LaStaVaZa: Peet en Eef

Maar op dit moment mogen toeristen nog niet binnen, dat is het issue. Vandaar hun voorkeur om de 309/100 te starten vanuit NL.
toeristen mogen wel binnen als ze direct familie zijn. Mijn moeder heeft een toeristen visum gekregen vorige week. Je vraagt exemption aan, die krijg je na ongeveer een week en dan vraag je een 651 aan en die krijg je binnen een week.
 
toeristen mogen wel binnen als ze direct familie zijn. Mijn moeder heeft een toeristen visum gekregen vorige week. Je vraagt exemption aan, die krijg je na ongeveer een week en dan vraag je een 651 aan en die krijg je binnen een week.
Cool! Wizziknie.
 
Oké daar zijn we weer (ik dan, Eveline, we hebben hier een corona-infectie helaas).

Heel wat uurtjes zoeken en praten zijn we verder inmiddels.
We hebben gevonden dat Peter ons waarschijnlijk niet kan sponsoren zolang hij in NL woont, aangezien hij moet bewijzen dat hij een permanent resident is én dat hij gewoonlijk in Australië woont. Dat eerste kan hij wel, het tweede niet.

Dan blijft dus de onshore route aan, die me toch iets meer rust geeft. Twijfels over ons huwelijk heb ik niet en de verwerkingstijd vind ik niet relevant. Dan zouden we ideaal gezien dus ca 10 maanden voor geplande aankomst in AUS een evisitor visum aanvragen en daarop het land (met een travel exemption) in reizen. Dan direct het partnervisum aanvragen en dan kan ik na ca 2 maanden werken, en de kinderen naar school (toch? Na 12 maanden evisitor gaan we dan over op bridging visum A?).

Mijn (onze) grootste twijfel is dat bij een visitorvisum specifiek wordt aangegeven dat je geacht wordt tijdelijk te blijven. Emulate, jij schrijft onderstaand:

Het is een normaal aanvaarde en legale route om via de 600 klasse het land binnen te komen als je vervolgens van plan bent om naar een PR-visum over te gaan (ik spreek uit ervaring, maar het staat ook op de website van Home Affairs). Er is in principe namelijk geen andere manier om binnen te komen.

Heb je daarvoor een link? Wij kunnen het helaas nergens vinden. Het zou al onze twijfels en zorgen wegnemen namelijk.
 
je verblijft ook niet eeuwig op je toeristenvisum. Je vervangt dat door je partnervisum voor je toeristen visum afloopt. Dus je verblijft niet te lang op je toeristen visum ;)

Maar ik begrijp je twijfel wel hoor. Er zijn hier ervaringsdeskundigen dus die komen zo we langs gok ik. @Roels? @FritsC, @Emulate @Red dust (haar man dan) bijvoorbeeld.
 
Wij hebben het proces offshore gedaan, dus heb geen ervaring met de toeristenvisum + onshore partnervisum route. Ik heb dat ook altijd dubieus gevonden, maar het schijnt te mogen en is gebruikelijk.
 
Wij hebben het proces offshore gedaan, dus heb geen ervaring met de toeristenvisum + onshore partnervisum route. Ik heb dat ook altijd dubieus gevonden, maar het schijnt te mogen en is gebruikelijk.
Goed punt @Roels, veel hier hebben het offshore gedaan gok ik, maar bedankt voor langskomen!
 
1. Migration Agency

"Onshore Partner Visa (subclass 820/100)

In the migration world, we like to use confusing terms like “onshore” and “offshore”. In this case, “onshore” simply means “in Australia”, meaning that the visa applicant (the one being sponsored) has to be present physically inside Australia to apply for this visa. This also means they have to hold some other sort of temporary visa to be in Australia at the time.

Because of the way that the Migration Regulations are written, the applicant will also have to be physically present in Australia for the visa to be granted (approved).

So what does this mean in practical terms?

