Leeftijd opleiding/studie buitenland.

Ik zou zeggen: gooi em erop die berekening van jou. Ik ben zeer benieuwd!
20 uur per week werken= ongeveer 15oo
Stel dat mijn ouders per maand 350 aud storten. 1850 per maand.
1850-650(kamer)
1200-450(boodschappen)
750-60(gas,water,elektriciteit.)
=690
Ben ik iets vergeten? Ik hoor het graag. De levensonderhoud kosten heb ik van een ander topic van hier.
Ik weet natuurlijk dat ik minder dan 690 over ga houden maar dan nog zou ik er van kunnen leven. Ook probeer ik zo dicht mogelijk bij mijn opleiding locatie( waarschijnlijk Coomera marine) te gaan wonen zodat ik met de fiets kan gaan. Maar even over het visum. Kom ik niet in aanmerking voor een studie visum?

Ik wordt wel nieuwsgierig, wat voor opleiding wil je precies gaan doen? Geen idee of het gemakkelijker is of een bijbaan vinden in Qld dan in Nl. Er werden hier in de buurt laatst nog wel pizzabezorgers gevraagd. Het hangt er ook sterk van af waar in Qld je wil gaan wonen.
http://tafegoldcoast.edu.au/course/11614/certificate-iii-marine-mechanical-technology
Dit is officieel geen opleidig voor buitenlanders maar heb er over gemaild of het toch mogelijk zou zijn dat ik die opleiding kon volgen. Hun antwoord was dat ik een contract moet gaan afsluiten met een werkgever. Dus het was in ieder geval mogelijk. De opleiding is in Coomera Gold Coast.

Via DUO kun je een studiefinanciering krijgen als je in het buitenland woont. Het dekt niet alles, maar wel een groot deel van de kosten. Het hangt misschien ook wel af van het type opleiding. Wij hebben het vijf jaar geleden aangevraagd en dat was voor een universitaire opleiding, dus een aardig bedrag. Communicatie verliep wel erg stroef (ook Nederland kan een ramp zijn in de bureaucratie) en soms was het lastig vanwege het verschil in schooljaar. Tegen het eind leek het wel beter te gaan en leken ze het te snappen dat de uni hier soms in een andere periode dicht was. Informeer nog maar eens, want volgens mij is het systeem wel veranderd wat kwijtschelding betreft. Maar als het even kan zou ik voor een studie in Nederland gaan (veel goedkoper) en vervolgens kijken of je daar wat mee kunt in Oz als je wil daarna nog wil emigreren. Anders zit je straks met een duur Australisch diploma waar je in Nederland niets mee kunt, want een Australisch diploma geeft je geen recht/meer kans op een visum.
Wat visum betreft kun je op een WHV of evt. een studentenvisum komen. ik sluit me wel bij @Beebmeep en @Katjavdl aan. Ik zou lekker een gapyear nemen en op een WHV hier komen. Dan kun je je veel beter oriënteren en kijken wat je daarna gaat doen en waar. Waarom de stress van het moeten vinden van een baan om je studie te kunnen betalen? Nu kun je werken en nog wat proberen te sparen zonder dat je je gelijk in de schulden steekt.
Ik bewonder wel je ondernemingslust. Je bent jong, je hebt nog tijd zat om te oriënteren voordat je je toekomst gaat uitstippelen.
Bedankt voor je reactie,
Ik ben inderdaad al een tijdje bezig om een leuke opleidig te vinden. Alleen voor wat ik later wil doen kun je beter in niet in Nederland wonen aanezien ze hier maar weinig werk hebben in de luchtvaart en scheepvaart. Ook kun je de opleiding voor wat ik later wil worden niet in nederland volgen. Dus ik wil niet zonder redenen naar australie toe. Na mijn opleiding hoop ik dat mijn familie mij wil sponsoren voor een permanent visum. En ik heb al een beetje lopen kijken of er in australie veel werk als marine technician te vinden is, en dat zag er prima uit eerlijk gezegd. Ik heb in een andere comment de berekening van de levensonderhouds kosten gezet en dat was volgens mij genoeg om er te kunnen leven. Nu nog toestemming, een financiering voor de opleiding zelf en een visum lijkt me, of ben ik nog iets vergeten?

