Lastavaza Lyft en partner

Ach, wellicht gaat het beter worden met de jaren ;) en dat klappen, dat doet niemand hoor op de serieuze lange afstand vluchten. Dat is echt zó nederlands volgens mij, lachen wel. En een uurtje in de lucht of 15 uurtjes....opstijgen en landen hoort er nu eenmaal bij. Sit back and relax, have a drink and check up on your movies, games and music. Ik ontmoet altijd leuke en interessante mensen tijdens het vliegen. Kletsmajoor die ik ben :D
Het vliegtuig uitsprinten gaat hier ook niet lukken, dat heet hier customs and immigration. Die nemen ruim de tijd voor je :p zeker met een nederlandse achtergrond; de hondjes staan je op te wachten hier, standaard. Of ligt het aan mij :eek:
Hoe dan ook, it is all part of the fun!
 
@Katjavdl : Yep! Ben een aantal jaren geleden met het vliegtuig naar Engeland geweest vanwege een stage van 6 maanden. Ik had nog nooit in een vliegtuig gezeten en ging ook helemaal alleen. Nou ik was blij toen het vliegtuig weer op de grond stond. Ik heb wel de mooie zee gezien want na een tijdje ging het wel maar het opstijgen? Nope nope nope nope! haha. Het moment dat het vliegtuig begon te versnellen op de landingsbaan en dat ineens de grond weg is en je schuin naar boven hangt.....nope nope nope, was het enige wat ik kon denken en: OH GOD OH GOD OH GOD!!

Dat was maar een uurtje in het vliegtuig, laat steen 24 uur. Toen we veilig geland waren klapte iedereen. Nou ik 2 dagen last gehad van mijn handen omdat ik zo hard geklapt had. Ben het vliegtuig ook echt uit gesprint haha. Overigens toen we eenmaal boven waren, kon ik wel gewoon uit het raampje kijken.

Hier thuis kan ik nog niet eens op een ladder van 5 treden staan ( op de 3de tree gaat het al mis). Ik dwing mezelf wel om het te doen want ik vind het echt belachelijk maar gemakkelijk is het niet. Maar komt wel goed :) . Ik heb zelf ook al op een 2m hoog paard gezeten dus dan moet zo'n laddertje ook wel lukken.
Ik heb ook al hoogtevrees als ik op een keukentrapje sta en ik heb serieus nachten wakker gelegen voor grote vliegreis. Maar de reis viel me reuze mee en ik heb ook geen probleem om uit het raampje te kijken. Sterker nog, ik zit liever bij een raampje dan in het midden, dat leidt een beetje af. Het gekke is dat ik sinds ik die reis heb overleefd geen problemen meer heb om in het vliegtuig te stappen. Gewoon verstand op nul zetten en alles over je heen laten gaan. Al was het niet voor je hoogtevrees dan wel om de tijd door te komen :)
 
Last edited:
@Katjavdl : Ja zeker, ik blijf gewoon proberen. Moet toch op de één of andere manier de 2.30m hoge heg hier snoeien zonder dat ik mijn vriendin lief moet aankijken hiervoor haha. Ow? Bij mij zat het vliegtuig vol met Engelsen. Op mijn vlucht terug naar Nederland deed niemand het en dat waren allemaal Nederlanders. Ik vond het wel een mooi gebaar als dank voor de veilige vlucht en de kunde van de piloot. Maar ja..toen ik van Engeland terug kwam zei ik tegen iedere buschauffeur: "Dankjewel meneer/mevrouw!" met een dikke glimlach. Dat deed iedereen in Engeland en daar keken ze je met vuile blikken aan als je het niet deed. Of de chauffeur liet je niet uit de bus haha 1 keer meegemaakt, heel hilarisch. In Nederland verklaarde ze me echter voor gek :eek: stelletje ongemanierde barbaren! :p

Maar ik zal me inhouden op de lange vlucht naar Australië hahaha :p . Yep, gaming,gaming gaming, watch movies, bug people, gaming, bug people <--- mijn vliegtuigvermaak. Same here, kletsmajoor op en top :D .

Hondjes!!! <3 Ik zal me inhouden en ze niet gaan aaien :D .

