Misschien ooit toch emigreren?

Achloe93

Member
Samen met partner net terug van een 4 weekse reis door Australië. En wow! Ik heb nooit getwijfeld dat ik het een prachtige reis zou vinden, maar nooit serieus met emigratie plannen gelopen (ondanks lopende aanvraag nationaliteit- maar dat is voor een ander draadje). Vriend heeft nooit de interesse gehad voor het land maar ging mee omdat het hoog op mijn lijstje stond. Gezien de titel raden jullie het vast al: we zijn verliefd. Het prachtige landschap, de diversiteit aan dieren, de vriendelijke inwoners, de veel relaxtere mentaliteit en het mooie weer, wat kan een mens nog meer willen?

Sinds thuiskomst hebben we dan ook al een paar keer benoemd dat het wel heel tof zou zijn om ooit naar Australië te verhuizen. En gezien bij thuiskomst mijn bewijs van Australische nationaliteit in de bus lag werd dit idee ineens een reële mogelijkheid in plaats van een verre droom.

Om het bonter te maken: zelfs mijn ouders en zusjes staan misschien open om mee te verhuizen. Dat zou voor mij onwijs tof zijn omdat ik dit bijna als enige struikelblok zou zien. Emigreren klinkt heel gaaf, maar de rest van je leven een halve wereld verwijderd zijn van familie klinkt erg moeilijk. Dus weten dat zij een paar jaar later zouden volgen, klinkt ideaal.

Goed, geen dingen die het komende jaar zullen gebeuren maar wel iets om over na te denken en te dromen.
En dan komt direct bij ons de vraag naar boven; hoe hebben jullie een keus voor woonplaats gemaakt?
Wij hebben wel al wat plekjes gezien maar natuurlijk enorm beperkt gezien de grootte van het land.
Vriend zou prima in Sydney kunnen wonen (verliefd geworden op Manly) maar we hebben het vermoeden dat gezien de woningprijzen daar dit niet realistisch zou zijn.
Het liefst wonen we ergens niet in de middle of nowhere, maar hoeft geen grote plaats te zijn. Kust in de buurt (waar je in ieder geval deel van het jaar mag zwemmen) zou een hele grote plus zijn. Oh en we moeten ons ook eens gaan verdiepen in welke delen van Australië het lekker weer blijft voor groot deel van het jaar, want geen kou zou ik ook voor tekenen.
Alle inspiratie en tips zijn welkom!
Wij dromen ondertussen lekker verder 🥰
 






Ik woon op dit moment sinds bijna 7 jaar in een inner north suburb van Melbourne, ongeveer 8 km van de CBD. Mijn Australische partner had hier een afbetaald huis en woont er al 40 jaar. We overwegen om in 2024 naar ofwel de outer suburbs, ofwel regio Victoria te verhuizen. Voor het weer hoef je niet naar Melbourne te komen (te koud in de winter, te heet in de zomer en voor de rest volkomen onvoorspelbaar). Maar als je into musea, kunst, cultuur, universiteiten, high-end fashion, restaurants, pubs, terrasjes, concerten en de meest Europese stad van Australia bent, zul je je hier enorm fijn voelen.
 
Dank voor alle linkjes! Die gaan we eens op het gemak doornemen.

We zijn in Melbourne geweest (hier hebben mijn grootouders ook gewoond en is mijn moeder geboren), maar hadden inderdaad bijna een Nederlands gevoel qua weer. Melbourne zal dus zeker niet bovenaan de lijst staan.
We zijn niet naar de sunshine coast geweest maar wat ik daarvan zie en lees trekt dat wel aan.
Zullen zeker nog een vakantie (of 2😋) eraan moeten wijden om meer regio's te verkennen.
 
Welkom! De Australische nationaliteit us een goed begin. Nu nog een partner visa?

