Lekker open en bloot...

Ik zou net zeggen, dat is heel veel meer dan in NL..
Klopt, is veel meer, maar mijn huur is ruim 3x zo hoog en mijn salaris nog geen 2x. Dat is dus net niet handig, maar verder zijn de kosten net niet 2x zo duur als in NL (boodschappen, benzine). Dus ik leef op ong dezelfde levensstandaard.
 
euh? De benzineprijs in Nederland is 1.85 euro (dagprijs, ongeveer) dat is omgerekend 2.3 AUD. Hier in Wonnie betalen wij, wat ik zie, meer dan dichter naar Melbourne toe en met de korting er af (coles, woolies, whatever, 4 of 8 cent) zitten wij hier rond de 1.46 dollar. Dat is zo'n 35% goedkoper toch?
Een gemiddeld brood kost in Nederland 2 euro? Volgens mij heb je dan een standaard AH broodje, zelfde slappe hap als ze hier verkopen. Huismerk brood van Coles of Woolies kost rond de 2 dollar en voor een dollar meer heb je dan een "merk" brood. 2 euro is 2.5 AUD, dus komt toch op hetzelfde neer?
Ach ja, ik laat me weer gaan in het tegengas geven, sorry ;)
 
euh? De benzineprijs in Nederland is 1.85 euro (dagprijs, ongeveer) dat is omgerekend 2.3 AUD. Hier in Wonnie betalen wij, wat ik zie, meer dan dichter naar Melbourne toe en met de korting er af (coles, woolies, whatever, 4 of 8 cent) zitten wij hier rond de 1.46 dollar. Dat is zo'n 35% goedkoper toch?
Een gemiddeld brood kost in Nederland 2 euro? Volgens mij heb je dan een standaard AH broodje, zelfde slappe hap als ze hier verkopen. Huismerk brood van Coles of Woolies kost rond de 2 dollar en voor een dollar meer heb je dan een "merk" brood. 2 euro is 2.5 AUD, dus komt toch op hetzelfde neer?
Ach ja, ik laat me weer gaan in het tegengas geven, sorry ;)
Euh, een normaal brood bij AH kost 0.68 euro, da's minder dan een dollar en nog steeds 15 ct goedkoper dan het goedkoopste brood bij Coles. Zelfs een wat "luxere" tijger is omgerekend $1.61. Een liter melk bij AH, in 1 liter pak, kost $1.06. Een litertje Harvey Fresh cost $1.94. Nog eentje dan: koffie, 250gr huismerk bij AH 2.18 EUR ($2.72), bij goedkoopste bij Coles is $5.73 (melitta filter coffee)

Ja, een auto (nieuw) is goedkoper hier en de brandstof ook (nog wel...), en er zijn waarschijnlijk nog wel wat voorbeelden te vinden van dingen die hier goedkoper zijn, maar een gemiddeld gezin geeft hier waarschijnlijk inderdaad 2x meer uit aan normale dagelijkse boodschappen en 3x meer aan huur
 
ok, ok, rustig maar hoor... tjonge jonge lijkt wel of ik hier de nederlandse zunnigheid onderuithaal ofzo? Ik heb nog altijd geen retegroot verschil opgemerkt, maar ach, dat zal wel aan mijn onopmerkzaamheid liggen. In belgie kost een brood bij de supermarkt iets van 1,60 euro. 68 cent voor een brood? Man, dat moet hemels zijn ;) En als je 2x zoveel verdient en 2 zoveeluitgeeft, dan blijft dat toch gelijk?
Het zal waarscijnlijk wel liggen omdat wij in Belgie gewoon waren om aan een hongerloontje te werken. De gezonheidszorg is nu eenmaal slecht betaald en als je van 2 4/5e jobs naar 1 3/5e job gaat en hetzelfde overhoudt, dan lijkt het me toch dat het hier "goedkoper" is. Maar ik zei al, ik ben slecht in rekenen... Slaap lekker!
 
Euh, een normaal brood bij AH kost 0.68 euro, da's minder dan een dollar en nog steeds 15 ct goedkoper dan het goedkoopste brood bij Coles. Zelfs een wat "luxere" tijger is omgerekend $1.61. Een liter melk bij AH, in 1 liter pak, kost $1.06. Een litertje Harvey Fresh cost $1.94. Nog eentje dan: koffie, 250gr huismerk bij AH 2.18 EUR ($2.72), bij goedkoopste bij Coles is $5.73 (melitta filter coffee)

Ja, een auto (nieuw) is goedkoper hier en de brandstof ook (nog wel...), en er zijn waarschijnlijk nog wel wat voorbeelden te vinden van dingen die hier goedkoper zijn, maar een gemiddeld gezin geeft hier waarschijnlijk inderdaad 2x meer uit aan normale dagelijkse boodschappen en 3x meer aan huur
Heel brood voor onder de euro? Echt niet. Voor de rest klopt het wel....
 
