Laat ik mezelf introduceren...

D&GWnrOz

New Member
Hallo allen,

Via de facebook site 'Nederlanders in Australië' ben ik naar dit forum verwezen en heb de afgelopen uren allerlei berichten gelezen. Wat een hoop informatie, nuttige tips en betrokkenheid! Ik ben enorm onder de indruk!

Vanaf het eerste moment dat ik in Australië landen (in 2002) had ik het gevoel: 'ik ben thuis.' Heb daar een jaar rondgetrokken (WHV) en ben afgelopen kerst (in Qld) weer geweest. Het gevoel was, misschien nog wel sterker, aanwezig. Onlangs heb ik de knoop doorgehakt, ik ga serieus onderzoeken of emigreren een optie voor ons is. Ik denk dat iedereen hier dan precies weet hoe het voelt, enerzijds het enthousiasme anderzijds de onzekerheid.
Ik weet van de hoed noch de rand en hoop alle informatie te vergaren die er is.

Ik ben een 41 jarige alleenstaande (HBO) opgeleide social worker met een 11 jarige dochter. SW staat op de SOL lijst en ik denk dat ik voor een skilled migrant of temporary work visa in aanmerking kom. Ik heb verschillende verhalen gehoord over emigratiebureaus en denk dat ik op eigen kracht (met name gezien de kosten) ga bewerkstelligen. Het vinden van werk (daar), huis verkopen (hier), een rustige transitie voor dochter en mezelf zijn wel zaken waar ik zenuwachtig van wordt. Naast alle praktische en bureaucratische zaken ben ik ook benieuwd naar hoe een ieder omgaat met de onzekerheden en het loskomen van het 'oude vertrouwde' Nederland.

En natuurlijk wil ik iedereen die bezig is met het gehele traject van emigreren heel veel succes wensen!
 
Welkom, dat je van bovengenoemde zaken zenuwachtig word is niet meer dan normaal. Wij zijn ruim twee maanden terug gemigreerd en sommige dingen zijn nog steeds spannend ;)

Je kunt de zeer uitgebreide versie van ons verhaal hier vinden: https://xpdite.net/forum/threads/merry-go-round-to-oz.11553/ :)

Huis verkopen: Veel klussen en stress, voornamelijk omdat we in de verkeerde tijd zaten (in de huizen crisis)
Los komen: doordat het allemaal wat langer duurde dan verwacht hadden we daar mooi de tijd voor. Elke keer laat je een stukje los. Visum binnen > Familie vertellen > Vrienden vertellen > Bord in de tuin > Werk opzeggen > kopers > enz enz. op die manier gaat het 'vanzelf'

Succes!
 
Welkom bij de 'xpdite familie'! Spannend allemaal en ik kan me voorstellen dat je er zenuwachtig van wordt. Maar al gaande in het proces groei je daar wel in. Ik denk dat het vinden van werk voor jou niet zo'n groot probleem is als je eenmaal een visum hebt. Social Workers worden hier veel gevraagd. Als ik jou was zou ik beslist voor een skilled migrant visum gaan, want dat is een permanent visum. Voor een temporary visum gelden andere regels als je hier bent, o.a. de schoolkosten die je dan zelf zal moeten betalen. Dat kan best een behoorlijk bedrag zijn (rond de $6000 per jaar), dat wel per staat verschilt. Op een permanent visum heb je die kosten niet. Succes met alles en hou ons op de hoogte! We leven graag met je mee.
 
Welcome! Mocht je info/ tips willen hebben over het skills assessement van social worker, vraag maar raak! Ik heb net (12 weken geleden) mijn aanvraag naar de AASW verzonden.

Voor de rest, een stap tegelijk en geduld is een schone zaak
 
Welkom, dat je van bovengenoemde zaken zenuwachtig word is niet meer dan normaal. Wij zijn ruim twee maanden terug gemigreerd en sommige dingen zijn nog steeds spannend ;)

Je kunt de zeer uitgebreide versie van ons verhaal hier vinden: https://xpdite.net/forum/threads/merry-go-round-to-oz.11553/ :)

Huis verkopen: Veel klussen en stress, voornamelijk omdat we in de verkeerde tijd zaten (in de huizen crisis)
Los komen: doordat het allemaal wat langer duurde dan verwacht hadden we daar mooi de tijd voor. Elke keer laat je een stukje los. Visum binnen > Familie vertellen > Vrienden vertellen > Bord in de tuin > Werk opzeggen > kopers > enz enz. op die manier gaat het 'vanzelf'

Succes!