Mbt waar ga je wonen: Wij waren al bekend met de Blue Mountains omdat mijn peettante hier woont en mijn ouders vroeger ook. Dus iedere vakantie Downunder wipten we ff aan. Niettemin hebben we ook serieus Adelaide Hills overwogen. De beschikbaarheid van werk voor mijn partner en openbaar vervoer (uur met de trein) naar de stad hebben de doorslag gegeven. Gelukkig werken we al jaren vanuit huis. We voelen ons nu parasieten van Sydney, gaan er alleen heen als het nodig is of de stad iets te bieden geeft, eg concert, sportwedstrijden. Maar het blijft een aantrekkelijke stad! We wonen nu al weer meer dan9 jaar hier met veel plezier in een mooie omgeving met voldoende voorzieningen.
 
Hele herkenbare punten! Ik heb veelal gewoond in Sydney maar ook Canberra. Heb alles behalve WA gezien in Australië. Op de oostkust zijn genoeg leuke kleinere steden en dorpen die voldoen aan jouw criteria. Melbourne had ik soortgelijke ervaringen mee, mooie stad, maar klimaat lijkt teveel op Nederland. Mij niet gezien dus. Ik ga hopelijk ergens in 2024 permanent emigreren naar Sydney. Qua natuur en stranden zit je overal in Australië goed. Als ik jullie was, zou ik een beetje rondreizen en kamperen (aanrader) en zo beetje beproeven wat jullie het meest trekt. Australië heeft zoveel te bieden!
 
Wij hebben ook elke staat gezien behalve Tasmanie. Elke staat/stad heeft wel wat te bieden.
Je noemde de Sunshine Coast, daar zijn we uiteindelijk geland na 4 jaar Canberra. Erg mild klimaat, niet al te warm, nooit koud. Soms wat humid/warm. De zomer is eigenlijk de minste tijd van het jaar hahaha.

Even rondkijken. Sydney is wel echt groot/druk vind ik. Maar ook wel weer gaaf op zijn eigen manier. Langs de oost kust ligt van alles moois en het klimaar is vrijwel overal wel goed, het ligt vooral ook aan waar je werkt denkt te kunnen vinden?
 
Ik had niks te kiezen, ik ben bij mijn partner ingetrokken in Melbourne, hij had er zijn huis, zijn werk, zijn kinderen en twee grote families, en zijn vrienden. Ik vind het er heerlijk, cultureel met een grote C, altijd wat te doen zomer en winter, erg Europees en academisch, alle grote events, exposities en concerten die ertoe doen zijn in Melbourne, niet in Sydney of Canberra. Het is een misverstand dat Melbourne "net Nederland" is. Nederland is gemiddeld 10 C kouder zomer en winter, dag en nacht. De winter in NL duurt zowat 6 maanden, in Melbs maar 3. NL is ook lang niet zo onvoorspelbaar, het kan in Melbs op dag 1 45 C zijn, en de dag erna 19 C. Maar het allerkoudste wat ik hier in 7 seizoenen heb meegemaakt is +2 C 's nachts en +9 C overdag. Kom je niet aan in NL, waar het vrolijk -10 C kan vriezen 4 weken lang in januari. Ook sneeuw en vorst bestaan hier niet.

Als ik wel wat te kiezen had, zou ik voor Perth of Canberra gaan. De hele oostkust kan me sowieso gestolen worden, veel te tokkie backpackery touristy en nada niks aan cultuur. Zelden zoiets moois gezien als de westkust van WA, tussen Margaret River en Broome grofweg. Doodstille stranden en baaien, geen peoples, fantastische natuurfenomenen die nergens ter wereld voorkomen, mediterraan tot subtropisch klimaat dat het hele jaar steady is, cute little badplaatsjes met 1 pub waar alle locals rond het bier verzamelen. God's Own Country.
 
De westkust boven Broome is wellicht nog wel mooier ;) Dampier Peninsula is echt shocking mooi met diep rode rotsen als 'duinenrij' witte stranden en smaragd groene zee.