Heel brood voor onder de euro? Echt niet. Voor de rest klopt het wel....
Pcies! dat is de site waar ik ook even op keek. Woon al lang niet meer in Nederland en in Belgie is het eten een pak duurder als in Holland, dus vandaar. Wij gingen vaak shoppen in Maastricht omdat dat redelijk goedkoper was dan in Hasselt (B). Het 1 dollar brood hier weegt ook maar 600 gram. Een fatsoenlijk brood mag van mij toch wel 800 gram wezen om het een brood te noemen. Maar we wijken af.
 
is ruim 3x zo hoog en mijn salaris nog geen 2x. de kosten net niet 2x zo duur als in NL (boodschappen, benzine).

als je van 2 4/5e jobs naar 1 3/5e job gaat en hetzelfde overhoudt, ik ben slecht in rekenen... Slaap lekker!

weegt ook maar 600 gram. Een fatsoenlijk brood mag van mij toch wel 800 gram wezen om het een brood te noemen. Maar we wijken af.

Was het niet 4 x bij 2 5/7e !?!?. o_O
 
Ik heb geen flauw idee waar al die cijfers vandaan komen en waar het allemaal over gaat Johan.
Nu heb ik zin in een broodje van 700 gram .

Groetjes from Noosa,

Jack>:D
 
Laat het nou geen topic worden over kosten in AU en de verhelijking met NL. Daar zijn er tallozen van. Het ging juist goed met alleen info over salarissen in Australie, zodat anderen iets. An een beeld hebben van het inkomen. De kosten kun je op genoeg andere plaatsen vinden.
 
Hmmm... ik ben tijdelijk verhuisd naar Alice om te werken.... werd een beetje gek van housewife zijn in Northern NSW waar ik dus geen werk kon vinden!!! Ik werk bij een benzinestation, lekker ongeschoold werk, en ik verdien 'casual' minstens 1000 dollar per week! 25dollar/uur van ma-fri en 31 dollar/uur op sat-sun. Laten we zeggen 4000 dollar per maand = 3200 euro bruto per maand, en dat is zeer zeker een stuk meer dan ik in NL verdiende als ingenieur met Masters opleiding, dat was ongeveer 2750 euro bruto per maand.

Nou liggen de salarissen in Alice ook wat hoger omdat het zo ver weg van alles is, en daardoor zijn de groceries en housing ook een stuk duurder dan bij ons in NSW.... maar ik heb nu PR, dus hopelijk gaat het vinden van een baan in NSW nu wat soepeler...
 
Kijk, da's goed nieuws! Alice is wel een stadje apart. Ik heb er een leuke tijd gehad, maar het is wel 'the middle of nowhere'.
En ik heb zo het idee dat het in de grote steden nog steeds duurder is (dat is een gevoel, misschien heb ik het mis hoor).
 
Hola,

Zoals ik beschreef in mijn introductie werk ik voornamelijk contracten als psychiatrisch verpleegkundige in kleine en meer afgelegen plekken waar we uberhaupt liever willen zijn. Dat betaalt aanzienlijk beter dan "normaal" voltijd werk in steden en geeft me veel extra's zoals gratis of (zwaar) gesubsidieerd wonen, betaald reizen en (regionale) bonussen. Daarnaast krijg ik interessante werkervaringen en mogelijkheden op dat soort plekken zoals werken in Aboriginal communities en andere leuke rollen zoals SPV-functies en in crisisteams.

Als ik een jaar voltijd zou werken (wat ik zelden doe) verdien ik makkelijk meer dan $100k bruto. Dit gecombineerd met lage leefkosten zorgen ervoor dat ik hier veel beter af ben dan in Nederland. Met een gemiddeld maandsalaris in NL in de psychiatrie van 1500 euro netto, verdien ik Down Under meestal 3x meer!

Mijn partner werkt nu bij het postkantoor wat ook niet slecht verdient met zo'n $25 per uur. Ze werkte ook in kinderopvang als teamleider en verdiende meer dan $30 per uur in Darwin. Als docent verdiende ze niet bijster goed, maar dan nog beter dan in NL.

En daardoor kunnen we veel sparen, reizen en genieten :)
 
Back
Top