Leeftijd opleiding/studie buitenland.

Luuk engel

New Member
Hallo,
Na mijn mavo wil ik een beroepserichte opleiding gaan doen in australia omdat ik nederland zat ben. En voor wat ik later wil(iets maritiems of iets in de luchtvaart) kun je daar beter terrecht. Maar als ik mijn mavo diploma heb ben ik 17. Is dat te jong om naar het buitenland te gaan. Voor de opleiding die ik wil doen ben ik in ieder geval oud genoeg dan.

Leeftijd lijkt me geen probleem, geld wel. Studeren als een internationaal student is hier duur!

Hoi Luuk,

Welkom op het forum.
Studeren in Australie als buitenlander is, zoals de anderen hierboven ook al aangegeven hebben, ONTZETTEND duur. Mogelijk kun je beter ergens in Europa gaan studeren als je graag weg wilt uit Nederland?

Hoi Luuk, welkom!
Ik ken jouw situatie natuurlijk niet, maar op je 17e in je eentje naar de andere kant van de wereld emigreren lijkt me erg ambitieus! Of heb je er kennissen/familieleden wonen waar je terecht kunt? Ik denk dat je dan beter inderdaad naar een Europees (Engelssprekend) land kunt gaan, daarna kun je altijd nog down under gaan. Waar haal je het geld vandaan om in je eentje daar te gaan wonen èn studeren? Ik wil je droom natuurlijk niet verpesten, ik vind het een heel mooi streven van je, maar ik denk dat je eerst wat dingen zou moeten uitzoeken... Wat denken je ouders ervan? Ik denk dat als zij het er niet mee eens zijn, je tot je 18e aan ze vastzit...?
Succes!

*gniffel* hoezo ben je Nederland zat? en wat trekt je dan in Australië precies aan?
Voor bijv. Al mijn hobby's ( watersport/vissen) en outdoor activiteiten) kun je daar natuurlijk beter zijn dan hier in het overvolle nederland. En ook heb ik er familie wonen. Dus vandaar.

Hoi Luuk, welkom!
Ik ken jouw situatie natuurlijk niet, maar op je 17e in je eentje naar de andere kant van de wereld emigreren lijkt me erg ambitieus! Of heb je er kennissen/familieleden wonen waar je terecht kunt? Ik denk dat je dan beter inderdaad naar een Europees (Engelssprekend) land kunt gaan, daarna kun je altijd nog down under gaan. Waar haal je het geld vandaan om in je eentje daar te gaan wonen èn studeren? Ik wil je droom natuurlijk niet verpesten, ik vind het een heel mooi streven van je, maar ik denk dat je eerst wat dingen zou moeten uitzoeken... Wat denken je ouders ervan? Ik denk dat als zij het er niet mee eens zijn, je tot je 18e aan ze vastzit...?
Succes!
Hoi, bedankt voor de reactie. Ik ben eigenlijk niet van plan alleen te gaan, maar samen met een vriend van me. Ik heb er inderdaad wel familie wonen , maar helaas helemaal in Melbourne dus daar heb ik niet veel aan wat wonen betreft. Hoe ik aan het geld wil komen is door simpelweg een baan als pizzabezorger in mijn vrije avonden, of winkel medewerker in de weekenden o.i.d. ook hoop ik dat mijn ouders me finincieel een klein beetje kunnen helpen daar. Ik heb trouwens al vaak zat gekeken wat ik minimaal moet verdienen daar met wat bijbanen door te kijken naar de minimumlonen. Dan zou ik met een beetje hulp van mijn ouders en zo'n 15-20 uur per week toch wel rond kunnen komen? Voor zover ik weet in ieder geval wel. Ook de opleiding is niet peperduur hoor. Het is geen universiteit. Dus het enige wat me nog nodig lijkt is toestemming van mijn ouders, en een visum etc.

Hoi Luuk,

Welkom op het forum.
Studeren in Australie als buitenlander is, zoals de anderen hierboven ook al aangegeven hebben, ONTZETTEND duur. Mogelijk kun je beter ergens in Europa gaan studeren als je graag weg wilt uit Nederland?
Hoi Gwen,
Bedankt voor je reactie. Het geld wil ik gaan verdienen met een bijbaan als bijv pizzabezorger.( mag ook wat anders zijn natuurlijk) als ik de minimumlonen bekijk lijkt het me finincieel zeker mogelijk. Maar is het makkelijker een bijbaan te vinden daar in Queensland of hier in Nederland?

