Lastavaza Lyft en partner

Lyft

Member
Zo, na het introductie topic flink uitgerekt te hebben is het tijd voor een Lastavaza topic :D . Voor wie het intro topic niet heeft gelezen, mijn forum naam is Lyft, ben 26 en samen met mijn partner (wij zijn overigens 2 stoere dames :p) gaan we de sprong in het diepe wagen om één van onze grootste dromen werkelijkheid te laten worden. Leven in Australië!

We hebben via dit forum al flink wat informatie gevonden en zijn daar ook mee aan de slag gegaan. In eerste instantie dachten we te kunnen gaan voor een visum aanvraag, dit zou echter moeilijk worden gezien onze beroepen niet op de SOL lijst staan.

Na wat rond geneus en een handige tip kwamen we uit op het verkrijgen van Australische nationaliteit door een Citizenship by Descent aanvraag in te dienen. Dit omdat mijn moeder in Australië is geboren en ten tijde van mijn geboorte nog Australisch was.

Dat brengt ons bij vandaag en weer een update vanuit onze kant. Ik had de Australische ambassade in Londen (Australia House London) afgelopen week telefonisch proberen te bereiken. Echter bij de eerste keer bellen stonden er 16 wachtende voor me, bij de 2 keer bellen 40 wachtende en bij de laatste keer 37 wachtende (ruim een uur later). We schoten zo niks op en bellen naar Londen kost niet niks. Dus dan maar een email sturen en het hele verhaal daarin uitgelegd.

Vandaag, 4 dagen later, een ongeveer 15 kantjes lang antwoord terug met een: "Ja het kan, hier is de procedure!"

Helemaal onderaan staat leuk vermeld: Na 4 weken is de aanvraag afgehandeld en weet je of hij goedgekeurd is of niet.... O.O...4 weken????!!!!! Ja, daar zit je dan met je plan om pas 2-3 jaar later te vertrekken. Oops!

Gelukkig is er nog wel een boel te regelen waardoor we niet meteen geneigd zijn het vliegtuig te pakken, namelijk:
- Alle info en papieren voor de Citizenship aanvraag regelen
- Het partner visum aanvragen en daar alle documenten voor regelen
- Huis verkoop klaar maken. Daar horen ook een aantal kleine verbouwingen bij.
- Sparen,sparen en nog eens sparen
- Familie en vrienden een hartverzakking bezorgen met het nieuws :D
En vast nog een hele rits die ik nu vergeet op te schrijven. Dus we blijven hier nog wel even plakken haha.

Voor nu hopen we met onze Lastavaza topic in ieder geval jullie mee te kunnen nemen op een plezierige en leerzame reis met als eindbestemming Australië ^-^ en natuurlijk ook anderen te helpen waar nodig.

Tot de volgende update!
 
Top meis! Dat partner visum duurt vaak n stuk langer (Iets meer dan n jaar nu dacht ik??). Dus dan zit je weer goed met je 2 jarig plan ;-)
 
Frits C had zijn partnervisum volgens mij toch binnen 7 maanden ondanks de voorspelde 10-14 maanden wachttijd. Dit jaar gaat dus niet lukken Lyft, maar volgend jaar is zeker haalbaar (als je dat zou willen). Goed nieuws hoor als dat lukt met de Australische nationaliteit, met dat partnervisum kan niet zoveel misgaan.
 
Had je intro topic al doorgelezen, maar wat fijn dat er meteen een lastavaza gemaakt kan worden! Het zou fijnzijn als jullie partnervisum ook snel gaat, maar alles nog kunnen regelen is net zo praktisch;) geniet er maar van! Wou dat het bij iedereen zo makkelijk ging;)
 
@Gwen : Ja precies, daarom had ik het ook op de lijst gezet. Maar wij dachten dat en het visum en de nationaliteit aanvraag ons al 2-3 jaar ging kosten. Niet een jaar en 4 weken haha.

@Red dust : Dit jaar zat ook zeker niet in de planning haha. Eerst het huis maar eens opknappen ^-^. Als we binnen een jaar gaan, heeft mijn familie er denk ik ook meer moeite mee dan als we het wat meer kunnen uitsmeren over 2-3 jaar. De familie van mijn partner heeft sowieso niks te zeggen (niet omdat we dat willen maar die mensen zijn echt niet te genieten)

@Mich : Dankjewel! Jullie ook succes met de overtocht! :D Wachten tot februari lijkt lang maar die tijd vliegt voorbij! Voor je het weet zit je in het vliegtuig en zet je je eerste stappen in Australië bij 40 graden natuurlijk :cool: .

