Meerderjarige zoon

brumby

Active Member
We hebben nog geen visum en weten zelfs nog niet of we wel willen emigreren (eerst nog een tripje naar Perth), maar ik heb toch al enkele vragen ivm onze zoon, die dan meerderjarig zal zijn. Hij zal hier zijn diploma middelbaar halen en in Australie verder studeren. Waarschijnlijk zal hij een IELTS test moeten doen omdat hij meerderjarig is. Ik heb ook gelezen dat sommige scholen naar de punten voor Engels kijken die hier het laatste jaar behaald zijn en er geen IELTS afgelegd moet worden. Is zijn rapport en diploma laten vertalen genoeg? Moet hij op voorhand in een universiteit ingeschreven zijn? Hij zou eventueel nog enkele maanden kunnen gaan werken omdat we in juli zouden verhuizen en uni pas start in maart. Verder vind ik de universiteiten erg duur! Ik kan me voorstellen dat er bij aankomst niet te veel budget meer voorhanden is. Zijn er ook 'goedkopere universiteiten'? Hij zou graag een bachelor behalen. Ik vroeg me ook nog af of het mogelijk is om midden in het schooljaar nog aan te sluiten om de taal te leren. Bvb dat mijn dochter nog enkele maanden in hetzelfde niveau school loopt dat ze hier behaald heeft en dan meegaat naar een hogere klas. Ik kan me voorstellen dat het niet zo makkelijk is voor een kind van 10 jaar om de taal te leren: te jong om een basis te hebben en te oud om met de nieuwe taal op te groeien.
Alvast bedankt!
 
Helaas weet ik niet veel hoe het zit met een zoon die meerderjarig is en naar de universiteit gaat. Het ligt er maar aan wat hij wilt studeren, sommige studies zijn duurder dan andere studies. Denk niet dat er echt 'goedkope' universiteiten zijn. Wel is er een TAFE college, waar je een diploma kan behalen en die is geloof ik wat goedkoper, maar dan moet je willen doen wat ze aanbieden. Ik weet verder weinig af hoe het met de ielts test zit. Ik heb ooit in NZ gestudeerd maar zou pas een ielts na de studie moeten afleggen maar tegen die tijd had ik ik gewerkt, gestudeerd en mensen die voor mij een brief geschreven hebben dat mijn engels prima is.

Wat betreft je dochter, dat is geen probleem, ze kan gewoon in het derde semester beginnen. De scholen waar mijn kinderen allemaal heen gaan krijgen regelmatig nieuwe leerlingen in het midden van het jaar.
jo
 
Hallo Jo,

bedankt voor je antwoord. Hij wil iets doen in de informatica. Hij heeft wel een goede basis van de engelse taal, doet nu een wetenschappelijke richting.
Ben blij dat mijn dochter dan toch nog kan starten, ze zal het nodig hebben om te taal onder de knie te krijgen. Gaan jou kinderen naar een public school?
 
Ik dacht dat IELTS voor iedere meerderjarige VISA applicant (ook secondary) verplicht was, maar ik kan me vergissen...
 
Ik dacht dat IELTS voor iedere meerderjarige VISA applicant (ook secondary) verplicht was, maar ik kan me vergissen...

Ik denk dat ik dat ook gelezen heb. Misschien neem ik beter eens contact op met een emigratiebureau ;-)
 
Ja, mijn kinderen gaan naar een publieke school. Ze zijn echter geboren in Nieuw Zeeland dus de Engelse taal was geen probleem en ze begonnen in Australie 3 weken nadat de scholen begonnen waren.
Jo
 
Ja, niet te geloven hoe duur het is in vergelijking met Belgie. Hier is het betaalbaar en voor iedereen toegankelijk. Ik vraag me af hoe mensen met 2 of 3 kinderen het doen. Het is toch onmogelijk om die allemaal te laten studeren? Dat zijn dan weer die dingen die mij doen twijfelen of we van een emigratie beter gaan worden. Het gaat tenslotte niet enkel om ons, maar evengoed om de kinderen en de mogelijkheid om deze minstens een even goede toekomst te bieden zoals ze in Belgie zouden hebben.
 
Ja, niet te geloven hoe duur het is in vergelijking met Belgie. Hier is het betaalbaar en voor iedereen toegankelijk. Ik vraag me af hoe mensen met 2 of 3 kinderen het doen. Het is toch onmogelijk om die allemaal te laten studeren? Dat zijn dan weer die dingen die mij doen twijfelen of we van een emigratie beter gaan worden. Het gaat tenslotte niet enkel om ons, maar evengoed om de kinderen en de mogelijkheid om deze minstens een even goede toekomst te bieden zoals ze in Belgie zouden hebben.

Hoi
Geen idee hoeveel het kost om te studeren in Nederland/Belgie.
Als je hier permanent resident bent en je komt in aanmerking voor een Commonwealth Supported Place zijn de
#$5-9000 per jaar voor Uni afhankelijk voor welke degree je doet. Mijn zoon doet Health Science en is #7000. per jaar kwijt. Hij komt in aanmerking voor HECS hetgeen betekent dat de regering het voorschiet en hij dit terug moet betalen zodra hij >$40.000 per jaar verdient.
Mijn dochter doet een TAFE cursus en is 4000. kwijt heeft dus wel een CSP plaats maar geen HECS en die moet dit dus vooraf betalen.
Is dit zoveel anders als bij jullie?
Sidonia
 
Dat klopt, maar vergeleken met Nederland nog steeds heel duur :). In Nederland betaal je zo'n 2000 euro voor een jaar. Voorheen kreeg je studiefinanciering en als je dan je opleiding binnen 10 jaar afrondde, dan werd dat bedrag je kwijt gescholden. Komend schooljaar voor het laatst trouwens, het is afgeschaft.
 