Ik wordt wel nieuwsgierig, wat voor opleiding wil je precies gaan doen? Geen idee of het gemakkelijker is of een bijbaan vinden in Qld dan in Nl. Er werden hier in de buurt laatst nog wel pizzabezorgers gevraagd. Het hangt er ook sterk van af waar in Qld je wil gaan wonen.

Last edited:
Hoe ik aan het geld wil komen is door simpelweg een baan als pizzabezorger in mijn vrije avonden, of winkel medewerker in de weekenden o.i.d. ook hoop ik dat mijn ouders me finincieel een klein beetje kunnen helpen daar. Ik heb trouwens al vaak zat gekeken wat ik minimaal moet verdienen daar met wat bijbanen door te kijken naar de minimumlonen. Dan zou ik met een beetje hulp van mijn ouders en zo'n 15-20 uur per week toch wel rond kunnen komen? Voor zover ik weet in ieder geval wel. Ook de opleiding is niet peperduur hoor. Het is geen universiteit. Dus het enige wat me nog nodig lijkt is toestemming van mijn ouders, en een visum etc.

Voor bijv een TAFE opleiding moet je PR hebben om voor het gewone tarief in aanmerking te komen. Anders betaal je nog steeds International Student fees en ondanks dat die een stuk lager zijn dan bij een Uni, kunnen ze nog steeds fors uitvallen. Ik ga er vanuit dat dat voor andere onderwijsinstellingen niet veel anders zal zijn.
Maar goed, je geeft aan hiernaar gekeken te hebben en dan neem ik aan, dat je die kosten kunt betalen.

15-20 uur per week op een minimum loon + (naar je hoopt) financiele hulp van je ouders...
Hou er rekening mee, dat je hier ook belasting betaald en je dus van dat minimum loon niet zoveel overhoudt. Toen ik begon had ik 3 casual baantjes die varieerden van 16-22 dollar per uur. Die 16 was erg laag (zei de werkgever ook) en met een avonddienst (= werd 150% uitbetaald) van 3 uur werken kreeg ik iets als $30 op mijn rekening.
Ik had destijds (Chinese) vrienden die voor $100 per week een kamer huurden in Adelaide, maar geen idee of je het daar nu nog mee redt.

Ik zou je willen adviseren om te luisteren naar wat de anderen hier op het Forum zeggen. Het is niet om je te ontmoedigen, maar om eerlijk te zijn, kom je nu nogal naief over. Ervan uitgaand dat je ouders je financieel willen steunen, dan nog blijkt het grootste struikelblok het visum. Australie is moeilijk om binnen te komen en ik heb werkelijk geen idee voor welk visum - behalve een WHV - je in aanmerking zou kunnen komen.
Dus misschien is dat een idee? Eerst op een WHV deze kant op, kijken of het je bevalt, kijken of je makkelijk aan een baantje kunt komen en van daaruit verder kijken?

20 uur maal 20 dollar is 400 dollar in de week min een kamertje voor 100-200 dan houdt je ongeveer 200 dollar over. Dan moet je nog eten, drinken en je wilt allerlei leuke dingen gaan doen.....geld op....oeps je moet je studie ook nog betalen.
Hoe ga je dat betalen? En hoe ga je naar je werk? En wat als je ziek wordt en niet kunt werken? Ik gooi zomaar wat balletjes op.

Je kunt de kosten van studies vinden op het internet, maar het gaat er specifiek om dat je de kosten voor een buitenlandse student moet opzoeken want die is vaak veel hoger, soms zelfs 10x hoger...

Als ik jou was zou ik op je 18e inderdaad op een Working Holiday visum komen dan kun je makkelijk werken en rondreizen en later alsnog besluiten of je Down Under wil studeren.

Je kunt de kosten van studies vinden op het internet, maar het gaat er specifiek om dat je de kosten voor een buitenlandse student moet opzoeken want die is vaak veel hoger, soms zelfs 10x hoger...

