Lastava PlienB (300, 309/100 visum)

PlienB

New Member
Hi everyone,

Hierbij wil ik jullie op de hoogte houden van mijn proces. Ik heb nog niet heel veel mensen gevonden die in hetzelfde schuitje zitten als ik: het aanvragen van een prospective marriage visa (dat daarna omgezet wordt in partner visum) dus ik hoop hiermee uiteindelijk anderen van informatie te kunnen voorzien. Een prospective marriage visum is naar ik heb begrepen in principe bedoeld om de periode tot het huwelijk te overbruggen, met een max van 9 maanden. Je mag dus de 9 maanden voor je huwelijk doorbrengen in australie, daarna wordt het visum omgezet in een tijdelijk (2 jaar) en daarna permanent partner visum.

20 feb - Aanvraag ingediend

7 april - Medicalcheck
Ik kon nadat ik mijn HAP nummer had ontvangen binnen een week terecht. Alles op dezelfde dag, kosten zo'n 400 euro uit mijn hoofd.

15 juni - CO toegewezen + extra informatie gegeven.
We hadden even gemist dat mijn partner ook een immi account aan moet maken en daarin het sponsorship form in moet vullen... oeps.

En nu aan het wachten op respons. Op de website stond 5 maanden vanaf dat ze de complete aanvraag hebben ontvangen. Er van uitgaande dat dat pas op 15 juni was denk ik dat een beslissing ergens in november zal moeten komen. De wedding is in januari, waarna ik van plan ben te verhuizen naar Perth, dus hoop dat alles voor die tijd rond komt.

Nu binnenkort eerst even een maandje op vakantie naar het hopelijk toekomstige homeland :)

Update 20/09/2016
Afgelopen zaterdag terug gekomen van een heerlijke maand in Perth. Vannacht belde m'n fiancé me wakker met het bericht dat het visum is toegekend, whoohoo! Ik heb het idee dat het geen toeval kan zijn dat ik zo kort na terugkomst het visum heb gekregen maar ik klaag niet :) Al in al heeft het exact 7 maanden geduurd.

Een van de voorwaarden van het visum is dat ik op de eerste entry date niet getrouwd mag zijn (logisch). Ik ben eergister terug gekomen uit Australië en was eigenlijk niet van plan voor de bruiloft begin januari nog een keer te gaan, daar mijn partner op 7 dec naar NL komt. Nu moet ik 'helaas' nog een keer gaan :). Het idee is nu om een week te gaan (helaas niet meer vakantiedagen) en dan met hem mee terug te komen op de 7e. Ik ga echter eerst de ambasade bellen of dit echt noodzakelijk is.

Update 23/09/2016
Eindelijk de ambassade te pakken gekregen. Ik moet inderdaad toch nog even een bliksem bezoek brengen, dus ik ga mn vriend ophalen :) Ook blijk ik nadat we getrouwd zijn zelf weer een provisional partner visum aan te moeten vragen, kosten 1200 dollar... Terwijl ze eerst zeiden dat dat niet hoeft. Ik ben confused..

Update 5/10/2016
Ticket geboekt voor 23 november! Inmiddels ook de juiste mensen gesproken en moet inderdaad een permanent partner visum aanvragen zodra we getrouwd zijn maar mag tot daar een uitspraak over gedaan is daar blijven. Joepie!!

Update 27/01/2017
Inmiddels getrouwd en gesettled (hurray!!). De bruiloft was in Nederland en de schoon Aussie familie was in z'n geheel over. We zijn inmiddels alweer een aantal weken in Australie en ik heb inmiddels het volgende partner visa 820 aangevraagd op 11/1/2017 (kosten +/- 1200$). Nog een paar tips:
- op pm visa kan je wel een WA drivers license aanvragen
- op pm kan je GEEN medicare card krijgen. Dit kan pas nadat 820 aangevraagd is.
- bij aanvraag partner 820 visa krijg je automatisch een bridging A visum.

Update 3/1/2018
Tijdelijk partner visum toegewezen gekregen via email! Met de mededeling dat ik over een jaar mijn permanente visa aan kan vragen. Ik kan nu vrij in en uitreizen. Weer een jaar wachten op de volgende stap...

