LaStaVaZa van Margriet

Nou, het afscheid nemen op Schiphol was natuurlijk niet leuk. Hoewel het in de auto er naartoe best wel gezellig was. Vond het vooral zielig voor mijn moeder. We hebben het ook altijd zo gezellig samen, gewoon met alledaagse diengen zoals boodschappen doen enzo.
De vlucht was wel prima en op wat vertraging na geen problemen. Stiekem wat extra kilo's handbaggage mee gesmokkeld, waaronder een mega fotoboek van mijn beste vriendin, heel leuk en echt ongelofelijk hoeveel foto's zij van ons had :D
Ik had eigenlijk wel verwacht dat er bij immigration wat vragen gesteld zouden worden, aangezien ik inmiddels voor de 7e keer in 3 jaar tijd het land binnen kwam, maar kon zo doorlopen. (Ben dus nu op een WHV in afwachting van mijn partner visum) Toen ik naar buiten kwam stond mijn vriend daar met een 'Welcome to Australia' poster in zijn handen - type kindertekening - door hemzelf gemaakt, erg lief!

Meteen maar begonnen met zoveel mogelijk integreren: donderdag een NT Driver Licence aangevraagd (klaar terwijl u wacht, wow!), vrijdag een bbq met vrienden, zaterdag een dining in night van mijn vriend z'n werk, zondag wat spullen gehaald voor het huis en maandag Medicare aangevraagd. Medicare was werkelijk weer een verhaal apart, met medewerksters die er allemaal hun eigen interpretatie van de regels op nahouden (wel/geen Europese zorgpas, wel/niet WHV visa grant printen, laten zien op telefoon, huw?? :confused:) Dit zal sommigen van jullie ongetwijfeld bekend voorkomen. Maargoed, allemaal geregeld nu. En inmiddels ben ik ook weer wat aan het klimaat gewend :)

Gisteren ben ik ook met mijn CV alle dierenartsen langs geweest om me even te laten zien en te laten weten dat ik op zoek ben naar tijdelijk of casual werk. Geef mezelf als groentje eerlijk gezegd weinig kans, maargoed wie niet waagt... Vandaag ga ik met een staple papier met de ingekorte versie van mn CV nog even de buurt rond om ze bij winkels etc. af te geven voor een baantje.

Verder werd gisteren maar eens te meer duidelijk hoezeer het leger - de werkgever van mijn vriend - invloed op ons leven uit kan oefenen. Hij werd gevraagd om eind november een cursus te geven op de legerbasis waar we begin komend jaar naartoe zouden verhuizen. Hij zou dan een week vrij krijgen om met de auto er naartoe te rijden, met behoud van zijn vrije dagen met kerst dus. En hij kan er dan meteen blijven, dan regelen ze een huis op de legerbasis waar we kunnen gaan wonen. Het is dus de bedoeling dat ik meteen mee ga en dat we over een maand gaan verhuizen. Eerst was ik een beetje teleurgesteld, want we zouden eind December van Darwin via Queensland naar de Gold Coast en Sydney rijden en dan vanaf daar naar Vic, dus dat valt dan allemaal in het water. Maar eigenlijk komt het voor mij wel beter uit wat het zoeken van een baan betreft. Ondertussen wordt er in den lande namelijk steen en been geklaagd over de slechte vooruitzichten van net afgestudeerde dierenartsen en in December komt er weer een hele batch bij. Schijnbaar zijn er de laatste jaren een aantal universiteiten bijgekomen die Diergeneeskunde aanbieden en de hoeveelheid nieuwe studenten lijkt slecht gereguleerd.

Groetjes, Margriet

Goed bezig al! Veel succes met t zoeken naar n leuke baan!
En balen van je trip :(

Hoe was je verzekerd totdat je Medicare hebt? Gewoon je reisverzekering?

Ik heb inderdaad een doorlopende reisverzekering die ook ziektekosten dekt. Echter is dit volgens mij meer een soort aanvulling op mijn Nederlandse ziektekostenverzekering. Nu ik uitgeschreven ben bij de gemeente heb ik strict genomen volgens mij geen ziektekostenverzekering meer, omdat dit dan automatisch stopgezet wordt. Als me iets overkomen was in die 4 dagen hier dat ik nog geen Medicare had, was ik denk ik ook goed het bokje geweest.

Voor het aanvragen ben ik bij een Medicare kantoor hier in het winkelcentrum binnen gelopen. Moest mijn paspoort, print van de email met mijn WHV grant en mijn European Health Insurance Card laten zien.
Als ik op een partner visum subclass 309 was binnengekomen had ik volgens mij alleen maar mijn paspoort en visa grant email hoeven te geven.

Thnx
Ik heb inderdaad een doorlopende reisverzekering die ook ziektekosten dekt. Echter is dit volgens mij meer een soort aanvulling op mijn Nederlandse ziektekostenverzekering. Nu ik uitgeschreven ben bij de gemeente heb ik strict genomen volgens mij geen ziektekostenverzekering meer, omdat dit dan automatisch stopgezet wordt. Als me iets overkomen was in die 4 dagen hier dat ik nog geen Medicare had, was ik denk ik ook goed het bokje geweest.

Voor het aanvragen ben ik bij een Medicare kantoor hier in het winkelcentrum binnen gelopen. Moest mijn paspoort, print van de email met mijn WHV grant en mijn European Health Insurance Card laten zien.
Als ik op een partner visum subclass 309 was binnengekomen had ik volgens mij alleen maar mijn paspoort en visa grant email hoeven te geven.
thnx! Zal me er eens in verdiepen binnenkort!

