medicals, the truth, the whole thruth, en sommige dingen lekker verzwijgen.

Marijkeenpieter

New Member
wat denken jullie, moet je alles vertellen op een medical? ze kunnen het toch niet controleren, ze kunnen niet in je medisch dossier kijken en voorlopig is er nog geen electronisch patienten dossier, dus ze kunnen ook niet inbreken. waarom zeggen dat je 5 jaar terug kanker hebt gehad als je nu helemaal ok bent? waarom zeggen dat je in een van die domme DSM4 lijstjes past (psychische problemen dus). het enige dat je niet kunt verzwijgen is die hoge bloeddruk, je evenwicht en je bril. lengte meten ze onnauwkeurig (zaten er bij mij ooit 5 cm naast), wegen doen ze onnauwkeurig (zaten ze 5 kilo naast, ik droeg zware schoenen en een zware broek).

dus wat boeit het? waarom het risico lopen niet binnen te mogen komen?

(ok, ik ga kort door de bocht, er zijn meer dingen die je niet kunt verzwijgen, als je een arm mist, of al je ledematen, maar ja, krijg je dit weer http://en.wikipedia.org/wiki/Nick_Vujicic  :evil:)

erg vervelend als ze er later toch achter komen dat ze je visum kunnen intrekken en je dus kan vertrekken, erg slordig als je net een nieuw leven hebt opgebouwd.

Gr & succes,
Johan

Over dingen die later makkelijk uit kunnen komen kun je beter eerlijk zijn. Anders krijg je hier inderdaad vroeg of laat trammelant en zetten ze je het land uit.
Helaas was ik ietsje te eerlijk en achteraf zou ik willen dat ik iets niet had vermeld, wat toch niet te bewijzen zou zijn geweest. Maar ik ben een eerlijk mens en ik was toch ook bang dat ik moeilijkheden zou krijgen. Die moeilijkheden kreeg ik toch en zelfs dubbel. Maar goed, dat is een lang verhaal.
De algemene regel: eerlijk zijn bij je medicals.

Groetjes,
Rixta

Met ernsitge dingen zou ik er toch niet over liegen. Sommige dingen kun je nog wel wat verdraaien of "vergeten".

maar hoe komen ze er dan achter? Ze blijven je toch niet je hele leven volgen? ok, als je een gesponsored visum hebt, maar dan ook beperkt. En bij tijdelijk visum natuurlijk ook.

Ik weet het wel hoor, als ik 5 jaar terug kanker had gehad en nog 20% kans dat het terugkeert maar ik verder geen last heb. Dan verzwijg ik het. Als ik het zeg, kom ik er niet in. Als ik het over 5 jaar krijg en ze komen er achter en zetten me het land uit, heb ik toch mooi nog ff daar kunnen leven. 80% kans dat er niets gebeurt en je daar gewoon kunt leven zonder problemen. Dus dat is me het risico wel waart.

En tuurlijk, ik ben liever ook eerlijk. Ik heb gelukkig niets waar ze naar vragen. vroeger wel eens een operatie gehad en ik heb jaren met buisjes rondgewandeld. Maar niets meer dan dat. Ik hoef dus niet zelf te liegen noch te verzwijgen.

Dit topic is dus meer bedoelt voor het metaniveau. What's the point of telling the truth? en dat moet DIAC ook weten lijkt me, dat ze het niet kunnen controleren. Dus ik vraag me af hoe zij daarmee omgaan.

Tja,wat vertel je wel  en wat niet?
Ik heb zelf niet veel bijzonderheden,behalve dan misschien dat wij bijna gedeporteerd zijn uit NZ,ik was 15 en moest met mn ouders mee,wat kon ik er toen aan doen?
Dan heb ik het wel over 20 jaar geleden.
Of dat mijn man ooit gezeten heeft voor een ongeluk die hij had veroorzaakt,is allang verjaard,maar officieel zou je het moeten melden en dat hij even bij een psyciater heeft gelopen,was allemaal voor hij mij kende.
Sinds 5 jaar is hij hartpatient,dat zou ik wel vermelden.
Maar idd,je leest dat DIAC zo streng is,maar in de praktijk is dat schijnbaar niet zo.
net als dat je bv retour ticket moet hebben als je op een tijdelijk visum binnenkomt.Ik ken verschillende mensen die gewoon op enkele reis binnen konden komen.