Update 13/1/2019
In december een (automatische) email gekregen van immigratie, ik kan mijn aanvraag voor het permanente visa kan gaan voorbereiden. Deze kan je 24 maanden na originele aanvraag (11.1.2017) indienen. Zojuist gedaan! We hoefden niet opnieuw te betalen. Het toevoegen van documenten is zeer onduidelijk. Geen idee of ze alles weer willen zien of niet dus we hebben al onze docs maar weer toegevoegd.
 
Last edited:
Succes!! Ik heb echt het idee dat ze momenteel allemaal vakantie aan het vieren zijn in Berlijno_O Op geen enkel forum zie ik mensen een visa grant krijgen de laatste weken...
 
Is ook wel heel erg Australisch, kun je daar vast aan wennen haha.
Nou leuk weer eens een ander verhaal/visum te kunnen lezen. Het klinkt allemaal erg goed.
Met een beetje geluk, ga je het nieuwe jaar in met een visum. Lekker zo door gaan daar.
 
Hi everyone,

Hierbij wil ik jullie op de hoogte houden van mijn proces. Ik heb nog niet heel veel mensen gevonden die in hetzelfde schuitje zitten als ik: het aanvragen van een prospective marriage visa (dat daarna omgezet wordt in partner visum) dus ik hoop hiermee uiteindelijk anderen van informatie te kunnen voorzien.

20 feb - Aanvraag ingediend

7 april - Medicalcheck
Ik kon nadat ik mijn HAP nummer had ontvangen binnen een week terecht. Alles op dezelfde dag, kosten zo'n 400 euro uit mijn hoofd.

15 juni - CO toegewezen + extra informatie gegeven.
We hadden even gemist dat mijn partner ook een immi account aan moet maken en daarin het sponsorship form in moet vullen... oeps.

En nu aan het wachten op respons. Op de website stond 5 maanden vanaf dat ze de complete aanvraag hebben ontvangen. Er van uitgaande dat dat pas op 15 juni was denk ik dat een beslissing ergens in november zal moeten komen. De wedding is in januari, waarna ik van plan ben te verhuizen naar Perth, dus hoop dat alles voor die tijd rond komt. Zijn er mensen die hier ervaring mee hebben?

Nu binnenkort eerst even een maandje op vakantie naar het hopelijk toekomstige homeland :)

Hi Plien
Ik lees graag je verhaal. Ik wil ook graag een prospective marriage visum aanvragen maar weet niet waar / hoe te beginnen hopelijk wordt het nu wat duidelijker, alvast bedankt!
Groet Anne
 
Hi PlienB, Ik wilde net weer wat berichten op het forum toen ik je bericht zag. Tsja het verloopt wat traag...... Ik wilde alles eind van de maand opgestuurd hebben maar dat gaat niet lukken, mijn man:) moet nog een aantal zaken regelen. Ik neem aan dat alles tegelijk opgestuurd moet worden? Ik kwam een bericht tegen bij online aanvragen dat eerst formulier 47SP geupload moet worden , dan krijg je een nummer en daarmee kan het sponsor formulier geupload worden. Maar een bericht op dit forum meldde dat alles per post naar Berlijn moet??We hebben nu aardig wat documenten op orde, wat nog moet zijn de bewijzen dat onze relatie 'genuine and continuering' is. Hoeveel screenshots( van skype,mail en WhatsApp) zijn nodig? We appen elkaar meerdere keren per dag al twee jaar, hetzelfde geld voor skype. Kan ik het ook bij de gemeente laten stempelen om te valideren? Hoe hebben jullie dat gedaan?
Helaas las ik dat een partner visum meer tijd kost maar ja daar hebben we nu niks meer aan.
Hopelijk kunnen we de aanvraag snel indienen!
Groet Anne
 
