Lastavaza Tomasb

Ah, er zal wel een verschil in zitten, maar uiteindelijk ik ga er steeds van uit dat in eender welk land je woont (BE, NL of AUS) dat dat zichzelf allemaal wel zal uitwijzen. Men gaat in elk land toch naar school, er is voldoende werk, mensen worden ziek en kunnen naar de dokter, het wegennetwerk wordt vernieuwd, speeltuinen worden aangelegd, de supermarkten liggen nog steeds overvol met eten... en iedereen betaald zijn belastingen. OK, er is overal wel armoede maar 'grosso modo', hebben we het in deze landen qua centjes toch niet slecht hé.

Voor AUS, je verdient meer, er zijn minder belastingen, maar je geeft het inderdaad weer uit aan andere dingen die duurder zijn dan hier,of aan dingen die niet inbegrepen zijn tov hier.

Zo allen bedankt alvast ! ,zijn we toch weer heel wat wijzer geworden :)
Ik wacht sowieso even af tot de firma mij een voorstel doet hoe ze het zouden willen regelen maar heb nu al een veel beter idee waar juist op te letten.

Ondertussen vandaag naar Brussel de Medicals gaan doen, wat een helse ervaring.:confused:
Afspraak om half 3 , ik was er mooi om 1400 hrs (vertrouwde het zaakje daar al niet dus dacht goed op tijd te gaan)
Kon tot mijn verbazing snel even aanmelden en 15 min later de x-ray laten pakken.
Daarna echter 1 u 45 min op een zeer hard houten stoeltje van de jaren stilletjes mogen doorbrengen al wachtend op de dokter die blijkbaar wat later was ...
Bij het navragen bij de receptie of dit normaal was na 45 min wachten , kreeg ik het zeer symphatieke antwoord " ja gewooon wachkten"( op zen Nederlands met haar op :p)

Het uiteindelijke onderzoek stelt dan ook helemaal niets voor en was op 10 min afgehandeld , ff longen luisteren, oren kijken etc, bloed nemen en opmeten..
Heeft me uiteindelijk 115 € gekost ipv de 150 € die ze eerder zeiden.

Blij dat dat weer achter de rug is ! Ook vandaag een e-mail gekregen dan mijn bewijs goed gedrag en zeden onderweg is met de post, dus ga ik nog net even moeten laten vertalen en certificeren vermoed ik en dan weer wachten geblazen.

Hopelijk niet te lang :cool:

Voor AUS, je verdient meer, er zijn minder belastingen, maar je geeft het inderdaad weer uit aan andere dingen die duurder zijn dan hier,of aan dingen die niet inbegrepen zijn tov hier.[/QUOTE]

Nou vraag ik me toch echt af of dat waar is. Verdienen we hier echt meer? Wij niet in ieder geval.

Als je gelijkwaardige functies bekijkt (in de IT) dan zijn de salarissen in OZ vaak hoger dan in NL. Nu met de huidige dollarkoers wat minder maar dat kun je niet 1 op 1 meenemen, de producten in de winkel zijn vaak beperkt gelinked aan de dollar koers (producten uit het buitenland wat meer dan local produced).

Voorbeeldje (fictieve getallen)

Salaris NL (bruto) 60.000 euro
Potje jam: 3 euro

Salaris AU (bruto) 100.000 euro
Potje jam: 4 dollar

Ik heb even geen harde concrete cijfers, en als migranten hebben we ook nog de pech dat we waarschijnlijk wat lager instromen maar vanuit mijn perspectief lijkt het ongeveer zo te zijn. Ik hoor graag van ervaringsdeskundigen of mijn beeld klopt trouwens ;)

Het is voor mij te lang geleden om met exacte cijfers te komen, maar in mijn huidige baan - soortgelijke bibliotheekfunctie als wat ik in Nederland had - verdien ik zeker meer dan in Nederland. Dat herinner ik me nog van de begintijd, waarin je als migrant alles omrekent :D

Als casual verdiende ik overigens niet denderend. Dat zat (ver) beneden m'n Nederlandse salaris, maar kon wel op m'n CV en het leverde me een paar erg geode referenties op.

