De vragen die hier gesteld worden zijn nogal vaag, van "hoe duur is de electriciteit in Australie", dit is dus hetzelfde als je vraagt "hoe duur is het in Europa", In Brisbane, subtropisch betaal je nauwelijks voor stook kosten maar veel voor airco. In Darwin kennen ze alleen maar kachels uit schoolboeken en T.V.
Stoken gaat veel op gas en airco is altijd electrisch natuurlijk. Maar je kunt ook kiezen geen airco te nemen.
Voor sommigen is dat okay, maar anderen kunnen er geen minuut zonder.
In Melbourne is het andersom want daar moet 4 maanden per jaar de kachel aan en heb je 2 tot 3 maanden met airco te maken. Gas is goedkoop over het algemeen. En electrisch ben je niet meer kwijt dan in NL.
Dan is er een opmerking "wat zijn de huizen duur" en weer wordt het met NL vergeleken, dat apprecieer ik wel want hoe kun je als toekomstige emigrant anders vergelijkingen maken.
Maar dan zeg ik de benzine is hier 1 dollar (60 Euro centen) per liter, de wegenbelasting is 600 dollar (360 Euros) per jaar ongeacht welk merk, hoe duur de auto en of dat je op gas/benzine/diesel of water rijdt. Geen verschil.
Je kunt niet zo maar zeggen wat zijn de huizen duur ...... Je zou een compleet beeld moeten maken van netto gemiddeld salaris en gemiddelde supermarkt prijzen, de laatste is wel 10 percent goedkoper dan NL als je vergelijkt, maar hier kan enorm over getwist worden natuurlijk.
Vergelijk dan het scholengeld, het openbaar vervoer, etc. Er is totaal geen vergelijk te maken en het idee van duur hier of duur daar moet je ook volledig uit je hoofd zetten als je van plan bent om te emigreren.
Ga er nou gewoon vanuit dat je bij een gemiddelde baan in NL en een gemiddelde baan in OZ geen al te grote verschillen in levens standaard zult vinden. Verder is het heel normaal dat per gezin beide ouders werken, in NL kwam dat vroeger haast niet voor maar nu natuurlijk veel meer.
En waarom? Afgezien van de andere partner die zegt het leuk te vinden om een baan erbij te hebben, maar voor de meesten geldt: Om dat extra beetje luxueuze te kunnen veroorloven.
De kinderopvang schijnt ook vrij prijzig te worden en voor sommigen geldt b.v. dat je maar een auto nodig hebt als de man b.v. met openbaar vervoer naar zijn werk gaat (b.v. city job), anders is het regel dat gezinnen 2 of 3 autos hebben, hetwelk geen luxe is, maar gewoon noodzakelijk.
In NL hebben misschien 10 procent van de getrouwde paren met kinderen een tweede auto. In OZ is dat 95 procent. (ja ja kun je weer over twisten, maar ik geef even aan hoe de normen liggen)
Ik ken trouwens niet een stel van de vele relaties en kennissen die we hier hebben die slechts een auto heeft.
De gemeentelijke lasten verschillen enorm van suburb en gebied waar je woont. In duurdere wijken betaal je 3000 dollar of meer per jaar voor je eigen huis, elders kan dat maar 1200 dollar zijn (ik tel de beide lasten hier op, want je hebt algemene en gemeentelijke lasten) en ook dat laatste verschilt weer per staat en ook per suburb.
Woon je ver buiten de stad, dan is het minder dan 1000 dollar, want je hebt b.v. geen riool maar een septic tank, dus betaal je geen rioolbelasting. En ga zo maar door.
Ten slotte, alle Staten hebben hun eigen regering en hun eigen wetten, deze kunnen veel verschillen en is op velerlei gebied. Het is zo,n beetje als in de U.S.
En er is hier b.v. een uitleveringsverdrag van criminelen tussen de Staten, dus als iemand gearresteerd wordt in Sydney, kan deze persoon zonder een omvangrijke gerechtelijke aktie zomaar niet worden uitgeleverd aan Perth.