LaStaVaZa Frits

FritsC

XPdite Sponsor
Het is al weer heul lang geleden dat ik een update gegeven heb. Zo lang geleden dat ik mijn LaStaVa draadje niet meer kon terugvinden in het forum. Dus dan maar een nieuw draadje.

In de afgelopen drie jaar fulltime in Australia kan ik concluderen dat ik mijn draai gevonden heb. Een leuk huis, een stabiele baan en een kleine vriendenkring zijn goede ingredienten om te aarden.

Inmiddels is het al bijna 4 jaar geleden dat ik mijn visum heb laten valideren. Dat betekent dat ik komend weekend mijn aanvraag voor citizenship kan opstarten. Omdat ik op een partnervisum (100) in Australia ben beland heb ik het voordeel dat ik ook mijn Nederlanderschap kan behouden. Graag kies ik ook voor Australisch burgerschap omdat ik wil kunnen stemmen over zaken die mij aangaan en ook de barriere wil wegnemen voor vacatures waar citizenship mogelijk een vereiste is.

Zijn er dingen die ik mis? Natuurlijk, ik mis de historie die je in Nederland en in de rest van Europa aantreft. Afgelopen zomer liep ik in Amersfoort en ik voelde mij een toerist. Ik keek met nieuwe ogen naar de prachtige panden, de kanalen en pleinen vol met terrasjes.
De Nederlandse mentaliteit, botheid en gejaagdheid mis ik niet echt; en ik heb de indruk dat die mentaliteit ook niet echt beter wordt.

Natuurlijk is in Australia niet alles koek en ei. De politiek is een lachtertje, we hebben droogte en bosbranden, de zon brand je huid weg in 15 minuten maar er is ook prachtige natuur, de mensen zijn over het algemeen vriendelijk (zeker als ze mijn Nederlands accent horen) en er is veel, heel veel ruimte. Ik kan niet wachten om meer van dit prachtige land te ontdekken.
 
Inmiddels is het al bijna 4 jaar geleden dat ik mijn visum heb laten valideren. Dat betekent dat ik komend weekend mijn aanvraag voor citizenship kan opstarten. Omdat ik op een partnervisum (100) in Australia ben beland heb ik het voordeel dat ik ook mijn Nederlanderschap kan behouden. Graag kies ik ook voor Australisch burgerschap omdat ik wil kunnen stemmen over zaken die mij aangaan en ook de barriere wil wegnemen voor vacatures waar citizenship mogelijk een vereiste is.
De visum validatiedatum is niet relevant voor citizenship, het gaat er om hoe lang je ononderbroken in Australie hebt gewoond: "We consider the amount of time you have lived in Australia in the last 4 years". Je geeft aan dat je "drie jaar fulltime" in Australie hebt gewoond, dus ik weet niet wat dat betekent voor je eligibility.

En je partnervisum is ook niet relevent vwb het behouden van je Nederlanderschap. Je moet getrouwd zijn (of was geregistreerd partnerschap ook van toepassing?), je partner moet de Australische nationaliteit hebben en je moet in Australie wonen, en dat alles op het moment dat je zelf de Australische nationaliteit aanneemt.
 
Je moet getrouwd zijn (of was geregistreerd partnerschap ook van toepassing?)

Geregistreerd partnerschap telt ook. Maar volgens mij is registratie in Australie niet equivalent aan geregistreerd partnerschap in NL, dus volgens mij is trouwen de enige manier die werkt voor deze uitzondering
 
De visum validatiedatum is niet relevant voor citizenship, het gaat er om hoe lang je ononderbroken in Australie hebt gewoond: "We consider the amount of time you have lived in Australia in the last 4 years". Je geeft aan dat je "drie jaar fulltime" in Australie hebt gewoond, dus ik weet niet wat dat betekent voor je eligibility.

Inderdaad, ik heb mij wat onvolledig uitgedrukt. Het is vier jaar geleden dat ik op mijn visum ben binnengekomen. Dat ik vervolgens weer het land ben uitgegaan voor een aantal maanden doet niet ter zake, zolang ik volgens mij maar aan de volgende regels voldoe:
  • living in Australia on a valid visa for the past 4 years
  • away from Australia for no more than 12 months in total in the past 4 years, including no more than 90 days in total in the past 12 months
  • permanent resident or eligible New Zealand citizen for the past 12 months

  • Your residency starts on the date:
    • we granted the permanent visa when you were in Australia, or
    • you first entered Australia on a permanent visa
Maar we gaan het checken als komend weekend de vier jaar mijlsteen wordt bereikt. Als mijn redenatie klopt, dan staat ImmiAccount mij toe om de aanvraag in te dienen.

