er nou gewoon vanuit dat je bij een gemiddelde baan in NL en een gemiddelde baan in OZ geen al te grote verschillen in levens standaard zult vinden. Verder is het heel normaal dat per gezin beide ouders werken, in NL kwam dat vroeger haast niet voor maar nu natuurlijk veel meer.
En waarom?  Afgezien van de andere partner die zegt het leuk te vinden om een baan erbij te hebben, maar voor de meesten geldt: Om dat extra beetje luxueuze te kunnen veroorloven.
De kinderopvang schijnt ook vrij prijzig te worden en voor sommigen geldt b.v. dat je maar een auto nodig hebt als de man b.v. met openbaar vervoer naar zijn werk gaat (b.v.  city job), anders is het regel dat gezinnen 2 of 3 autos hebben, hetwelk geen luxe is, maar gewoon noodzakelijk.
In NL hebben misschien 10 procent van de getrouwde paren met kinderen een tweede auto. In OZ is dat 95 procent. (ja ja kun je weer over twisten, maar ik geef even aan hoe de normen liggen)
Ik ken trouwens niet een stel van de vele relaties en kennissen die we hier hebben die slechts een auto heeft.

De gemeentelijke lasten verschillen enorm van suburb en gebied waar je woont. In duurdere wijken betaal je 3000 dollar of meer per jaar voor je eigen huis, elders kan dat maar 1200 dollar zijn (ik tel de beide lasten hier op, want je hebt algemene en gemeentelijke lasten) en ook dat laatste verschilt weer per staat en ook per suburb.
Woon je ver buiten de stad, dan is het minder dan 1000 dollar, want je hebt b.v. geen riool maar een septic tank, dus betaal je geen rioolbelasting. En ga zo maar door.

Ten slotte, alle Staten hebben hun eigen regering en hun eigen wetten, deze kunnen veel verschillen en is op velerlei gebied. Het is zo,n beetje als in de U.S.
En er is hier b.v. een uitleveringsverdrag van criminelen tussen de Staten, dus als iemand gearresteerd wordt in Sydney, kan deze persoon zonder een omvangrijke gerechtelijke aktie zomaar niet worden uitgeleverd aan Perth.

[quote author=Jan H. link=topic=245.msg16471#msg16471 date=1117341471]
In NL hebben misschien 10 procent van de getrouwde paren met kinderen een tweede auto. In OZ is dat 95 procent. (ja ja kun je weer over twisten, maar ik geef even aan hoe de normen liggen)
Ik ken trouwens niet een stel van de vele relaties en kennissen die we hier hebben die slechts een auto heeft.
[/quote]

In Nederland heeft wel meer dan 1 op 10 getrouwde stellen een auto. Ga maar in een gemiddelde VINEX wijk kijken en je ziet een groot tekort aan parkeerplaatsen. Ik weet niet hoe lang je al in Australie bent, maar ook Nederland gaat met zijn tijd mee.

Daarnaast willen mensen gewoon weten wat dingen kosten, zodat ze zelf een idee krijgen hoe de verhoudingen hier liggen. Dat zijn geen vage vragen, alleen aan het antwoord alleen heb je niet zoveel.
Ook is de supermarkt hier echt niet 10% goedkoper, maar ongeveer gelijk geprijsd als in Nederland.

Ik denk wel dat je van een gemiddeld salaris in Australië gelijk kunt leven als in Nederland, allen liggen de verhoudingen anders.

Ik had het over getrouwde stellen MET KINDEREN, niet over twee verdieners die in dure wijken wonen en dan nog denk ik niet dat  10 percent van de getrouwden een tweede auto bezitten.
De supermarkt prijzen als je ze vergelijkt met Nederland (met conversion naar 60 cent) , dan kom je goedkoper uit in OZ, speciaal met vlees etc., maar ook heb ik gemeld  "daar kan je over twisten" want vergelijk je merkartikelen met merkartikelen of met de blauwe lijn van Coles of wellicht met Aldi.
Het "uit eten gaan" is in NL haast niet te betalen voor een gezin, vooral als je 40 Euro voor een fles wijn kwijt bent. In OZ gaat men veel meer uit eten en laten de lezers maar raden waarom.

Ik ben sinds 1976 weg  , maar zit 2 maanden per jaar in Nederland, gedeeltelijk prive, gedeeltelijk voor zaken, blijf dus goed op de hoogte. Dit jaar was ik daar in Feb, nu weer geboekt 5 weken in Augustus/Sept  en ook alweer geboekt voor begin 2006. Deze 3 maal allemaal prive.

Verder wat je zegt ben ik het mee eens , datzelfde had ik ook al geschreven.
Groetjes.

