LaStaVaZa Ronald

Ronald74

Member
Goed, nog heel pril, al moet je toch ergens beginnen. Blijft het bij een droom, of is deze ook daadwerkelijk te realiseren. En zo niet, wat dan? Op dit forum naast de positieve verhalen ook wat minder positieve berichten. Vele adviezen, vragen, antwoorden en mooie verhalen. Fijn dat mensen dat delen met elkaar, om elkaar op weg te helpen naar de realisatie van hun dromen en verlangens. En ook voor hen die het even tegen zit, altijd een opbeurend woord. Ik heb diezelfde droom, het verlangen om aan de andere kant van de wereld te mogen werken en leven. De eerste stappen zijn in ieder geval gezet, en stapje voor stapje stap ik uit die droom. In de hoop dat deze ooit uit mag komen.

Vooralsnog ben ik in de oriënterende fase, waaronder het lezen van ervaringen van anderen op dit forum. Een lijntje uitgeworpen naar familie in Brisbane en een vrijblijvende visa check gedaan via één van de emigratieburo's. Daarnaast heb ik ook de mogelijkheden nagevraagd bij mijn huidige werkgever, over een eventuele sabbatical leave. Wat heeft mij dat tot op heden opgeleverd:

- Het is mogelijk om een sabbatical leave aan te vragen, in ieder geval voor een jaar. Goed om in het achterhoofd te houden.
- Een buurman van mijn familie werkt bij de council, aan de Gold Coast. Daar gaat dus in ieder geval een Engelstalige c.v. heen (sowieso altijd handig, wie weet waar dat toe zal leiden)
- Vandaag de uitslag ontvangen van de visa check ; mijn beroep, Building Inspector, staat op de beroepenlijst voor het Skilled Sponsored visum van Australië. Er zijn twee states, die mijn beroep willen sponsoren, namelijk de Northern Territory en Western Australia (en ook daar is het mooi!).

Met bovenstaande informatie kan ik mooi verder. Sowieso eens uitvogelen hoe zo'n Skilled Sponsored visum aanvraag werkt. Tips zijn natuurlijk meer dan welkom :)

Welkom en met al je vragen ben je hier aan het goede adres.
Veel plezier met het ontdekken, rondneuzen en speuren op dit forum.
En veel succes met al je stappen.
Enjoy!!!

Vandaag weer een stapje gezet. Een bezoek gebracht aan de emigratiebeurs in Houten. Mijn voornaamste interesse gaat vooralsnog uit naar West Australië, die daar ook een presentatie gaven. Leuk in elkaar gezet overigens. Daarnaast geeft zo'n beurs toch ook wel een vakantiegevoel, en een extra boost. Moet toegeven dat ik ook wel genoot van het mooie winterse landschap tijdens het rijden.

Ben in ieder geval weer wat wijzer geworden, en gezien de vraag naar ingenieurs in WA, maak ik me vooralsnog geen zorgen over het verkrijgen van een visum. Het zou in mijn geval dan gaan om de "Skilled Nominated Subclass 190". Ik heb in ieder geval het minimaal vereist aantal punten.

Wat ik vandaag ook te horen kreeg, is dat als je eenmaal je visum binnen hebt, deze een geldigheidsduur heeft van maximaal 5 jaar. Dus binnen 5 jaar moet deze worden verzilverd. Ook dat klinkt goed. Zelfs als je "occupation" na het verkrijgen van een visum niet meer op de SOL staat.

Misschien dat er enige reserve in bovenstaande staat, en dat klopt ergens ook wel. Er zijn een tweetal zaken die ik vooralsnog zie als "struikelblok". Een eigen huis, zonder overwaarde en een ernstig zieke moeder. Laatstgenoemde kreeg nog net geen hartaanval toen ik vertelde dat ik ging uitzoeken wat mijn emigratie opties waren. Verder zijn er gelukkig geen belemmeringen om in ieder geval de aanvraag in gaan te zetten. En daar waar mogelijk probeer ik zoveel mogelijk zelf te doen. Aan de slag dus :)

*Home is were your heart is, and a heart should be filled with happiness. And happiness is what I found Down Under*

Leuke slotzin!

Eigen huis is tegenwoordig inderdaad een struikelblok eerder dan een statussymbool (unless 'the white house' of course). Er zijn lotgenoten die al behoorlijke tegenvallers hebben moeten incasseren.

Je zieke moeder is wel heel erg vervelend. Ik kan me goed indenken dat je nu niet graag heel snel van haar weg wil. Probeer de tussentijd zo goed mogelijk te gebruiken...

Van harte veel sterkte.

Heb ze ook gelezen, de verhalen van lotgenoten met een koophuis. En als je dan met emigratieplannen rond loopt is dat toch wel een blok aan het been. Lastig, om daar een goede oplossing voor te verzinnen, en het daardoor geen streep door de plannen hoeft te zijn.