http://tafegoldcoast.edu.au/course/11614/certificate-iii-marine-mechanical-technology
Dit is officieel geen opleidig voor buitenlanders maar heb er over gemaild of het toch mogelijk zou zijn dat ik die opleiding kon volgen. Hun antwoord was dat ik een contract moet gaan afsluiten met een werkgever. Dus het was in ieder geval mogelijk. De opleiding is in Coomera Gold Coast.
Leuke opleiding! Ik kan me het voorstellen dat je dat leuk vindt. Het is dus mogelijk, maar de studiekosten voor de TAFE zullen toch die voor de buitenlandse studenten zijn en dat is volgens mij landelijk. Kijk daar nog maar eens goed naar. En dan moet je ook nog een contract met een werkgever zien te vinden. Waarschijnlijk is dat voor een leerplek of apprenticeship. Hoe lang duurt de opleiding? Ik denk dat je dan voor een studentenvisum moet gaan, aangezien je op een WHV niet langer dan drie maanden mag werken en ze de leerplek misschien als werk zullen zien. Als dat zo is hoef je ook niet als pizzabezorger te gaan werken ;) Ik weet het niet zeker, maar ik denk wel dat je dat nog even uit moet zoeken hoe dat precies zit.

Bedankt voor je reactie,
Ik ben inderdaad al een tijdje bezig om een leuke opleidig te vinden. Alleen voor wat ik later wil doen kun je beter in niet in Nederland wonen aanezien ze hier maar weinig werk hebben in de luchtvaart en scheepvaart. Ook kun je de opleiding voor wat ik later wil worden niet in nederland volgen. Dus ik wil niet zonder redenen naar australie toe. Na mijn opleiding hoop ik dat mijn familie mij wil sponsoren voor een permanent visum. En ik heb al een beetje lopen kijken of er in australie veel werk als marine technician te vinden is, en dat zag er prima uit eerlijk gezegd. Ik heb in een andere comment de berekening van de levensonderhouds kosten gezet en dat was volgens mij genoeg om er te kunnen leven. Nu nog toestemming, een financiering voor de opleiding zelf en een visum lijkt me, of ben ik nog iets vergeten?
Toestemming van wie? Je moet volgens mij ook nog een contract met een werkgever zien te vinden, zoals je in je andere post aangaf. Het grootste probleem gaat denk ik het visum worden. Niet het WHV of een studentenvisum voor je studie, maar een visum voor na je studie om hier te kunnen blijven, want dat is wat je uiteindelijk wil. Een gesponsored visum zitten nogal wat haken en ogen aan. Familie sponsoring heb ik niet zo heel veel verstand van, maar volgens mij kan dat alleen door naaste familieleden. Ooms en tantes vallen daar niet onder. Een sponsoring door een bedrijf is vaak ook lastig aangezien een bedrijf moet kunnen aantonen dat ze geen Australiër voor die baan kunnen vinden. Of je moet specifieke skills hebben, maar ook dat is lastig als je geen of weinig ervaring hebt. Staat het beroep op de SOL? Dat zou het een stuk gemakkelijker maken, maar je weet alleen niet zeker of dat dat over een paar jaar nog steeds zo is. In elk geval veel succes met al dat uitzoekwerk. Je weet, waar een wil is..., maar hou er rekening mee dat de weg misschien wel een omweg zal blijken te zijn.

Last edited:
Leuke opleiding! Ik kan me het voorstellen dat je dat leuk vindt. Het is dus mogelijk, maar de studiekosten voor de TAFE zullen toch die voor de buitenlandse studenten zijn en dat is volgens mij landelijk. Kijk daar nog maar eens goed naar. En dan moet je ook nog een contract met een werkgever zien te vinden. Waarschijnlijk is dat voor een leerplek of apprenticeship. Hoe lang duurt de opleiding? Ik denk dat je dan voor een studentenvisum moet gaan, aangezien je op een WHV niet langer dan drie maanden mag werken en ze de leerplek misschien als werk zullen zien. Als dat zo is hoef je ook niet als pizzabezorger te gaan werken ;) Ik weet het niet zeker, maar ik denk wel dat je dat nog even uit moet zoeken hoe dat precies zit.
Bedankt voor je reactie,
De opleding duurt 4 jaar. Maar is het studentenvisum zo lang geldig? Als ik echt geen permamet visum krijg kan ik er natuurlijk ook voor kiezen om naar een ander land te gaan waar de watersport en boten belangrijk zijn. Maar mijn hart valt toch echt voor australie