Hi PlienB, Ik wilde net weer wat berichten op het forum toen ik je bericht zag. Tsja het verloopt wat traag...... Ik wilde alles eind van de maand opgestuurd hebben maar dat gaat niet lukken, mijn man:) moet nog een aantal zaken regelen. Ik neem aan dat alles tegelijk opgestuurd moet worden? Ik kwam een bericht tegen bij online aanvragen dat eerst formulier 47SP geupload moet worden , dan krijg je een nummer en daarmee kan het sponsor formulier geupload worden. Maar een bericht op dit forum meldde dat alles per post naar Berlijn moet??We hebben nu aardig wat documenten op orde, wat nog moet zijn de bewijzen dat onze relatie 'genuine and continuering' is. Hoeveel screenshots( van skype,mail en WhatsApp) zijn nodig? We appen elkaar meerdere keren per dag al twee jaar, hetzelfde geld voor skype. Kan ik het ook bij de gemeente laten stempelen om te valideren? Hoe hebben jullie dat gedaan?
Helaas las ik dat een partner visum meer tijd kost maar ja daar hebben we nu niks meer aan.
Hopelijk kunnen we de aanvraag snel indienen!
Groet Anne

Hi @Anne Tee ,
Mijn vrouw en ik hebben een lange historie van chat, skype etc. Ook SMS.

Ik heb een screenshot gedaan van de oudste chats, de meest recente chats en iets er tussenin.
Het nummer waarnaar we geSMS hebben, stond op de telefoon rekening, dus daar heb ik ook wat van bijgevoegd.

Je hoeft dat allemaal niet te laten valideren. Gewoon uploaden naar je ImmiAccount.

Ik heb de diverse documenten genummerd (ook in de naam, dus bijvoorbeeld 4.1 Skype , 4.2 Whatsapp, 4.3 phone bills ) en een apart document met daarin per document een beschrijving wat het is.
 
Hi @Anne Tee ,
Mijn vrouw en ik hebben een lange historie van chat, skype etc. Ook SMS.

Ik heb een screenshot gedaan van de oudste chats, de meest recente chats en iets er tussenin.
Het nummer waarnaar we geSMS hebben, stond op de telefoon rekening, dus daar heb ik ook wat van bijgevoegd.

Je hoeft dat allemaal niet te laten valideren. Gewoon uploaden naar je ImmiAccount.

Ik heb de diverse documenten genummerd (ook in de naam, dus bijvoorbeeld 4.1 Skype , 4.2 Whatsapp, 4.3 phone bills ) en een apart document met daarin per document een beschrijving wat het is.

Oh fijn dat scheelt weer, ik kom alleen niet verder met dat digitale formulier....ik ga nog proberen het in Google Chrome te openen zit nu op safari. Nou ja mocht het niet lukken dan stuur ik alles per post naar Berlijn.
Je kunt nl geen vraag overslaan om later te beantwoorden, vrij frustrerend dus....
Dat nummeren vind ik een goeie tip!! Ziet er gelijk overzichtelijk uit.
Dank voor je reactie:up:
 
Ik heb ook een Apple, maar gebruik altijd Chrome. Had geen problemen met het digitale formulier en ik heb dus nooit wat hoeven op te sturen naar Berlijn. Scheelt ook weer met het risico dat er ergens een papiertje zoek raakt.

Op zich kan je wel antwoorden overslaan, door er gewoon een tijdelijk antwoord in te zetten.

Zoals gezegd, mijn inhoudsopgave gaf alle informatie, en was ook een cross-reference (goed Nederlandse woord) naar de verschillende criteria waarvoor je documentatie aan moet leveren. Bijgaand mijn inhoudsopgave, die ik de naam READ THIS FIRST had gegeven. Elke document had de naam die bestond uit het volgnummer en de naam die je in de eerste twee kolommen ziet, dus handig terug te vinden.
 

Attachments

  • 0 READ THIS FIRST.pdf
    136.3 KB · Views: 14
Ik heb ook een Apple, maar gebruik altijd Chrome. Had geen problemen met het digitale formulier en ik heb dus nooit wat hoeven op te sturen naar Berlijn. Scheelt ook weer met het risico dat er ergens een papiertje zoek raakt.

Op zich kan je wel antwoorden overslaan, door er gewoon een tijdelijk antwoord in te zetten.

Zoals gezegd, mijn inhoudsopgave gaf alle informatie, en was ook een cross-reference (goed Nederlandse woord) naar de verschillende criteria waarvoor je documentatie aan moet leveren. Bijgaand mijn inhoudsopgave, die ik de naam READ THIS FIRST had gegeven. Elke document had de naam die bestond uit het volgnummer en de naam die je in de eerste twee kolommen ziet, dus handig terug te vinden.