En je partnervisum is ook niet relevent vwb het behouden van je Nederlanderschap. Je moet getrouwd zijn (of was geregistreerd partnerschap ook van toepassing?), je partner moet de Australische nationaliteit hebben en je moet in Australie wonen, en dat alles op het moment dat je zelf de Australische nationaliteit aanneemt.

Helemaal gelijk!
 
Ik ben benieuwd. Je validatie datum doet er niet toe. Dat was voor ons in 2012...

Met mijn RRV ervaring, waar staat 2 years living in Australia, maar ze uiteindelijk precies alle dagen dat ik in het buitenland was mooi van de 2 jaar aftrokken denk ik dat je nog even moet wachten.
Keep us posted!
 
Onbelangrijk detail in dezen. In WA bestaat ueberhaupt geen registered partnership, dus daar moet je sowieso trouwen. Maar voor citizenship moet je in elk geval trouwen, @Roels heeft gelijk.
 
Voor 23 November kon ik geen aanvraag indienen. Nadat ik namelijk mijn visum-TRN nummer had ingevuld, gaf ImmiAccount al aan dat ik niet voldeed aan de criteria.
Echter op 23 November, precies vier jaar nadat ik mijn visum heb laten valideren, kon ik wel de aanvraag indienen. Vervolgens worden nog wel het aantal dagen buiten Australia bekeken, maar ik kom verder dan 285 dagen waar ik maximaal een jaar buiten Oz mag zijn.

Overigens, mijn visum is inmiddels class=100, dus volwaardig PR en het al dan niet hebben van een relatie is niet meer relevant voor de aanvraag van citizenship. Ik ben getrouwd dus dual citizenship is geen probleem.

Nu begint het wachten. De verwerkingstijd is 18 maanden. :confused:
 
Voor 23 November kon ik geen aanvraag indienen. Nadat ik namelijk mijn visum-TRN nummer had ingevuld, gaf ImmiAccount al aan dat ik niet voldeed aan de criteria.
Echter op 23 November, precies vier jaar nadat ik mijn visum heb laten valideren, kon ik wel de aanvraag indienen. Vervolgens worden nog wel het aantal dagen buiten Australia bekeken, maar ik kom verder dan 285 dagen waar ik maximaal een jaar buiten Oz mag zijn.

Overigens, mijn visum is inmiddels class=100, dus volwaardig PR en het al dan niet hebben van een relatie is niet meer relevant voor de aanvraag van citizenship. Ik ben getrouwd dus dual citizenship is geen probleem.

Nu begint het wachten. De verwerkingstijd is 18 maanden. :confused:

Ben wel blij voor je dat je het aan kunt vragen, zijn toch altijd weer onzekere momenten. Over je verwerkingstijd: is dit niet een maximale periode net bij bijv het 100 visa? 75% afgehandeld binnen 12 maanden en 90% binnen 18 maanden? Kan dus ook zomaar erg meevallen.
 
Echter op 23 November, precies vier jaar nadat ik mijn visum heb laten valideren

Nog even, want de 'Visa valideren' opmerking maakt het voor mij wat onduidelijk.
  • Is het 4 jaar na eerste aankomst (wat bij jou wellicht ook de validatie was)?
  • Zijn je dagen voor werk in het buitenland afgetrokken of niet?

Ik hoor het graag :)
 
Nog even, want de 'Visa valideren' opmerking maakt het voor mij wat onduidelijk.
  • Is het 4 jaar na eerste aankomst (wat bij jou wellicht ook de validatie was)?
  • Zijn je dagen voor werk in het buitenland afgetrokken of niet?

Ik hoor het graag :)

Niet dat ik pretendeer er veel vanaf te weten maar voor mij geldt dat je 2 jaar na toekenning PR visa je citizenship aanvraag kunt starten. Je moet wel 3.5 of 4 jaar in OZ gewoond hebben, dus de tijd van de 309 zit hier bij in.
 
Nog even, want de 'Visa valideren' opmerking maakt het voor mij wat onduidelijk.
  • Is het 4 jaar na eerste aankomst (wat bij jou wellicht ook de validatie was)?
  • Zijn je dagen voor werk in het buitenland afgetrokken of niet?

