Lela, Rudy en kids in Adelaide... JA JA JA JA JA!!!

Lela

Active Member
Hi allemaal,

Na heeeeeeel veeeeeel gelezen en geleerd te hebben op en via dit forum, waarvoor alsnog dank  :up:, is het nu tijd om ons verhaal eens neer te zetten ter lering ende vermaak:

Door en voor mijn werk (IT) heb ik jarenlang de mogelijkheid gehad om in verschillende landen te reizen en te werken, hierdoor heb ik heel veel mensen ontmoet, waarvan sommigen echte vrienden zijn geworden. En natuurlijk zijn we - buiten al deze zakelijke reizen om - zelf ook op veel plekken op ons aardbolletje geweest voor vakantie etc. We speelden al jarenlang met de gedachte om in het buitenland te gaan wonen, niet omdat het hier nu allemaal zo verkeerd is, maar meer vanwege het avontuur en de uitdaging. Het bleef echter bij een idee omdat op een gegeven moment onze kindjes geboren werden en ons verhuisplan even naar de achtergrond verdween...

Vorig jaar juni kwam het grote verhuisidee weer naar boven en hoe! Deze keer bleef het niet bij een idee alleen en zijn we ons gaan beraden over hoe en waar... Guess what, het werd Australie  :-D. Afijn, gezien de papierwinkel etc, hebben we besloten om wel hulp van buiten in te huren en zo kwamen we bij Move2Australia terecht en wat ben ik daar blij mee!!

Aangezien mijn beroep op de MODL staat, gaat de rest mee met mijn visumaanvraag. In overleg met Rob (van M2A) gekeken wat er nodig is en daaruit bleek dat ik een Recognition of Prior Learning (RPL) voor de ACS (Australian Computer Society) moest schrijven. Deze heb ik nodig om mijn beroepserkenning door de ACS rond te krijgen. Nou zeg, dat is niet iets wat je even in een weekendje doet!! Ben 3 maanden bezig geweest om de RPL te schrijven... Nou goed, wel alleen ´s avonds dan, want overdag moet ik werken en als ik niet moet werken ben ik lekker met onze kindjes aan het spelen, dus wanneer de kindjes naar bed waren ging moeders weer aan de slag  :computer:. Met goede instructies van Rob heb ik de RPL kunnen afmaken en nu is wachten op de laatste vertaling en dan kunnen volgende week alle papieren richting Australie!! Spannend hoor allemaal. Ga zometeen een datum prikken voor de IELTS test, alweer een volgende stap in dit proces, ik moet voor ieder onderdeel een 5 halen, anders geen visum en Rudy moet gemiddeld een 4,5 halen of anders verplicht op les als we in Australie aankomen... In principe moeten deze scores geen probleem zijn, maar ja, toch wel een beetje last van de zenuwen, want er hangt toch wel een hoop vanaf...

Groetjes,
Lela

Hey Lela, goed dat we vanaf nu van jullie ook een Stand van zaken kunnen volgen! VEel succes hé, het is een lange weg maar het loont de moeite!

Sara

Wat een leuk verhaal Lela! En wat betreft die IELT? Ook ik ben een lifter en had dus een 4.5 nodig op alle onderdelen en uiteindelijk heb ik een 7, 6, 6.5 en een 8 gehaald (overall Band 7 score). Heb van te voren niet echt geoefend. Alleen zo af en toe eens een engelse film zonder ondertiteling gekeken of met engelse ondertiteling. De dag zelf is best zwaar, omdat het een lange dag is, maar het is echt niet zo moeilijk :up:

Heel veel succes met alles!
En wat goed dat je de RPL nu af hebt. Ik heb van verschillende mensen gehoord dat ACS echt niet makkelijk is! (maar welke instantie is dat wel.....?) Ik leef helemaal met je mee.
En nu maar hopen dat het er piekfijn uitziet en je ze met vlag en wimpel overtuigt van jouw kwaliteiten!

