Via DUO kun je een studiefinanciering krijgen als je in het buitenland woont. Het dekt niet alles, maar wel een groot deel van de kosten. Het hangt misschien ook wel af van het type opleiding. Wij hebben het vijf jaar geleden aangevraagd en dat was voor een universitaire opleiding, dus een aardig bedrag. Communicatie verliep wel erg stroef (ook Nederland kan een ramp zijn in de bureaucratie) en soms was het lastig vanwege het verschil in schooljaar. Tegen het eind leek het wel beter te gaan en leken ze het te snappen dat de uni hier soms in een andere periode dicht was. Informeer nog maar eens, want volgens mij is het systeem wel veranderd wat kwijtschelding betreft. Maar als het even kan zou ik voor een studie in Nederland gaan (veel goedkoper) en vervolgens kijken of je daar wat mee kunt in Oz als je wil daarna nog wil emigreren. Anders zit je straks met een duur Australisch diploma waar je in Nederland niets mee kunt, want een Australisch diploma geeft je geen recht/meer kans op een visum.
Wat visum betreft kun je op een WHV of evt. een studentenvisum komen. ik sluit me wel bij
@Beebmeep en
@Katjavdl aan. Ik zou lekker een gapyear nemen en op een WHV hier komen. Dan kun je je veel beter oriënteren en kijken wat je daarna gaat doen en waar. Waarom de stress van het moeten vinden van een baan om je studie te kunnen betalen? Nu kun je werken en nog wat proberen te sparen zonder dat je je gelijk in de schulden steekt.
Ik bewonder wel je ondernemingslust. Je bent jong, je hebt nog tijd zat om te oriënteren voordat je je toekomst gaat uitstippelen.