Vanuit hier een kleine update met wat minder leuk nieuws. Gisteren in de tuin bezig geweest met het sla veldje onkruid vrij te maken. Gewoon op mijn open slippers zoals ik altijd doe. Zijn we na 3 uurtjes klaar, ga ik mijn voeten afspoelen in de douche, heeft zich er een teek op vastgebeten :mad: . Snel verwijderd maar meteen in paniek. Nog nooit een tekenbeet gehad en met alle verhalen rond de ziekte van Lyme wordt je er niet geruster op. Als ik het zou hebben opgelopen betekend het einde oefening voor Australië, vooral omdat ik dan niet door de medische keuring heen kom. :(

Ik baal er echt als een stekker van maar ik kan nu niks anders doen dan wachten en hopen dat er geen rode kring ontstaat en ik verder geen symptomen heb. De teek is binnen 24 uur verwijderd (eigenlijk binnen hooguit 1,5 uur, had hem eerder namelijk niet gezien). dus de kans op besmetting is klein maar zul je net zien dat ik in die kleine 0,000 nog wat procent val. Wat zo'n klein beest allemaal niet kan aanrichten :( .
 
Ik had er ook een vorige week, na een flinke boswandeling. Het is wel even schrikken, maar de kans is heel erg klein.
Je moet wel de beet een flink aantal weken in de gaten houden i.v.m. die rode kringen. Maar je was er snel bij.
Voor zover ik het heb kunnen nazoeken, is de ziekte van Lyme met antibiotica te behandelen.
Niet fijn, maar het hoeft toch zeker ook niet direct een streep door je plannen te zijn?
 
@HardCore : Wij gaan normaal op de zondag 4 uur met de honden van mijn tante door het bos wandelen en daar heb ik er nog geen enkele opgelopen. Eventjes hier in de tuin werken en ik heb voor het eerst in mijn leven een tekenbeet.

Op het moment lijkt het erop of ik door meerdere beestjes ben gebeten want ik heb nog 3 rode puntjes op mijn voet. Die jeuken nogal maar doen geen pijn. De plek waar de teek heeft gebeten heeft is nog maar een klein beetje rood. Het is wel dik en een beetje gezwollen en het doet nu ook wel pijn als ik erop druk maar voor de rest jeukt het alleen een beetje. Nog geen rode kring te zien :)

Het probleem is met Australië dat ze heel strikt zijn op medisch gebied. Al was ik ervan genezen dan stond het in mijn medical record en was het reden om me niet binnen te laten. Maar @slatsr heeft gelijk, je hebt geen medical nodig voor een citizenship. Dus ik ben weer enigszins gerustgesteld. Was voor gisteren echt in paniek en dan ga ik meteen aan alles denken.

Wat betreft Australië hebben we wel weer heel goed nieuws gekregen. Hele goede vrienden van ons hebben ons een plek op hun land aangeboden (2 ha) voor eventueel een caravan en later misschien een huis ^-^. Ze kwamen met het caravan idee omdat ze dachten dat we wellicht iets meer privacy wilden. Hun huis zou ook groot genoeg zijn voor ons maar dan zitten we wat meer op mekaars lip . We waren echt door het dolle heen toen ze met dit aan kwamen zeilen :D. Het betekend voor ons veel meer rust. Wetende dat we rustig op zoek kunnen naar werk en eventueel een plek om definitief te wonen en het belangrijkste, we staan er niet alleen voor. Al onze spullen mogen stallen in hun schuur want die is qua oppervlakte zo groot als ons huis nu :eek: . Ze kennen ook een elektricien die voor ons de stekkers wil wisselen naar Australische stekkers. Als laatste gaan ze ons ook helpen met de aanvraag voor zowel het citizenship als het visum. :cool:
 
Hahaha nah valt op zich wel mee. Het aanbod van onze vrienden was echt niet normaal maar die kennen we nu al bijna 10 jaar en die staan nog net niet te springen om ons daar te hebben haha. Voor hun is het natuurlijk ook een voordeel. Wij hebben goedkoop een mooi onderdak en zij hebben minder kosten aan hun vaste lasten. We kunnen ook niet wachten om hun te ontmoeten, zij hebben ons echt ontzettend veel geholpen de afgelopen jaren en wij hun ook.