Beste Afterbang,

Gefeliciteerd met al jullie 'overwinningen' en emigratie! Ik ben je verhaal aan het lezen, whow, je kan er een film van maken.

En dank voor je geruststellende woorden. Het gehele traject is natuurlijk ook een proces van kleine stapjes.
 
Welkom bij de 'xpdite familie'! Spannend allemaal en ik kan me voorstellen dat je er zenuwachtig van wordt. Maar al gaande in het proces groei je daar wel in. Ik denk dat het vinden van werk voor jou niet zo'n groot probleem is als je eenmaal een visum hebt. Social Workers worden hier veel gevraagd. Als ik jou was zou ik beslist voor een skilled migrant visum gaan, want dat is een permanent visum. Voor een temporary visum gelden andere regels als je hier bent, o.a. de schoolkosten die je dan zelf zal moeten betalen. Dat kan best een behoorlijk bedrag zijn (rond de $6000 per jaar), dat wel per staat verschilt. Op een permanent visum heb je die kosten niet. Succes met alles en hou ons op de hoogte! We leven graag met je mee.


Hi Janneke,

Dank je voor je reactie! Goed om te horen! Een skilled migrant visum klinkt inderdaad het meest passend en 'voordelig'. En goed om te horen dat er voldoende vraag naar SW-ers is.

Ik ga een stappenplan / tijdspad maken om systematisch zaken te regelen. Lijkt me voor het overzicht en de volharding wel een must.
Alle tips, adviezen zijn welkom!

Gr.
 
Welcome! Mocht je info/ tips willen hebben over het skills assessement van social worker, vraag maar raak! Ik heb net (12 weken geleden) mijn aanvraag naar de AASW verzonden.

Voor de rest, een stap tegelijk en geduld is een schone zaak


Hi Kazz,

Dank voor je reactie! En wat spannend voor je! Wanneer verwacht je de uitslag?
Ik heb (het woord) skills assessement voorbij zien komen maar nog geen idee wat het inhoud (moet me nog in verdiepen.)
Ben jij ook SW-er? Welk visum heb jij aangevraagd/vraag je aan?

Gr.
 
Hi Kazz,
Ik heb (het woord) skills assessement voorbij zien komen maar nog geen idee wat het inhoud (moet me nog in verdiepen.)

Een Skills Assessment is een beoordeling van jouw diploma's en werkervaring en of dat als voldoende wordt beschouwd om een positieve bijdrage te kunnen leveren in Australië en aan Australiërs. Daarom is er ook een SOL list (Skilled Occupations List) met daarop beroepen waar in Australië en tekort aan personeel voor is. Daarom zul je ook bijv. fast-food medewerker niet vinden op de SOL lijst, maar wel allerlei IT-gerelateerde beroepen, medische beroepen, trade beroepen etc. etc.

Voor verschillende soorten visa zijn verschillende vereisten nodig: voor een skilled independent visum (die je in staat stelt om te gaan wonen in Australië waar je maar wilt) zul je dus een Skills Assessment moeten doen voordat je de visumaanvraag zelf verstuurd. Hier heb je overigens de meeste punten voor nodig. Punten krijg je door o.a. werkervaring, leeftijd, engelse taal, etc. etc. Haal je echter niet genoeg punten voor een Skilled Independent visum, dan kun je gaan kijken naar een Employer Sponsored of State Sponsored visum. (@afterbang is, als ik het goed heb, via een State Sponsored Visum van de Australian Capital Territory in aanmerking gekomen voor een visum.) Daar gelden ook weer andere beperkingen voor dan een Skilled Independent visum. Een Employer Sponsored Visum houdt in dat jouw toekomstige werkgever hier in Australië jou heel graag als werknemer ziet en jou dus wil sponsoren. Wederom ook hier gelden weer beperkingen, etc. etc.

