LaStaVaZa van Margriet

Margrietvk

Active Member
Hoi allemaal!

Ondanks dat ik nog geen aanvraag voor een visum heb ingediend, leek het me toch een keer tijd worden voor een Lastavaza. In deze thread heb ik me voorgesteld maar dat gaat vast niet iedereen lezen, dus hierbij een kort resumé:

In 2010 heb ik mijn Australische vriend leren kennen tijdens een onderzoeksstage in Wagga Wagga NSW voor mijn studie Diergeneeskunde. We hebben nu 2 jaar een relatie en we zijn van plan om een partner visum (subclass 309) aan te vragen op basis van een defacto relationship. Omdat ik nog in Nederland studeer en hij in Australië in het leger zit hebben we niet permanent bij elkaar kunnen wonen. Ik ben daar in totaal zo’n 7-8 maanden geweest en hij ongeveer 2 maanden in Nederland. Op dit moment woont hij in Darwin en naar verwachting zal hij daar nog twee jaar blijven. Begin september van dit jaar hoop ik mijn diploma in ontvangst te mogen nemen.

We hebben inmiddels een aardige stapel met bewijs verzameld:
  • Kaarten en brieven die we elkaar de afgelopen twee jaar hebben gestuurd
  • Kaarten van zijn familie aan mij
  • Kaarten van ons samen aan ons beider families
  • Uitnodiging voor een bruiloft voor ons
  • Skype, facebook en email geschiedenis en een selectie foto’s
  • Boarding passes en bewijzen dat hij vliegtickets voor me heeft betaald (lucky me!)
  • Gezamelijke bankrekening die we ruim een jaar geleden hebben afgesloten
We hebben ook een paar mooie stat decs gekregen van vrienden en familie, heel leuk om te lezen ook :) Degenen die dit voor ons hebben geschreven hebben wat uiteenlopende beroepen en we denken dat ze allemaal voor betrouwbaar aangezien worden: een nurse, school teacher, iemand die bij customs werkt en een soldaat met enige rang.

We moeten een en ander nog wel goed ordenen en aanvullen met verklaringen en ik denk dat daar nog best veel tijd in gaat zitten. Ik heb besloten om het allemaal even te laten rusten tot na 16 april. Dan heb ik namelijk een groot examen waar ik veel tijd in moet steken. Dit is het North American Veterinary Licensing Exam (NAVLE) en dit heb ik nodig om me in Australië als dierenarts te kunnen registreren. Voorlopig heeft dat dus de hoogste prioriteit.

Vorige week had mijn vriend nog wel een heeele leuke verrassing voor me: hij komt eind maart/begin april voor 2 weken en 3 dagen naar Nederland omdat hij extra vrij kon krijgen rond Pasen :D

Hoi Margriet,

Super dat je een lastavaza gemaakt hebt :). Leuk om je te volgen. En alvast succes met dat examen!!

Ik zag je al regelmatig langskomen, maar een Lastavaza is altijd leuk. Voor jezelf en voor ons ;-).
Veel plezier met schrijven zou ik dus zeggen!

Heel prematuur een lastavaza aangemaakt, vervolgens een paar maanden niet naar om gekeken en nu zit ik op ons balkon in Darwin dit stukje te typen..!

Het in orde maken van onze (mijn :) ) aanvraag nam zoveel meer tijd in beslag dan ik had gedacht! Vooral omdat ik in de tussentijd ook stage moest lopen, mijn opleiding af moest ronden (check!) en mijn mega diergeneeskunde examen moest doen (gehaald!)

Inmiddels zijn we verloofd, romantisch aanzoek met Pasen :D en zijn we van plan om in januari 2015 in Sydney te gaan trouwen, dit geeft vrienden en familie vanuit Nederland hopelijk tijd genoeg om geld te sparen en vrij te nemen als ze willen komen!

Uiteindelijk hebben we op 24 juli het visum gelodged en kregen we 5 augustus een CO toegewezen. (Die vrijwel meteen haar taken heeft overgedragen aan een collega, maar dat terzijde :) )

Op 10 augustus kreeg ik een mail met een verzoek voor een telefonisch interview. Die mail las ik op het vliegveld in Singapore, want ik ben 'even' 4 weken in Australie bij mijn verloofde. Op 8 augustus kwam het telefoontje vanuit Berlijn, of nouja telefoonTJE, we hebben ruim 40 minuten aan de lijn gehangen :eek: Aan de ene kant de 'oude' en 'nieuwe' CO en aan de andere kant wij tweeen. De vrouw die de vragen stelde was best aardig, maar toch vond ik het niet zo leuk om de hele tijd het gevoel te hebben dat ik mezelf moest verdedigen. Ze vroeg bijvoorbeeld wat ik ga doen als het leven in Australie me tegen zou vallen, omdat ik nog zo jong ben (ik ben 26, vind het wel tegenvallen hoe jong ik ben ;) ) en nog niet gewerkt heb hier. En wat we van plan zijn te doen mocht het visum niet toegewezen zou worden. Aan het eind van het interview bedankte ze ons dat we zo snel al tijd hadden voor het interview, dat ze het belangrijk vinden dat visas zo snel mogelijk geprocessed kunnen worden tot ze op de wachtlijst voor grant belanden. Maar verder niet echt een indicatie voor hoe het verder zal gaan, alleen dat ze nu verder gaan met de assessment van de relatie...