Succes! Henriette

Hai Lela,

Leuk om je verhaal ook hier te lezen! Wat een klus zeg zo'n RPL, kan me heel goed voorstellen dat dat niet meevalt, na overdag een baan en nog kindjes die aandacht van mama nodig hebben, veel aandacht! :)
Ook ik duim dat je RPL er goed uitziet en de ACS het natuurlijk goedkeurt! Spannende tijd voor jullie. En wat betreft die IELTS die gaat ook zeker goedkomen!

Groetjes Lin

Leuk om jullie nu ook te kunnen volgen  :up:

Zet hem op met de ielts, kan niet al te moeilijk zijn  :wink:

Keep us posted and till your next story.... :up:

Hallo Lela, Rudy and kids,

Veel sterkte met jullie voorbereidingen! Leuk verhaal.
Mbt Ielts. Ik vond het zelf prettig om als voorbereidingen de oefentests te hebben gedaan. Tevens las ik regelmatig teksten in "The Australian"die keurig op internet verschijnt.

Mijn niveau was HAVO Engels en ik bereikte met deze voorbereiding een overall 6,5 op academic level.

Veel succes!!

groeten Wim

Hoi Lela, Rudy en kids,

Het begin is er! Leuk om te lezen dat jullie ook via de ACS "gekeurd" (zo noemde ik het altijd) gaan worden. Mijn man is ook IT-er en die heeft avonden/weekenden achter z'n computer gezeten om er een mooi boekwerk van te maken. Dat aspect van het proces komt ons heel bekend voor.

Ook leuk dat jullie richting Adelaide komen. Wij wonen hier sinds september vorig jaar en het bevalt heel goed! Het is een prachtige omgeving en er is heel veel te zien en te doen.

Succes met alle voorbereidingen en wie weet tot ziens.

Groetjes Nicole

Zo te horen zijn jullie een heel eind op weg om een van de lastigste hordes(skill-assessment) te nemen! Veel succes :up:

En wij ook! Net als NicMic en jezelf avonden achter de pc gezeten voor de RPL. Inmiddels hebben wij van de ACS de go-ahead!! Is ons allemaal erg meegevallen, hoewel... van de 20 jaar ervaring die Hans heeft, hebben ze maar 7 geaccepteerd (oefff, net genoeg) en volgens mij ligt dat aan de afwezigheid van een referentiebrief van z'n 'oudste' baas. Dus, referentiebrieven lijken mij heeeeeel erg belangrijk (stom eigenlijk, want ze zeggen bar weinig)

Good luck en houd ons op de hoogte!

Kathleen

Hi allemaal,

Bedankt voor jullie leuke reacties op ons verhaal!

@ Kathleen: Ja het is echt een onwijze klus die RPL! Maar inderdaad, die referentiebrieven zijn ontzettend belangrijk... Heb gelukkig wel (met wat pijn en moeite) alle brieven binnen kunnen sprokkelen.

@ Wilbert: Dank je en wat gaaf dat jullie naar Australie gaan!!

@ NicMic: Haha, ja zo voelt het wel hoor, en weet je wat ik nu zo raar vind, sinds wanneer is het voor iemand die met SAP werkt (ik zei de gek), nu van belang om te weten hoe bv. software design in zijn werk gaat... En toch wordt je geacht een groot aantal punten van de CBOK (Core Body of Knowledge) van de ACS te beschrijven...
Wat leuk dat jullie ook in Adelaide wonen! Zogauw we die kant op komen horen jullie het hoor!

@ WimEllen: Thanks voor de info over de IELTS, goede tip van de "The Australian". Het moet ook wel lukken hoor, als ik zie wat ik voor de RPL heb moeten schrijven... pfff... maar het zijn meer de zenuwen waar ik een beetje bang voor ben (volgens mij heet dat faalangst  :-D).

@ Koengaroo: No worries mate, I will keep you posted! Maar eerst jullie.... lekker genieten na al die voorbereidingen!!!

@ Lin: Ik vind het echt geweldig zoals jullie meeleven met iedereen, zeker na wat jullie allemaal hebben moeten doen/laten/doorstaan om te komen èn blijven in Australie!! Een grote thumbs up voor jullie  :up: :up: :up:.