Maar cultuur...., weet niet of dat woord west van Ceduna nog een mening heeft ;) (just kidding WA, you know I love you)
 
Hey welkom.
Wij zitten hier in Adelaide. Met de kust op 15 min rijden en de Adelaide hills 15 minuten de andere kant op. Qua keuze was het voor ons werkgelegenheid, in (grote) steden zijn nu eenmaal meer liften te vinden, en state nomination. Maar voor jullie, met nationaliteit in de pocket, zal je daar weinig tot geen last van hebben schat ik zo in😄.

SA heeft werkelijk prachtige natuur en een even prachtige kustlijn waar je indrukwekkende uitzichten hebt.

Veel wat je noemt is wel herkenbaar. Veel succes met je keuzes!! We lezen mee.👍
 
Welkom! De Australische nationaliteit us een goed begin. Nu nog een partner visa?

Mbt waar ga je wonen: Wij waren al bekend met de Blue Mountains omdat mijn peettante hier woont en mijn ouders vroeger ook. Dus iedere vakantie Downunder wipten we ff aan. Niettemin hebben we ook serieus Adelaide Hills overwogen. De beschikbaarheid van werk voor mijn partner en openbaar vervoer (uur met de trein) naar de stad hebben de doorslag gegeven. Gelukkig werken we al jaren vanuit huis. We voelen ons nu parasieten van Sydney, gaan er alleen heen als het nodig is of de stad iets te bieden geeft, eg concert, sportwedstrijden. Maar het blijft een aantrekkelijke stad! We wonen nu al weer meer dan9 jaar hier met veel plezier in een mooie omgeving met voldoende voorzieningen.

Ja dan zouden we inderdaad een partner visa aanvragen. Van wat we nu kunnen vinden verwachten we ook dat die wel toegekend zou worden. ( mochten hier andere ervaringen zijn horen we dat ook graag!)

Ah dat scheelt inderdaad. Voor ons verder geen binding met een specifieke regio vooralsnog. Wellicht komt dat wel als we wat vaker zijn geweest! De blue mountains ziet er wel mooi uit, hopelijk kunnen we die de volgende keer ook bezoeken.
 
Hele herkenbare punten! Ik heb veelal gewoond in Sydney maar ook Canberra. Heb alles behalve WA gezien in Australië. Op de oostkust zijn genoeg leuke kleinere steden en dorpen die voldoen aan jouw criteria. Melbourne had ik soortgelijke ervaringen mee, mooie stad, maar klimaat lijkt teveel op Nederland. Mij niet gezien dus. Ik ga hopelijk ergens in 2024 permanent emigreren naar Sydney. Qua natuur en stranden zit je overal in Australië goed. Als ik jullie was, zou ik een beetje rondreizen en kamperen (aanrader) en zo beetje beproeven wat jullie het meest trekt. Australië heeft zoveel te bieden!

Ah al hele concrete plannen begrijp ik? Ook qua werk en woning al wat ideeën of vooral: die kant op en dan hopen op het beste?

Ja helaas "maar" 5 weken vrij per jaar dus veel tijd hebben we niet om het land te verkennen- maar dat willen we zeker wel doen!
 
Ik had niks te kiezen, ik ben bij mijn partner ingetrokken in Melbourne, hij had er zijn huis, zijn werk, zijn kinderen en twee grote families, en zijn vrienden. Ik vind het er heerlijk, cultureel met een grote C, altijd wat te doen zomer en winter, erg Europees en academisch, alle grote events, exposities en concerten die ertoe doen zijn in Melbourne, niet in Sydney of Canberra. Het is een misverstand dat Melbourne "net Nederland" is. Nederland is gemiddeld 10 C kouder zomer en winter, dag en nacht. De winter in NL duurt zowat 6 maanden, in Melbs maar 3. NL is ook lang niet zo onvoorspelbaar, het kan in Melbs op dag 1 45 C zijn, en de dag erna 19 C. Maar het allerkoudste wat ik hier in 7 seizoenen heb meegemaakt is +2 C 's nachts en +9 C overdag. Kom je niet aan in NL, waar het vrolijk -10 C kan vriezen 4 weken lang in januari. Ook sneeuw en vorst bestaan hier niet.

