Misschien ooit toch emigreren?

Vwb assessment van je kennis en ervaring, en voor verplichte registratie als overseas geschoolde verpleegkundige in Australia zijn hier de AHPRA-eisen (maakt niet uit of je citizen bent):


Voor je partner is het belangrijk om te weten dat locale overheden vaak een PR vereisen voor een baan. Bij de federale overheid is doorgaans Australian citizenship vereist om er te werken (en je moet daarnaast al je andere nationaliteiten opgeven). Mocht partner op een bridging A of partnervisum 309 of 820 binnenkomen (pathway-to-PR visa) dan zal er waarschijnlijk geen probleem zijn om op dat visum al te starten met local werk (sprak zij uit eigen ervaring). Maar het verschilt wel per werkgever, sommige doen het wel, andere niet.

Een B&B openen in Australia vergt de nodige voorbereidingen, investeringen, verzekeringen en licenties/vergunningen, en soms constructie:

Mijn hubby kreeg direct een PR bij zijn partner visa. Volgens mij was dat bij @FritsC ook het geval. Ligt er denk ik aan hoe lang je al bij elkaar bent.
 
Mijn hubby kreeg direct een PR bij zijn partner visa. Volgens mij was dat bij @FritsC ook het geval. Ligt er denk ik aan hoe lang je al bij elkaar bent.
Ja, heel raar. De meeste mensen die ik ken kregen ongeveer 1,5 jaar na aanvraag de 309 of de 820 (partnervisum), en ongeveer 1 jaar daarna de 100 of de 801 (PR). Ikzelf kreeg de 820 en de 801 tegelijkertijd in 1 keer 2,5 jaar na aanvraag. Ik heb dus nooit officieel het losse partnervisumdeel gehad, ging in een keer rechtstreeks naar PR. Betekent dat ik ruim 2 jaar op Bridging A heb gezeten in afwachting van PR. Daarom gaf ik het aan: op Bridging A of het partnervisumdeel heb je doorgaans wel werkrechten, maar niet iedere Oz werkgever gaat daarin mee als je nog geen PR hebt.
 
Wij hebben ook elke staat gezien behalve Tasmanie. Elke staat/stad heeft wel wat te bieden.
Je noemde de Sunshine Coast, daar zijn we uiteindelijk geland na 4 jaar Canberra. Erg mild klimaat, niet al te warm, nooit koud. Soms wat humid/warm. De zomer is eigenlijk de minste tijd van het jaar hahaha.

Even rondkijken. Sydney is wel echt groot/druk vind ik. Maar ook wel weer gaaf op zijn eigen manier. Langs de oost kust ligt van alles moois en het klimaar is vrijwel overal wel goed, het ligt vooral ook aan waar je werkt denkt te kunnen vinden?
Bevalt het in de sunshine coast? En hebben jullie daar ook goed werk kunnen vinden?

Ja ik denk ook dat Sydney uiteindelijk te druk is - naast te duur. Nu vond ik de prijzen in the sunshine coast ook niet heel laag, maar kan ook nog niet goed inschatten wat nu een beetje redelijk is.
 
Yep mijn plannen zijn concreet en ik kijk uit naar het goedkeuren van mijn PR, dan kan ik z.s.m. weg :)

Elk mens is anders, ik ben meer van het gewoon doen en "zie wel" mentaliteit. Ik zou op www.seek.com.au en Linkedin kijken naar de meeste baan mogelijkheden voor jullie beiden. En wat soms handig is, even tijdelijk een granny flat huren totdat je de stad/dorp/regio beter leert kennen en daarna overstappen op een volwaardige woning.
Leuk!

Haha ik wou dat ik die mentaliteit had, ergens zou ik het liefst alles tot in de puntjes hebben geregeld voordat we een stap maken. Maar goed, dat is niet realistisch.
Succes alvast 😊
 
Long term AirBnB huren is zeker een goed idee. Wij hebben indertijd Canberra op een eerdere trip uitgepluisd qua wijken, kosten, reistijd enz. Dat vonden we erg fijn, je land dan uiteindelijk in een wijk waar je echt happy mee bent.

Ik denk dat er regio’s zijn die voor ons NL/BE’rs lastig wennen kunnen zijn. Hoe mooi sommige regio’s ook zijn. Wonen is wel weer even wat anders. Broome en zo is heel fraai, maar best een flinke sprong van NL qua grootte, voorzieningen en hoeveel tijd het kost om naar een grotere plaats te rijden (in het geval van Broome een paar dagen naar Perth) Maar andere mensen wennen daar wellicht heel snel aan of vinden het fijn.