Let’s say the visa applicant is in Australia on a visitor/tourist visa, and they lodge an onshore partner visa application. This is what happens:
  1. The visa applicant remains on their current visa until it expires.
  2. The visa applicant is issued what is called a Bridging Visa A (“BVA”) which is the temporary visa they will hold once their visitor visa expires and before their temporary partner visa is granted.
  3. Once the partner visa is granted, the BVA will “expire” and the applicant will then hold a subclass 820 temporary onshore partner visa.
  4. Approximately 2 years later, the applicant will be eligible to apply for a permanent onshore partner visa (subclass 801). Once all the further documentation has been assembled and lodged successfully, the applicant can be granted their permanent onshore partner visa.
What is noteworthy about the Onshore Partner Visa is that the visa applicant can remain in Australia with their sponsor the entire time, and will have most of the rights of a permanent resident once their BVA becomes active, including the right to work."

Bron: https://cpinternational.com/en/dr-visa-migration/guide-australian-partner-visas/ (onafhankelijk registered migration agency)
Zeer leesbaar en vermakelijk artikel.

2. Een andere, heel inzichtelijke bron die dit ook allemaal bevestigt, is het blog van de Amerikaanse Brooke, die haar 820/801-proces tot op de millimeter heeft gedocumenteerd. Weliswaar vanuit Amerika, maar dat verschilt niet met vanuit NL, beide zijn A-landen.

Bron: https://brookearoundtown.com/tag/pa...sYtIctC5ebgu9Ojhjtn-oMq-zyGxdt7tf5Bbd2YAwM_wM
Zeer veel details en FAQ's in deze artikelenserie.

3. Ik heb het zelf gedaan via binnenreizen op een Visitor 600 subclass en vervolgens de 820/801 aanvragen. Tijdens heel die aanvraag wordt bevestigd door HA in je Immiaccount dat je het proces juist en volgens de wet doorloopt. Hoeveel meer 'bewijs' wil je hebben?

4. Mijn Australische partner is advocaat en heeft er de huidige immigratiewet even voor jullie op nagekeken. En wat hij hier al vaker heeft bevestigd is dat het bij temporary visa (zoals de subclass 600/E-visitor) NIET om de intentie van je verblijf gaat. Wat je tijdens de 600 doet moet je zelf weten. De 600-klasse geeft je WEL tijdelijk verblijfsrecht in AUS, ongeacht de intentie die je hebt om via een ander visum (bijvoorbeeld de 820/801) langer of voorgoed te blijven. Een visum gaat dus nogmaals om het verblijfsrecht, niet om de werkelijke verblijfsplannen. Je lange-termijnplannen worden uitgebreid uitgemeten, onderzocht en beoordeeld door HA tijdens de 820/801-aanvraag. Als daar iets niet goed zit, krijg je dat visum niet. Maar op de 600 word je niet gescreend op je heimelijke bedoelingen dus word je daar later ook niet op beoordeeld. Er zitten geen 'valse voorwendselen' in deze visaprocedure.
Maar ik word wel moe van het feit dat deze hardnekkige mythe zich maar als misinformatie blijft verspreiden.

Wat bij Border Control, de immigratiedienst als je inreist in AUS wel een beoordeelpunt van je tijdelijk toeristenvisum is, is dat je in theorie AUS weer moet verlaten voordat dat visum afloopt. In theorie, zij kijken ook niet naar je intentie om langer te blijven. Zij willen alleen weten of je zodra dat moet, ook het land weer kunt verlaten en dat moet je in veel gevallen bewijzen. Twee opties om die vraag van ze naar tevredenheid te beantwoorden: 1. Je hebt een retourticket met een geplande terugreis naar Amsterdam, of naar een ander land. En/of 2. Je hebt een recent bankafschrift bij je waaruit blijkt dat je voldoende banksaldo hebt om een enkel ticket terug naar huis te kopen. Ik had beide bij me en ben hierop daadwerkelijk gecontroleerd.

