Merry-go-round to & in OZ

Binnenkort weer een update. Nu te druk met werken/snowboarden/having fun :up:
Zo is het! Vergeet niet te genieten van alle mogelijkheden die Australie te bieden heeft! Wij hebben hier in het noorden een 'winter heatwave'. Ik was al helemaal vergeten dat het nog winter is :D Veel plezier in de sneeuw!
 
Last edited:
Dit is ook Australia :)

IMG_7314.jpg



IMG_7315.jpg
 
Deze keer niet een verhaal van wat er allemaal gebeurd is, maar even wat opvallende zaken/verschillen (en zeker niet volledig!)

- Openbare toiletten.
Ooit wel eens door de stad in NL lopend gedacht: 'Eigenlijk moet ik wel heel nodig naar de WC'? Of nog gekker in een stadspark o.i.d.? Ja hè, dat herken je wel. En wat doe je dan? Je gaat ergens een kopje koffie drinken of je zoekt een McDonalds, alleen maar om de WC te mogen gebruiken. Niet in Australia. Er is eigenlijk ALTIJD en OVERAL wel een openbaar toilet in de buurt. Ze zijn ook altijd gratis en meestal nog netjes ook. Ik hoorde ééns een anecdote van een Australische fiets-toerist die op vakantie in Nederland zich geen raad wist. Nergens openbare toiletten en nooit een momentje zonder iemand in de buurt om het dan maar in de natuur te doen... Dat was hem bij gebleven van Nederland.

- Deurbel
In Nederland versleet ik om de paar jaar een deurbel. Die stomme Gamma dingen waren na 1 of 2 winters altijd kapot. Hier niet. Niet omdat het weer beter is of de deurbellen van veel betere kwaliteit zijn. Nee, we hebben hier gewoon geen deurbel. Schijnt niet heel apart te zijn geloof ik. Iedereen klopt gewoon (Het is of niet vreemd of ze durven het niet te zeggen).

-Kassa gesprekken
Komend uit een dorp met een buurtsuper ben ik wel gewend aan een praatje bij de kassa. Maar ik heb nooit gehad dat de dame bij de Gamma spontaan vraagt of ik een leuk weekend heb gehad en wat ik dan gedaan heb. Hier wel. Op mijn wedervraag hoe haar wekend was verteld ze vrolijk over haar etentje met haar man en de wandeling met de hond. (terwijl er nog 3 mensen achter me staan te wachten maar die zich daar niet aan ergeren) Of de man achter de kassa bij de automaterialen zaak vraagt of ik hem kan uitleggen hoe hij zijn vrouw ook zover krijgt om HEM het beheer van de credit card te geven. Hij vond me een held dat ik de family credit card had (Miss Bang stond naast me en moest er hartelijk om lachen) Al die praatjes maken het niet sneller of efficienter. Maar wel veel gezelliger en iedereen accepteert het ook gewoon.

-Thank you, Please
Beleefd taalgebruik is de norm (ondanks het beroemde Aussie dialect) Antwoord geef je met twee woorden: 'Yes, please' of 'No, thank you'. Een kopje koffie bestellen geeft dus nogal wat "Yes, please" & "No, thank you's". "Can I have a coffee please?" Do you want milk and sugar with that? "Yes, please" Anything else? "No, thank you" Do you want a receipt of that? "Yes, please". (en dan bestel je nog een gewone koffie. Niet een Latte Macchiato met Soy milk and hint of vanilla.... Dan zijn de Yes, please en No, Thank you helemaal niet meer te tellen) Maar het is ook wel fijn, het heeft toch een bepaalde beleefdheid en respect naar elkaar.