@ Henriette: Dank! Nee, ik geloof inderdaad niet dat het ook maar bij enige instantie makkelijk is... Maar volgens mij is dat een "natuurlijk" filter... Je moet wel doorzetten wil je er komen  :lol:.

@ Annemiek: Dank je voor je positieve input! Had me eigenlijk niet zo gerealiseerd dat het een lange dag is, maar dat is natuurlijk wel logisch... Je moet mooi wel vier onderdelen doen. Heb trouwens wel een test gedaan op een van de IELTS oefensites, deze test ging erom om je "Level of English" in te schatten; gelukkig scoorde ik meer dan 85%, dat is wel weer lekker voor mijn zelfvertrouwen :wink:.

@ Sara: Ha, je hebt helemaal gelijk en het resultaat zal meer dan de moeite waard zijn!! En jullie zijn nog maar heel eventjes hier toch? Spannend hoor.

Groetjes,
Lela

Ha Lela,

Proficiat met het bereiken van deze eerste mijlpaal.

:up:

Is het nog gelukt met die laatste referentie?

Ha die AJ: Ja, is helemaal goed gekomen  :-D. Het was trouwens nog een heel gedoe om alle benodigde referentiebrieven binnen te krijgen..

Anyway, ik heb gisteren het hele pakket papier (denk wel iets van 4 kilo) naar Rob en Marijke van Move2Australia gestuurd... zo spannend allemaal!!! DHL om 17.00 gebeld en nog geen drie kwartier later stonden ze al voor de deur, en maandagavond 8 mei om 23.22 uur lag het al in Brussel... [glow=red,2,300]WAAR HET NU [/glow] [glow=red,2,300]NOG LIGT!!![/glow] (09 mei, bijna middernacht).

:thinking: oh... het zal allemaal wel goed komen, maar ik kan het wel naar Australie kijken... Nu ik even "niks" (hoezo met een baan en 2 kindjes :)) hoef te doen word ik helemaal een beetje petit peut nerveux.. Of het allemaal wel goed gaat, zal je zien, ons pakketje valt toevallig uit het vliegtuig, zal die meeuw nu toevallig net even zijn gevoeg doen op mijn pakketje waardoor het adres onleesbaar wordt of natuurlijk valt net mijn pakketje achter de stelling en vinden ze um nooit meer terug  :cry:. Je ziet het, de controlefreak in mij is wakker geworden  :|

Haha, ik weet het, het zal allemaal wel meevallen hoor, dus de komende tijd zal ik jullie vast wel op de hoogte houden van alle perikelen rondom onze visumaanvraag, in ieder geval weten de meesten van jullie precies hoe wij ons voelen!

Wat ik trouwens echt ongelooflijk vond waren de prijzen die notarissen durven vragen voor een gecertificeerde kopie. Er waren erbij die 25 (!) euri per document vroegen!!! Waar halen ze dat vandaan zeg, en aangezien ik om en nabij 30 certificeringen moest hebben, heb ik net zolang gebeld totdat ik een notaris vond die het voor een vruchtentaart (en de belofte dat we de rest van onze notariszaken ook bij hem regelen) deed  :up:. Weet je, ik vind een vergoeding voor het maken van de kopie tot daar aan toe, maar een beetje een handtekening en stempeltje zetten vind ik echt geen 25 euro waard! Nou moet ik wel eerlijk blijven, er waren erbij die het eerste document voor 25 euro deden en dan de andere 30 documenten voor... hou je vast, komt ie... 7,50 euro per document! Scheelt toch een slok op een borrel  :lol:.

Ach ja, doorzetters zochten ze toch in Australie? Moeten ze hier op het forum eens komen lezen... Alleen maar doorzetters!

Later,
Lela

:-D Lela! Ik moet lachen om je notaris relaas! Wat een schoften he? Wij hebben er ook een gevonden die het voor een lekkere taart deed! Echt een tip voor iedereen hier, die nog gaat beginnen of nét begonnen is: BLIJVEN ZOEKEN! Ze zijn er echt!

