melbourne

chris

New Member
Graag zouden wij wat ervaringen willen horen van mensen die de stap al genomen hebben vooral over de reden van emigreren,de verwachtingen en het resultaat nu je er woont. Mijn vrouw,zoontje en ik zijn namelijk klaar om de aanvraag in te dienen en zouden graag met iemand erover willen converseren. Alvast bedankt.
 
Miischien moet je deze vraag in een ander topic stellen of wil je specifiek iets van iemand horen uit melbourne?
 
Graag zouden wij zoveel mogelijk info over "the life in melbourne" krijgen,vandaar de post in deze rubriek.
 
De link naar de website is Victoria in America en niet Australie.  :-o


Wat vind ik van Melbourne?

Het leven in Melbourne is druk.  Maar zoals met alles is het echt persoonlijk.
In Nederland woonde ik in Rotterdam vlakbij de stad en werkte in het midden van de stad, een grote stad voor Nederlandse begrippen maar dat is rustig vergeleken met Melbourne.

Ik vind Melbourne een ramp! veel te druk.  Het heeft echt zijn mooie plekken en is gezellig hoor maar al die mensen, trammen, taxis, grote gebouwen om je heen, in de winter donker en busy busy busy.... dus ik ga niet graag naar de stad.  Ik vind het openbaar vervoer naar de stad ook een ramp! veel te langzaam en te duur.  Maar toch heeft het iets. :wink:

De mentaliteit is 'on the go' Ik geloof dat de slogan van Victoria eens was 'Victoria on the move' en zo ervaar ikdat ook wel.  Altijd druk.

Dessalniettemin vind ik het toch gezellig en zal waarschijnlijk hier nog heeeeel lang blijven wonen.  Ik woon zelf in een van de buitenwijken van Melbourne en binnenkort op een 2 1/2 acre block en uiteraard is het daar rustiger.   

Alles heb je verder in Melbourne! een echte cosmopolitan 'koffie' stad.  Je kan heel veel sporten, veel picnicken in het park, naar het strand, uitgaan en zat meer activiteiten.  Ik neem aan dat het leven hetzelfde is als ieder andere grote drukke stad.


SIdonia

PS Vanmorgen weer de voorruit moeten krabben :-D
 
Ik neem aan dat het leven hetzelfde is als ieder andere grote drukke stad.

Oooh, en ik had men mijn rozkleurige bril op aangenomen dat het minder druk was.
Ik hou er ook van als het rustig is.
Hoe is het leven in de buitenwijken?
 
Melbourne is inderdaad een 'wereld stad'. Een CBD met echte hoge gebouwen, drukte, lekker eten, drinken, winkelen en een uitgebreid openbaarvervoer netwerk. De treinen komen weleens te laat of worden geannulleerd maar het is toch beter dan bij de NS. Als je niet met de auto of trein/tram/bus naar je werk in het centrum wilt kun je ook de fiets nemen. Er is een aantal mooie fietspaden die vanuit de suburbs naar het centrum gaan.

Ook in de (meese) suburbs is het vrij druk met verkeer. Ze hebben hier heel veel asfalt neergegooid waardoor je redelijk kunt doorrijden. Het nadeel is dat sommige mensen dat doorrijden een beetje erg letterlijk nemen. Als autorijlesleraar wordt je hier niet snel rijk ;-)

Om de drukte te compenseren is Melbourne voorzien van veel parken en voor de kinderen heel veel (goede) speelplaatstjes. De sportliefheber komt hier zeker aan z'n trekken. Tennis, F1, football, uitstekende (en heel veel) sportfaciliteiten.  Als het weer wat warmer wordt kunnen we weer naar het strand (baai of oceaan).

In tegenstelling tot NL ben je binnen een uur uit de stad en kun je de rust opzoeken aan het strand of op het platte land. De 'rust' kun je zo rustig maken als jezelf wilt afhankelijk van de plek waar je heen gaat.

Helaas is het in de winter vrij koud hier en het is 's avonds vroeg donker (naar Australische maatstaven, vergeleken met NL valt dat natuurlijk reuze mee :)).  Het leuke is dat je in juli wel een lekkere stevige wilt stoofpot kunt maken. Die smaakt in januari weer een stuk minder.

De link is www.liveinvictoria.vic.gov.au
 
Thanks voor de info,wij hopen ons binnen een jaar in melbourne te gaan vestigen.
Natuurlijk zal de stad druk zijn(3,5 miljoen mensen),maar toch zeker een relaxtere lifestyle dan in rotterdam!?
 
