melbourne

[quote author=Shuter Street link=topic=2071.msg46464#msg46464 date=1139061268]
Thanx!! En tja zoals jezelf al eerder 'heel subjectief' (haha) zei: Melbourne is de beste stad in Oz. Ist niet al is tot de beste stad ter wereld benoemd? Geloof dat ze vorige jaar verloren van Vancouver.
[/quote]
Nou, volgens mij niet verloren maar het was een soort gedeelde eerste plaats. Ze konden er niet echt uitkomen welke stad nu beter was.
 
Beide steden geweest. Melbourne (buitenwijk Canterbury "gewoond") ongeveer totaal 2 maanden doorgebracht.
Adelaide totaal ongeveer 1 maand doorgebracht:

Mijn indrukken? Twee totaal verschillende steden!!!!!!!!!!!!! Melbourne: wereldstad, drukte, groot, veel economische bedrijvigheid.
Adelaide: veel gemoedelijker, voor onze begrippen natuurlijk nog steeds groot, maar toch anders, veel minder druk, uitgestrekt vormgegeven, . Ik vind het moeilijk ze met elkaar te vergelijken.
Ik vind Victoria minder spectaculair dan South Australia, landschappelijk gezien. Het is duidelijk bevolkter en meer landbouw (verdeeld over bijna de hele staat) etc. Daar tegen over staat natuurlijk het feit dat South Australia ook wel erg eenzaam, verlaten en uitgestrekt is. En vergeet niet het feit dat South Australia de droogste staat van het continent is! Buiten Adelaide is er wel heel weinig............maarrrrrrrrr dat heeft natuurlijk juist ook weer zijn geweldige kanten: Flinders Ranges, Eyre Peninsula, desert, Gawler Rangers etc etc etc
Ik houd wel van die extremen. Overigens heeft Victoria ook fantastische plekken, maar die zijn wel direct een stuk drukker: Victorian Alps, Wilson Prom, Great Ocean Road etc.
Qua weer? Melbourne iets meer meditteraan dan Aidelaide, wat iets meer continentaal klimaterig (???) aandoet. Met meer extremen dus!. Mijn ervaring is (over verschillende seizoenen heen, ben reisleidster geweest, vandaar): Kunnen beiden stinkend heet zijn, maar Adelaide heeft volgens mij langere periodes van hitte en droogte dan Melbourne. Maar in Melbourne heb ik het midden in de zomer ook wel weer heel koud gehad (maar 18 graden in januari of zo). Volgens mij gebeurt dat in Adelaide veel minder. Van Melbourne zeggen ze: je kunt 4 seizoenen op 1 dag hebben! En dat klopt ook wel.....

Kortom: landschappelijk lichte voorkeur voor SA, maar economisch zit je dan echt vast aan de stad Adelaide
economisch gezien: Melbourne verruit geschikter voor de algemeen zakelijke markt. Wat ik een beetje jammer vind aan Adelaide is dat het gemiddeld de oudste bevolking van Australie heeft. Alle jonge australiers trekken weg naar de grote steden (sydney en melbourne). Misschien dat dat wel weer een keer omkeert. Adelaide vind ik wel hartstikke "gezellig" , dus lekker voor ons "gezellige" Nederlanders.!

Nou, tot zover mijn uiteenzetting van de vergelijking.

Henriette
 
Dat vind ik nu een harstikke mooie vergelijking van de twee steden. Mooie post Henriette  :up:
 
Heel goed verteld Henriette, ik ken beide steden erg goed en je hebt het netjes weer gegeven.
Die 4 seizoenen op een dag in Melbourne wordt vaak aangehaald.
Afgelopen zondag was het hier 36 graden en de volgende dag 17 graden, het kan gebeuren, maar nu zitten we in de mooiste periode van het jaar. Vandaag en heel de week zo'n 24 graden en dat is wel het gemiddelde van voorjaar en najaar.
Jan.
 
Zag gisteravond op BBC  stukje Commonwealth Games(vrouwen triathlon) in Melbourne.Wij willen zelf niet die kant op maar toch altijd leuk om een stukje Australie te zien!

Clair.
 
Back
Top