@Janneke61 : Dat had ik dus ook! Ik wilde bij het raam zitten en eenmaal boven ging het goed. Maar op de terugreis zat ik aan het gangpad naast een heel klef stel. Ik kon alleen maar voorruit staren of het gangpad in :mad: . Verstand op nul zetten is ook mijn aanpak, werkt inderdaad zeer goed.

Vandaag even goed kunnen oefenen voor Australië met buiten werken en de hitte. 38 graden, 85 kilo post en lopen maar in de volle zon :cool: . (ja op het moment ben ik postbezorger :p). Aankomende zaterdag 41 graden ik loop op het heetste moment van de dag, tussen half 1 en 4 's middags :cool:. Als ik dat overleef kan ik Australië zeker aan!
 
oz is zó anders, heeft niks met de temperatuur te maken; maar daar kom je hier vanzelf achter....hier gaat alles langzamer en zeker als je buiten de grote stad woont, dan moet je je de komende jaren eerst bewijzen voordat ze je toelaten in de community. Toevallig nog vandaag een Australische gesproken die terug ging naar haar homegrounds en zelfs dan kijken ze je met argensogen aan. En dan hebben we het nog niet eens over de regenboog.....verkijk je niet op bepaalde zaken, ze zijn hier niet zo vooruitstrevend hoor; blijven graag hangen in het bekende zeg maar.
 
Ik was op zoek naar info over het hebben van de Australische nationaliteit en nog hier in Nederland wonen en of dat officieel wel mag. Antwoord daarop heb ik gisteren gevonden
Als je ook Nederlandse nationaliteit hebt is dat geen enkel probleem! Het is alleen altijd even nadenken met welk paspoort je uit Nederland vertrekt (met Ned paspoort) en Australie inreist (met Ozzie paspoort). Mij is wel eens verteld dat ik illegaal in Nederland had verbleven toen ik na 2 jaar weer naar Australie reisde, dus toen maar even mijn Ned. paspoort erbij gepakt. En toen ik een keer uit Oz vertrok, zeiden ze ook direct; met dit paspoort bent u niet binnengekomen, heeft u er misschien nog een? Dus altijd allebei meenemen!
 
@Katjavdl : Ow, ik dacht dat het toch altijd even wennen was met de temperatuur. Al moet ik zeggen dat ik Italië altijd beter uit te houden vond met 38 graden en dat kwam dan vooral doordat de lucht erg droog is en niet zo vochtig.

We waren eerst eigenlijk van plan om niet naar Australië te gaan. Juist omdat we bang waren buitengesloten te worden, vooral omdat we 2 vrouwen zijn. Dus hebben we gekeken of we misschien een andere plek konden vinden zoals de Duitse Eiffel. Daar zijn we ontzettend snel vanaf gestapt want de kans op een steen door de ruit heen is daar erg groot. Hangt van het dorpje af maar je kunt compleet buiten gesloten en tegengewerkt worden. We hebben de beslissing voor Australië weloverwogen gemaakt omdat we ook kinderen willen. De plek moet veilig zijn en open genoeg om ons te accepteren, anders gaan we er niet heen. Dat maakte de zoektocht toch echt een heel stuk lastiger.

Toen we het zo met onze vrienden erover hadden bleek dat waar hun wonen een vrij grote LGTB community zit dus dat was al een voordeel, onze familie in Adelaide was ook een voordeel en dat mijn opa en oma er ook hebben gewoond is helemaal een voordeel. Dat maakt het toch heel anders dan er naartoe gaan en niemand kennen. De vrouw van het stel waar we bij gaan inwonen is zelf Amerikaans en die had er ook minder moeite mee omdat ze een Australiër trouwde. . Maar je hebt zeker gelijk, het kan zijn dat we een lange tijd moeten doorbijten en ons bewijzen.

@Red dust : Dat is het dus wel. Althans ik heb nog wat informatie gekregen van iemand hier op het forum waaruit blijkt dat het niet illegaal is. Als één van je ouders bij je geboorte Australisch is, maar ze hebben je die nationaliteit niet gegeven. Dan kies je er later niet vrijwillig voor om hem te nemen maar dan heb je hem al en heb je er geen gebruik van gemaakt. Dan kun je je Nederlandse nationaliteit gewoon behouden.

Echter is bovenstaande niet het geval en neem je vrijwillig een andere nationaliteit aan, dan verlies je automatisch de Nederlandse nationaliteit als ze erachter komen.
 
