Lastavaza Fam. Jarp

Laatste update is alweer een poosje geleden, dus hoog tijd.

De tickets zijn geboekt: Ega + kids vliegen 20 juli, ik ga zelf een weekje eerder i.v.m. werk. Dus over <4 maanden is et "bye-bye NL" 😊
Eerst een korte vakantie in Azië en dan naar Adelaide (AirBnB voor de eerste weken) en dan toch nog eens goed kijken of Adelaide (Hills) niet toch een optie is te wonen. Keuzestress 😂

Nu druk bezig met verhuizers (de prijzen 🤪), huis verhuren, To-Do lijst maken (abo's opzeggen etc). In Mei ben ik voor werk weer in Australië en dan gelijk maar TFN etc in orde maken.

Merk aan mezelf dat ik, nu de tickets geboekt zijn, toch een bittersweet onderbuik gevoel heb. Reuze zin in DU te wonen, maar ook het besef dat NL best een end weg is daarna.

Edit: Nog een kleine tip voor visum houders: Ik heb zelf een permanent partnervisum en was in de blije veronderstelling dat dit ook permanent is. Aussie gov. wist mij eind vorig jaar een kleine hartverzakking te bezorgen door op het vliegveld aan te geven dat de reisrechten op een visum niet permanent zijn (logisch achteraf, daarvoor bestaat een Resident Return Visum). Normaal geen probleem, maar als je, net als ik, in de afgelopen 5 jaar precies 6 weken in Aus bent geweest, ipv de gewenste 720 dagen, is dat toch mogelijk wat lastiger. Enfin, aanvraag gedaan, uitgebreide brief toegevoegd en binnen 10 dagen toegekend (voor 12 maanden weliswaar, maar prima).
Adelaide,,👍👍 leuke stad, ga je geen spijt van krijgen.

Jouw hometown toch? Ik vind nog steeds bepaalde subsurbs daar..... Nou raar is het vriendelijke woord denk ik. Wat zijn jouw ervaringen?

Jouw hometown toch? Ik vind nog steeds bepaalde subsurbs daar..... Nou raar is het vriendelijke woord denk ik. Wat zijn jouw ervaringen?
Niet zeker of je op mij reageert, maar waar doel je op?
Je hebt natuurlijk de "mindere" wijken. Maar ik moet zeggen ik heb nog geen "slechte" wijk mee gemaakt waar ik me niet veilig voel ofzo.
Tot dusver vind ik Adelaide echt een fijne stad en zien we nog geen redenen om weg te gaan.
Zoals het nu is blijven we zeker in de regio plakken.
Ik ben niet de persoon die in hartje centrum wil wonen. Maar de hills of aan de kust... Count me in.

Niet zeker of je op mij reageert, maar waar doel je op?
Je hebt natuurlijk de "mindere" wijken. Maar ik moet zeggen ik heb nog geen "slechte" wijk mee gemaakt waar ik me niet veilig voel ofzo.
Tot dusver vind ik Adelaide echt een fijne stad en zien we nog geen redenen om weg te gaan.
Zoals het nu is blijven we zeker in de regio plakken.
Ik ben niet de persoon die in hartje centrum wil wonen. Maar de hills of aan de kust... Count me in.
Check, sorry quote ging niet goed. Onveilig heb ik mij in Australië nog nergens gevoeld, overigens op weinig plaatsen meegemaakt. Hills zitten wij ook naar te kijken, Stirling/Aldgate vind ik wel erg leuk. Beetje community-vibe.

Nou, lopend over de stoep in 1 vd noordelijkere suburbs:
Komt auto voorbij, krasse 50-ers, hangt uit raam en scheld mij voorbijrijdend.de huid vol 🤣

Rare geweldsdelicten (Snowtown Murders anyone?)

Laatst in nieuws, huis leeggeroofd midden op de dag. Spullen in auto bewoonster gestopt en daarmee weggereden 😳

Vink raar
Ben maar 1x in Adelaide geweest maar hebben er indertijd (2010) wel naar gekeken als woonplaats. Noord en Gawler werd als snel afgestreept.