Voor het geval dat: doordat (??) het een overheidsfunctie is valt er over het salaris niet te onderhandelen. Via ALIA (vakorganisatie bibliotheekwezen) kon ik achterhalen wat ik met mijn opleiding & werkervaring qua salaris kon gaan verwachten. Was voor mij ook een stiekeme check om me ervan te verzekeren dat ze me niet te weinig zouden gaan betalen :D
Overigens vindt een oud-studiegenote die in Melbourne terecht is gekomen, dat ik weinig verdien. Nu weet ik niet of zij dat vergelijkt met haar eigen baan (werkt voor een of andere minister) of met bibliotheekbanen aldaar.

Levensonderhoud ervaar ik als iets duurder dan in Nederland en zeker verder van de grote steden, laat de kwaliteit van groente/fruit weleens te wensen over. En wat ergens als gezegd werd over de kwaliteit van bijv kleding, ervaar ik dat die in Nederland beter zijn.
En over de woningen hier is al veel gezegd en geschreven :D Over prijs/kwaliteit gesproken :D
OV en benzineprijzen zijn wel weer goedkoper. En oh, ik hou van theater e.d.. Ik ga niet zo vaak, mede doordat ik daarvoor toch meest naar Adelaide moet, maar zelfs voor lokale amateurprodukties betaal je al $40-60 (afhankelijk van de produktie). Ga ik in Adelaide naar bijv een musical, of een 'groter' concert (denk: Bryan Adams, Sound of Music, Cats, John Farnham), dan zijn de goedkoopste kaartjes vaak zo'n $95.

Nu heb ik ook weleens geluk. Afgelopen zaterdag naar Celtic Thunder geweest en erg laat m'n kaartje gekocht (voornamelijk omdat vrienden niet mee konden of wilden). Ticketek had in de paar weken voor het concert kaartjes in de aanbieding en zo had deze geluksvogel een kaartje die normaalgesproken $150 kost, voor $80 :)

Maar goed, ik dwaal af :)

Hoop dat m'n bijdrage wat helpt :)

En vergeet niet dat de Australische wijnen duurder zijn in Australia dan in Europa!

Klopt! Dat vertelde ik een keer aan de eigenaar van de bottleshop op een van onze roadtrips hier. Komt omdat de wijn hier in bulk naar Europa gaat (was zijn antwoord). Maar ik kreeg wel direct korting!

Nog maar eens een update :

Ondertussen bewijs van blanco strafregister opgevraagd en na twee dagen al in de brievenbus ( ging gewoon per e-mail naar de Federale justitie).
Ze mogen dit alleen in een van de landstalen uitgeven dus heb dit nog even laten vertalen door de vertaler en gisteren even langs de notaris geweest om een kopij te maken.

Opgeladen op de immi account :)
Status nu : Assessment in progress !

Hoop natuurlijk op snel goed nieuws :up:

Kleine update :
Uiteindelijk gaat de deal met mijn werkgever toch niet door .
Kan dus in Oz op zoek naar een leuke nieuwe baan. Enigszinds teleurgesteld maar kijk er ook wel naar uit om helemaal opnieuw te beginnen. Hele dagen van thuis werken was misschien ook niet optimaal geweest om goed in te settlen.

Voorlopig is het plan om binnen een maand of twee die kant op te gaan , indien visum nog niet binnen eerst op tourist visum voor mij.(vriendin en zoon hebben citizenship)
Wanneer visum binnen komt even alleen terugkomen om alles af te sluiten en dan voorgoed te vertrekken.

Weet er iemand hoe het juist zit met de langere tourist visusm ( 6 m -1 j) ? Kan je deze aanvragen terwijl je wacht op partner visum ?
Misschien is dit een beter plan omdat de kans groot is dat ik mijn visum nog niet heb na 3 maand, en ik dan telkens uit het land moet...

Grts

Volgens mij (maar check de immi site even) heb je speciale 'bridging visa' om de tijd te overbruggen tussen partner visa aanvraag en ontvangst. Maar er zijn hier mensen die daar veeeeeel meer van weten.

