Lastavaza Fam. Jarp

Die giga gasflessen hebben wij ook, 2x2 zelfs en in de eerste maand door 2 geen geblazen. Die krengen kosten in SA 125/stuk. Lastig inschatten wat nu duurder is, ducted gas of de reverse.

Weer wat geleerd, wist niet dat ze die ramen sash windows noemen.

Zelf huis bouwen met goede isolatie standaarden staat hoog op de wensenlijst bij ons, maar grond is hier prijzig. Beetje kavel kost hier boven gauw 750k en dan moet er nog wat op, wat op niet level blocks ook niet geheel gratis is. Enfin, beetje geduld nog. Zomer komt er nu aan en het huis is wel erg koel (veel bomen etc).

Als het huis daadwerkelijk verhuurd is als zijnde uitgerust met ducted gas heating, dan zou ik daar toch wat van vinden en de discussie over aan gaan (ducted heating laten repareren?)
Fair punt, fout zat bij de makelaar. Eigenaren hebben al eens gekeken naar reparatie/vervanging, maar dat bleek stervensduur te zijn. Daarom zitten er 3 reverse cycle units in. Makelaar stelt dat er wel verwarming is, echter niet ducted. Ik kan nog niet inschatten wat dat voor effect heeft in de winter, zowel qua kosten van stroom van gas als comfort. Stroom kost in SA ongeveer hetzelfde als NL, niet heel goedkoop dus.

Die giga gasflessen hebben wij ook, 2x2 zelfs en in de eerste maand door 2 geen geblazen. Die krengen kosten in SA 125/stuk. Lastig inschatten wat nu duurder is, ducted gas of de reverse.

Zelf huis bouwen met goede isolatie standaarden staat hoog op de wensenlijst bij ons, maar grond is hier prijzig. Beetje kavel kost hier boven gauw 750k en dan moet er nog wat op, wat op niet level blocks ook niet geheel gratis is. Enfin, beetje geduld nog. Zomer komt er nu aan en het huis is wel erg koel (veel bomen etc).
Oh, wow, dus je wil zelf gaan bouwen? Perfect natuurlijk om precies te krijgen wat je wil. Maar onderschat het zelf bouwen hier niet als je NL bent gewend. Van feasibility studies en CAR-verzekeringen weet ik hier niks maar ik heb ruim 25 jaar in de omgeving van bouw en vastgoed in NL gewerkt. De standaarden zijn hier een beetje anders. Als in: gecontracteerde werknemers komen niet opdagen, artistieke ruzies, planningen en budgetten worden niet gehaald en vaak riant overschreden, er gaan hier nogal wat -grote- bouwers failliet en hele plannen gaan soms niet door bij politieke en gouvernementele wisselingen. Als ik iets mag adviseren: steek je licht op bij architect @SteveSW voordat je je ergens aan committeert.

Als ik iets mag adviseren: steek je licht op bij architect @SteveSW voordat je je ergens aan committeert.
haha met die comments gaat het huizentekort in Australia niet echt opgelost raken lijkt het ;)
Ik weet niet echt hoe het is in rest van Australië, maar hier in FNQ is er naast tekort aan huizen ook een tekort aan tradies dus die kunnen zowat vragen wat ze willen (onder extra mom 'van ja maar de materiaalprijzen zijn sterk gestegen'; ook waar) en ze zijn niet altijd gemotiveerd om op te dagen (is dat omdat ze toch genoeg te doen hebben of is het een (FNQ) mentaliteit?).
Daarnaast is een architect hier niet echt verplicht, je kan ook gewoon in zee met een developer of builder zolang alle forms (energy, plumbing, engineering, electra,....) gerespecteerd worden via gekwalificeerde organisaties. Ik kan een heel betoog gaan houden dat het inschakelen van een architect echt het geld wel waard is maar laat me het kort (door de bocht) houden: meestal de enige die echt overzicht heeft op het volledige proces (managers komen en gaan, elke tradies/organisatise kijkt meestal enkel vanuit hun standpunt, developers/builders designen met hun portemonnee op korte termijn (niets mis met goedkoper voor de klant maar op lange termijn....)), je wordt niet beperkt tot catalogusdesign wat in meeste gevallen onaangepast is aan terrein, oriëntatie,....
Zelf bouwen is idd vaak een enorm stresserende bezigheid al was het maar omdat het eigenlijk redelijk complex is en handenvol geld kost (en waarbij initiële budgetten zelden gehaald worden, lees overschreden). Maar als je het goed doet levert het je jarenlang erg veel plezier op.

