LaStaVaZa Frits

Ik doe ook mee over 1 jaar (volgens ImmiAccount mag ik op 3 september 2021 aanvraag tot citizenship doen, en met Australische partner ga ik dus voor dual). Succes allemaal.
 
Op 29 November 2019 heb ik de aanvraag citizenship ingediend en vandaag -bijna een jaar later ontving ik bericht voor een interview en de test op 11 December.
Dat wordt dus als de sodemieter een politie checks aanvragen in Australie, Nederland, Noorwegen en Duitsland. Want deze zaken had ik nog niet gedaan vanwege hun beperkte houdbaarheid.
 
In het kader van Australia Day, dacht ik, laat ik eens gaan beginnen aan mijn Citizenship aanvraag.... Nou.... dat had ik beter niet kunnen doen ;)
Deze vraag:

Screen Shot 2021-01-25 at 21.17.35.png


Als ik even snel uit het blote hoofd nadenk:

NL, DE, BE, F, ES, UK, DK, SE, AT, CH, I, P, ROM, SGP, IN, MEX, USA, CAN.... en vast nog wat vergeten

De meeste meerdere keren, en dan ook nog de data...?!
Hoe zijn jullie hier mee om gegaan. Moet ik echt alle vakantie foto's door, zakelijke agenda van de laatste jaren enz.?
Of al het Europesche auto gebeuren zonder grenzen maar gewoon vergeten (dan heb ik nog handenvol met werk aan work related travel)
 
Last edited:
Heb je dit niet ook moeten doen voor je visa aanvraag? Wij wel namelijk. Ik heb alle reizen die ik me kan herinneren in TripIt staan. Die gebruik ik dan ook, plus wat Q weet/zich kan herinneren
 
Heb je dit niet ook moeten doen voor je visa aanvraag? Wij wel namelijk. Ik heb alle reizen die ik me kan herinneren in TripIt staan. Die gebruik ik dan ook, plus wat Q weet/zich kan herinneren

Ja, maar dat was 10 jaar voor 2012, dus dat lijstje is useless want bijna alles van die lijst is nu meer dan 10 jaar terug ;)
En ik heb vooral de laatste 8 jaar heel veel voor werk gereisd, in Europa, maar ook daar buiten....
Allez, ik heb wat te doen vandaag denk ik ...
 
Ja, maar dat was 10 jaar voor 2012, dus dat lijstje is useless want bijna alles van die lijst is nu meer dan 10 jaar terug ;)
En ik heb vooral de laatste 8 jaar heel veel voor werk gereisd, in Europa, maar ook daar buiten....
Allez, ik heb wat te doen vandaag denk ik ...
Ach, wat binnen Europa is en zonder paspoort stempel kan je achterwege laten. Zolang het wel consistent is met een eerdere visum applicatie en met de travel records van de Australische immigration.
Toen ik voor mijn citizenship interview kwam werd mij verteld dat met name het reizen sinds de datum van uitgifte van mijn PR visum bekeken wordt.
 
De meeste meerdere keren, en dan ook nog de data...?!
Hoe zijn jullie hier mee om gegaan. Moet ik echt alle vakantie foto's door, zakelijke agenda van de laatste jaren enz.?
Of al het Europesche auto gebeuren zonder grenzen maar gewoon vergeten (dan heb ik nog handenvol met werk aan work related travel)

Ik heb al mijn paspoorten nog sinds ik een kleine knul was, dus ik heb dat als basis gebruikt.
Let wel op dat wanneer je in een land meer dan 90 dagen hebt verbleven (kan ook via meerdere reizen), je in dat land een police check moet aanvragen. Althans zo is het beschreven in de citizenship aanvraag.
Ik ben dus wel enigzins creatief te werk gegaan.

Daarnaast moet je de datum van eerste inreis voor Australia aangeven. Voor mij was dat ergens in 1971, dus ik heb mijn paspoort van toendertijd gekopieerd.
 
Thanks @FritsC, ik zal eens kijken of ik vandaag nog een creatieve mindset in combinatie met een investigative mindset bij elkaar kan brengen ;)

Oude paspoorten, ja die moet ik ook nog wel hebben, dat we midden in een verhuizing zitten helpt vast niet mee met vinden :D
 
Klopt, mijn partner loopt ook knalhard tegen het vereiste van een positiecheck na 90 dagen in het buitenland aan. Zie maar eens een politie verklaring te krijgen uit China. Zijn 'collega's' daar zeggen doodleuk: als je een jaar visum krijgt is dat een bewijs dat je je goed hebt gedragen, anders kom je er echt niet meer in. Leg dat maar eens uit aan de Australische bureaucratie.
 
Klopt, mijn partner loopt ook knalhard tegen het vereiste van een positiecheck na 90 dagen in het buitenland aan. Zie maar eens een politie verklaring te krijgen uit China. Zijn 'collega's' daar zeggen doodleuk: als je een jaar visum krijgt is dat een bewijs dat je je goed hebt gedragen, anders kom je er echt niet meer in. Leg dat maar eens uit aan de Australische bureaucratie.
Ja, het is een bijzonder proces... Ik dacht het ceremonieel in te dienen op Australia Day, maar geloof dat de webserver ook een snipperdag heeft.... :(

Screen Shot 2021-01-26 at 19.11.53.png
 
Ik ben zelf ook inmiddels nog maar een jaar verwijdert van mijn citizenship aanvraag. Tijd vliegt!
 
Thanks @FritsC, ik zal eens kijken of ik vandaag nog een creatieve mindset in combinatie met een investigative mindset bij elkaar kan brengen ;)

Oude paspoorten, ja die moet ik ook nog wel hebben, dat we midden in een verhuizing zitten helpt vast niet mee met vinden :D
Je kunt ook je 'Movement records' opvragen bij de Australian Border Force. Ik heb daar ook gebruik van gemaakt. Je krijgt een PDF met al je movements.

 
Je kunt ook je 'Movement records' opvragen bij de Australian Border Force. Ik heb daar ook gebruik van gemaakt. Je krijgt een PDF met al je movements.

Thanks. Heb het form open staan. Hoe lang duurde het ongeveer voor je antwoord kreeg?
 
Na mijn citizienship interview op 14 December had ik een verlenging nodig om mijn Duitse politiecheck te ontvangen. Uiteindelijk was alles geupload op 3/Feb en twee dagen later was mijn citizenship aanvraag goedgekeurd.
Totale doorlooptijd vanaf aanvraag: 14 maanden, dat is inclusief 2 maanden aangevraagde verlenging in verband met de aanvraag van de police checks.

Nu is het wachten op de uitnodiging voor de ceremonie. Wanneer die plaatsvindt hangt verschilt natuurlijk per LGA. We gaan weer in de wachtstand.
 
Totale doorlooptijd vanaf aanvraag: 14 maanden, dat is inclusief 2 maanden aangevraagde verlenging in verband met de aanvraag van de police checks.

Nu is het wachten op de uitnodiging voor de ceremonie. Wanneer die plaatsvindt hangt verschilt natuurlijk per LGA. We gaan weer in de wachtstand.

Ik denk dat er minimaal 2 ceremonies per jaar worden gedaan. Je hebt net Australia Day gemist. Ik verwacht dat je ergens in Juli ofzo een ceremonie kan bijwonen. Wachtijd is officieel tussen 3 en 6 maanden.

Ik vind het nu best fijn om citizen te zijn. Voelt toch wel anders. En met verandering van baan of andere formele handelingen (financieel etc) hoef je niet meer iedere keer je visa status aan te tonen.
 


OFX
Back
Top