Als ik wel wat te kiezen had, zou ik voor Perth of Canberra gaan. De hele oostkust kan me sowieso gestolen worden, veel te tokkie backpackery touristy en nada niks aan cultuur. Zelden zoiets moois gezien als de westkust van WA, tussen Margaret River en Broome grofweg. Doodstille stranden en baaien, geen peoples, fantastische natuurfenomenen die nergens ter wereld voorkomen, mediterraan tot subtropisch klimaat dat het hele jaar steady is, cute little badplaatsjes met 1 pub waar alle locals rond het bier verzamelen. God's Own Country.
Haha nee dan heb je weinig keuze.

Ik zie ook zeker de potentie in Melbourne, maar zou toch voor een tropischere bestemming kiezen en persoonlijk woon ik ook liever niet in een stad. Omgeving SA vonden we minder aanspreken dan QLD en NSW (van wat we gezien hebben). WA hebben we nog niet bezocht dus die komt zeker op het lijstje van nog te bezoeken!
 
De westkust boven Broome is wellicht nog wel mooier ;) Dampier Peninsula is echt shocking mooi met diep rode rotsen als 'duinenrij' witte stranden en smaragd groene zee.

Maar cultuur...., weet niet of dat woord west van Ceduna nog een mening heeft ;) (just kidding WA, you know I love you)
😅 dat zullen we dus even moeten ervaren. Hebben wel al hele mooie foto's van WA gezien 😍
 
Hey welkom.
Wij zitten hier in Adelaide. Met de kust op 15 min rijden en de Adelaide hills 15 minuten de andere kant op. Qua keuze was het voor ons werkgelegenheid, in (grote) steden zijn nu eenmaal meer liften te vinden, en state nomination. Maar voor jullie, met nationaliteit in de pocket, zal je daar weinig tot geen last van hebben schat ik zo in😄.

SA heeft werkelijk prachtige natuur en een even prachtige kustlijn waar je indrukwekkende uitzichten hebt.

Veel wat je noemt is wel herkenbaar. Veel succes met je keuzes!! We lezen mee.👍
Ja die werkgelegenheid is natuurlijk een belangrijk punt - net als betaalbaarheid van huizen.
Voor mij zal werk vinden vermoedelijk niet heel lastig zijn; ik ben verpleegkundige. Werk vinden wat ik leuk vind is wellicht wat anders want ik werk nu in de preventieve jeugdgezondheidszorg en weet nog niet hoe dat geregeld is in Australië.
Mijn vriend werkt als adviseur bij de lokale overheid en heb ook geen goed beeld hoe die werkgelegenheid is in zijn werkgebied dus dat is ook iets wat we nog goed moeten uitzoeken.

We hebben zeker genoten van SA (Barossa, flinders ranges, Adelaide, adelaide hills en KI) maar zouden dus toch meer richting het tropische stuk trekken. Zeggen we nu hé- wellicht komen we daar nog op terug!
 
Wellicht bij jullie bekend: iemand hier op het forum een B&B begonnen in Australië?
Heb altijd al eens gezegd dat dat me onwijs leuk lijkt - wetende dat dit ook echt niet alleen leuk is maar ook hard werken. Ben wel benieuwd naar ervaringen hiermee specifiek in Australië.
 
Ah al hele concrete plannen begrijp ik? Ook qua werk en woning al wat ideeën of vooral: die kant op en dan hopen op het beste?

Ja helaas "maar" 5 weken vrij per jaar dus veel tijd hebben we niet om het land te verkennen- maar dat willen we zeker wel doen!