Okee, maar wat gaat er gebeuren als je in Australië toch ziek wordt....en je komt in de malle molen van het ziekenhuis terecht.
Er worden allemaal onderzoeken gedaan en hieruit blijkt (ik ben absoluut geen medicus, dus houd me ten goede) dat je dit al jaren hebt en dat ze ook zien dat er jaren daarvoor (voor je emigratie) al iets aan gedaan is. En laat dit nu net iets zijn wat dus wel belangrijk is om te vermelden....

Het ziekenhuis zal het wellicht niet doorgeven aan de DIAC, maar ik kan me enigszins voorstellen dat op het moment dat jouw medische kosten de pan uit rijzen en het blijkt dat de oorzaak van deze medische kosten al jaren aanwezig is, dat de verzekeringsmaatschappij/Medicare toch wat meer gaat uitzoeken. En wellicht contact opnemen met de DIAC.....

Ik hoop echter dat het zo niet gaat, maar heb hier geen informatie over.....(of ben ik nu een doemscenario aan het bedenken?)

Het ziekenhuis zal het wellicht niet doorgeven aan de DIAC,
.

Alles wat in je medische dossier staat gedeeld (kan) word(en) via de aangesloten instanties, dus ook Centrelink en dus ook Immigration en dus uiteindelijk ook de DIAC. Dat staat ook in de formulieren die je moet tekenen.

Best handig dus om toch eerlijk te zijn  :up:

Gr,
Johan

[quote author=Marijkeenpieter link=topic=10256.msg144165#msg144165 date=1248778871]
Als ik het over 5 jaar krijg en ze komen er achter en zetten me het land uit, heb ik toch mooi nog ff daar kunnen leven. [/quote]

Je hebt dan daar wel je hele leven opgebouwt en ondanks dat de kans maar klein is lijkt het me niet echt prettig een land uitgezet te worden. Je moet het zelf weten, maar iets belangrijks zou ik toch wel vermelden...

[quote author=Ingriddh link=topic=10256.msg144191#msg144191 date=1248807239]

Alles wat in je medische dossier staat gedeeld (kan) word(en) via de aangesloten instanties, dus ook Centrelink en dus ook Immigration en dus uiteindelijk ook de DIAC. Dat staat ook in de formulieren die je moet tekenen.
[/quote]

echt waar? ik ben daar vaker bij de huisarts geweest, maar heb nog nooit een electronisch dossier gezien. de ha in het dorp deed het zelfs illegaal, zij hadden namelijk geen kas en vonden het te lastig dat ik vooraf moest betalen, werd dus onder een andere naam opgegeven. Zo deden ze het met iedereen die lastig of niet verzekerd was, voordeel van een klein dorp denk ik.

ik ga die formulieren wel naspitten.

en nogmaals, ik heb niets, dit gaat niet over mij en mijn keuzes. ik wil er gewoon achter komen hoe de DIAC controleerd of je echt teveel kosten maakt.

Voorzover ik wist kan dat namelijk niet en daarom dacht ik, waarom dan uberhaubt de waarheid spreken. 150 duizend visa per jaar, dat is nogal wat mensen om te controleren!!ik kan me ook niet voorstellen dat ze dat doen al konden ze het. Maar in uitzonderlijke gevallen misschien wel. Ik heb wel eens gehoord van iemand die steeds drugsproblemen had en erg lastig was, dat hij het land uit is gezet ondanks dat hij een PR had vanaf zn 4e. Die had het echter erg bond gemaakt, met meerdere keren opgepakt en illigaal drugsgebruik en problemen enzovoorts.

ik geloof dit gewoonniet eigenlijk. een medisch dossier is geheim en daar kan alleen met een rechterlijk besluit in gekeken worden. Je medische gegevens worden echt niet ingekeken door andere instanties, dat bestaat gewoon niet.

ik vraag me nog steeds af wat ze dan wel doen, als ze al iets kunnen doen.

