Temperatuur in Melbourne. Ook hier kennen we goede zomers en winters en slechte zomers en winters.
Dus jouw vraag van hoe koud is het in Melbourne is hetzelfde als ik vraag :Hoe koud is het in Nederland in de winter. Je hebt zachte winters in Nederland met praktisch geen sneeuw, andere winters vriest het 10 dagen 10 graden onder nul en een paar keer per eeuw heb je een elfstedentocht.
Laat ik daarom een gemiddelde nemen.
Ik heb het over Melbourne en niet de Staat Victoria want Victoria is 5 x zo groot als Nederland. Wij kennen ook bergen, je kunt skieen 2 uur rijden van Melbourne , dat is country en 3 uur rijden is downhill, dit een paar maanden per jaar, soms 2 maanden, soms 4-5 maanden.
Wij kennen hier de winter van 1 juni tot 1 september.
Vandaag wordt het 12 graden, het kan volgende week 20 graden zijn, maar ook 7 graden.
Midden in de winter is dus juli/augustus en ik heb het een paar keer meegemaakt in al die jaren dat men de voorruit een "beetje" moest krabben als de auto buiten staat.
Het allerlaagste hier is rondom 0 graden 's nachts en 'smorgens 2-3 graden, dan kan het overdag in het ergste geval 5-6 graden zijn, dit kan een paar dagen slechts per jaar zijn.
Er zijn winters dat de temperatuur niet beneden de 8 graden komt overdag.
Dus warme kleding in juli/aug is wel aan te bevelen, vaak is gewoon een dikke trui voldoende, anderen willen een dikke overjas. De meeste mannen lopen in een korte jack of dikke trui.
De allermooiste tijd in Melbourne is herfst en lente, over het algemeen 20-25 graden (hadden veel 28-30 afgelopen herfst). Zomers kunnen op hun piek (begin Feb) bijzonder heet maar wel kurkdroog zijn.
Vaak hebben we hogere temperaturen in de zomer dan Brisbane, vaak 35-40 maar slechts 2 weken of zo, en meestal 1 of 2 dagen boven de 40, maar R.H. van 30 procent. In Brisbane bij 30 graden is die R.H. dus 85-90 percent, soms 95 en dat is zweten geblazen.
Wel moet ik zeggen dat de temperatuur meer stabiel is in OZ dan in NL.
Dan nog iets: Mist komt vrijwel niet voor, ik heb het in al die jaren maar een paar keer meegemaakt dat het zicht "ietsje" belemmert was vanwege de mist.
Je hebt in de winter wel eens wat onbetekende vlaagjes mist hetgeen je in NL geen mist zou noemen.