Hi Margriet, leuk om een update van je te lezen! Dat integreren gaat wel lopen geloof ik ;-) Jammer van je trip en succes met het vinden van een baan! Ik duim voor je dat je al lekker aan de bak bent voor die nieuwe batch van de uni af komt :) Blijf ons op de hoogte houden alsjeblieft!

Niet om het een of ander, maar strict genomen heb je nu ook geen EHIC meer en ben je bij controle vanuit Medicare het bokje. Want geen ziektekostenverzekering in Nederland = geen rechten op het reciprocal systeem. Lees ook: http://www.humanservices.gov.au/cus...eements/health-care-for-visitors-to-australia en de voorwaarden van EHIC, waarbij bijvoorbeeld VGZ zegt:

Geldigheidsduur EHIC-pas
De geldigheidsduur staat vermeld op uw EHIC-pas, maar de pas is alleen geldig wanneer u ook bent verzekerd bij VGZ. Gebruikt u de pas en bent u niet verzekerd bij VGZ? Dan verhalen we achteraf de kosten op u.

Ik heb hier Medicare een keer over gebeld, en de mevrouw aan de telefoon zei 'als de geldigheid op je pas nog oke is, dan accepteren we het. Wij kunnen toch niet zien of je echt nog verzekerd bent ja of nee'
Ik vraag me af of Medicare dingen op je Nederlandse zorgverzekering verhaalt hoor..

Hey Zwerver, je hebt gelijk, wegens struisvogelgedrag heb ik hier maar niet al te lang over nagedacht en niets over gevraagd bij Medicare :oops: Volgende week wordt onze de facto relatie ook door de werkgever van mijn vriend erkend en dan kan ik via zijn werk een zorgverzekering krijgen :)

Ons laatste weekend in Darwin alweer! Donderdag zijn al onze spullen in een container gepakt en gisteren als een dolle het appartement schoongemaakt voor de inspectie, all good, krijgen onze 2000 dollar borg terug :) We zitten nu nog even in een hotel in Darwin, vanmiddag afscheidslunch met vrienden. Morgen vetrekken we rustig aan richting Victoria met als eerste overnachting de Adelaide River inn. Vervolgens via Katherine Gorge, Daly Waters, Wycliffe Well, Alice Springs, Uluru, Coober Pedy, Port Augusta, Hahndorf, Warrnambool en Torquay naar onze eindbestemming in de buurt van Seymour :) Onderweg nog een paar tussenstoppen.. Heb er wel zin in na de stress van het verhuizen afgelopen week!

Ik heb daar in de buurt nog steeds geen baan gevonden, maar heb de laatste weken veel stage gelopen en veel geleerd en dat ga ik daar ook weer doen. En hopelijk wil de plaatselijke supermarkt/bar/watdanook me daar wel hebben zodat ik in ieder geval nog wat verdien :p

Klinkt als een aardige onderneming Margriet.
Voor je vriend nu ook een soort van emigreren? Goede reis.

Gaaf hoor Margriet!! Geniet van het reizen en alle mooie indrukken die je opdoet, voordat jullie straks gaan settelen. Leuk weer even een update van je te krijgen :)

Mooie reis voor de boeg! Veel plezier, wel fijn om weer even te relaxen na de verhuizing. Hoe lang willen jullie er voor uit trekken?

Zo tijd voor een 'kleine' update. Het blijkt dat hoe langer je hiermee wacht, hoe lastiger het wordt om weer wat te schrijven, want er gebeurt zo veel!
We zijn dus eind november in 10 dagen tijd 'through the guts' naar het zuiden gereden en vervolgens oostwaarts richting Vic. Was een fantastische trip, geslapen in motels, pubs en onder de sterren in de swag, natgeregend tijdens een rit op een kameel bij zonsopkomst met Ayers Rock op de achtergrond en nog veel meer moois gezien, prachtig!

We wonen nu op de legerbasis in een groot huis, eigenlijk te groot voor ons tweetjes met drie slaapkamers en twee badkamers (een main en onze ensuite), een woonkamer en een soort entertainment room. Die laatste heeft mijn vriend met zijn vader omgebouwd tot een bar, super gezellig. En inmiddels hebben we ons 'gezin' aangevuld met een heel lief hondje uit het asiel, een kelpie x blue heeler die we 'Trooper' hebben genoemd.

Ik ben hier ook meteen weer gaan stage lopen bij een dierenartspraktijk waar ik ooit al eerder een weekje mee had gelopen. Heel erg leuk en gezellig en veel geleerd. In eind januari, op de laatste dag van mijn vriend zijn vakantie kreeg ik een mail van de CO met de mededeling dat het visum was goedgekeurd, dus moest ik even het land uit. Ik ben toen 2,5 week naar Nederland geweest, en dat was ook wel heel erg fijn! Super gezellige tijd gehad met mijn lieve familieleden en vrienden, trouwjurken gepast met moeders, oma en mijn beste vriendin, en natuurlijk veel gelachen.

Kort na terugkomst in Australia een baantje gevonden in een breakfast/lunch cafe, casual voor 6-10 uur in de week. En prompt had ik vier weken later een baan als dierenarts gevonden! Daar werk ik inmiddels alweer een aantal weken, het is een geweldige kliniek waar super veel te leren valt, dus ik kan mijn geluk niet op!

Hier op de basis wonen is ook fijn, af en toe een feestje waar je dan lopend naartoe kunt, gezelligheid van vrienden op loopafstand en kangeroes en emus in je voortuin :)

Back