Ik begrijp je voorkeur voor QLD en NSW. Het is nog steeds wild genoeg om heel anders te zijn. Klimaat is in de meeste delen langs de kust van mild tot tropisch. En je kunt dichtbij fatsoenlijke steden zijn voor werk.

Het is natuurlijk wel zo dat 15 miljoen andere mensen dat ook bedacht hebben. Het is nog steeds heel ruim vergeleken met NL/BE. Maar de prijzen zijn uiteraard hoger de meer boxes een locatie aftikt. Salarissen lopen soms wel in de pas met de woonkosten. Maar niet altijd!

Verpleegkundige is een goede titel om te hebben. Maar verdiep je wel even in AHPRA. Voldoende draadjes op dit forum hierover (en frustratie)
Ja zoiezo eerst goed oriënteren wat fijn wonen is dmv huur lijkt me verstandig.

Ja precies die combinatie eigenlijk. Nu zijn we nog niet in WA geweest dus misschien maak ik het "erger" in mijn hoofd, maar we houden ook wel van wat reismogelijkheden. Dus een beetje in de bewoonde wereld zodat je met auto/vliegtuig/trein in weekend bijv. een grote stad kan aandoen lijkt ons wel fijn.

Ja we zullen niet de enige zijn waarbij die regio favoriet is. Las ook nog dat werkgevers graag hebben dat je binnen half uur van werk woont - is dat ook jullie ervaring? Op zich klinkt dat ideaal, maar dan is de plek van je huurwoning wel erg bepalend voor werk..

Dank voor de tip, die ga ik opzoeken!
 
Vwb assessment van je kennis en ervaring, en voor verplichte registratie als overseas geschoolde verpleegkundige in Australia zijn hier de AHPRA-eisen (maakt niet uit of je citizen bent):


Voor je partner is het belangrijk om te weten dat locale overheden vaak een PR vereisen voor een baan. Bij de federale overheid is doorgaans Australian citizenship vereist om er te werken (en je moet daarnaast al je andere nationaliteiten opgeven). Mocht partner op een bridging A of partnervisum 309 of 820 binnenkomen (pathway-to-PR visa) dan zal er waarschijnlijk geen probleem zijn om op dat visum al te starten met local werk (sprak zij uit eigen ervaring). Maar het verschilt wel per werkgever, sommige doen het wel, andere niet.

Een B&B openen in Australia vergt de nodige voorbereidingen, investeringen, verzekeringen en licenties/vergunningen, en soms constructie:

Ja die registratie is wel jammer!

Oh goed om te weten. In NL kan hij als criminoloog overal en nergens aan de slag, maar geen idee nog of ze dergelijke functies in Australië ook veel hebben.
Begreep wel dat als je visa aanvraagt voor partner dat je direct een tijdelijke en definitieve tegelijk aanvraagt. Dus geen idee hoeveel tijdsverschil daar uiteindelijk in zit.

Bedankt voor de links - ga ik naar kijken 😊
 
Ja zoiezo eerst goed oriënteren wat fijn wonen is dmv huur lijkt me verstandig.

Ja precies die combinatie eigenlijk. Nu zijn we nog niet in WA geweest dus misschien maak ik het "erger" in mijn hoofd, maar we houden ook wel van wat reismogelijkheden. Dus een beetje in de bewoonde wereld zodat je met auto/vliegtuig/trein in weekend bijv. een grote stad kan aandoen lijkt ons wel fijn.

Ja we zullen niet de enige zijn waarbij die regio favoriet is. Las ook nog dat werkgevers graag hebben dat je binnen half uur van werk woont - is dat ook jullie ervaring? Op zich klinkt dat ideaal, maar dan is de plek van je huurwoning wel erg bepalend voor werk..

Dank voor de tip, die ga ik opzoeken!
WA is ook gewoon een goede plak, al betekent het bijna automatisch Perth. WA is ENORM groot, echt belachelijk groot, en het grootste deel is zeer spaarzaam bewoond.

Het is vooral Perth en het zuid westen waar redelijk wat mensen wonen, daarna wordt het heel snel rustig. Dus als je WA zegt, dan zeg je bijna altijd Perth (en omgeving) en daar is verder niets mis mee. Het zuid westen is behoorlijk groen vergeleken met veel andere delen van WA.