-Thank you
Nee geen typefout maar er is 1 plek waar ik de Thank you echt zo gaaf vind dat we hem er nog een keer ingooien en dat is in het openbaar vervoer. Bij uitstappen van de bus bedank je netjes de bus chauffeur. En dat is niet alleen in de kleine dorpslijntjes maar ook gewoon in Sydney of Canberra. Bij elke halte hoor je dus wel even: "Thank you, driver!" van degene die uitstapt. Is dat niet cool?! Ik ben van mening dat deze kleine uitingen van beleefdheid en waardering een groter effect hebben op de gehele maatschappij. 100% overtuigd! (Oh, en als klap op de vuurpijl hebben de bussen in Canberra een fietsen rek voorop :) )

-Sorry
Men is hier erg goed in sorry zeggen voor dingen waar men niets aan kan doen, of die je zelf veroorzaakt hebt. Je kijkt niet uit in de supermarkt en loopt bijna iemand omver. Beide zeg je sorry. Je vraagt aan een willekeurige persoon of hij weet hoe laat de bus komt: "Sorry, dat weet ik niet".

-Smile
Mensen lachen hier meer, niet het soort van luidkeels lachen om een grap of zo. Maar de vriendelijke open glimlach als jij en een vreemde toevallig tegelijkertijd uitstappen op een parkeerplaats. De glimlach als je al wandelend elkaar passeert. Ik zeg wel eens, hier erkennen mensen dat je bestaat als je elkaar tegenkomt op een wandeling, In Nederland kan er meestal maar net een beschaamd gemompelde hallo vanaf, hier is er toch meer oog contact en een duidelijk Hi! of Hello! Ik denk dat het in Nederland ook gegroeid is vanuit een introvert Calvinistiche insteek. Maar ik waardeer de levensvreugde hier toch meer ;)

-Puntenrijbewijs
Het puntenrijbewijs is iets wat je in meerdere landen ziet. Een extraatje die ze er hier aan toe gevoegd hebben is het dubbele aftreksysteem tijdens nationale feestdagen en lange weekenden/vakantieperiodes. Aangezien Australiers en masse op pad gaan in die perioden legt men de lat nog iets hoger en worden het dubbele aantal punten geteld bij overtredingen. Al rij ik als een opa negen van de tien keer, is het met de vele wisselende snelheidslimieten (40, 50, 60, 70, 80, 90, 100, 110, het bestaat allemaal hier in Canberra) oppassen geblazen dus.

Er zijn er nog veel meer die wellicht al niet meer opvallen ik probeer ze te verzamelen en zal over een paar maanden nog eens een lijstje te plaatsen.

Gaan we nu weer aan het werk!
 
Deze keer niet een verhaal van wat er allemaal gebeurd is, maar even wat opvallende zaken/verschillen (en zeker niet volledig!)

- Openbare toiletten.
Ooit wel eens door de stad in NL lopend gedacht: 'Eigenlijk moet ik wel heel nodig naar de WC'? Of nog gekker in een stadspark o.i.d.? Ja hè, dat herken je wel. En wat doe je dan? Je gaat ergens een kopje koffie drinken of je zoekt een McDonalds, alleen maar om de WC te mogen gebruiken. Niet in Australia. Er is eigenlijk ALTIJD en OVERAL wel een openbaar toilet in de buurt. Ze zijn ook altijd gratis en meestal nog netjes ook. Ik hoorde ééns een anecdote van een Australische fiets-toerist die op vakantie in Nederland zich geen raad wist. Nergens openbare toiletten en nooit een momentje zonder iemand in de buurt om het dan maar in de natuur te doen... Dat was hem bij gebleven van Nederland.

- Deurbel
In Nederland versleet ik om de paar jaar een deurbel. Die stomme Gamma dingen waren na 1 of 2 winters altijd kapot. Hier niet. Niet omdat het weer beter is of de deurbellen van veel betere kwaliteit zijn. Nee, we hebben hier gewoon geen deurbel. Schijnt niet heel apart te zijn geloof ik. Iedereen klopt gewoon (Het is of niet vreemd of ze durven het niet te zeggen).