En ja, jammer maar wellicht ook goed. Het is zoals het is ;)

(of zoals Johan Cruyff het altijd zei: "...Elk nadeel hep zijn voordeel...")

In navolging van wat Afterbang zei over Bridging Visas: https://www.border.gov.au/Trav/Visi/Visi/Bridging-visas
Zelf naar zitten kijken, maar volgens mij is het alleen een overbruggingsvisum en niet een "in afwachting van" visum. Je kunt een WHV proberen, die krijg je relatief makkelijk en daarmee kun je een jaar lang wonen en werken. Ik weet alleen niet of dat mag als je in afwachting bent van een ander visum. Ik mag bijvoorbeeld niet in Australië zijn terwijl mijn visumaanvraag verwerkt wordt. Maar dat lijkt me relatief makkelijk uit te vinden.

Qua werk, ach er zijn ook positieve kanten. Ik zou ook via m'n werk naar Australië kunnen waarschijnlijk, maar heb bewust gekozen voor de vrijheid van een eigen visum. Dan ben je voor een werkgever eigenlijk net als alle andere mensen die er werken en heb je ook betere onderhandelingspositie bij je contract. Dus uiteindelijk denk ik dat er best wat voordelen aan zitten dat de deal niet door is gegaan.

Inderdaad de tijd zal het uitwijzen :) Maakt het avontuur nog wat avontuurlijker !

Ik denk dat bridging visum alleen voor onshore aanvragen is.

Misschien is visitor 600 visum een optie maar is me niet echt duidelijk wat de criteria hiervoor zijn.

Als je aanvraag al loopt, kun je volgens mij niks anders aanvragen. Want dan vervalt die aanvraag. Maar ik kan er ook naast zitten natuurlijk.
Wacht nou maar even op het juiste visum, dan kun je daarmee gelijk goed beginnen hier. Scheelt een hoop gezeur en rompslomp. Het is het allemaal niet waard hoor.
Bridging visum wordt toegekend als je van het ene visum ( wat je nog niet hebt) over gaat naar een ander visum. Dus niet binnen een aanvraag.

Gewoon even volhouden en dan je boeltje pakken en met zijn allen vertrekken. Dan kun je hier gewoon op zoek naar werk. Met een permanent visum solliciteren is veel gemakkelijker.

Hi Katja,

Dat zou inderdaad het gemakkelijkste zijn, volledig akkoord.
Maar met een zwangere vriendin die doodgraag in OZ wil bevallen niet echt veel keuze :)

Nog eens wat opzoekwerk gedaan en een gewoon tourist visum lijkt me wel toegestaan. Zolang je maar na 3 maand weer ff buiten gaat...
Kan natuurlijk niet werken fzo..

grtz

Hoi Tomasb, hoor eens goed ivm de visum, ik heb namelijk ook begrepen dat als je tijdens de aanvraag van een bepaalde visum een andere aanvraagt dat je eerste aanvraag vervalt.. het zou zonder zijn, contacteer berlijn of london voor meer info ;)

http://germany.embassy.gov.au/beln/Partner_FAQ_en.html

18. Can I travel to Australia while my Partner visa application is being processed?

You may apply for other visas while your migration application is being processed. This will be assessed against the criteria for that visa subclass and will not affect the assessment of your migration application. Further information on other visas to Australia can be found on our website,www.border.gov.au.

Please be aware that if you enter Australia on a one way ticket you may be asked by Australian immigration authorities, on arrival at the airport, about your plans for departing Australia. If entering Australia on an ETA or Tourist visa the immigration officer will need to be satisfied that you are a genuine visitor. You would need to explain your intentions to the officer so that the officer is satisfied that you do not intend to stay beyond the period which your visa allows. This also applies if you have an ongoing application for a partner visa.

If your travel to Australia results in you spending a cumulative period of 12 months or more in Australia in the last 10 years, you will need to provide an Australian Federal Police (AFP) check before your visa can be granted. For further information, please see the following website:

See: http://www.afp.gov.au/what-we-do/police-checks/national-police-checks.aspx

Back