ETA: het proces is zeer langdurig (25 tot 30+ maanden vanaf de 820/801-aanvraag), zeer duur (bijna $ 8.000 voor de visa application, excl. bijkomende kosten van aanschaffen, NAATI-vertalen, certificeren en per POSTNL versturen van NL originelen, en de Bupa Medicals van ruim $ 300 per persoon, dus ook de kids), en zeer arbeidsintensief en harenuitrukkend frustrerend (ca. 60 tot 100 onderbouwde bewijsstukken, verslagen en rapportages aanleveren). Maar het is in doorsnee cases (waarin er geen ernstige ziektes of criminele verledens in de familie zijn) prima zelf te doen zonder migration agent, waarbij je dus zeker $5.000 out-of-pocket extra kunt besparen.

Tip tijdens de aanvraagprocedure: 1. Lieg NOOIT. 2. VERZWIJG niks. Het komt je gegarandeerd ergens in de staart bijten omdat HA met de stofkam door je aanvraag heen gaat en letterlijk alles boven tafel lepelt. Je loopt het risico dat je aanvraag vervolgens tijdelijk of voorgoed wordt geweigerd.

ETA2: er is ook regelmatig het misverstand dat "we gaan een BVA aanvragen". Dit is niet mogelijk want een BVA is geen substantive visa. Het is een gunst verleend door HA om de wachttijd op een substantive visa (820) te overbruggen. Een BVA wordt aan je verleend (of niet), en kun je dus niet zelf aanvragen. Een BVB (de travel facility van de BVA om AUS te kunnen verlaten terwijl je op de BVA zit) aanvragen kan wel, maar het is ook een gunst en geen substantive visa. Er zitten ook nogal wat beperkingen aan.

ETA3: er blijken wat misverstanden over de koppeling van het inreisvisum (600/E-visitor subclass met de benodigde exemption), de BVA en de 820 Temporary als het gaat over rechten. Het is ook ingewikkeld. Ik zal het met een voorbeeld proberen:
- Op 1 oktober vraagt Eef een 3-maandse E-Visitor aan voor haar en de kinderen. Die wordt normaal gesproken per omgaand via e-mail goedgekeurd. Daarmee mag ze van 1 okt t/m 31 december met Peet en de kids AUS binnenreizen EN blijven.
- Tot en met 31 december hebben Eef en de kids geen werk- en Medicarerechten, dus moet er particulier/expat verzekerd worden (of onder bepaalde condities kan de NL ziektekostenverzekering nog enkele maanden behouden worden, hangt van jullie verzekeraar af. Ze doen het allemaal anders).
- Tussen 1 okt en 31 december -niet eerder en niet later- vraagt Eef de 820/801 voor haar en de kinderen aan. De application moet ze lodgen en HA stuurt daarop een bevestiging met 'Received'. Eef mag nog steeds niet werken en er is nog steeds geen recht op Medicare.
- Voor 31 december kent HA aan Eef en de kinderen een BVA toe. MAAR die gaat pas na afloop van de E-visitor in, nl. op 1 januari.
- Vanaf 1 januari kan Eef Medicare gaan aanvragen en een baan aannemen.
- Vanaf de dag dat de 820/801 application door HA met 'Received' is bevestigd, gaat de 2-jarenteller lopen.
- Hoe de 2-jarenteller uiteindelijk wordt ingericht, hangt af van de duur, de bewijsvoering en de kwaliteit van de relatie tussen Eef en Peet.
- Je mag pas een 820/801 application doen als je minimaal 1 jaar officieel en bewijsbaar een stel bent in een genuine relationship. Dit soort prille stellen krijgen door de bank genomen na 12 tot 18 maanden de 820 Temporary, en mogen 2 jaar na application de 801 Permanent gaan aanvragen.
- Bij Eef en Peet gaat het anders. Zij zijn op het moment van aanvraag al bewijsbaar langer dan 3 jaar bij elkaar. Dan wordt de 820 niet afzonderlijk en eerder toegekend. Je krijgt 820 Temporary en 801 Permanent in dezelfde minuut toegewezen. Wanneer dat gebeurt is variabel, maar minimaal 25 maanden na het 'Received' bericht van HA. Hoeveel langer het duurt hangt af van jullie Case Officer die je na die 2 jaar krijgt toegewezen. Als je alle 60+ documenten correct hebt ingediend kan het snel gaan. Meestal is er wel iets dat nog niet goed is gebeurd, of helemaal niet, bijvoorbeeld de Medicals of je AFP Police Check uit Canberra. Dan wacht je CO tot je die naar wens hebt ingediend. Bij mij duurde het 29 maanden en ik kreeg de 820/801 in een keer tegelijk.
-
 