Bron: www.cbs.nl
Tweede auto
De groei van het autopark is mede een gevolg van het toenemende bezit van tweede en derde auto’s. Beschikte in 1994 nog 14 procent van alle huishoudens over twee of meer auto’s, in 2003 was dat bij 21 procent van de huishoudens het geval. Overigens hebben ook steeds minder huishoudens alleen maar een fiets of bromfiets. In de afgelopen tien jaar is dat aandeel afgenomen van ruim 20 procent van de huishoudens in 1994 tot 16 procent in 2004.

Niet dat het er veel toe doet...  :eek:fftopic: maar dit zijn de cijfers van 2003. Het is dus niet zo hoog als in Australie. maar in Nederland kom je wat makkelijker weg met een fiets  :bike:. Hier gaan we telkens: heuveltje op, heuveltje af!

Boodschappen vergelijken kan ik wel. In Nederland gaven we ongeveer 75 euro per week uit. En hier geven we ongeveer het zelfde uit (maar dan in dollars natuurlijk).  We kochten in Nederland altijd een goedkopere variant. En dat doen we nu hier ook. Groente en fruit zijn wel goedkoper (mits je geen rare dingen gaat kopen).  Maar andere weer wat duurder. Het hangt er van af wat je koopt. Maar voor ons is het goed te betalen allemaal. We eten er geen boterhammetje minder om  :-D.

Verzekeringen zijn wel wat duurder hier. Maar dat moet je in het totale beeld eigenlijk zien zoals Jan H. zegt. Toch had ik ook wel willen weten dat er hier heel wat mensen geen inboedelverzekering hebben omdat ze het niet kunnen betalen  :-o. Ik dacht: ik vraag even rond waar mijn collega's hun verzekering hebben voor hun inboedel. Zegt de helft dat ze het niet hebben omdat het zo duur is. En nu was alleen inboedelverzekering al zeker 300 dollar per jaar is... Je kunt dus overwegen om het niet te nemen... Maar koop je al je spullen er voor terug als er iets ergs gebeurd. De huizen zijn niet helemaal brandveilig vind ik  :roll:.

En de huur is voor ons misschien wel net zo hoog voor dit minder grote huis als wat we hadden. Maar eh... geen gemeentelijke belastingen dus (zoals Hans zei). En dat was behoorlijk aan de prijs in Den Haag  :wink:.

Afsluitend wil ik nog zeggen dat we nu van een klein salaris prima kunnen rondkomen. Het is ook maar net wat voor een levensstijl je hebt. Wat voor een auto je wilt en waar je wilt wonen. Het hangt van ZOVEEL dingetjes af!  :|

p.s. terwijl ik het typte schreef Sterik een berichtje. Helemaal met je eens. Maar je referentie kader is wel Nederland. Dus als je wilt weten hoe het financieel te behappen is, kan het soms fijn zijn om te weten hoe zaken zich verhouden tot Nederland, toch?

juffrebekka, ja prima info.  Inderdaad velen nemen het risico zich niet te verzekeren.
Jan

[quote author=sterik link=topic=245.msg16452#msg16452 date=1117298454]
Hoi, ik vind het een boeiend onderwerp. Wat me opvalt als je de huizensites bekijkt dat de huurprijzen zo achterlijk hoog zijn. Ze vragen gemiddeld prijzen van 300 a 400 A$ per week. Belachelijk veel gewoon. :|
Terwijl de salarissen nou niet veel hoger liggen dan in NL, sommige zelfs lager. gr. Erik
[/quote]

Als je in nederland in de vrije sector huurt, want daar praten we hiervover en niet over een woningbouwvereniging, beginnen de meeste huizen in de steden ook pas bij 1000 euries, dat is omgerekend dus ongeveer hetzelfde...weet niet waar jij huurt dat je dit zo duur vind? :)

En over die gemeentelijke belasting, 100 AUD per maand, is ongeveer 60 euro, is 720 euro per jaar. Nou, ik kan je verklappen, woon in een klein appartement maar ik betaal in nederland ook al 800 euro WOZ per jaar........kan aan mij liggen, maar ik vind oz een stuk goedkoper dan nederland..... :up:

Gr. Sab

Hoi Erik,

Een neef van mij die in de buurt van Melbourne woont heeft een aantal jaren geleden een eigen huis gekocht. Hij heeft toen besloten de 1e 5 jaar samen te werken om het grootste gedeelte af te betalen voordat ze aan kinderen begonnen. Gewoon even voor de beeldvorming.

Groetjes Miranda :)

Erik,

voor de vergelijking dan: de meeste mensen verhuren 1/2 van hun loon en in totaal 2-3 aan vaste lasten. Dat gaat vor mij op in nederland in ieder geval.

