Maandag 14 Januari tot Zondag 20 Januari
Vandaag weer druk op internet gezocht naar huizen. Het is lastig, maar ik heb er wel een paar gevonden. Rich heeft vanavond de hangmat opgehangen en het ligt fantastisch hahahaha. Dinsdag ben ik weer verder gegaan met mijn schilderij en het word al wat. Als ie af is maak ik er wel een foto van en plaatst ik hem hier. Verder weer gekeken naar de koers vandaag, maar volgens Rich moeten we toch nog een paar dagen wachten met geld overmaken. Het is erg lastig te zeggen wanneer we het nou moeten doen. De koers wisselt erg sterk de laatste tijd, maar we wachten het juiste moment af, komt goed! Woensdag heb ik s’morgens alvast de komkommer op zuur klaargemaakt en de kip gemarineerd om te grillen vanavond voor bij de bami hmmmm zo lekker Ik ben zoo blij dat ik een Surinaams kookboek heb hihihih ! Verder ben ik weer druk met het weblog en lig ik heerlijk in de hangmat te genieten van het mooie weer. Ik lig in de hangmat mijn verhaal voor het weblog te schrijven hahahahah. Lekker hoor, met een muziekje op de achtergrond, genieten!! Verder ben ik druk aan het zoeken naar een auto,werk en een huis hahahahah ,tja moet toch wat doen!!
Donderdag ben ik een stuk gaan fietsen in de buurt. En sommige huizen zijn echt prachtig. Het ligt alleen allemaal erg dicht bij het strand dus de huizen zijn hier heel erg duur, helaas. Anders had ik hier wel willen wonen het is een mooie omgeving. Verder hang ik weer lekker in de hangmat en lees ik een boek in de schaduw van de veranda. Na het eten komt John langs en samen gaan we nog een strandwandeling maken. John geeft ons advies over het kopen van een huis en of Rich nu wel of niet voor zichzelf moet werken. Hij wil graag dat we goed advies inwinnen voor we wat doen, lief toch!
We willen zelf ook eerst alles goed weten voor we wat doen, maar het is een nieuw land en alles werkt toch net even anders als in Nederland en er gaat wel even en tijdje overheen voor we enig idee hebben hoe alles ongeveer werkt. Vrijdag had Richard zijn endoscopie onderzoek. Hij mocht niets eten of drinken dus toen we om 9.30 uur in het ziekenhuis waren en Rich pas om 11.00 uur naar binnen werd geroepen wij hij nogal flauw. In tegenstelling tot Nederland, waar hij al eerder een endoscopie heeft gehad, gaat het onderzoek nogal anders hier in Australië. In tegenstelling tot Nederland krijgt hij hier een verdoving en dat is een hele verbetering in dit onderzoek. Als Rich na twee uur weer terugkomt vertelt hij dat hij van het hele onderzoek niets heeft meegekregen. De dokter is nadat hij bijkwam nog bij hem geweest om het een en ander uit te leggen en zelfs wat de dokter gezegd had wist hij niet meer, hahahahahaha. De zuster vertelde hem dat ze een stukje weefsel uit zijn maag hebben gehaald en dat ze dit op kweek zouden zetten om te kijken of er een bacterie in zit. We hopen dat ze wat vinden, Rich heeft al zo lang last van maagzuur en het word steeds erger. Na het onderzoek rij ik naar huis en nadat Richard wat heft gegeten valt hij lekker in slaap op de bank. S’avonds heben we een pizza bestelt en verder gerelaxed. Zaterdag heben we bodschappen gedaan en zijn we naar de central market in Adelaide geweest. We heben weer allemaal lekkere dingen gehaald en ik heb wat kruiden gehaald in de toko in chinatown. Daarna hebben zijn we naar huis gereden en hebben we een heerlijke focaccia met kalkoen gemaakt, zooo lekker. Zondag hebben we een strandwandeling gemaakt en lekker gerelaxed.
Maandag 21 januari tot Zondag 27 Januari
Vanmorgen vroeg op en naar de trein in Grange gefietst. Ik had een afspraak met het assesment bureau van Tafe. Nadat ik eerst wat in de stad had gegeten en gedronken op een terrasje had ik om 13.00 uur de afspraak met een aardige mevrouw van Tafe. Ze wilde eerst van alles weten en na drie kwartier zei ze al dat ze niet veel voor mij kan doen. Wat blijkt mijn diploma is te ingewikkeld!!! Het diploma van SPW is te breed en totaal anders als wat ze hier in Australië gewend zijn . Daar komt nog bij dat de vertaling die ze hier in de computer hebben staan niet overeenkomt met wat er op het diploma staat???!!!!! Het word dus kort gezegd niet erkend. Nou, dat is wel even een domper. Ze helpt me nog met het een en ander aan informatie en de dingen die ik nu kan gaan ondernemen om alsnog mijn diploma hier ‘geasessed’ te krijgen. Het moet op zich geen probleem zijn zegt ze want je hebt de kwalificaties, het word alleen anders beschreven. Maar goed dat gaat natuurlijk weer geld kosten om het bij die andere organisatie te laten doen. Na anderhalf uur sta ik dan weer buiten, zonder papieren. Wel balen hoor, maar goed het gaat niet allemaal van en leien dakje. Ik ga voorlopig wel wat anders doen tot ik de juiste papieren wel heb. Daarna loop ik nog even door de stad en onderweg naar de trein haal ik nog even een broodje. Rich is net na mij thuis en samen maken we het eten klaar. Dinsdag ben ik allerlei dingen aan het regelen en als ik de rekeningen betaal zie ik dat ons geld er op staat. Ze vragen nog best veel voor het overschrijven