Attachments

  • Screenshot Visa Application Process.jpg
    Screenshot Visa Application Process.jpg
    984.7 KB · Views: 9
Last edited:
Misschien een goede toevoeging, op basis van wat Emulate hier boven schrijft is dat je dus geen 12 maanden Visitor 600 subclass visa hoeft aan te vragen, maar dat 3 maanden genoeg is. Dat scheelt je ook weer een aantal knaken.
 
Misschien een goede toevoeging, op basis van wat Emulate hier boven schrijft is dat je dus geen 12 maanden Visitor 600 subclass visa hoeft aan te vragen, maar dat 3 maanden genoeg is. Dat scheelt je ook weer een aantal knaken.
Mits ze de 820/801-aanvraag ook daadwerkelijk gelodged hebben met bevestiging 'Received' door HA op hun Immiaccount VOORDAT het 3-maandsvisum is verlopen. Anders is Eef illegaal in AUS.
 
Emigreren 'within Australia' on een tourist visa bestaat al heel lang.
Heb zelf destijds, weliswaar zonder internet/forums e.d. op advies van een 'case officer' die je destijds nog 'face to face' hielp bij het aanvragen, deze weg bewandeld. Dat was in Darwin maar ook andere steden in Australia hadden een Immigration office.
Destijds heette dat : Department of Immigration and Ethnic Affairs.
 
Jeetje, wat een fijne reacties! Wat een goed begin van de ochtend zo, ontzettend bedankt allemaal voor de moeite, het wordt enorm gewaardeerd.

Emulate, jij met name bedankt. Wat een enorm uitgebreide reactie, echt heel fijn en overzichtelijk.
We hadden inmiddels hetzelfde gevonden en begrepen, behalve dan dat de eVisitor vanaf date of grant 12 maanden geldig is (voor een verblijf van 3 maanden). Dus als we die nu al zouden aanvragen hebben we een heel jaar de tijd om in te reizen (maar moeten we wel binnen 9 maanden die kant op als we de drie maanden willen benutten). Dat doet er verder overigens weinig toe.

Dan is het dus wel duidelijk welke manier het moet worden. Een andere mogelijkheid (hier aanvragen) is er simpelweg niet omdat Peter nu niet in AUS woont.

We zijn inmiddels begonnen met documenten verzamelen. Onder andere geboorteaktes en VOG's zijn aangevraagd. Vertalingen waar nodig zullen we hier in NL alvast laten uitvoeren. Dit allemaal om inderdaad zodra we het land in zijn de 820/801 application te kunnen doen en hopelijk binnen drie maanden de status 'received' te kunnen krijgen. Ook met het oog op Peter zijn sponsorship. Dat hoeft nu niet van tevoren goedgekeurd te worden, maar vanaf volgend jaar wel.


Verder vragen we ons af zodra we er zitten: hoe zit het met medicare? Is dat voldoende voor ons als gezin, of kijken we beter voor private healthinsurance (wat een vermogen kost)
 
Last edited:
Daar zijn we weer met een nieuwe update.

Net gesproken met visa4you en zij geven aan dat we WEL een offshore (309/100) kunnen aanvragen want aan de eis:
  • proof that you usually live in Australia if you are an Australian permanent resident or eligible New Zealand citizen
kunnen we blijkbaar ook voldoen als we een verklaring toevoegen waaruit blijkt dat we voornemens zijn ons definitief te vestigen in AUS. Dat doet visa4you vaker en dat gaat goed. De verwerking van deze aanvraag duurt ca 6 tot 9 maanden, is hun ervaring.