Maar in het oosten is het ook redelijk 'plaatselijk'. Australia is één van de meest verstedelijkte landen ter wereld. Als in, bijna iedereen woont in een grotere stad, en niet op het platteland. Als je groter Sydney, Brisbane, Melbourne, Adelaide en Perth bij elkaar optelt dan heb zomaar meer dan de helft van de gehele bevolking te pakken. De rest woont dan vaak in medium steden zoals bijvoorbeeld Newcastle, Townsville, Ballarat, Orange, Canberra enz. enz. Tussen dat soort steden is het allemaal heel rural.

Het is hier echt heel anders dan NL iig qua woon-werk-locatie.

Over dat half uur reistijd... dat herken ik zelf niet echt, wellicht anderen wel? Denk dat dit in Sydney en Melbourne vast vaak onhaalbaar is? ;)
 
Wilde net zeggen, vergeet WA niet.
Onze eerste vakantie was naar de oostkust.
Toen we hetzelfde hadden als jullie en hier wilden gaan wonen, zijn we naar WA gegaan.
Het is geen vergelijk, zo anders.
Rustiger, tenminste 17 jaar geleden, dan aan de oostkust.
Als je buiten Perth bent, zit je echt lekker weg van alles en iedereen.
Het was moeilijke keus voor ons.
 
Zonder WA te kort te doen, het is de staat waar je het meest op vakantie zijn geweest toen we hier nog niet woonden, het is een heel andere wereld. Eigenlijk ben je een land ter grote van West Europa met 3 miljoen inwoners. (WA is 1/3 van heel Australië en heeft maar iets van 11% van de bevolking) Dus het is leeg buiten greater Perth.

Ook is het heel ver van elke andere stad of staat, wat bezoekjes of vakanties buiten de staat niet makkelijker maakt.

Maar dat heeft ook allemaal voordelen natuurlijk. Iets met elk nadeel heeft zijn voordeel (JC)

Als je makkelijk van werk wilt kunnen wisselen of van regio waar je woont/werkt is het aan de oost zijde wat makkelijker denk ik zelf. Maar ook daar zijn de afstanden serieus.

Wij verhuisden van Canberra naar Queensland. En eigenlijk is dat weer een emigratie. Je begint een soort van opnieuw met vrienden, kennissen en zo opbouwen. Het is alsof je van Utrecht naar Marseille of zo verhuisd.

Samengevat en mijn mening: De oost zijde is wat eenvoudiger om te gokken.
West kant is wat meer één regio/stad. Maar dat maakt het ook wel weer lekker duidelijk.

FYI; wij hadden Perth en regio zeker op de shortlist staan.
Adelaide, Perth. Dat was de voorkeur. Het werd Canberra en nu Sunshine Coast. En het heeft allemaal positieve (en minder positieve) punten.
 
Oh goed om te weten. In NL kan hij als criminoloog overal en nergens aan de slag, maar geen idee nog of ze dergelijke functies in Australië ook veel hebben.



Begreep wel dat als je visa aanvraagt voor partner dat je direct een tijdelijke en definitieve tegelijk aanvraagt. Dus geen idee hoeveel tijdsverschil daar uiteindelijk in zit.

Er zijn 3 soorten partnervisa voor je partner:
- Subclass 300 waarin je in Oz binnen 9 maanden na ontvangst van dit visum wettelijk moet trouwen (niet hokken of geregistreerd partnerschap). Daarna moet je in Oz de 820/801 aanvragen.
- Subclass 820/801, een tweetrapsraket (deel 1 partnervisum, deel 2 PR). De 2 delen vraag je in 1 keer aan. Je kunt alleen vanuit Oz aanvragen.
- Subclass 309/100. Vergelijkbare tweetrapsraket als de 820/801 alleen mag je juist niet in Oz zijn tijdens aanvraag en toekenning van het visum.

Subclass 300 wordt gebruikt door mensen in traditionele relaties (vaak religieuze achtergrond) OF door mensen die niet kunnen bewijzen dat ze langer dan 1 jaar aantoonbaar in een 'genuine', monogame, duurzame relatie verkeren. De bewijslast is enorm (je moet kunnen bewijzen dat je elkaar hebt ontmoet en samen een leven deelt) en de scrutiny van Home Affairs gigantisch. Dit is om schijnhuwelijken, mail-orderbruiden en mensenhandel te voorkomen. Op de 300 zelf kun je Oz binnenreizen, vervolgens daar trouwen en dan de 820/801 aanvragen.