Yep mijn plannen zijn concreet en ik kijk uit naar het goedkeuren van mijn PR, dan kan ik z.s.m. weg :)

Elk mens is anders, ik ben meer van het gewoon doen en "zie wel" mentaliteit. Ik zou op www.seek.com.au en Linkedin kijken naar de meeste baan mogelijkheden voor jullie beiden. En wat soms handig is, even tijdelijk een granny flat huren totdat je de stad/dorp/regio beter leert kennen en daarna overstappen op een volwaardige woning.
 
Long term AirBnB huren is zeker een goed idee. Wij hebben indertijd Canberra op een eerdere trip uitgepluisd qua wijken, kosten, reistijd enz. Dat vonden we erg fijn, je land dan uiteindelijk in een wijk waar je echt happy mee bent.

Ik denk dat er regio’s zijn die voor ons NL/BE’rs lastig wennen kunnen zijn. Hoe mooi sommige regio’s ook zijn. Wonen is wel weer even wat anders. Broome en zo is heel fraai, maar best een flinke sprong van NL qua grootte, voorzieningen en hoeveel tijd het kost om naar een grotere plaats te rijden (in het geval van Broome een paar dagen naar Perth) Maar andere mensen wennen daar wellicht heel snel aan of vinden het fijn.

Ik begrijp je voorkeur voor QLD en NSW. Het is nog steeds wild genoeg om heel anders te zijn. Klimaat is in de meeste delen langs de kust van mild tot tropisch. En je kunt dichtbij fatsoenlijke steden zijn voor werk.

Het is natuurlijk wel zo dat 15 miljoen andere mensen dat ook bedacht hebben. Het is nog steeds heel ruim vergeleken met NL/BE. Maar de prijzen zijn uiteraard hoger de meer boxes een locatie aftikt. Salarissen lopen soms wel in de pas met de woonkosten. Maar niet altijd!

Verpleegkundige is een goede titel om te hebben. Maar verdiep je wel even in AHPRA. Voldoende draadjes op dit forum hierover (en frustratie)
 
Vwb assessment van je kennis en ervaring, en voor verplichte registratie als overseas geschoolde verpleegkundige in Australia zijn hier de AHPRA-eisen (maakt niet uit of je citizen bent):


Voor je partner is het belangrijk om te weten dat locale overheden vaak een PR vereisen voor een baan. Bij de federale overheid is doorgaans Australian citizenship vereist om er te werken (en je moet daarnaast al je andere nationaliteiten opgeven). Mocht partner op een bridging A of partnervisum 309 of 820 binnenkomen (pathway-to-PR visa) dan zal er waarschijnlijk geen probleem zijn om op dat visum al te starten met local werk (sprak zij uit eigen ervaring). Maar het verschilt wel per werkgever, sommige doen het wel, andere niet.

Een B&B openen in Australia vergt de nodige voorbereidingen, investeringen, verzekeringen en licenties/vergunningen, en soms constructie:

 
Last edited:
Vwb assessment van je kennis en ervaring, en voor verplichte registratie als overseas geschoolde verpleegkundige in Australia zijn hier de AHPRA-eisen (maakt niet uit of je citizen bent):


Voor je partner is het belangrijk om te weten dat locale overheden vaak een PR vereisen voor een baan. Bij de federale overheid is doorgaans Australian citizenship vereist om er te werken. Mocht partner op een bridging A of partnervisum 309 of 820 binnenkomen (pathway-to-PR visa) dan zal er waarschijnlijk geen probleem zijn om op dat visum al te starten met local werk (sprak zij uit eigen ervaring). Maar het verschilt wel per werkgever, sommige doen het wel, andere niet.

Een B&B openen in Australia vergt de nodige voorbereidingen, investeringen, verzekeringen en licenties/vergunningen, en soms constructie:

Emulate.wikipedia.org 😂
 
Back
Top