Dus nu zitten we met smart te wachten op een verzoek om medicals te doen. Elke keer als er een mail op mijn telefoon binnenkomt hoop ik dat het positief bericht uit Berlijn is, vind het echt heel spannend! Rustig af proberen te wachten....:eek:

@Yuud heb jij niet een aanvraag voor een partner visum in februari ingediend?
Aan de telefoon zeiden ze - om ons een indicatie te geven van de tijsspanne - dat ze nu bezig waren met de goedgekeurde aanvragen uit februari te granten.

@Yuud heb jij niet een aanvraag voor een partner visum in februari ingediend?
Aan de telefoon zeiden ze - om ons een indicatie te geven van de tijsspanne - dat ze nu bezig waren met de goedgekeurde aanvragen uit februari te granten.

Handig zo'n signature want wist het niet meer precies :)
28 feb 2013 spouse visum opgestuurd. Zal dan wel met de ronde maart meegaan... Spannend! Zit al elke dag in spanning want iemand op t forum had spouse visum rond zelfde dag gebracht en heeft al een grant! Thnx!

Vandaag mail van onze CO gekregen met verzoek om 1)medicals, 2) police checks en

3) complete the attached relationship pro-forma.
(See attached file: relationship.pdf)

Ik vroeg me af of anderen misschien dit laatste ook gehad hebben? Ik moet een formulier invullen met een aantal vragen over onze relatie en onderaan staat weer dat ik in een viertal categorien bewijs aan moet leveren. Alleen heb ik al deze informatie al een keer gegeven en een behoorlijke map met bewijs aangeleverd. Vroeg me af of anderen dit formulier misschien ook moesten invullen?? Vind het een beetje vreemd, en als ik op dit forum zoek kan ik alleen posts vinden waarin het genoemd word van 2007 en eerder.

Dit is de link naar het formulier: www.germany.embassy.gov.au/files/beln/relationship.pdf

Huh wat vreemd. Daar is bij ons niet om gevraagd, en het lijkt idd dubbelop. Ik begin te denken dat ze jouw papierwinkel zijn kwijtgeraakt endit op een charmante manier proberen te verhullen:D

Nou ik heb inmiddels weer een goedgevulde envelop naar onze CO in Berlijn gestuurd :)

Toen ik had gebeld om wat opheldering te vragen zei de CO we nog extra bewijs mee mochten sturen als we dachten dat het onze aanvraag nog extra zou kunnen ondersteunen, maar dat ze geen specifieke dingen miste ofzo.
Ik had uit Australië al een ondertekend bewijs van de real estate agent meegekregen om aan te tonen dat ik inmiddels ook op het huurcontract van mijn vriend zijn woning bijgeschreven sta. Verder is mijn vriend samen met zijn moeder in september twee weken in Nederland geweest. We hebben in die twee weken super veel leuke dingen gedaan samen met mijn ouders, andere familieleden en vrienden, dus daar hebben ook nog wat bewijs van meegestuurd. En we hebben een bewijs meegestuurd dat ik bij de werkgever van mijn vriend (leger) geregistreerd sta als zijn next of kin en emergency contact.
Heb ook een paar weken geleden mijn medicals gedaan, all good :)

Gisteren heb ik een mail gekregen van onze CO:
"This email confirms that I have orderly received your outstanding documents
today. Assessment against relevant legislative requirements for your visa
application has now been completed. For the moment, we have all the
information required for processing to continue and we will contact you
once we require further information or may finalise your case as per the
current processing times.
"

Dus volgens mij zit het allemaal wel weer snor :)

Over precies 1 week vertrekt mijn vliegtuig en ben ik op weg naar Darwin!

Wow Margriet, dat gaat helemaal goedkomen!!!
Ik heb niet helemaal meegelezen.. Ga je op een toeristen visum naar Darwin totdat je je Partner Visum binnen hebt?

Ik ga op een WHV :D Al die keren dat ik hiervoor in Australië ben geweest was voor een paar weken tot hooguit 3 maanden. Dus ik had bewust nog niet eerder een WHV aangevraagd zodat ik die nog even achter de hand zou hebben. Een paar weken vóórdat ik mijn partner visum heb aangevraagd heb ik dit WHV aangevraagd en gekregen, dus nu kan ik lekker meteen een baantje zoeken als ik daar ben.

Back