-Kassa gesprekken
Komend uit een dorp met een buurtsuper ben ik wel gewend aan een praatje bij de kassa. Maar ik heb nooit gehad dat de dame bij de Gamma spontaan vraagt of ik een leuk weekend heb gehad en wat ik dan gedaan heb. Hier wel. Op mijn wedervraag hoe haar wekend was verteld ze vrolijk over haar etentje met haar man en de wandeling met de hond. (terwijl er nog 3 mensen achter me staan te wachten maar die zich daar niet aan ergeren) Of de man achter de kassa bij de automaterialen zaak vraagt of ik hem kan uitleggen hoe hij zijn vrouw ook zover krijgt om HEM het beheer van de credit card te geven. Hij vond me een held dat ik de family credit card had (Miss Bang stond naast me en moest er hartelijk om lachen) Al die praatjes maken het niet sneller of efficienter. Maar wel veel gezelliger en iedereen accepteert het ook gewoon.

-Thank you, Please
Beleefd taalgebruik is de norm (ondanks het beroemde Aussie dialect) Antwoord geef je met twee woorden: 'Yes, please' of 'No, thank you'. Een kopje koffie bestellen geeft dus nogal wat "Yes, please" & "No, thank you's". "Can I have a coffee please?" Do you want milk and sugar with that? "Yes, please" Anything else? "No, thank you" Do you want a receipt of that? "Yes, please". (en dan bestel je nog een gewone koffie. Niet een Latte Macchiato met Soy milk and hint of vanilla.... Dan zijn de Yes, please en No, Thank you helemaal niet meer te tellen) Maar het is ook wel fijn, het heeft toch een bepaalde beleefdheid en respect naar elkaar.

-Thank you
Nee geen typefout maar er is 1 plek waar ik de Thank you echt zo gaaf vind dat we hem er nog een keer ingooien en dat is in het openbaar vervoer. Bij uitstappen van de bus bedank je netjes de bus chauffeur. En dat is niet alleen in de kleine dorpslijntjes maar ook gewoon in Sydney of Canberra. Bij elke halte hoor je dus wel even: "Thank you, driver!" van degene die uitstapt. Is dat niet cool?! Ik ben van mening dat deze kleine uitingen van beleefdheid en waardering een groter effect hebben op de gehele maatschappij. 100% overtuigd! (Oh, en als klap op de vuurpijl hebben de bussen in Canberra een fietsen rek voorop :) )

-Sorry
Men is hier erg goed in sorry zeggen voor dingen waar men niets aan kan doen, of die je zelf veroorzaakt hebt. Je kijkt niet uit in de supermarkt en loopt bijna iemand omver. Beide zeg je sorry. Je vraagt aan een willekeurige persoon of hij weet hoe laat de bus komt: "Sorry, dat weet ik niet".

-Smile
Mensen lachen hier meer, niet het soort van luidkeels lachen om een grap of zo. Maar de vriendelijke open glimlach als jij en een vreemde toevallig tegelijkertijd uitstappen op een parkeerplaats. De glimlach als je al wandelend elkaar passeert. Ik zeg wel eens, hier erkennen mensen dat je bestaat als je elkaar tegenkomt op een wandeling, In Nederland kan er meestal maar net een beschaamd gemompelde hallo vanaf, hier is er toch meer oog contact en een duidelijk Hi! of Hello! Ik denk dat het in Nederland ook gegroeid is vanuit een introvert Calvinistiche insteek. Maar ik waardeer de levensvreugde hier toch meer ;)

-Puntenrijbewijs
Het puntenrijbewijs is iets wat je in meerdere landen ziet. Een extraatje die ze er hier aan toe gevoegd hebben is het dubbele aftreksysteem tijdens nationale feestdagen en lange weekenden/vakantieperiodes. Aangezien Australiers en masse op pad gaan in die perioden legt men de lat nog iets hoger en worden het dubbele aantal punten geteld bij overtredingen. Al rij ik als een opa negen van de tien keer, is het met de vele wisselende snelheidslimieten (40, 50, 60, 70, 80, 90, 100, 110, het bestaat allemaal hier in Canberra) oppassen geblazen dus.