Nu zitten we dus alsnog (weer) in dubio wat we moeten doen. Het risico is natuurlijk dat het langer dan 9 maanden duurt en we dus in de knel komen met Peter zijn RRV. Dan kunnen we alsnog op een tijdelijk visum die kant op, maar dan gaan we niet automatisch over op een bridging visum A.

Dilemma's dilemma's. Any thoughts?
 
We zijn inmiddels begonnen met documenten verzamelen. Onder andere geboorteaktes en VOG's zijn aangevraagd. Vertalingen waar nodig zullen we hier in NL alvast laten uitvoeren. Dit allemaal om inderdaad zodra we het land in zijn de 820/801 application te kunnen doen en hopelijk binnen drie maanden de status 'received' te kunnen krijgen. Ook met het oog op Peter zijn sponsorship. Dat hoeft nu niet van tevoren goedgekeurd te worden, maar vanaf volgend jaar wel.


Verder vragen we ons af zodra we er zitten: hoe zit het met medicare? Is dat voldoende voor ons als gezin, of kijken we beter voor private healthinsurance (wat een vermogen kost)
Hou er rekening mee dat enkele documenten maar 1 jaar geldig zijn na afgifte. Dit geldt bijvoorbeeld voor de Medicals, de VOG en de AUS police checks. Als je ze te vroeg voor toekenning van het visum aanvraagt en ze verlopen, vragen ze je om die documenten opnieuw aan te leveren. Dat kan financieel en procedureel aardig oplopen als je alles twee of drie keer moet doen. Beter dus om dit soort dingen heel kort op de visumtoekenning te plannen en met andere woorden te wachten totdat je Case Officer erom vraagt. Het is mij overkomen met de Canberra AFP Check en een vriendin met de Medicals.

Medicare vs. Private is een persoonlijke afweging. Medicare is gratis maar heeft een beperkte dekking, o.a. geen dental en geen ambulance. De zorg is kwalitatief even goed als bij Private maar de Medicarewachtlijsten kunnen enorm oplopen. Private kan verschrikkelijk duur zijn. Wijzelf zitten in het midden en hebben Medicare met wat losse dingetjes bijverzekerd, o.a. de ambulance.

V.w.b. vertalingen: Home Affairs eist gecertificeerde (als je ze in NL laat doen) dan wel NAATI (in AUS) vertalingen door een beedigd vertaler met bedrijfsstempel en registratienummer. Je mag dus niet zelf aan het knoeien slaan. O.a. de VOG kun je in 4 talen aanvragen, dat scheelt weer.
 
Last edited:
Verder vragen we ons af zodra we er zitten: hoe zit het met medicare? Is dat voldoende voor ons als gezin, of kijken we beter voor private healthinsurance (wat een vermogen kost)

Medicare vs. Private is een persoonlijke afweging. Medicare is gratis maar heeft een beperkte dekking, o.a. geen dental en geen ambulance. De zorg is kwalitatief even goed als bij Private maar de Medicarewachtlijsten kunnen enorm oplopen. Private kan verschrikkelijk duur zijn. Wijzelf zitten in het midden en hebben Medicare met wat losse dingetjes bijverzekerd, o.a. de ambulance.

Een jaar nadat je in Australia bent, krijg je een brief in de bus met betrekking tot "Lifetime Health Cover" . Dat betekent een extra 2% premie (geint via belasting) en een stevige extra heffing op de verzekeringspremie (leeftijd-31)*2% als je op later leeftijd alsnog een Private Insurance afsluit.
Op bovenstaande link vind je meer verwijzingen naar extra heffingen en tegemoetkomingen met betrekking tot Private Insurance.

Denk eraan dat Medicare, in tegenstelling tot de Nederlandse basisverzekering niet alles 100% vergoed. Vaak zijn er nog out-of-pocket expenses. Ook ambulance is niet gedekt.