Als ik jou was zou ik op je 18e inderdaad op een Working Holiday visum komen dan kun je makkelijk werken en rondreizen en later alsnog besluiten of je Down Under wil studeren.
Bedankt vo
20 uur maal 20 dollar is 400 dollar in de week min een kamertje voor 100-200 dan houdt je ongeveer 200 dollar over. Dan moet je nog eten, drinken en je wilt allerlei leuke dingen gaan doen.....geld op....oeps je moet je studie ook nog betalen.
Hoe ga je dat betalen? En hoe ga je naar je werk? En wat als je ziek wordt en niet kunt werken? Ik gooi zomaar wat balletjes op.
Bedankt voor je reactie. Ik had inderdaad nog niet echt naar belasting gekeken. Dus ik zal inderdaad even kijken.

Maar als ik per maand alles ga uitrekenen.( Maar dan zonder belasting) dan kom ik gewoon rond. En dan ga ik ook nog uit van 15 per uur. Betaal je daar zoveel belasting dan? Voor de studie wil ik het geld lenen als het echt moet.

Maar als ik per maand alles ga uitrekenen.( Maar dan zonder belasting) dan kom ik gewoon rond. En dan ga ik ook nog uit van 15 per uur. Betaal je daar zoveel belasting dan? Voor de studie wil ik het geld lenen als het echt moet.

Voor belasting, kijk even op: https://www.ato.gov.au/Rates/Individual-income-tax-rates/
En ik plak het hier ook even:

The following rates for 2015–16 apply from 1 July 2015.

Taxable income Tax on this income

0 – $18,200 Nil
$18,201 – $37,000 19c for each $1 over $18,200
$37,001 – $80,000 $3,572 plus 32.5c for each $1 over $37,000
$80,001 – $180,000 $17,547 plus 37c for each $1 over $80,000
$180,001 and over $54,547 plus 45c for each $1 over $180,000

The above rates do not include the:

• Medicare levy of 2%
  • Temporary Budget Repair Levy; this levy is payable at a rate of 2% for taxable incomes over $180,000.
Nu kun je wel eea via de Tax Refund terug krijgen, maar je moet er wel eerst van rond zien te komen.

Ik ben al een tijdje uit het studiefinancieringssysteem, maar kun je via DUO nog een lening afsluiten voor studeren in het buitenland? Ik heb destijds stage in het buitenland gelopen en kon daarvoor beurs voor uitwonend krijgen en had een lening. Maar moest daarvoor dus wel bij een Nederlandse onderwijsinstelling studeren.

Kijk er in ieder geval goed na, voordat je je in de schulden steekt.

Ik blijf erbij: WHV. Of volg in NL de opleiding die je wilt doen en kijk of je hier een stage kunt lopen. Dan heb je Aussie werkervaring en kun je aan de hand van deze ervaring(en) alsnog bekijken of Australie echt je land is.
Ik ben bang dat het anders erg moeilijk gaat worden om hier te komen EN te werken.

Last edited:
Via DUO kun je een studiefinanciering krijgen als je in het buitenland woont. Het dekt niet alles, maar wel een groot deel van de kosten. Het hangt misschien ook wel af van het type opleiding. Wij hebben het vijf jaar geleden aangevraagd en dat was voor een universitaire opleiding, dus een aardig bedrag. Communicatie verliep wel erg stroef (ook Nederland kan een ramp zijn in de bureaucratie) en soms was het lastig vanwege het verschil in schooljaar. Tegen het eind leek het wel beter te gaan en leken ze het te snappen dat de uni hier soms in een andere periode dicht was. Informeer nog maar eens, want volgens mij is het systeem wel veranderd wat kwijtschelding betreft. Maar als het even kan zou ik voor een studie in Nederland gaan (veel goedkoper) en vervolgens kijken of je daar wat mee kunt in Oz als je wil daarna nog wil emigreren. Anders zit je straks met een duur Australisch diploma waar je in Nederland niets mee kunt, want een Australisch diploma geeft je geen recht/meer kans op een visum.
Wat visum betreft kun je op een WHV of evt. een studentenvisum komen. ik sluit me wel bij @Beebmeep en @Katjavdl aan. Ik zou lekker een gapyear nemen en op een WHV hier komen. Dan kun je je veel beter oriënteren en kijken wat je daarna gaat doen en waar. Waarom de stress van het moeten vinden van een baan om je studie te kunnen betalen? Nu kun je werken en nog wat proberen te sparen zonder dat je je gelijk in de schulden steekt.
Ik bewonder wel je ondernemingslust. Je bent jong, je hebt nog tijd zat om te oriënteren voordat je je toekomst gaat uitstippelen.

Back