Het is voor mij te lang geleden om met exacte cijfers te komen, maar in mijn huidige baan - soortgelijke bibliotheekfunctie als wat ik in Nederland had - verdien ik zeker meer dan in Nederland. Dat herinner ik me nog van de begintijd, waarin je als migrant alles omrekent
Als casual verdiende ik overigens niet denderend. Dat zat (ver) beneden m'n Nederlandse salaris, maar kon wel op m'n CV en het leverde me een paar erg geode referenties op.
Voor het geval dat: doordat (??) het een overheidsfunctie is valt er over het salaris niet te onderhandelen. Via ALIA (vakorganisatie bibliotheekwezen) kon ik achterhalen wat ik met mijn opleiding & werkervaring qua salaris kon gaan verwachten. Was voor mij ook een stiekeme check om me ervan te verzekeren dat ze me niet te weinig zouden gaan betalen
Overigens vindt een oud-studiegenote die in Melbourne terecht is gekomen, dat ik weinig verdien. Nu weet ik niet of zij dat vergelijkt met haar eigen baan (werkt voor een of andere minister) of met bibliotheekbanen aldaar.
Levensonderhoud ervaar ik als iets duurder dan in Nederland en zeker verder van de grote steden, laat de kwaliteit van groente/fruit weleens te wensen over. En wat ergens als gezegd werd over de kwaliteit van bijv kleding, ervaar ik dat die in Nederland beter zijn.
En over de woningen hier is al veel gezegd en geschreven
Over prijs/kwaliteit gesproken
OV en benzineprijzen zijn wel weer goedkoper. En oh, ik hou van theater e.d.. Ik ga niet zo vaak, mede doordat ik daarvoor toch meest naar Adelaide moet, maar zelfs voor lokale amateurprodukties betaal je al $40-60 (afhankelijk van de produktie). Ga ik in Adelaide naar bijv een musical, of een 'groter' concert (denk: Bryan Adams, Sound of Music, Cats, John Farnham), dan zijn de goedkoopste kaartjes vaak zo'n $95.
Nu heb ik ook weleens geluk. Afgelopen zaterdag naar Celtic Thunder geweest en erg laat m'n kaartje gekocht (voornamelijk omdat vrienden niet mee konden of wilden). Ticketek had in de paar weken voor het concert kaartjes in de aanbieding en zo had deze geluksvogel een kaartje die normaalgesproken $150 kost, voor $80
Maar goed, ik dwaal af
Hoop dat m'n bijdrage wat helpt