Zelf heb ik een Private afgesloten. Op mijn leeftijd (59) is dat ca $150 per maand. Veel extra dekkingen, ook zaken als ambulance, fysio, massages, brillen zijn dan meeverzekerd. Ook tandarts is voor een flink deel meeverzekerd. Mijn 6 maandelijkse check en cleaning ($200) wordt volledig vergoed. Je kan voor een verzekering gaan die heel weinig dekt (bijvoorbeeld alleen ambulance) zodat je de Lifetime Healt Cover kan omzeilen.

Uiteindelijk blijft het een persoonlijke afweging. Veel jongere Australiers zeggen hun Private Insurance op omdat de kosten niet afwegen tegen de benefits. Dat is een idee als je in goede gezondheid bent en weinig claimt. Maar niemand kan in de toekomst kijken en als de gezondheid achteruit gaat en je dan deze extra LHC heffing op de premie krijgt is niet prettig. Omdat de LHC pas wordt bekeken vanaf het 31ste jaar is het ook een optie om de kinderen op Medicare te laten, en zelf een verzekering af te sluiten.
 
Nu zitten we dus alsnog (weer) in dubio wat we moeten doen. Het risico is natuurlijk dat het langer dan 9 maanden duurt en we dus in de knel komen met Peter zijn RRV. Dan kunnen we alsnog op een tijdelijk visum die kant op, maar dan gaan we niet automatisch over op een bridging visum A.
Hmm dit is een lastige. Op zich is het geen groot probleem als je in Australie zit als de 309 wordt goedgekeurd. Je krijgt dan een berichtje van 'he we willen je visum goedkeuren, dus ga even het land uit'. Volgens mij is dit wat versoepeld tijdens corona. Als je dan even een tripje doet naar bijvoorbeeld NZ (dat kan vast wel tegen die tijd), is dat zo gedaan. Als het langer duurt dan 9 maanden wordt het inderdaad wel moeilijker.

Mijn voorkeur zit bij de 309 omdat dit (vanuit NL) een heel stuk sneller gaat dat de 820 (in het verleden in ieder geval, dingen kunnen natuurlijk veranderen). Bij mij was het 4.5 maand, bij @Tim911 was het volgens mij nog sneller. Daarentegen moest @Emulate een heel stuk langer wachten op haar onshore visum. Maar ik snap dat dit lastig is.
V.w.b. vertalingen: Home Affairs eist gecertificeerde (als je ze in NL laat doen) dan wel NAATI (in AUS) vertalingen door een beedigd vertaler met bedrijfsstempel en registratienummer. Je mag dus niet zelf aan het knoeien slaan. O.a. de VOG kun je in 4 talen aanvragen, dat scheelt weer.
Gelukkig zijn Nederlanders goed in Engels en ik heb destijds niets hoeven laten vertalen. Alle benodigde informatie kon ik gewoon in het Engels aanleveren. Als je laat vertalen moet je je inderdaad aan deze strenge regels houden.
 
Dank je Roels - de angst is dat wanneer we de 309 hier aanvragen het langer dan 9-12mnd duurt en aangezien ik op mijn RRV VOOR 13-11-2022 binnen moet zijn zou dat betekenen dat Eef en de kids mogelijk langere tijd niet naar school kunnen / werken. Als we de 820 aanvragen onshore dan vallen ze onder een bridging visa zodra het toeristenvisum (3mnd) is afgelopen. Dat lijkt me de veiligste optie?

lastig hoor dit allemaal :)
 
Wat ik begrijp uit je verhaal is dat visum aanvraag waarschijnlijk 6-9 maanden duurt. Als je nu je visum aanvraagt (er vanuitgaande dat je alles klaar hebt), heb je nog bijna 12 maanden de tijd tot de RRV verloopt. Het risico dat je dus niet met z'n allen samen kunt vliegen is dus erg klein. Misschien het overwegen waard? In het slechtste geval moet Peet vooruit vliegen. Kan hij alvast 'kwartier maken' terwijl de kids nog even in NL op school blijven. Het is maar een suggestie...
 


OFX
Back
Top