Lekker gevoel dat al je spullen weg zijn op weg naar Rob! Komt allemaal goed met de koerier! En die meeuw? Die heeft een notaris gekozen om zijn gevoeg op te richten, niet jouw pakketje :)

En nu kan het lange wachten gaan beginnen! :roll:

Groetjes Lin

Hoi Lela,

ik sluit me helemaal bij Lin aan, ( die heeft altijd zlke mooie replies dat al het andere wat je wilt zeggen eigenlijk overbodig wordt omdat zij het al zo mooi heeft over gebracht... :up:)

Maar zoals je al zei in Oz zoeken ze doorzetters, en al ik het zo lees val je zeker in die catagory, dus maak je niet te druk. Gelukkig heb je je kindjes die je bezig kunnen houden en een baan tijdens de "long wait".

En vergeet het forum niet, hier kun je uren doorbrengen en lezen zoveel je wilt, dus je hoeft je niet te vervelen.... :lol:  :wink:

Heel veel succes met alles en het gaat je best lukken.

Nog even over de notarissen, in Utrecht en omgeving vroegen ze ook €25,- per stuk, dus ben ik gewoon naar het gemeentehuis gegaan en daar vroegen ze maar €3,50 per copie....!

Groetjes,

Koen  :up:

Hahaha Lin, dat is een goeie! Ik zie het al helemaal voor me... zo´n formele man in pak, met het restantje haar allemaal naar een kant "opgevouwen" en dan in een keer[size=15pt] FLOTS FLETS FLATS[/size], zo op z'n scheiding  :-D.

En ja hoor, zoals ik gelukkig al had gelezen hier op het forum heeft ons pakketje zoals zovelen... Oncontroleerbare duouanevertraging!! Heeft iemand uberhaupt een idee wat dat betekent?

@Koen, sterker nog, mijn broertje werkt bij de gemeente dus had ik het via hem kunnen doen, maar de voorschriften van de ACS stellen echt dat het door een notaris gedaan moet worden en ik durfde hiermee geen risico te lopen... :lookatit:

Nou, ik geloof dat ik naar een "meeting" moet hier op het werk... spreek jullie later weer  :lol:

Groetjes,
Lela

Hoi Lela,

Heel veel succes met je RPL, het zal wel goed komen, hopelijk duurt het niet te lang.  Ik had de geluk dat ik IT in mijn opleiding had, dus geen RPL nodig.  Ik weet van anderen dat het heel veel werk is, dus petje af, de rest zal een makkie zijn..........

Succes met wachten, groetjes,
Susan

Ja hoor, het zal wel normaal gaan (Hé Lin, we zullen toch niet dezelfde kant op gaan als jullie  :-D)...

Ik was vol spanning ons pakketje aan het volgen op de DHL site.. nou die kwam dus geen stap vooruit: Het lijkt verdikkie wel ping pong   :angry1:

Offe... wie kent dat liedje van Kabouter Plop: [size=15pt]"Heen en weer daar gaat ie nog een keer..."[/size]

Datum   Tijd   Bezorg- en afhaalgebied locatie   Gegevens controlepost
--------------------------------------------------------------------------------
Mei 08, 2006   17:49   Amsterdam - Netherlands, The   Zending opgehaald

Mei 08, 2006   20:07   Amsterdam - Netherlands, The   Vertrokken van oorsprong

Mei 08, 2006   20:48   Amsterdam - Netherlands, The   Vertrokken van DHL vestiging in Amsterdam - Netherlands, The

Mei 08, 2006   23:22   Brussels - Belgium   Bij de DHL vestiging gearriveerd in Brussels - Belgium

[size=12pt]Mei 10, 2006   16:45   Amsterdam - Netherlands, The   Oncontroleerbare douane vertraging[/size]

Mei 11, 2006   03:59   Brussels - Belgium   Vertrokken van DHL vestiging in Brussels - Belgium