Dank je Frits, Echt heel erg fijn!
Ik heb er nu een antwoord in gezet waarvan ik denk dat het ok is en kan inderdaad verder met invullen.
 
Dank je Frits, Echt heel erg fijn!
Ik heb er nu een antwoord in gezet waarvan ik denk dat het ok is en kan inderdaad verder met invullen.
Wat @FritsC zegt! Inhoudsopgave toevoegen is lekker overzichtelijk, ook voor jezelf. Via whatsapp kan je de chat history naar jezelf emailen, openen in excel en zo alle tekst weghalen zodat alleen de datum en tijd stempels overblijven. In het chatvenster van skype kan terugspringen en alle tekst kopieren en plakken met datum en tijd stempel. Dit hoeft inderdaad niet gevalideerd te worden. Wij hebben alles digitaal aangevraagd. Houdt er rekening mee dat je alle bestanden houdt want als je na een prospective marriage een partner visa aanvraagd moet je ALLES nog een keer doen :')
 
Houdt er rekening mee dat je alle bestanden houdt want als je na een prospective marriage een partner visa aanvraagd moet je ALLES nog een keer doen :')

Google Drive of Dropbox zijn daar ideaal voor; loop je ook niet het risico dat je de bestanden weggooit, of je harddisk crasht.

Overigens heb ik zelf een spouse visum aangevraagd 100/309., geen prospective marriage visum. En tot mijn verbazing was die al omgezet naar een permanent BC/100 visum voordat ik het land inkwam.
 
Wat @FritsC zegt! Inhoudsopgave toevoegen is lekker overzichtelijk, ook voor jezelf. Via whatsapp kan je de chat history naar jezelf emailen, openen in excel en zo alle tekst weghalen zodat alleen de datum en tijd stempels overblijven. In het chatvenster van skype kan terugspringen en alle tekst kopieren en plakken met datum en tijd stempel. Dit hoeft inderdaad niet gevalideerd te worden. Wij hebben alles digitaal aangevraagd. Houdt er rekening mee dat je alle bestanden houdt want als je na een prospective marriage een partner visa aanvraagd moet je ALLES nog een keer doen :')

Dank je PlienB dat is idd fijn dat de tekst weg kan :), al begrijp ik nog niet helemaal hoe ik het moet doen......? Ik ga er even naar kijken. Het vordert gestaag. Heb inmiddels 3 statutory declarations + bijna alle gevraagde documenten, ga vanavond het geld overmaken naar mijn CC. Ik verheug me enorm op mijn korte vakantie van 21 maart tot 6 april naar Sydney:D Kunnen we daar ook weer het een en ander regelen, zoals gezamenlijke rekening etc. Wordt vervolgd:)
 
Google Drive of Dropbox zijn daar ideaal voor; loop je ook niet het risico dat je de bestanden weggooit, of je harddisk crasht.

Overigens heb ik zelf een spouse visum aangevraagd 100/309., geen prospective marriage visum. En tot mijn verbazing was die al omgezet naar een permanent BC/100 visum voordat ik het land inkwam.

Oh wow dat is fijn zeg! Nou hopelijk gaat het bij ons ook zo soepel.....Drive is idd een goede optie, ik heb ook een externe schijf waar alles naar gekopieerd wordt.
Bewaar je ook het aanvraag formulier door het op te slaan als pdf?
 
Wat @FritsC zegt! Inhoudsopgave toevoegen is lekker overzichtelijk, ook voor jezelf. Via whatsapp kan je de chat history naar jezelf emailen, openen in excel en zo alle tekst weghalen zodat alleen de datum en tijd stempels overblijven. In het chatvenster van skype kan terugspringen en alle tekst kopieren en plakken met datum en tijd stempel. Dit hoeft inderdaad niet gevalideerd te worden. Wij hebben alles digitaal aangevraagd. Houdt er rekening mee dat je alle bestanden houdt want als je na een prospective marriage een partner visa aanvraagd moet je ALLES nog een keer doen :')

Bedoel je WhatsAppWeb/desktop?
 
Back
Top