Zoals elke grote stad heeft Adelaide zijn mindere wijken en naar mijn weten is dat het meer naar het noorden ja. De locals zullen de exacte details wel weten 👍

P.S. ik zie het niet vaak in de Shittown power ranking opduiken. Dus het is niet zo erg als Townsville (bijna standaard in de top 10)

Last edited:
Update:

Geland! Donderdag al en inmiddels al het eerste weekend inspections gedaan, Airbnb hebben we maar 6 weken. Wat een gekkenhuis zijn die bezichtigen 🤯

Ook de eerste ervaringen gehad met Aussie burocratie (100 points of ID- wie verzon dit in 1970?) en de Wrangler opgehaald. Mrs. Jarp is 😁

Nu druk aan de slag met hypotheek, wat met twee ondernemers best een uitdaging blijkt.

Welcome! In noodgevallen, je kunt altijd een AirBnB verlengen, of een andere doen? Kostentechnisch niet zo tof, maar je wilt ook niet onder een brug wonen denk ik?

Makkelijk oordelen voor mij verder, wij hadden het geluk om op afstand een huis gehuurd te krijgen. Iets wat toen al ongehoord was maar nu wellicht echt onmogelijk is met de huizen crisis.

Success met de huizenjacht, zet je beste beentje voor ;)

Thanks!
Links om of rechtsom zullen we vast wat vinden, maar ontmoedigend is het wel een beetje.

Nu druk bezig met belastingaangiften etc vertaald te krijgen voor een mogelijke hypotheek.

Thanks!
Links om of rechtsom zullen we vast wat vinden, maar ontmoedigend is het wel een beetje.

Nu druk bezig met belastingaangiften etc vertaald te krijgen voor een mogelijke hypotheek.
Kan me voorstellen dat het stressvol is! Je wilt toch graag een dak boven je hoofd
(@HB79 Al is dit een andere stad, het verhaal hierboven is iets om te onthouden aangezien dit in alle steden wel een beetje aan de hand is)

Update!

Inmiddels alweer een maand gesetteld in het immer pittoreske Stirling, Sa!

Via RE een huurwoning gevonden (tranentrekkende prijzen hier 😳), kinderen op respectievelijk de basisschool en highschool en nog aan het wachten op de container. Met een beetje geluk komt die volgende week.

Stirling is mooi, maar ook best fris in de (vroege) lente. We hebben al 8C binnen geklokt in de ochtend. Brrr. Kleine bijkomstigheid was ook dat de verhuur makelaar een foutje in de advertentie had gemaakt, we hebben geen ducted gas (zit er wel, doet het niet), maar reverse cycle air. Weet nog niet zo goed wat ik daarmee moet, maar wil het ook niet op de spits drijven; huisje (of beter: HUIS) bevalt prima. Zelfs al een koala in de tuin gehad. We noemen hem Gerrit 😁

Als de eerste Aussie tax return gedaan is, maar eens kijken naar kopen of bouwen. Iemand trouwens ervaring met tax residency in het eerste jaar?

Vraagje over huizen: Is het gebruikelijk dat ramen aan de onderkant openen voor ventilatie? Met alle creepy crawlies is dat een beetje contra-intuitief naar mijn gevoel.

Aussie life bevalt al met al prima!

Over die ramen: wij hebben ze ook in ons oude huis gehad en nu ook weer in het nieuwe. In de keuken hebben we sliding windows die zijwaarts open schuiven. Maar alle ramen die bij ons open kunnen zijn ge-screend. Hebben jullie geen op maat gemaakte horren gekregen?

Thanks!

Meeste ramen hebben wel flyscreens, maar dan nog. Regen etc. Heb de logica nog niet kunnen ontdekken?

Update!

Inmiddels alweer een maand gesetteld in het immer pittoreske Stirling, Sa!

Via RE een huurwoning gevonden (tranentrekkende prijzen hier 😳), kinderen op respectievelijk de basisschool en highschool en nog aan het wachten op de container. Met een beetje geluk komt die volgende week.

Stirling is mooi, maar ook best fris in de (vroege) lente. We hebben al 8C binnen geklokt in de ochtend. Brrr. Kleine bijkomstigheid was ook dat de verhuur makelaar een foutje in de advertentie had gemaakt, we hebben geen ducted gas (zit er wel, doet het niet), maar reverse cycle air. Weet nog niet zo goed wat ik daarmee moet, maar wil het ook niet op de spits drijven; huisje (of beter: HUIS) bevalt prima. Zelfs al een koala in de tuin gehad. We noemen hem Gerrit 😁

Als de eerste Aussie tax return gedaan is, maar eens kijken naar kopen of bouwen. Iemand trouwens ervaring met tax residency in het eerste jaar?