Subclass 820/801 gebruik je als je in afwachting van de visumtoekenning bij je partner IN Oz wil leven. Je moet op een ander visum Oz binnenreizen, bijvoorbeeld een 300, een toeristenvisum, student visa of WHV, en binnen de duur van dat visum het vervolg 820/801 aanvragen. Op het moment dat dat inreisvisum verloopt, kent Home Affairs je de gunst van een Bridging A toe. Dat visum duurt zolang als het nodig is om toestemming of afwijzing van de 820/801 te krijgen. Je hebt er meestal wel werkrecht op, maar dus nog geen PR! Sommige werkgevers geven geen banen als je geen PR hebt (overheid bijvoorbeeld), andere doen minder moeilijk (agrarisch werk, hospitality of high-skilled jobs).

Subclass 309/100 gebruik je als je de aanvraag en toekenning van dit visum in je thuisland (bijvoorbeeld NL of BE) wil afwachten. Bijvoorbeeld omdat je Australische partner daar ook is/woont/werkt, of je je huidige baan optimaal wil benutten om geld te verdienen en te sparen voor de eerste tijd in Oz als je daar nog geen werk hebt. Als je partner in die tijd wel in Oz is, mag je op een ander visum (300, toeristenvisum, WHV of studievisum) wel Oz inreizen om elkaar te zien. De harde eis is echter dat je zowel op het moment van aanvraag als op het moment van toekenning of afwijzing van het visum, NIET in Oz mag zijn.

Normaal gesproken is de doorlooptijd van deze 3 subclasses in totaal 2 tot 3 jaar totdat je PR hebt, afhankelijk van de complexiteit van jouw case. De eerste 1,5 jaar doen ze niets, je moet alleen betalen en netjes op tijd alle vereiste documenten (25 tot 75 stuks) uploaden in de immigratieaccount. Ben je relatief jong en nog maar kort bij elkaar, dan krijg je het eerste deel van de tweetrapsraket eerst toegekend, waarmee je in Oz mag inreizen of blijven en werken. Op dat moment krijg je een CO, een Case Officer, een echt mens dat jouw zaak gaat behandelen. Die kent na ongeveer nog 1 jaar deel 2 (PR) toe. Of niet, want dat gebeurt helaas ook.
Bij mensen die langer bij elkaar zijn, op hogere leeftijd, al (jaren) getrouwd en/of met kinderen, slaat Home Affairs de eerste trap soms over en krijg je niet eerst het partnervisumdeel. Dan gaat je CO 2 jaar na aanvraag in 1 keer de hele application beoordelen en krijg je doorgaans binnen 4 tot 8 maanden daarna zowel deel 1 als deel 2 (PR) in 1 e-mail tegelijk toebedeeld. Of niet.

Een partnervisumraket aanvragen is niet overdreven moeilijk, tenzij je een heel complexe achtergrond hebt (ziektehistorie, handicaps, crimineel verleden of te weinig bewijsmateriaal). Door de bank genomen hoef je er geen visumbureau of migration agent bij in te schakelen. Wil je dat toch, reken dan op hoge kosten (de helft van de visumkosten erbij optellen) en scrutiny. Je agent moet verplicht MARA-geregistreerd zijn of als het een NL'er is, MARA-erkend. Het is, i.t.t. de beroepsvisa, wel een proces van lange adem want partner/familyvisa hebben nooit prioriteit bij Home Affairs. Ik heb er zelf vanaf eerste inreisvisum (subclass 600 van 12 maanden) bijna 3 jaar voor nodig gehad om PR te worden. De hele doorlooptijd van de 820/801 vanaf aanvraag tot toekenning was bij mij 29 maanden, ongeveer de gemiddelde wachttijd.

Kosten van een partnervisum zonder tussenkomst van een agent zijn op dit moment bijna AUD $ 9000 p.p voor de complete tweetrapsraket. Reken erop dat er nog kosten voor juridische stukken uit beide landen, en vertalingen bij komen, en voor de 820/801 of de 300 eventueel beperkte kosten voor het inreisvisum.
Als je je bedenkt en de aanvraag intrekt, of je aanvraag wordt afgewezen, krijg je helaas absoluut geen refund van Home Affairs.
 