van Nederland naar hier, maar goed we zijn blij dat het er is. Richard belt nog op om te vertellen dat Sean hem netgeeld heft om te vragen of wij nog een half jaar hier in huis willen blijven? Hij vind ons fijne huurders en wil ons graag nog een half jaar hierin houden. Ja tuurlijk, graag. Hij nodigde ons ook meteen uit voor een bbq binnenkort bij hem thuis. Hij heft namelijk nog een stel Nederlandse vrienden en hij wil dat we elkaar ontmoeten, leuk he! Woensdag heb ik op Internet gezocht naar een auto en ik had en paar leuke gevonden. Verder nog even naar de winkels geweest en een andere onderdeken gehaald (voor over het matras). Degene die we hadden was van polyester en dat lag nogal warm, hopelijk ligt deze wat koeler. Donderdag , belde Rich mij op om te vragen of Master builders wilde bellen met de vraag of Rich de cursus die hij daar wil volgen om de builders license te halen alsnog via Ht constructions kan. Richard heeft zichzelf namelijk eerst lid moeten maken van de master builders voordat hij daar de cursus kan gaan volgen. Nu blijkt dat Ht Construction al lid is en dat Rich de cursus via hun kan doen. Ik dus gebeld en de man vond het niet zo leuk geloof ik (kost hem weer geld), maar het was wel mogelijk. Alleen dan kon RIch pas een maand later met de cursus meedoen??!! Nou Prima, dat met dan maar. RIch heft nu een haast meer, hij werkt nu voor de baas en ondertussen leert hij een hoop bij daar. Vrijdag ben ik samen met Rich weer naar de dokter geweest. De pillen die Rich nu slikt tegen zijn maagzuur, krijgt hij bijwerkingen van. Hij heeft steeds enorme hoofdpijn van deze pillen dus we gaan kijken of er andere zijn. Gelukkig heeft de dokter andere. Rich zijn bloeddruk blijkt alleen niet helemaal goed dus hij wil ook meteen een bloedonderzoek laten doen om alles te checken. Zaterdag is het Australia day en dit is een dag dat Australiërs vieren dat ze Australiër zijn. Er zijn gratis festivals en meestal vier je deze dag met familie en vrienden rond de bbq. Wij gaan s’ochtends boodschappen doen, Richard moet nog een paar gereedschapen heben dus we rijden naar Pooraka om het een en ander te bestellen. Onderweg worden we gebeld door John of we Matthew willen bellen. Matthew nodigt ons uit om samen met hem, Andrew en een heel stel vrienden van hem Australia day te vieren bij hem thuis. Ja tuurlijk, dus s’middags rijden we naar Seaford. Het is een gezellige drukte en als we wat gedronken hebben gaan we met zijn allen naar het strand. We maken een strand wandeling en daarna gaan we lekker bbqen en kletsen we met Peter. Peter is de leraar schilderen waar ik een paar maanden geleden een proefles (samen met Matthew) had gehad. Peter is Nederlander en is hier met zijn ouders naartoe gekomen en heeft daarna zelf nog 20 jaar terug tien jaar in Amsterdam gewoond. Erg leuk om met hem te kletsen. Na een hele gezellige avond en weer nieuwe uitnodigingen voor barbie’s en drankjes bij anderen rijden we weer naar huis. Zondag slapen we uit en daarna gaan we samen naar een paar auto’s kijken en gaan we op zoek naar een crosstrainer. Er zitten een aantal fitness winkels in de buurt dus daar gaan we even kijken. We proberen alle apparaten in de winkel uit en komen tot de ontdekking dat degene die het beste voelt (natuurlijk) ook de duurste is, maar het is voor een goed doel. Rich moet echt zijn voet goed trainen en dat kan met zo een apparaat het beste. We besluiten om de aankomende tijd goed te zoeken na zo een apparaat. John belt nog of we even langskomen om wat te drinken . Als we er zijn dan vraagt hij advies aan Rich over de beste oplossing voor een aantal ‘klus problemen’ bij hem in huis en samen met mij bekijkt hij een aantal auto’s op i-net. Hij ziet dat ik al het een en ander heb uigezocht en de auto in Aldinga beach (hoewel hij het ver vindt) ziet er wel het meest aantrekkelijk uit qua prijs, kwaliteit verhouding. En omdat John altijd monteur is geweest (hij is nu truckchauffeur) wil hij graag met ons mee om de auto te bekijken. Als we in Aldinga beach aankomen en bij het goede huis zijn, zie ik de auto al staan. Het is precies dezelfde kleur als onze oude Mazda hihihi. Hij is alleen erg smerig. Als ik het tuinhek van de eigenaar opendoe, dan besef ik dat de auto volgens hun standaard waarschijnlijk ‘schoon’ moet zijn. Bleghhhh wat een zooitje zeg, overal ligt wat. De man zelf is erg aardig hoor , maar wat een bende hahahaha net de Flodder’s . Als John en Rich de auto ‘geïnspecteerd’ hebben en we allemaal een stuk in de auto hebben gereden, vinden we het mechanisch wel een goede auto (Wat Rich en ik er dan van weten, ‘klinkt’ ie goed, John heeft er iets meer kijk op, gelukig.) Nadat we samen overlegd hebben (op het strand) besluiten Rich en ik de auto wel te willen kopen. Nadat we onderhandeld hebben met de man spreken we af hem volgende week zaterdag op te halen. Oh ja en het is dus een blauwe, Nissan Pulsar uit ’99. De vrouw van de man is de eerste eigenaresse en heeft hem altijd gebruikt om mee naar haar werk te rijden. Het is een 5 deurs en hij heeft 130000km. gelopen.