Lonen in australie, gemiddeld geloof ik rond de 60.000 AUD (zonder super annuition), hier houd je netto heb ik me laten vertellen rond de 3500 dollar aan over. Stel je huurt een huis 400/week is 1600 per maand, hou je 2000 over, dat is toch snel een 1200 euro..........de laatste keer dat ik een maand in sydney was heb ik 250 dollar per week uitgegeven aan eten en dagelijks dingen, terwijl ik niet eens aan het werk was......dus stel dat je dat ook uitgeeft als je werkt, hou je nog 1000 dollar over.........dus ook verhoudingsgewijs vind ik het wel meevallen.....

Maar dat kan ook aan mijn insteek liggen hoor, is niet zo negatief bedoeld, maar mijn glas is altijd halfvol en nooit halfleeg.... of zoals mijn moeder altijd zegt, een kinderhand is snel gevuld.......ik stel niet zulke hoge eisen aan inkomsten en geef niet zoveel om luxe, misschien dat ik er daarom wat lichter tegen aan kijk (of ik ben inderdaad nog een klein kind, zou natuurlijk ook nog kunnen......:p

Gr. Sab

[quote author=sterik link=topic=245.msg16587#msg16587 date=1117460609]
Ik zal het dan toch ff uitleggen. Jullie maken elke keer zelf de vergelijking met NL, dat bedoel ik niet. Ik kijk alleen naar de verhouding huishuur ->  salaris, en dan denk ik; best duur. Een gewoon huis t.o.v. een gewoon salaris.
Het valt me op dat er zo negatief gereageerd wordt. Dat is niet mijn insteek!
Ik weet echt wel wat er hier in NL betaald wordt. Wat ik juist wil weten is hoe het daar gaat. Dus vergelijking met NL is wat mij betreft overbodig!
[/quote]Ik begrijp precies wat je bedoelt Erik, en laten we eerlijk zijn,er zijn recentelijk al discussie's over geweest,maar hoe de mensen er ook individueel over denken, het is fijn om te weten hoe de verhoudingen in het land zijn waar je naar toe wil emigreren, en het feit dat je daaruit voortvloeiend vergelijkingen zou trekken in dit geval met Nederland is lijkt mij vrij normaal. Mensen die zeggen dat ze dit niet doen,die spreken absoluut niet de waarheid.

Tuurlijk is vergelijken leuk! Vooral als je daarna de positieve zaken onthoudt en de negatieve 'per ongeluk'vergeet!. Wel soms handig als je vreemde mensen moet overtuigen waarom je naar Oz gaat :wink:

[quote author=sterik link=topic=245.msg16610#msg16610 date=1117475545]
precies, daar zit het verschil, ik hou wel van luxe en van de 4 andere die ook nog mee gaan. Is toch wel anders dan dat je alleen gaat, toch!
[/quote]

oops...sorry hoor......er zijn nu eenmaal verschillende meningen, en inderdaad heb ik al eerder aangegeven dat het ongetwijfeld anders is als je een familie meeneemt of je alleen gaat.....

Maar dan nog.....stel je bent gewend heel lux te leven in nederland en je zou wat luxe betreft een klein stapje terug moeten doen en dan nog steeds een goed leven hebben.....en de natuur, vrijheid en heel veel zon en een laid-back leven ervoor terug krijgen......vind ik een goede deal... :up:

Gr. SAb

PS dacht trouwens toch echt dat de meeste die naar australie willen emigreren, dit doen voor de manier van leven daar, het klimaat en de natuur......ben nog niemand tegen gekomen die erheen gaat om er rijker van te worden?

nou wat luxe betreft denk ik dat als je de huizen daar bekijkt, daar kunnen ze hier nog wel een puntje aan zuigen.Als wij nu ons huis zouden verkopen en onze verdiende euro's meenemen naar Oz dan zouden we daar in Sydney een huis met 3 badkamers 5 slaapkamers ,een zembad en een pracht van een keuken kunnen kopen en nog geld over houden.De koop huizen liggen in prijs wel degelijk een stuk lager dan hier en natuurlijk het feit dat de prijzen hier zo ontzettend hoog zijn, een ideale reden om nu te verkassen. Voor mij gevoel gaan wij er dan zeker op vooruit met meer luxe dan dat we hier gewend zijn . Daarbij komt inderdaad het weer en de natuur.........Het Beloofde Land
toch??????
miel

idd, ... het beloofte land. Je hoeft ook nooit meer te koken of wat dan ook. Je wordt alleen nog maar uitgenodigt op feestjes en bbq :up:
Ja, toch Miel..... :? :-D
hypocrite.gif

clown.gif
clown.gif

Back