Vraagje over huizen: Is het gebruikelijk dat ramen aan de onderkant openen voor ventilatie? Met alle creepy crawlies is dat een beetje contra-intuitief naar mijn gevoel.

Aussie life bevalt al met al prima!
Een koala in de tuin!!! Kijk dat zijn nog eens berichten!

Aussie huizen zijn over het algemeen berekoud. Meer kou geleden in 1.5 jaar huurhuis hier dan alle jaren daarvoor in NL huizen.
Als het huis daadwerkelijk verhuurd is als zijnde uitgerust met ducted gas heating, dan zou ik daar toch wat van vinden en de discussie over aan gaan (ducted heating laten repareren?)
In Canberra hebben we in onze koopwoning zelf ducted reverse cycle air laten installeren. I.c.m. zonnepanelen was dat 'gratis' heating.
In Queensland hebben we nu 1 reverse cycle aircon in de huiskamer. Het wordt hier zelden koel, en zelden bloedheet, dus voldoende om alleen de huiskamer te verwarmen/koelen. Maar in Adelaide wil je toch wat meer eigenlijk dan maar 1 kamer...

Last edited:
Over utilities in wat meer gematigde zones (SA, VIC, TAS):

Wij hadden, en hebben in onze nieuwe hut nog steeds geen, zonnepanelen - Mr Emulate (op 3 maanden na 70) zat op zijn vingers te tellen en neuh, die nu nog installeren halen we er in onze lifetime niet meer uit, zei hij praktisch :). Ik ga het crematiecentrum vast maar reserveren.

Dus we hingen en hangen nog steeds aan het gas, aan de stroompalen in de straat, en de wifi en het water uit de kraan doen het ook. In Melbourne hadden we gasleidingen, in dit country gat bestaan die niet, dus doen we het met megagrote LPG-flessen in da yard. Dat laatste pakt wel retegoedkoop uit, in Melbourne betaalden we meer dan $ 500 per jaar, hier in Yea $ 280 per jaar. Er zit wel een 'maar' aan :). Je hebt altijd 2 manshoge gascylinders aan elkaar gekoppeld, als er 1 leeg is schakel je over naar de andere en bel je het gasbedrijf om de lege te vervangen. Je zit dus nooit zonder gas. Maar het is altijd wel zweten wanneer fles 1 op zijn einde loopt (kunnen we ongeveer inschatten na 6 maanden): gaat dit gebeuren als hij onder de douche staat, als ik onder de douche sta, of midden onder het koken van een geweldig maal voor vrienden? Met andere woorden, in je blootje in een handdoek met een ingezeepte kop naar buiten bibberen om fles 1 om te zetten naar fles 2. Vooral lekker om middernacht in de winter.

Alleen het hot water system en het gasfornuis gaan op gas, de oven, verlichting, apparaten en verwarming/koeling gaan op elektriciteit.

Wij hebben ook 1 reverse split heating/cooling aircon unit in de woonkamer/eetkamer/keuken, samen 1 grote open ruimte maar goed afgesloten. Ik zet hem in de winter op de automaat op een vaste 19 of 20 C, dan zoekt hij zelf uit wanneer hij moet aan slaan, heel economisch. 's Zomers zetten we hem uit, geen behoefte aan koeling, we zijn nogal flegmatiek tropisch ingesteld. Bovendien hebben we een koel huis vanwege de bush om ons heen. Voor slaapkamers en studies hebben we elektrische kacheltjes/koelers als/waar het nodig is. Alle kamers hebben elektrische ceiling fans, maar dat is alleen maar stoffige heteluchtverplaatsing gebleken. Yuck.

Wat uit de maandelijkse rekeningen wel een aanrader is gebleken, is isolatie van je koophuis. Bij ons zijn dak, vloeren en muren allemaal geisoleerd, dus ook geen koudeval via de stumps. We hebben geen dubbele beglazing, maar alle ramen zijn gecoat met een isolatiefilm. So far zijn we op het utiliteitsfront beduidend goedkoper uit dan in de city.

Last edited:
Back