Bovenstaande visa hebben allemaal gemeen dat je op basis van jouw skills naar Australië probeert te emigreren. Een andere grote groep zijn mensen die een partner visum krijgen omdat ze een relatie hebben met iemand met de Australische (of nieuw-zeelandse, toch @Thijsvr) nationaliteit. Zij hoeven, volgens mij, niet aan te tonen wat hun skills zijn, maar krijgen dus een visum omdat ze in een genuine relationship zijn met hun partner.

Volgens mij ben ik een beetje afgedwaald met het uitleggen wat een Skills Assessment is...(mijn nadeel is dat ik vaak nogal lang van stof kan zijn :D)
 
Een Skills Assessment is een beoordeling van jouw diploma's en werkervaring en of dat als voldoende wordt beschouwd om een positieve bijdrage te kunnen leveren in Australië en aan Australiërs. Daarom is er ook een SOL list (Skilled Occupations List) met daarop beroepen waar in Australië en tekort aan personeel voor is. Daarom zul je ook bijv. fast-food medewerker niet vinden op de SOL lijst, maar wel allerlei IT-gerelateerde beroepen, medische beroepen, trade beroepen etc. etc.

Voor verschillende soorten visa zijn verschillende vereisten nodig: voor een skilled independent visum (die je in staat stelt om te gaan wonen in Australië waar je maar wilt) zul je dus een Skills Assessment moeten doen voordat je de visumaanvraag zelf verstuurd. Hier heb je overigens de meeste punten voor nodig. Punten krijg je door o.a. werkervaring, leeftijd, engelse taal, etc. etc. Haal je echter niet genoeg punten voor een Skilled Independent visum, dan kun je gaan kijken naar een Employer Sponsored of State Sponsored visum. (@afterbang is, als ik het goed heb, via een State Sponsored Visum van de Australian Capital Territory in aanmerking gekomen voor een visum.) Daar gelden ook weer andere beperkingen voor dan een Skilled Independent visum.

Correct, we moesten 60 punten halen voor een Skilled Independent (189) maar kwamen 5 punten tekort. Als je beroep dan op een State list staat (CSOL) kun je 'vragen' of de staat je wilt sponsoren. Indien ze dat doen krijg je er 5 punten bij en heb je een State or Territory Sponsored Visa (190) Je bent dan wel 'verplicht' 2 jaar in de staat/territory te gaan wonen die je gesponsord hebben. Na die 2 jaar ben je vrij om te gaan en staan waar je wilt. Interessant detail voor zowel 189 en 190. Als je binnenkomt als tandarts, kun je daarna hier wel gewoon fast-food medewerker worden hoor ;) Ook daar ben je vrij in.
 
Een Skills Assessment is een beoordeling van jouw diploma's en werkervaring en of dat als voldoende wordt beschouwd om een positieve bijdrage te kunnen leveren in Australië en aan Australiërs. Daarom is er ook een SOL list (Skilled Occupations List) met daarop beroepen waar in Australië en tekort aan personeel voor is. Daarom zul je ook bijv. fast-food medewerker niet vinden op de SOL lijst, maar wel allerlei IT-gerelateerde beroepen, medische beroepen, trade beroepen etc. etc.

Voor verschillende soorten visa zijn verschillende vereisten nodig: voor een skilled independent visum (die je in staat stelt om te gaan wonen in Australië waar je maar wilt) zul je dus een Skills Assessment moeten doen voordat je de visumaanvraag zelf verstuurd. Hier heb je overigens de meeste punten voor nodig. Punten krijg je door o.a. werkervaring, leeftijd, engelse taal, etc. etc. Haal je echter niet genoeg punten voor een Skilled Independent visum, dan kun je gaan kijken naar een Employer Sponsored of State Sponsored visum. (@afterbang is, als ik het goed heb, via een State Sponsored Visum van de Australian Capital Territory in aanmerking gekomen voor een visum.) Daar gelden ook weer andere beperkingen voor dan een Skilled Independent visum. Een Employer Sponsored Visum houdt in dat jouw toekomstige werkgever hier in Australië jou heel graag als werknemer ziet en jou dus wil sponsoren. Wederom ook hier gelden weer beperkingen, etc. etc.