Je ouders geven je geen nationaliteit, de wet geeft je die. Wat je ouders kunnen doen is je geboorte registreren bij de relevante overheden en een pspoort voor je aanvragen, maar ook zonder dat heb jij recht op de nationaliteiten. Mijn dochter heeft bij geboorte drie nationaliteiten verkregen, bebben we niets voor hoeven doen.
 
mazzel....:D
Je hebt de juiste instelling, daar kom je er wel mee. Ik wil alleen maar benadrukken, dat het buiten de grote steden er wat anders aan toe gaat. Het is fijn als je al gelijkgestemden kent in je nieuwe omgeving.
Maar goed eerst maar eens Canberra over de streep van Same Sex Marriage zien te krijgen!
 
@Katjavdl en @slatsr : Dat is en blijft een probleem denk ik. Het zal nog jaren duren voordat er niet meer zo heel moeilijk over gedaan wordt en dat is helaas in veel plekken over de hele wereld zo. Maar dat betekend niet dat we ons meteen tegen laten houden. Australië is nu ons doel en als het zo mocht zijn dat het leven daar niet uit te houden is, dan gaan we terug.

Wat betreft je info. Als ik het goed begrijp heb ik dus eigenlijk alle nationaliteiten van mijn ouders, (correctie: alle nationaliteiten die ik volgens de wet heb gekregen) maar ze hebben maar voor 2 de nationaliteit aangevraagd, Amerikaans en Nederlands. Echter hoort dan ook nog Australisch bij en Puerto Ricaans. Volgens mij nog wat meer maar ik heb daar geen idee van. Dat neemt echter niet weg dat wat ik zei juist is. Ik heb zelf ook even met burgerzaken gebeld en die vertelde mij inderdaad dat als je ouders bij je geboorte bijvoorbeeld Australisch en Nederlands zijn en ze hebben alleen het Nederlandse paspoort aangevraagd, dan heb je nog recht op het Australische paspoort. Je kiest het dus niet vrijwillig, je hebt er recht op.

Je Nederlandse burgerschap verlies je hierdoor niet. Dit geldt echter niet voor mensen die later vrijwillig de Australische nationaliteit aannemen. Die verliezen het Nederlandse burgerschap wel.

Zoals ik al zei, met alle informatie die ik heb gevonden (zal zo even de linkjes bijvoegen) duizelt het je gewoon. De ene zegt dit, de ander dat. Maar goed, alles op een rijtje gezet, ik kan paspoorten verzamelen, ik verlies de Nederlandse nationaliteit niet en dat betekend dat we terug kunnen als nood aan de man is.

Daarnaast zet ik alle info die ik heb gevonden hier online. Dat wilde ik eerst niet doen omdat ik bang was dat het illegaal was om je Nederlandse nationaliteit te behouden als je de Australische aanneemt. Dat is dus in mijn geval niet zo.

Goed de info die ik heb, ook met dank aan een aantal forum members.

Als eerste, je kunt als je ouders Australisch zijn bij je geboorte aanspraak maken op de Australische nationaliteit. Dat heet een Citizenship by Descent - form 118. Je kunt je hiervoor aanmelden als je ouders bij je geboorte de Australische nationaliteit hebben. Dit kun je aanvragen bij de Australia House London. Het is de enige ambassade die Citizenships behandeld.

http://uk.embassy.gov.au/lhlh/immi_citz.html

Mochten je ouders de Australische nationaliteit hebben opgegeven voor je geboorte en voor 2002 de nationaliteit hebben opgegeven dan kun je je ook nog aanmelden voor dit Citizenship.
http://www.border.gov.au/Trav/Citi/Appl/How-to-apply/Child-of-a-former-Australian-citizen
Als ik het goed heb begrepen kun je deze direct bij de bovenstaande site aanvragen, zowel online als in papiervorm.