Last edited:
Duidelijk verhaal.
Alleen dacht ik gelezen te hebben dat bij de primaire aanvraag je als partner hierop kan meeliften door jezelf en kids toe te voegen in de visa aanvraag. Dan met een overall van 4.5 op Ielts zouden er geen kosten voor zijn.
onder de 4.5 score krijg je dan dat second installment.
Maar soms zie je door de bomen het bos niet meer😝
 
Duidelijk verhaal.
Alleen dacht ik gelezen te hebben dat bij de primaire aanvraag je als partner hierop kan meeliften door jezelf en kids toe te voegen in de visa aanvraag. Dan met een overall van 4.5 op Ielts zouden er geen kosten voor zijn.
onder de 4.5 score krijg je dan dat second installment.
Maar soms zie je door de bomen het bos niet meer😝
In dit draadje gaat het over een AU citizen en een NL partner.
Niet over een hoofdaanvrager en een partner 😉
 
@dave broekhuizen: Home Affairs categoriseert de verschillende soorten visa op het DOEL van een groep visa. Als je op de site van HA kijkt, zie je de volgende visacategorieen:

1- Tourist
2- Study
3- Work
4- Permanent resident
5- Join Partner or family
6- Stay longer
7- Humanitarian or refugee
8- Other visas

Waar JIJ naar verwijst in je reply is categorie 3 (en/of 4). In die categorieen is het DOEL dat jij op basis van je werk, opleiding en ervaring een visum krijgt en ben je de hoofdaanvrager. Je familie gaat mee op JOUW hoofdaanvragervisum en vraagt dus GEEN SEPARAAT visum aan. Er zijn wel eisen waaraan je meeliftende familie moet voldoen maar die vallen binnen hetzelfde visum van de hoofdaanvrager.

Waar IK in mijn beschrijving van de partnervisa naar verwees is categorie 5. In die categorie kom je niet op basis van werk, opleiding en ervaring binnen, maar op basis van het feit dat je een familie- of partnerrelatie hebt met een Australian citizen of PR. Daar zijn geen leeftijd-, werk- of ervaringseisen aan verbonden, het enige DOEL is hereniging met Australische partner en/of familie. De hoofdaanvrager is dus de NL of BE partner of familielid van een Australian citizen (evt. met meereizende kids), de Australian citizen zelf vraagt geen visum aan (want die is al citizen) maar treedt op als sponsor.

Een aantal mensen die op categorie 5 zijn binnengekomen is, als ik me niet vergis: @FritsC, @slatsr, @Tim911, Mr @Red dust, @Roels, en ik.
 
Ik zou ook best in Manly willen wonen :)
1 bedroom unit is al 1 miljoen. Dus denk niet dat het gaat lukken.

Wij wonen op dit moment in Brisbane, maar hebben 5 jaar in Sydney gewoond. (Surry Hills, Zetland, Waterloo).

Plan is om terug te keren... alleen vraag is waar. Een decent 2 bed is toch wel 800K - 1 miljoen in greater Sydney. Zo'n hypotheek is toch wel beetje eng.
 
...

Over dat half uur reistijd... dat herken ik zelf niet echt, wellicht anderen wel? Denk dat dit in Sydney en Melbourne vast vaak onhaalbaar is? ;)

Ja dit is misschien als je ergens buitenaf woont en werkt, maar dit is binnen een van de grote steden onbegonnen werk. Ik heb er ook nog nooit iets over gehoord, tenzij je echt heel ver weg woont en je reistijd tegen de 2 uur aan zit.
 
Wij hebben (met opgroeiende kinderen) in Manly gewoond en vonden het echt geweldig - maar het is, zoals hierboven al aangegeven, wel extreem duur. Als je richting North Manly of Balgowlah gaat (beide met fiets naar Manly te doen), scheelt dit direct al >25% in prijs.
Met een PR op zak pendelen we nu een beetje tussen Nederland en Australië. We willen binnenkort wel iets op de Northern Beaches gaan kopen maar overwegen daarbij richting Pittwater te gaan: Mona Vale, Newport of zelfs Avalon.
Is zo'n 30-40 minuten rijden vanaf Manly -en daarmee de (fast) ferry naar Sydney CBD-, is echt een schitterende omgeving (Ku-Ring-Gai Chase National Park is een beauty) en vergeleken met Manly nog redelijk betaalbaar, zeker als 'zeezicht' geen voorwaarde vormt.
 
Back
Top