Last edited:

FYI. Wij hebben niet zelf gebouwd. Maar een bestaand huis een eindje op weg naar de 21e eeuw geholpen. Muur isolatie, onder de vloer en op het plafond. Ducted reverse cycle heating/cooling en 14kw solar op het dak. Het voordeel is dat je de uitgaves/werkzaamheden kunt spreiden als dat financieel beter voor je is.

Zelf bouwen, als ik de verhalen om me heen hoor….is dat best een uitdaging. Ik zou zelf op dit moment bestaand kopen en aanpassen naar je wensen en eisen.

FYI. Wij hebben niet zelf gebouwd. Maar een bestaand huis een eindje op weg naar de 21e eeuw geholpen. Muur isolatie, onder de vloer en op het plafond. Ducted reverse cycle heating/cooling en 14kw solar op het dak. Het voordeel is dat je de uitgaves/werkzaamheden kunt spreiden als dat financieel beter voor je is.

Zelf bouwen, als ik de verhalen om me heen hoor….is dat best een uitdaging. Ik zou zelf op dit moment bestaand kopen en aanpassen naar je wensen en eisen.
Staat ook op de optie-lijst, maar hier zit nog aardig wat hitte in de markt. Een relatief kleine weatherboard ging hier laatst voor 1.7 miljoen van de hand.

Beide opties staan open.

...
Zelf bouwen is idd vaak een enorm stresserende bezigheid al was het maar omdat het eigenlijk redelijk complex is en handenvol geld kost (en waarbij initiële budgetten zelden gehaald worden, lees overschreden). Maar als je het goed levert het je jarenlang erg veel plezier op.
Thanks Steve, bij punt architect zijn we nog niet beland, land vinden dat en betaalbaar en bebouwbaar (hellingen) is komt eerst.

Ik heb in N meer gebouwd, zelfs 1 helemaal zelf, maar ik zou hier zeker een expert inschakelen. Teveel onbekende factoren

Staat ook op de optie-lijst, maar hier zit nog aardig wat hitte in de markt. Een relatief kleine weatherboard ging hier laatst voor 1.7 miljoen van de hand.

Beide opties staan open.
FYI; Vrienden van ons konden een paar geleden ook niet helemaal beslissen of ze zouden kopen of bouwen. Uiteindelijk dachten ze met bouwen goedkoper uit te zijn.
Dus ze hebben nieuw gebouwd.

De slot conclusie:

Pro: Nieuw huis is veel meer zoals je wilt.
Alles is splinternieuw

Con: Nieuw huis bracht heel lang een hele hoop stress met zich mee (honderdduizend keuzes bijvoorbeeld)
Het kostte net zo veel als een bestaand huis met aanpassingen
Minder groot blok aangezien block sizes gekrompen zijn.

Als je een mooi stuk land kunt kopen, in een goed huurhuis zit en veel waarde hecht aan je ‘droomhuis’ bouwen is het het vast waard hoor. Ik wil geen preek tegen zelf bouwen houden. Het is alleen dat zelf bouwen op een gelijksoortig formaat blok als een bestaand huis niet altijd goedkoper uitvalt.

Het is vooral een keus wat je zelf belangrijk vindt en kunt betalen denk ik. (Ken de markt bij jullie verder helemaal niet natuurlijk!)

Back