Bedankt voor je reactie,
De opleding duurt 4 jaar. Maar is het studentenvisum zo lang geldig?
Dat weet ik niet. Ik ging er eigenlijk van uit dat de opleiding korter zou duren. Je zal er inmiddels wel achter zijn dat het een hele uitzoekerij is en dat het niet heel gemakkelijk zal zijn om het allemaal voor elkaar te krijgen. Iets waar vele anderen hier op het forum over mee kunnen praten trouwens ;)

Dat weet ik niet. Ik ging er eigenlijk van uit dat de opleiding korter zou duren. Je zal er inmiddels wel achter zijn dat het een hele uitzoekerij is en dat het niet heel gemakkelijk zal zijn om het allemaal voor elkaar te krijgen. Iets waar vele anderen hier op het forum over mee kunnen praten trouwens ;)
Ja daar ben ik inderdaad achtergekomen. Maar ondanks dat wil ik er toch voor gaan:)

Nog even een vraagje:
Als ik op payscale.com het minimum salaris van bijv. Een pizza bezorger bekijk, is de belasting er dan al afgehaald? Ik snap eigenlijk nog niet hoe de belasting daar precies werkt. Hier in Nederland word de belasting er toch al afgehaald en wat overblijft is een minimum loon?

Nog even een vraagje:
Als ik op payscale.com het minimum salaris van bijv. Een pizza bezorger bekijk, is de belasting er dan al afgehaald?

Over het algemeen wanneer salarissen worden genoemd in Australie is het bruto, niet netto. Het ligt eraan hoeveel je verdient mbt hoeveel belasting je uiteindelijk betaald.

Je kunt een familievisum alleen aanvragen voor eerste lijn familie dus bijvoorbeeld vader/moeder, niet tante/ooms etc. Dit is veranderd helaas.

Je vergeet verzekeringen Luuk. Reisverzekering, ziektekosten verzekering. Daarnaast mobiele telefoon kosten.. Ga je in die 4 jaar dat je hier komt studeren mss ook voor je rijbewijs? Kost ook weer geld.

Je vergeet verzekeringen Luuk. Reisverzekering, ziektekosten verzekering. Daarnaast mobiele telefoon kosten.. Ga je in die 4 jaar dat je hier komt studeren mss ook voor je rijbewijs? Kost ook weer geld.
En nog even over het permanente visum:
Stel dat ik vlak voor ik afstudeer een baan gevonden heb, is de kans dan groot dat ik recht heb op dat visum?

een tijdelijk baantje geeft je ook geen gegarandeerd loon, dus je krijgt niet standaard die 1500 of hoeveel dan ook, bovendien kun je op elk moment bedankt worden.
hihi ik ga voor sharktank, je luistert niet echt naar wat er gezegd wordt hier SO I'm out, but good luck :up:

Stel dat ik vlak voor ik afstudeer een baan gevonden heb, is de kans dan groot dat ik recht heb op dat visum?
Nee. Het is erg moeilijk of vrijwel onmogelijk dat je een baantje krijgt zonder visum. Eventueel kun je een baantje vinden waarbij het bedrijf je sponsort, hoewel dat wel onwaarschijnlijk is zonder ervaring, maar dat is geen permanent visum. Alleen als je beroep op de SOL staat zou je in aanmerking kunnen komen voor een permanent visum.

Nee. Het is erg moeilijk of vrijwel onmogelijk dat je een baantje krijgt zonder visum. Eventueel kun je een baantje vinden waarbij het bedrijf je sponsort, hoewel dat wel onwaarschijnlijk is zonder ervaring, maar dat is geen permanent visum. Alleen als je beroep op de SOL staat zou je in aanmerking kunnen komen voor een permanent visum.
Ik zie op deze site http://www.visabureau.com/australia/skilled-occupation-list.aspx
Dat ship engineering en mechanical engineering erop staan. Ship engineering en boat engineering heeft eigenlijk maar een verschil en dat is dat je geen schepen maar boten onderhoud/repareert. En boat building/repairer staan er ook nog op. Dus het beroep staat er zeker op( gelukkig:))