Bij ons in Tilburg kan dat volgens mij wel.
Daar is je medisch dossier automatisch gedeeld met alle huisartsen in de wijk, en ik geloof ook met andere instanties.
Als je niet wil dat dat mogelijk is, moet je bezwaar aantekenen.

In Nederland wordt er nu nog alleen in sommige regios tussen huisartsen en ziekenhuizen gedeeld. Ze willen hier het electronisch patienten dossier invoeren, zodat alle ziekenhuizen en huisartsen daarin kunnen kijken. Maar buiten hen mag niemand er in. Gemeenten, overheidsinstellingen, verzekeringen, politie allemaal niet. tenzij ze via de rechter toestemming afdwingen.

Een medisch dossier is vertrouwelijk en zo moet het ook blijven. En dat is volgens mij ook in Australie zo

trouwens, hoorde ook ooit van een vrouw die al haar kinderen vermoord had. Ze had dit verborgen kunnen houden door iedere keer naar een andere huisarts te gaan en die niet te vertellen dat ze al kinderen had gehad. Er is pas bij het laatste kind achter gekomen, omdat iemand haar dagboek tegen kwam. Bij geen een van de kinderen is twijfel over natuurlijke dood geweest volgens mij, allemaal wiegedood of ongelukken (ik meen verdrinking). Er wordt dus niets centraal opgeslagen, anders wisten die huisartsen wel dat ze al kinderen had gehad.

je kan zeggen dat dit geval een nadeel is van die vertrouwelijkheid, maar dat betwijfel ik. Als een medisch dossier niet vertrouwelijk is dan was zij gewoon niet naar de huisarts gegaan, wat nog veel meer problemen veroorzaakt natuurlijk, zeker op het gebied van psychische problemen.

Ik zou eerlijk zijn. Dan weet je direct waar je aan toe bent, en hoef je je niet continu zorgen te maken...

tuurlijk, de kans is klein dat je er alsnog uit wordt gezet, maar denk er niet te licht over.
Ik weet zeker dat jij dan behoorlijk baalt hoor!!

en het feit dat je er al een topic over begint, geeft toch ook aan dat het je niet helemaal lekker zit

Ook ik heb voor deze keuze gestaan......

Als tiener had ik last van epileptische aanvallen en dat staat nu juist wel op het lijstje van de DIAC.
Echter  op dit moment ben ik al 14 jaar ben ik aanvals vrij op het moment dat ik mijn medicals deed was dit echter ruim 12 jaar en pas 6 maanden zonder medicijnen. Ik had mijn medicals dus 2x ingevuld 1x met klachten en 1 x zonder, meegenomen naar mijn panel arts daar het hele verhaal gedaan. Hij vroeg is je laatste aanval meer dan 10 jaar geleden? Ja. Slik je momenteel medicijnen? Nee. Dan is het voor mij verjaart iets waar je langer dan 10 jaar geen klachten meet van hebt was voor hem voldoende om niet mee te nemen alles wat daarvoor zat wel.

In deze post http://www.xpdite.net/forum/index.php?topic=10252.0  staat een stukje van Marjet, waarin ze aangeeft niet alles te hebben ingevuld op de formulieren. Lees haar gevoel hierover.... hij lijkt me vreselijk om constant over je schouder te moeten kijken wanneer je naar een arts gaat.... :?

[quote author=wenkah link=topic=10256.msg144391#msg144391 date=1248993204]
en het feit dat je er al een topic over begint, geeft toch ook aan dat het je niet helemaal lekker zit
[/quote]

klopt. ik vind het namelijk gewoon raar. Ik zie niet hoe DIAC kan controleren later, ik kan me niet voorstellen dat ze zomaar in je medisch dossier mogen kijken. Kan me sowieso niet voorstellen dat ze veel moeite doen om mensen in de gaten te houden na hun visum. Ik denk dat ze pas reageren als iemand je aangeeft
Maar gaan ze er dan echt van uit dat iedereen eerlijk is? Dat lijkt me toch weer sterk, zo is DIAC niet. Tuurlijk kán je sommige dingen niet verzwijgen, dat gaf ik al eerder aan. maar sommige dingen, die niet zo heel erg zijn maar waar wel vooroordelen over zijn, zou ik dus over twijfelen.

Back