Ik heb na het lezen van dit forum, en de diverse Australische sites toch nog een aantal vragen. Voornamelijk ook om te kijken of ik op het juiste spoor zit. Wil het namelijk in eerste instantie zelf regelen, zit nu eenmaal in me. Leer ik ook weer van. Het gaat om het volgende:

Als ik een visa aanvraag zou willen doen kom ik naar mijn idee in aanmerking voor een Nominated Subclass 190 (voorheen volgens mij de 175 aanvraag). Dit op basis van ANZSCO/3121-12 of 3121-13. Er zijn inmiddels 4 staten (VIC/WA/NT/SA) die behoefte hebben aan bouwkundigen. Hoe ga ik dit dan aanpakken? Als ik naar de DIAC site ga (EOI selecteer), en gegevens invul kom ik even niet verder. Simpelweg omdat ik nog geen Skill Assesment heb gedaan en ook nog geen IELTS. Ik neem aan dat ik dat eerst zal moeten doen, en deze t.z.t. zal moeten uploaden alvorens eventueel een uitnodiging kan verwachten? Als ik ergens een denkfout maak, hoor ik het graag natuurlijk.

Daarnaast krijg ik ook niet echt inzichtelijk wat nu de kosten zijn van een Skills Assesment en de IELTS. Iemand tips of aanwijzingen? Dank alvast.

Je moet inderdaad als eerste skills assessment doen, om te laten beoordelen of je wel de juiste kwaliteiten hebt voor het genoemde beroep. Daarvoor zijn een flink aantal documenten nodig.

Wanneer je die gedaan hebt, kun je verder. Volgens mij is dan de Ielts aan de beurt.

Ben dan uiteindelijk ook op de site van Vetassess aangekomen en ontdekt dat ze inderdaad heel veel documenten nodig hebben. Schrok ook wel een beetje van de prijzen om eerlijk te zijn. Als dat de waarde van papier vertegenwoordigt op dit moment, ga ik per direct een carrière switch maken ;-)

IELTS heb ik inmiddels ook al ontdekt. Toch eerst maar een beetje oefenen, en tot die tijd de benodigde documenten voor de Skills Assesment bij elkaar verzamelen en vertalen. Nu is mijn laatste diploma een HBO, waar ik tevens een Engels certificaat voor heb ontvangen. Daarop staat vermeld dat ik de opleiding "building engineering" heb gevolg en derhalve de titel "Bachelor of Built Environment" mag dragen. Moet ik het dan alsnog het getuigschrift/diploma laten vertalen denk je?

Nee, die hoef je niet te vertalen omdat (zoals ik je begrijp) het een Engelstalig document is. Wél moet je er een gecertificeerde kopie van laten maken, bijvoorbeeld bij een notaris of bij je gemeentekantoor. De 'official' maakt dan een kopie en zet daar zijn/haar handtekening op als bewijs dat hij/zij (die onder ede staat) het origineel gezien heeft. Het kopie stuur je op, het origineel bewaar je altijd zelf.

Als je schrikt van de Vetassess-fee: be prepared! Het hele proces kost daar een veelvoud van. Wij hebben ook de Vetassess gedoneerd, maar kregen als uitslag 'Unsuccessful'...

Voordeel nu is dat ik ook voor een gemeente werk, dus gecertificeerde documenten zou geen probleem hoeven te zijn. De lijst met benodigde documenten ligt in ieder geval klaar en puntje voor puntje maar afvinken. Dat er kosten aan verbonden zijn, wist ik wel. En tijd... Stapje voor stapje toch?! Waarom was jouw uitslag "unsuccesful"?

Het diploma wordt niet voldoende gekwalificeerd, helaas.
Voorlopig is al het werk nog tevergeefs gebleken.:(

Ik had de gemeente ook gebeld maar zij zeiden dat ze niet konden legaliseren. Of moet ik t een andere naam geven zodat ze t opeens wel kennen en kunnen?

@Yuud: Dat heb ik vaker gehoord. Hangt denk ik af van de nukkigheid van de betreffende gemeente. Je kunt proberen het een gewaarmerkte kopie te noemen, of apostillestempel, hoewel ik van het laatste niet weet of het hetzelfde is of iets anders.

Apostille stempel is iets anders, is een ouderwetse stempel van kaarsvet zeg maar. Niet echt kaarsvet natuurlijk maar dat idee, dan begrijp je vast meteen wat ik bedoel :) iemand gaat nu vast schrijven hoe het echt heet ;)

Heb jij t wel bij de gemeente Utrecht laten doen dan?

Het zal wel was zijn dan.

Nee, wij hebben het naar volle tevredenheid door een notaris laten doen.

Ik moet ook nog langs de notaris deze week. Waar zijn jullie geweest en wat koste dat als ik vragen mag? Thnx!

Back