Qua kosten:
-Citizenship by descent: 120 $ . Ieder volgend "kind" kost 90$ als ze tegelijk met jou aanvragen. (als je zussen of broers hebt bijvoorbeeld)
-Child of former Australian citizen: 130$ . Er kan hierbij nog een extra fee komen van 20$ -40$ als je binnen een bepaalde categorie valt. Zie hier: http://www.border.gov.au/Trav/Citi/Appl/Application-fees-forms-and-appeals

Bij een Citizenship by descent duurt het 4 weken (kan langer zijn afhangende van hoe druk het is) nadat ze alle formulieren hebben ontvangen om het goed of af te keuren. Bij Child of former Australian citizen heb ik geen tijdspanne kunnen vinden.

Dan als laatste, het punt waar wij mee zaten. Het wel of niet kunnen behouden van de Nederlandse nationaliteit. In de onderstaande artikelen is te lezen dat dit niet kan. Als je vrijwillig een andere nationaliteit aanneemt verlies je automatisch de Nederlandse nationaliteit.

http://eelcokeij.com/2015/01/09/kamervragen-dubbele-nationaliteit/
https://eelcokeij.files.wordpress.com/2014/03/niet-meer_nler_mauritius_nrc.pdf
https://www.nd.nl/nieuws/binnenland/van-nederlander-tot-vreemd-volk.401075.lynkx

Echter dit geldt niet voor mensen van wie de ouders Australisch zijn of zijn geweest. Bij je geboorte krijg je zoals @slatsr hierboven aangeeft van de wet je nationaliteiten. Je ouders kunnen dan bij de desbetreffende landen de paspoorten aanvragen. Doen ze dit bij bijvoorbeeld alleen Nederland, dan heb je nog altijd recht op de Australische nationaliteit. Je kiest er dus niet vrijwillig voor.

Edit:
Er zijn zoals @slatsr benoemt een aantal uitzonderingen op het automatisch verliezen van de Nederlandse nationaliteit ( te lezen in de eerste bron) namelijk:
- Als je een andere nationaliteit wilt krijgen, verlies je het Nederlanderschap niet als je gehuwd bent met, of geregistreerd partner bent van, iemand van die andere nationaliteit.
- Als je voor je 18e jaar 5 jaar lang onafgebroken hoofdverblijf hebt gehad in het land van die andere nationaliteit, dan verliest je het Nederlanderschap niet.

En daarnaast nog deze 2:
- Nederlanders die met een andere dubbele nationaliteit zijn geboren, hoeven van Nederland later niet te kiezen (maar let op: dat andere land zou dat wél kunnen vereisen)
- Nederlanders die daarnaast een andere nationaliteit hebben van een land waarvan ze de nationaliteit niet mógen opgeven, al zouden ze het willen (bijv. Marokkanen en Argentijnen – zoals onze koningin Máxima)

Tot zover de informatie die ik heb met de in mijn ogen belangrijkste onderdelen en onduidelijkheden. Mocht iemand hier nog aanvulling op hebben, zeg het me gerust dan pas ik het even aan. Het leek me handig om het even allemaal op te typen zodat nieuwe leden dit ook kunnen vinden :).
 
Last edited:
Woohoo dat is goed nieuws!!! Als je hier in de Perth hills komt wonen zal je je geen zorgen hoeven te maken over het samenzijn met je vrouw hoor :) Zoooveel mensen hier zijn voor het same sex huwelijk. Druk bezochte rally's om het legaal te maken. Mag onderhand ook wel!
 
Nog ter aanvulling van je mooie overzicht, vwb het vrijwillig aannemen van een andere nationaliteit dan de Nederlandse zijn er een paar uitzonderingen. Een daarvan is dat als je de nationaliteit van je partner aanneemt. Dus dat is goed nieuws voor jouw partner als jullie het wel naar je zin heen in Australie. Het enige probleem is dat de PVV die uitzonderingen wil afschaffen, dus hopelijk voor haar gebeurt dat niet snel.
 
@Gwen : Dat is echt super om te horen! :D We gaan Perth Hills zeker meenemen in onze plannen!

@slatsr : Hartstikke bedankt voor de aanvulling en dat is helemaal goed nieuws!! Het staat ook in één van de artikels die ik had gelinkt maar ik heb er helemaal overheen gelezen :eek:. De PVV moet zich maar koest houden totdat we gaan :mad: .
 
Hahaha, wij voelen ons zeer vereerd! :D In september gaan we beginnen met de hele papierhandel en dan eens kijken of je de Ute in orde mag maken voor een tripje naar de hills met twee gekke grieten. :cool:
 
Back
Top