Er zijn er nog veel meer die wellicht al niet meer opvallen ik probeer ze te verzamelen en zal over een paar maanden nog eens een lijstje te plaatsen.

Gaan we nu weer aan het werk!


Volledig mee eens, toiletten overal een zaligheid als je op stap bent, zeker met twee kleine kinderen.
Kassa,winkel,coffee,gesprekken en thank you please moest ik even aan wennen maar ondertussen aan gewoon en vind ze leuker en leuker worden.
Hier in Qld juist weer het weerbericht gezien en dan komt De smile vanzelf ☀
 
Leuk om te lezen en zo herkenbaar! Als je hier al wat langer bent zoals wij, sta je er niet meer dagelijks bij stil, maar af en toe ben ik me er nog van bewust en kan ik nog steeds genieten van de vriendelijkheid. Soms wel lastig, toen we pas in Qld woonden begon er iemand in de rij voor de kassa hele verhalen af te steken in zwaar dialect en daar verstond ik dus echt helemaal niets van. Gelukkig komt dit nu niet meer voor :) In het begin dat we hier woonden had ik dikwijls het gevoel dat ik inderdaad de hele dag 'Thank you so much', 'Please' , 'Your're welcome', No worries en 'Sorry' zei :)
 
Last edited:
Heeeel herkenbaar :) Toen ik met m'n vader een soort van roadtrip deed hier, hebben we de volgende conclusie getrokken:

Geen dorp zo klein of het heeft wel een:
- openbaar toilet
- pub
- museum
- sportveld

Totdat kortgeleden een kennisje tegen me zei, dat wanneer ik evt door Hammond (SA) zou komen, ik er rekening mee moet houden dat daar geen horeca is en ook geen openbaar toilet. Nuttige info ;)
Hier snappen ze inderdaad niet dat we in NL vrijwel geen openbare toiletten kennen, tenzij bij een HEMA oid waar je er dan ook nog voor moet betalen....

Mijn woning heeft een deurbel, maar die wordt door vrijwel niemand gebruikt. Op de deur of het raam kloppen is hier heel gebruikelijk en ik moet zeggen, dat ik nu zelf ook wel met enige argwaan naar een deurbel kijk, zo van: werkt dat ding wel??

En zelf vind ik ook de stopcontacten met individuele aan/uit schakelaar wel bijzonder. Vrienden vonden het heel raar om te horen, dat dit in Europa niet gebruikelijk is. Plus dat de stopcontacten vaak erg laag bij de grond zitten.
 
Dat was weer een leuk stuk Afterbang!
(Slurp de laatste koffie op ;))

Stiekem heel blij met alle sorry's. Ik doe dat namelijk heel vaak en mensen reageren daar soms raar op in NL.

Wat ik bijzonder vond is de nederlandse milkshake niet persé hetzelfde is als de Australische. Er was dunne, dikke, met ijsklontjes...
En wat ons verbaasde was ondanks de vele Nederlanders roots het moeilijk was om een 'gewoon' brood te vinden (dat langer dan een dag lekker is ongetoast)

Het grootste mysterie aldus mn Man: een land vol koeien maar kaas....?
(dat laatste zullen we ook wel gaan missen tzt of een carriere in kaas starten:rolleyes::p)

Vraag: hoe werkt het Australische rijbewijs eigenlijk? Ze hadden meerdere gekleurde bordjes met letters

En een knipperend stoplicht. Daar hebben we ook vaker voor gestaan. Groen oranje rood knippperen rood groen.... we hebben het ozzy geduld soms op dr proef gesteld tussen sydney en melbourne hahaha :D
 