Mei 11, 2006   07:27   Amsterdam - Netherlands, The   Bij de DHL vestiging gearriveerd in Amsterdam - Netherlands, The

Tuurlijk, zaten we net op te wachten... Hoezo oncontroleerbare douane vertraging?! Ik DHL gebeld dat ik me toch wat zorgen begon te maken (understatement of the year) of het pakketje wel op tijd zou aankomen. "Hmmm.. ja mevrouw, ik snap dat u zich zorgen maakt, maar het ligt bij de douane en daar kunnen wij niks aan doen... "  Ja, und, ik wil dat het pakketje wordt afgeleverd en niet dat het als een of ander ping pong balletje heen en weer gaat tussen NL en BE! "Tja, mevrouw wij kunnen er niks aan doen" "Ja, dat had je al gezegd, maar hoe komen mijn spullen nu daar en nog belangrijker WANNEER?!" "Tja, mevrouw ik zal er een dossier van aanmaken dan bellen wij u zo snel mogelijk terug" "Goed idee..."

Afijn, terugbellen is best moeilijk, dus heb ik uiteindelijk zelf maar teruggebeld:

"Tja mevrouw, degene die uw dossier heeft geopend is er niet meer." "Oh, maar ik wil graag weten waar mijn pakketje is." "Nou gewoon in het vliegtuig!" (???). "He, uw collega vertelde mij vanmiddag dat het pakketje nog in NL ligt, en dat staat ook zo op internet." "Oh, als dat zo is dan weet ik het ook niet meer." "Maar als u het al niet weet hoe gaat dit dan goedkomen!?" "Tja mevrouw het ligt bij de douane en... " "Ja ja, jullie kunnen er niks aan doen  :x". "Aangezien mijn collega al weg is, zal ik vragen of men u morgen terugbeld." "Zucht... ja is goed"...

Nou jullie begrijpen het al, er werd dus helemaal niet gebeld!!! Ik maar weer eens bellen:
"Ja mevrouw het ligt bij de douane... blablabla..." "Ja dat weet ik nu wel, maar 1. wanneer komt het aan en 2. waarom gaat dat pakje zo heen en weer?" Naar nu blijkt heeft de douane het pakketje 2 (!!!) dagen vastgehouden en ook opengemaakt en alles gelezen (dat vind ik echt geen leuk idee, dat vreemde mensen ineens alles over je lezen en je foto zitten te bekijken etc, maar wat ik nog minder leuk vind, is dat alles op volgorde lag, dus ik hoop dat ze het wel weer zo terug hebben gestopt  en niks zijn vergeten!!! :wall: En de reden van dat heen en weer spelletje is dat de douane het pakketje weer doorstuurde naar Brussel en dat ze in Brussel erachter kwamen dat het sneller was om het pakketje via Schiphol te sturen (!).

Maar goed, sinds vanmorgen staat er op de tracking site van DHL:
Mei 12, 2006   10:36   Amsterdam - Netherlands, The   Vertrokken van DHL vestiging in Amsterdam - Netherlands, The

Dus dinsdag zou het er dan toch moeten zijn... Joehoe!!!

Ik hou jullie op de hoogte....

Groetjes,
Lela

Hoi Lela,

Echt frusterend, wij hadden ook een "oncontroleerbare douane vertraging'. lijkt normaal te zijn bij DHL.  Ik heb ook gebeld maar ben niet wijzer van geworden, ze konden gewoon niet zeggen waar mijn pakketje precies was en kon ook niet garanderen of alles netjes teruggestopt was.  Ons pakketje is wel goed aangekomen bij DIMIA, dus ik denk (hoop) dat alles OK is gegaan.

Susan

Hey Lela,

Leuk om ook jullie verhaal te lezen.
Jemig, zeg, van dat heen en weer gedoe moet je toch helemaal gestoord worden?!
Geduld is in iedergeval een schone zaak. Heel veel succes nog bij alle dingen die nog komen gaan :up:.

Groetjes,
Mel

Back