@FritsC : Ja dat vinden wij ook zo geweldig!

Inmiddels is mijn voet gegaan van zo opgezwollen als een ballon (heftige reactie op de beet) naar weer een normale voet. Heb er vandaag mee gewerkt maar dat viel niet mee. Maar ach we overleven het wel. Tot nu toe nog niks te zien van kringen of iets dergelijks. Wat betreft Australië, ik wordt echt niet wijzer van alle informatie. De ene bron zegt dit, de ander zegt dat :confused: . Qua formulieren is het appeltje/eitje wat dat betreft maar de rest pffff.
 
Wat betreft Australië, ik wordt echt niet wijzer van alle informatie. De ene bron zegt dit, de ander zegt dat :confused: . Qua formulieren is het appeltje/eitje wat dat betreft maar de rest pffff.
Wat voor info ben je naar op zoek?

Gaaf van dat stukje land!! Waar ergens in WA wonen je vrienden precies?
 
@Gwen : Ik was op zoek naar info over het hebben van de Australische nationaliteit en nog hier in Nederland wonen en of dat officieel wel mag. Antwoord daarop heb ik gisteren gevonden :).

Onze vrienden wonen in Balingup, ongeveer 2,5 uur van Perth af en tegen een nationaal natuurreservaat aan. Ze woonden eerst in Perth maar besloten te verhuizen omdat ze in hun wijk heel veel last hadden van inbraken. Bij de naaste buren was a meerdere malen ingebroken, evenals buren aan de overkant van de straat en een stuk verderop. Daarnaast wilde ze ook graag een huis met een grote tuin zodat ze konden doen en laten wat ze wilden zonder dat de buren daar last van hadden. Zoals het houden van 30 kippen bijvoorbeeld :p .
 
@Gwen : Ik was op zoek naar info over het hebben van de Australische nationaliteit en nog hier in Nederland wonen en of dat officieel wel mag. Antwoord daarop heb ik gisteren gevonden

Volgens mij is dat geen probleem. In het ergste geval ga je even elke paar maanden de grens over.

Overigens is het leuke van in Nederland met een Australisch paspoort dat je lekker taxfree kan shoppen en dan op Schiphol (een deel van) de BTW kan terug krijgen. Daar hebben we al dankbaar gebruik van gemaakt.
 
@FritsC : Nah, als we gaan dan blijven we ook tenzij het ons echt niet bevalt. Voor vakanties gaan we wel terug als de financiën dat toelaten maar ik heb hoogtevrees dus ik zit liever niet te vaak in een vliegtuig haha.

Ow? Hoe gaat dat dan in zijn werk? :eek: Want dat zou echt super zijn!
 
@Katjavdl : Yep! Ben een aantal jaren geleden met het vliegtuig naar Engeland geweest vanwege een stage van 6 maanden. Ik had nog nooit in een vliegtuig gezeten en ging ook helemaal alleen. Nou ik was blij toen het vliegtuig weer op de grond stond. Ik heb wel de mooie zee gezien want na een tijdje ging het wel maar het opstijgen? Nope nope nope nope! haha. Het moment dat het vliegtuig begon te versnellen op de landingsbaan en dat ineens de grond weg is en je schuin naar boven hangt.....nope nope nope, was het enige wat ik kon denken en: OH GOD OH GOD OH GOD!!

Dat was maar een uurtje in het vliegtuig, laat steen 24 uur. Toen we veilig geland waren klapte iedereen. Nou ik 2 dagen last gehad van mijn handen omdat ik zo hard geklapt had. Ben het vliegtuig ook echt uit gesprint haha. Overigens toen we eenmaal boven waren, kon ik wel gewoon uit het raampje kijken.

Hier thuis kan ik nog niet eens op een ladder van 5 treden staan ( op de 3de tree gaat het al mis). Ik dwing mezelf wel om het te doen want ik vind het echt belachelijk maar gemakkelijk is het niet. Maar komt wel goed :) . Ik heb zelf ook al op een 2m hoog paard gezeten dus dan moet zo'n laddertje ook wel lukken.
 
Back
Top