Bovenstaande visa hebben allemaal gemeen dat je op basis van jouw skills naar Australië probeert te emigreren. Een andere grote groep zijn mensen die een partner visum krijgen omdat ze een relatie hebben met iemand met de Australische (of nieuw-zeelandse, toch @Thijsvr) nationaliteit. Zij hoeven, volgens mij, niet aan te tonen wat hun skills zijn, maar krijgen dus een visum omdat ze in een genuine relationship zijn met hun partner.

Volgens mij ben ik een beetje afgedwaald met het uitleggen wat een Skills Assessment is...(mijn nadeel is dat ik vaak nogal lang van stof kan zijn :D)


:) Thanks Maluka, voor je uitgebreide reactie. Prettig om te lezen wat de verschillende mogelijkheden zijn en wat daarvoor nodig is. Hierdoor wordt het schiften ook een stuk gemakkelijker.
Ik begrijp dat je eerst al je zaken op orde moet hebben (je punten behaald) alvorens gericht een visa aan te vragen.
Ik ben het forum nog aan het ontdekken en ga ook opzoek naar ervaringen van mensen. Hoe het traject verlopen is, waar de knelpunten zitten en welke volgorde aangehouden moet worden.
Nogmaals hartelijk dank! P.s. lang van stof is niet per definitie een nadeel IMHO ;)
 
Correct, we moesten 60 punten halen voor een Skilled Independent (189) maar kwamen 5 punten tekort. Als je beroep dan op een State list staat (CSOL) kun je 'vragen' of de staat je wilt sponsoren. Indien ze dat doen krijg je er 5 punten bij en heb je een State or Territory Sponsored Visa (190) Je bent dan wel 'verplicht' 2 jaar in de staat/territory te gaan wonen die je gesponsord hebben. Na die 2 jaar ben je vrij om te gaan en staan waar je wilt. Interessant detail voor zowel 189 en 190. Als je binnenkomt als tandarts, kun je daarna hier wel gewoon fast-food medewerker worden hoor ;) Ook daar ben je vrij in.

Misschien wat voorbarig maar hoe werkt dat? In mijn geval zag ik dat social work op CSOL van verschillende staten staat. Hoe vraag je dat aan?
 
Ik ben idd een SW-er en probeer met een 189 visum het land binnen te komen. Maar eerst wachten op antwoord van de AASW dat ik mag werken als SW-er
 
Er zijn al diverse Social workers op het forum met een visum. Follin en Gwensa zijn er 2 van en werken in dat werkveld.

Persoonlijk vond ik de assessment van AASW uitwerken vrij eenvoudig .
 
Welkom op het forum, en zo te lezen pak je het prima aan. Flink inlezen, stapje voor stapje! Weet je al welke streek in Australie je op het oog hebt?
 
Welkom op het forum, en zo te lezen pak je het prima aan. Flink inlezen, stapje voor stapje! Weet je al welke streek in Australie je op het oog hebt?

Dank je Frits, goed om te horen. :) Ik heb vrienden in NSW en die hebben reeds onderdak (voor de eerste periode) aangeboden, dus dat zou het wel gemakkelijker maken. QLD heeft ook mijn interesse en stiekem ben ik verliefd op Alice Springs. In 2002 heb ik daar 3 (geweldige) maanden gewerkt, maar om daar jaren te wonen ... ik weet het niet ... Een leuke job staat op nummer 1, maar dat wordt waarschijnlijk heel lastig om die eerst te vinden. Jij hebt het goed vertoeven in Sydney?
 
Er zijn al diverse Social workers op het forum met een visum. Follin en Gwensa zijn er 2 van en werken in dat werkveld.

Persoonlijk vond ik de assessment van AASW uitwerken vrij eenvoudig .

Thanks Fol, ik ga even bij hun kijken. Altijd fijn om ervaringen van andere te lezen. En dat zijn bemoedigende woorden! :)
 
Back
Top