Ik hoor het graag :)
Ik kreeg mijn visum toegewezen in Mei 2015. Ik ben op 23 November 2015 met mijn PR visum voor een week in Sydney geweest. Dat is dus mijn visum validatie datum. Vervolgens ben ik tot July 2016 in Europa gebleven om vervolgens uiteindelijk op 27 Juli 2016 uiteindelijk hier te gaan wonen.

De vier jaar geldt vanaf de visum validatie. Maar binnen die 4 jaar mag je maximaal 1 jaar in het buitenland zijn, waarvan in het jaar voorafgaand aan je aanvraag niet meer dan 90 dagen.

 
Ik kreeg mijn visum toegewezen in Mei 2015. Ik ben op 23 November 2015 met mijn PR visum voor een week in Sydney geweest. Dat is dus mijn visum validatie datum. Vervolgens ben ik tot July 2016 in Europa gebleven om vervolgens uiteindelijk op 27 Juli 2016 uiteindelijk hier te gaan wonen.

De vier jaar geldt vanaf de visum validatie. Maar binnen die 4 jaar mag je maximaal 1 jaar in het buitenland zijn, waarvan in het jaar voorafgaand aan je aanvraag niet meer dan 90 dagen.

Clear

Mijn validatie datum ligt 4.5 jaar voor de datum dat ik hier ging wonen. Dus voor mij telt de validatie datum (helaas ;) ) niet.
 
Clear

Mijn validatie datum ligt 4.5 jaar voor de datum dat ik hier ging wonen. Dus voor mij telt de validatie datum (helaas ;) ) niet.
Nee inderdaad. Maar als je nu 4 jaar terugtelt, ben je dan niet meer dan 365 dagen in het buitenland geweest, en in het laatste jaar niet meer dan 90 dagen? Dan kan je een aanvraag indienen.
 
Nee inderdaad. Maar als je nu 4 jaar terugtelt, ben je dan niet meer dan 365 dagen in het buitenland geweest, en in het laatste jaar niet meer dan 90 dagen? Dan kan je een aanvraag indienen.

Nee, ik moet nog even wachten ;)
Ben in January 2017 definitief geland, dus kruip pas richting de 3 jaar.
 
Nu begint het wachten. De verwerkingstijd is 18 maanden. :confused:

Even het stof er af blazen ;)

Nog een maandje of 5 en dan kan ik het ook aan gaan vragen. Neem aan dat jij nog gewoon in de wachtstand zit @FritsC? Of is er een mirakel gebeurd? (probeer even te testen of die 17 maanden verwerkingstijd op Peter D. zijn website correct is, of dat makkelijke gevallen wellicht wat vlotter gaan. (Geen idee wat een makkelijk geval is, maar je hebt niet een stint in Syrie gedaan bij ISIS, dus dat heb je alvast mee :D )
 
Even het stof er af blazen ;)

Nog een maandje of 5 en dan kan ik het ook aan gaan vragen. Neem aan dat jij nog gewoon in de wachtstand zit @FritsC? Of is er een mirakel gebeurd? (probeer even te testen of die 17 maanden verwerkingstijd op Peter D. zijn website correct is, of dat makkelijke gevallen wellicht wat vlotter gaan. (Geen idee wat een makkelijk geval is, maar je hebt niet een stint in Syrie gedaan bij ISIS, dus dat heb je alvast mee :D )

Ik kijk af en toe eens op de ImmiAccount, maar mijn aanvraag heeft nog steeds de status 'Received', dus ik zit nog in de wacht stand. Het is pas 9 maanden dus we hebben nog even. Wellicht op tijd voor de eed op Australia Day 2022.
 
Ik kijk af en toe eens op de ImmiAccount, maar mijn aanvraag heeft nog steeds de status 'Received', dus ik zit nog in de wacht stand. Het is pas 9 maanden dus we hebben nog even. Wellicht op tijd voor de eed op Australia Day 2022.

het ‘bevestigd’ iig dat 17 maanden niet plots 9 maanden wordt.

Eigenlijk is het O N G E L O F E L I J K dat een eigenlijk administratieve handeling zolang moet duren.
Als ik het in January aanvraag mag ik blij zijn dat ik het binnen heb voor ik met pensioen ga 😬
 


OFX
Back
Top