Bedankt voor de bijdrage Sidonia, ik heb weer iets bijgeleerd ;) Wanneer kom je in aanmerking voor HECS?
In Belgie betaal je voor een bachelor- of masteropleiding 600 euro inschrijvingsgeld per jaar. Dan moet je wel je boeken nog aankopen, dus reken op een 1000 euro per jaar, dat komt op een kleine 1300 dollar per jaar. Peanuts als je dan de kosten in Australie bekijkt... Je kan zelfs gratis studeren als je wil. Bvb omscholen naar een knelpuntberoep zoals verpleegkundige wordt betaald door de overheid, met behoud van loon. Je moet wel door de selectieproeven geraken, maar die zijn niet echt moeilijk. Ook werklozen mogen gratis deze opleiding volgen na het slagen voor een psychologische test.
 
studeren is inderdaad duurder in Oz. Nou zijn de verhoudingen iets minder erg dan het lijkt - 2000 euro in NL is 2500 dollar hier, de bruto salarissen liggen hoger en je betaalt minder belasting, dus dan is 4000 dollar per jaar in verhouding niet heel veel duurder denk ik. Maar we proberen toch maar wat te sparen van te voren - voor het geval dat!​
 
Het kan aan mij liggen, maar volgens mij kan de HECS niet meer voor permanent residents?

Zie:


HECS-HELP is a loan program to help eligible Commonwealth supported students to pay their student contribution amounts. Before 2005, this was known as ‘HECS’.
Am I eligible for a HECS-HELP loan?

To be eligible for a HECS-HELP loan, you must:
  • be studying in a Commonwealth supported place;
  • be an Australian citizen or permanent humanitarian visa holder;
  • enrol with a provider in each unit, by the census date;
  • read the Information for Commonwealth supported students and HECS-HELP booklet; and
  • submit a valid Request for Commonwealth support and HECS-HELPform by the census date (or earlier administrative date) to your provider.
FEE-HELP is a loan program to help eligible fee paying students to pay their tuition fees.
Am I eligible for FEE-HELP?

You are eligible for FEE-HELP if you:
  • are studying at an approved FEE-HELP provider (approved provider) or through Open Universities Australia (OUA);
  • meet the citizenship and residency requirements:
    • you are an Australian citizen or permanent humanitarian visa holder (resident in Australia for the duration of your unit), OR
    • you are a permanent visa holder who is undertaking bridging study for overseas-trained professionals, and will be resident in Australia for the duration of the study;
  • are enrolled in an eligible unit of study by the census date for that unit;
  • have not exceeded the FEE-HELP limit (see below); and
  • meet the tax file number (TFN) requirements:
    • you must give your provider your valid TFN; OR
    • if you don’t have a TFN you can give your provider a Certificate of application for a TFN. This certificate is available from theAustralian Taxation Office (opens in a new window) after you have applied for a TFN
De eerste praat over humanitaire visa holders en citizens, de tweede gaat alleen over bridge studies. Als ik de site van studyassist doorlees, kom ik nergens tegen dat "gewone" permanent residents in aanmerking komen voor HECS?
 
Zijn er mensen die hun kinderen in Nederland of België laten studeren? De onze zijn nog erg jong, dus misschien hebben we wel genoeg gespaard tegen dan, maar momenteel zou ik dit niet zien zitten, drie kinderen laten studeren. Ja, dat is freeriden, maar ik heb nu al zoveel belastingen betaald om heel weinig daarvan terug te krijgen, dat dat ook wel eens mag dan...:)

Probleem is dat dit eigenlijk niet zo heel duur is, maar dat we hier in onze EU(SSR) zo verwend zijn dat alles quasi gratis is, maar dat de factuur betaald wordt via onze belastingen. Idem Health Insurance ...
 
Ik heb daarom bewust mijn degree in Nederland behaald en niet in Australie. Lekker part time in 4 jaar een bachelor of engineering degree halen ;-) en het voordeel is dat je ook nog kunt sparen voor je emigratie naar Australië.

Nou zie ik de opdrachten van de cadet engineers in ons bedrijf en ik ben niet onder de indruk van het niveau. Ik vind het niveau van Bachelor of Engineering hier meer op MTS niveau liggen. Maar ik heb dan ook nog alleen maar hun eerste 2 jaar tot nu toe gezien.
 
Nu, als je dit leest, hoeft dat dus geen probleem te zijn...

Ze vertellen alleen niet bij hoeveel uur je draait! Totaal verkeerde studie en cijfers die ze hier naar buiten brengen.

$72K onsite dan word hij goed genaaid en $120K voor 4 on 1 week of is zeer slecht. Je moet daarvoor 12 uur per dag, 7 dagen per week werken en je krijgt dan in je week off niet betaald.

Die $120k onsite in een afgelegen gebied komt uit tussen de 20 en 25 dollar per uur, terwijl je met een degree op kantoor elke dag thuis makkelijk $35-$50 per uur kunt krijgen en onsite met een degree $55-$150 per uur.

Dus werken met stalen neuzen is dubbelen uren en werken in barre omstandig heden. Doe mij maar lekker op kantoor met aircon en elke dag thuis en lekker genieten van het leven.
Zelf werk ik aantal maanden per jaar onsite en dan heb ik $5500 per week, maar om dit permanent te doen is niet het leven waarvoor ik naar Australië ben gekomen.
Voor 38 uurtje op kantoor heb ik nog steeds $3000 per fortnight :) en dat is niet eens goed betaald voor wat ik doe....
 
Back
Top