Ja en Nee

Voor mijn gevoel is het meer gemoedelijk omdat je geen familie hebt en dus totaal geen sociale verplichtingen.  Je hebt veel tijd over (geen verjaardagen, even bij je ouders op visite etc.) om die tijd te besteden voor jezelf of met je eigen gezin.  Meer relaxed dus.  Totdat er kinderen komen.........

Minder relaxed omdat je alles zelf moet doen, geen familie dus, je staat er helemaal alleen voor.  Ik ben ook niet een persoon die aan iedereen hulp vraagt dus doe het echt allemaal zelf.  Drie kinderen die sporten - dat is niet relaxed meer, wel gezellig.  Ik ben dus taxidriver want fietsen of openbaar vervoer zodat de kinderen zelf gaan is niet gebruikelijk of goed geregeld waar wij wonen.

De overal attitude is 'on the move'

Kom je dus alleen of als een stel ja dan is dat heerlijk, lekker doen wat en wanneer je zelf wilt.  Maar ik denk zodra je een familie krijgt wordt het heel anders zonder support. (val in herhaling)

Ik ben opgegroeid in Rotterdam en voor mij was dat rustiger wellicht vanwege de hierboven veranderde situatie.  Daar woonde ik als stel en nu hier als gezin.

Zou voor geen goud willen ruilen hoor!! blijf lekker hier want geloof zeker dat mijn kinderen het hier vrijer/ruimer/mooier/en ja....toch gemoedelijker... hebben dan in Nederland.  Mooi weer en geen familie verplichtingen (meer tijd voor ons) en uiteraard de mogelijkheid om even snel een paar dagen weg te kunnen in dit prachtige land.  Pak de auto in en wegwezen, niet al te veel verkeer op de weg omdat je van de stad wegrijd.  Dat is wat ik prettig vind, geen boekingen maken gewoon gaan....
 
Net als Sidonia ben ik ook opgegroeid in Rotterdam en woon nu vele jaren in Melbourne en ben in alle grote steden vele malen (ook langdurig) geweest, dus ik denk wel dat ik aardig over alle steden in OZ kan meepraten.

Door de bank genomen en dus een subjectieve uitspraak van heb ik jou daar:

Melbourne is de beste stad in OZ.
 
Melbourne de beste stad van Oz?? het blijft persoonlijk

Ik denk dat een hoop mensen daar een andere mening over hebben!
 
[quote author=Jan H. link=topic=2071.msg20990#msg20990 date=1121727711]
Door de bank genomen en dus een subjectieve uitspraak van heb ik jou daar: Melbourne is de beste stad in OZ.
[/quote]

Bij "My Restaurant Rules" doen ze het inderdaad niet slecht en komen ze regelmatig als beste naar voren :lol1:
 
Je zou ook eens een PMmetje naar Ineke kunnen sturen. Die weet volgens mij erg veel te vertellen over Melbourne.
 
melbourne = geweldig  :up: :up: :up:

als je in een buiten wijkje woont (keuze genoeg)
kan je makkelijk en goedkoop met de tram reizen , en elke combinatie is mogelijk
ov is heel goed geregeld, beter dan hier :lol:

En als je wil onsnappen uit de groete stad , kan je naar great ocean road, of naar een eiland
French eiland is lekker mooi , en tassie is ook heel leuk.

En de stad heeft alles te bieden wat een stad nodig heeft, als ik mijn visum heb ga ik er zeker heen  :up:
 
Hallo Mensen...
Even een vraagje zijn er mensen die in Adelaide en in Melbourne zijn geweest of wonen. Ik vertrek namelijk over 4 weken naar Adelaide maar mijn twijfels die ik had tussen Vic en SA zijn sinds een paar dagen weer groter geworden.

Wat mij trok in Adelaide is het klein aantal inwoners, goedkoperen huizen en vooral de service die ze hebben voor emigranten.
Nou gaat die emigranten service voor het grootse deel niet meer door. Dit omdat ik te laat was met inschrijven (4 maanden geleden) Dus de grootste motivatie is weg.
Dan zit ik alleen nog met het klimaat. Ik heb begrepen dat de winters veel kouder zijn in VIC
De milderen winters van SA spreken mij gewoon erg aan. Ook het groenen van de Adelaide heuvels en de droge outback van SA zijn twee prachtige contrasten. Wat mij erg aantrekt!...