En wat ons verbaasde was ondanks de vele Nederlanders roots het moeilijk was om een 'gewoon' brood te vinden (dat langer dan een dag lekker is ongetoast)

Het grootste mysterie aldus mn Man: een land vol koeien maar kaas....?
(dat laatste zullen we ook wel gaan missen tzt of een carriere in kaas starten:rolleyes::p)

Vraag: hoe werkt het Australische rijbewijs eigenlijk? Ze hadden meerdere gekleurde bordjes met letters

En een knipperend stoplicht. Daar hebben we ook vaker voor gestaan. Groen oranje rood knippperen rood groen.... we hebben het ozzy geduld soms op dr proef gesteld tussen sydney en melbourne hahaha :D

Verwar je OZ niet met Nieuw Zeeland :p Ik herken niet alles :p

Brood, het verbaasde me hier juist dat brood na twee weken nog soepel aanvoelt (dat kan niet kloppen!)

De koeien, zijn vaak vlees koeien volgens mij. Maar ben met je eens. Wat men hier Sharp & Tasty Extra Vintage noemt, noem je in NL Jong Belegen ;)

Rijbewijs... of bedoel je de kentekens op de auto's? Elke staat heeft zijn eigen kleurtjes (al is blauw/wit populair) Daarnaast kun je tegen 'geringe' vergoeding ook andere kleurtjes krijgen. En hier in ACT heb je dan nog veel blauwe kentekens van de Diplomatieke gasten.

Stoplichten die knipperen? Hier in ACT gaan ze gewoon hetzelfde als in NL en in Sydney of Melbourne is het me ook niet opgevallen. Maar wellicht let ik niet zo op in het verkeer :D
 
Het grootste mysterie aldus mn Man: een land vol koeien maar kaas....?
(dat laatste zullen we ook wel gaan missen tzt of een carriere in kaas starten:rolleyes::p)
Probleem met de kaas zijn niet de koeien, maar de kwaliteit van het gras en daarmee de melk. Het gras is hier niet zo groen en sappig als in Nederland. Verder hangt de smaak van de kaas ook af van de culturen die gebruikt worden. Met de strenge import is dat ook niet zo maar even uit Nederland (of bv Frankrijk) te halen. Er is genoeg Australische kaas (vaak uit Tasmania) te koop waar bij geprobeerd is het orgineel na te maken, maar dat is niet zo eenvoudig. Het haalt het gewoon niet bij de echte.
 
Wat men hier Sharp & Tasty Extra Vintage noemt, noem je in NL Jong Belegen ;)
Gelukkig kan ik bij onze locale deli heerlijke overjarige Goude kaas kopen. En ze hebben zelfs de Ruyter hagelslag :)

Brood....ik vind dat wel okee al mis ik een heerlijk donkerbruin brood!
 
Haha dat verschil in toiletten vertel ik in nL ook tijdens mijn vakantie. Vindt het zo fijn in AU en onbegrijpelijk dat dat er in NL niet is.

Kaas: merk Tasty, cheddar nr 3 (groene verpakking) van Coles is lekker! Mis de kaas helemaal niet meer in NL door die kaas.

We zijn nu na 3 weken vakantie in NL weer bijna in AU, maar mis mijn AU eten nu weer! De viandellen speciaal, chinees en eierkoeken zijn wel lekker. Alleen al het water hier in NL smaakt raar. "Vol" zoals volle melk wat dikker smaakt, zo smaakt het water in NL.

Broos blijft 2 weken zacht? Dan haal je het zeker bij de supermarkt? Het betere brood bij de bakker wordt even snel taai als in NL. Maar een stuk duurder (3.5 - 5 ar per brood ipv 1 - 2 dollar ofzo van de supermarkt). Als we zelf brood maken is het de volgende dag al een stuk taaier/ te taai (iemand een tip om dat te voorkomen zonder nasties toe te voegen?)
 
Back
Top