Ik zie op deze site http://www.visabureau.com/australia/skilled-occupation-list.aspx
Dat ship engineering en mechanical engineering erop staan. Ship engineering en boat engineering heeft eigenlijk maar een verschil en dat is dat je geen schepen maar boten onderhoud/repareert. En boat building/repairer staan er ook nog op. Dus het beroep staat er zeker op( gelukkig:))
De lijst veranderd wel elke 1 juli dus het kan zomaar zijn dat het beroep er niet meer op staat als je over 5 jaar afgestudeerd bent.
Sowieso zou ik als ik jou was alleen op border.gov.au kijken naar de SOL en visas en niet op andere sites die mogelijk niet up to date zijn.
Met een studentenvisum mag je volgens mij 20uur per week werken naast je studie. Maar ben je er ondertussen al uit wat de studie gaat kosten per jaar, want een engineering diploma zal niet cheapo zijn.

De lijst veranderd wel elke 1 juli dus het kan zomaar zijn dat het beroep er niet meer op staat als je over 5 jaar afgestudeerd bent.
Sowieso zou ik als ik jou was alleen op border.gov.au kijken naar de SOL en visas en niet op andere sites die mogelijk niet up to date zijn.
Met een studentenvisum mag je volgens mij 20uur per week werken naast je studie. Maar ben je er ondertussen al uit wat de studie gaat kosten per jaar, want een engineering diploma zal niet cheapo zijn.
Bedankt voor de reactie gwen.
Ook op deze site staan die beroepen genoemd. Op de webpagina van de opleiding staat toevallig geen prijs. Dus daar ga ik maar even over mailen. Maar als de lijst veranderd, veranderd die dan heel erg of komen er een paar bij en gaan er een paar weg?

Last edited:
Hoi Luuk,

Ik denk dat je eerste prioriteit moet zijn om uit te zoeken met welk visum je en kan studeren en mag werken. Kan je als minderjarige überhaupt een visum krijgen, ook een studentenvisum voor 4 jaar? Je hebt immers niets aan een visum voor 1 jaar. En je moet je realiseren dat een werkgever echt geen minderjarige buitenlander gaat sponsoren. De vraag is of dit überhaupt kan, maar een werkgever heeft dan een verplichting aan jou voor een aantal jaar en het zou bijzonder zijn wanneer een werkgever dergelijke verbintenis aangaat met een 17 of 18 jarige... Aangezien veel hoogopgeleide mensen hier met veel werkervaring vanuit Nederland ook moeizaam een sponsor kunnen vinden, zou dat voor een jongen zonder opleiding of ervaring bijzonder zijn.
Ik gun het je van harte, maar hoe je kans van slagen ziet is me toch een raadsel.

Denk bij levensonderhoudkosten ook aan tv abbo, overige verzekeringen. Vervoerkosten, extra uitgaven wat betreft studiematerialen. Avondje uit. En 4 jaar lang een opleiding en daarnaast altijd een baan moeten zien te houden van 20 uur is zwaar. je zal ook stage moeten lopen en kan je dan daarbij ook nog werken?
Ik maak een diepe buiging voor je als het je lukt!
Veel succes!

Bedankt voor je reactie,
De opleding duurt 4 jaar. Maar is het studentenvisum zo lang geldig? Als ik echt geen permamet visum krijg kan ik er natuurlijk ook voor kiezen om naar een ander land te gaan waar de watersport en boten belangrijk zijn. Maar mijn hart valt toch echt voor australie

Hoi luuk,
Uit nieuwsgierigheid heb ik ook even gekeken op de site en je opleiding. Voor zover ik het begrijp duurt jou opleiding 4 semesters en kosten zijn totaal bijna $ 18.000. Per semester ruim $ 4000 dus. Dit voor de internationaal students

Hoi luuk,
Uit nieuwsgierigheid heb ik ook even gekeken op de site en je opleiding. Voor zover ik het begrijp duurt jou opleiding 4 semesters en kosten zijn totaal bijna $ 18.000. Per semester ruim $ 4000 dus. Dit voor de internationaal students
Hoi,
Kun je mij de link van pagina sturen waar de prijzen staan?

Back