Wat werk betreft. Ik zat zojuist nog op een vacaturen site. Aantal vacatures voor SA staan voor mijn beroep heel vaak op maar 5-10 vacatures en dan kan ik meestal niet solliciteren omdat het gros afkomstig is van Defence Force of dat het toch niet helemaal aansluit op mijn ervaring. Vacatures voor Melbourne staan vaak tussen de 50-75.......  :|

Wat mij dan weer heel erg tegen zit is het aantal inwoners van Melbourne, meer dan 4 miljoen...

Tickets zijn in ieder geval geboekt voor Adelaide en we willen zeker een keer gaan kijken in Melbourne. Dus wat dat betreft gaan we het zelf ontdekken. Maar toch ben ik erg benieuwd naar de ervaringen van anderen forum leden  :up:  Ik ben vooral benieuwd naar hun ervaring kwa klimaat en belevenis van inwoner verschil.....
Dankje gr Barry
 
Tja dit lijkt oook een beetje op mijn verhaal , ik ga het liefst naar sa , maar ik ga naar melbourne , omdar daar genoeg werk is.

Willen en kunnen is helaas niet altijd hetzelfde, ik ga eerst aussie werkervaring in vic opdoen , maakt een overstap naar sa makelijker , lijkt mij.

Groetjes Johan
 
Ja, dan wil ik toch even mijn impressie van Melbourne kwijt. Ik ben hier 2 keer geweest, het is echter al wel weer een tijd geleden (1996). Er waren inderdaad veel trams, auto's en andere drukte, maar ik denk dat het vergeleken met Amsterdam (Rotterdam ken ik niet goed genoeg), er een stuk aangenamer is, wat deze 'drukte' betreft.
Als ik kijk naar Amsterdam, dan zie ik:

Erg weinig tot geen parkeergelegenheid
Weinig en zeer drukke wegen met veel éénrichtingsverkeer
Tuig: van Ajax supporters tot junks en zakkenrollers zodat je het naar de stad toe gaan op een redelijke fiets wel kunt vergeten. Dan is sowieso gejat / gesloopt aan het einde van de dag. Pas verder heel goed op je tas / portemonee enz.

Dan kijk ik toch wel even anders tegen Melbourne aan. En als je zegt "koud". Ja, misschien is het ook voor sommigen wel prettig om in een soortgelijk klimaat als Nederland te wonen. Ik moet er persoonlijk niet aan denken dat het 4 maanden lang boven de 30 graden is met uitschieters naar de 45 en zeer vochtig.
 
Hmmm ik heb 3 jaar geleden 6 maanden in Melbourne gewoond. En ik kan me zo voorstellen als je daar echt als bezoeker komt dat er niet veel te beleven is, in vergelijking dan met andere stukken in australie waar zo vreselijk veel moois te zien is. Maar om te wonen vond ik het echt een geweldige stad. Ik woonde ongeveer 10 minuten met het openbaar vervoer buiten het centrum. En ik kan het niet vergelijken met een stad hier. Ja ok het is groot, groter zelfs, en druk, maar de mensen zijn veel relaxter en het leven ook. Er is vreselijk veel te doen en er wordt veel georganiseerd. En qua weer valt het ook wel mee, winters zijn in onze ogen heel mild, regen heb ik daa rbijna niet gezien. Als het dan regent dan kan het wel flink te keer gaan, maa rniet van dat druilerige weer dat we hier vaak hebben. En zomers zijn gewoon bloedheet tot soms zelfs te heet. En wat ik erg leuk vond is dat elke wijk een klein dorpje op zich is, met zn eigen winkelstraten en uitgaansgelegenheden. Dus als je geen zin hebt om naar destad te gaan dan kan je lekker dichtbij blijven, maar heb je zin in wat anders dan kan je ook naar een naburige wijk gaan. Zo woonde ik in de Italiaanse wijk, maar gingen we regelmatig naar een lekker restaurantje in de Griekse buurt.

Oftwel je mag me zo terug sturen, tis geen straf!!!
 
Thanx!! En tja zoals jezelf al eerder 'heel subjectief' (haha) zei: Melbourne is de beste stad in Oz. Ist niet al is tot de beste stad ter wereld benoemd? Geloof dat ze vorige jaar verloren van Vancouver.
 
Back
Top