NBN

Internet. Dat is wel iets waar ik NIET naar uitkijk in OZ zeg maar. Snelheden, datalimieten enz. Zijn heel on-Nederlands :(

Nu hebben we adsl van xs4all en eind van het jaar stappen we over naar glasvezel van xs4all.

Laat ze maar flink doorknallen met dat NBN!
 
Wij hebben al enige tijd NBN. Samenvatting. Retesnel, veel te duur!!! Momenteel hebben we adsl+ (ong 6-8 mb), NBN gaat tot over 90 mb zoals ik bij de buren heb gezien. Echter voor een normaal adsl abbonnement betaal je gemiddeld 30-60 AUD per mnd( afhankelijk van aanbieder en datalimiet. Voor NBN zou je niet meer betalen, was de belofte!!! en dat klopt als je de snelheid doorberekent! NBN momenteel vanaf ruim over de 100 AUD per mnd. Kwalitatief goed, voor bedrijven zeker interessant, maar voor mij prive kom ik met de ADSL nog prima uit de voeten.
 
Zelfs 2 mbit is voldoende voor de niet dagelijkse hardcore up/downloaders. Het zit hem meer in latency (lage ping), stabiele verbinding en geen datalimieten. Hoe is het daar mee gesteld?
 
Nee, de snelheden zijn (in Mbit) zijn in OZ wel redelijk OK. Heb hier ook 'maar' 6 of 8mbit (weet het eigenlijk niet eens..) maar de data limieten zijn soms best krap. Ik ben zeker geen down/uploader. Helemaal niet zelfs maar om nu je Download metertje in de gaten te gaan zitten houden :( Maar ja. Small price to pay zullen we maar zeggen ;)
 
In de stad en in recent ontwikkelde suburbs zal het internet wel redelijk zijn, maar ik heb hier echt geen Mbits. Net gemeten hoe snel software download: 108 kbit/s. En dat is vrij goed voor mijn verbinding, er zijn mindere dagen. Het is vaak maar net genoeg voor youtube filmpjes.

Dus ajb, gooi niet heel OZ op een hoop alsof het overal het zelfde is.
 
Correctie ... in net ontwikkelde suburbs wordt al sinds NBN eerst genoemd werd geen cent geinvesteerd. Wij wonen in een gloednieuwe wijk en hebben bij de gratie gods ADSL1 (geen 2).
 
Nee, de snelheden zijn (in Mbit) zijn in OZ wel redelijk OK. Heb hier ook 'maar' 6 of 8mbit (weet het eigenlijk niet eens..) maar de data limieten zijn soms best krap. Ik ben zeker geen down/uploader. Helemaal niet zelfs maar om nu je Download metertje in de gaten te gaan zitten houden :( Maar ja. Small price to pay zullen we maar zeggen ;)

ik werk de hele dsg met internet dus best wel een grote prijs ;)
 
Internet in Australie is in veel gebieden huilen met de pet op. Duur, traag en vaak met limieten waar je je in 2002 in Nederland voor zou hebben geschaamd. Vaak kun je ook niet uit alle providers kiezen aangezien ze niet allemaal landelijke dekking hebben. In sommige gebieden moeten providers gebruik maken van de Telstra apparatuur en dat maakt het al gauw duur.

Veel van de providers die "onbeperkt" internet aanbieden zijn niet de providers die ik zou aanraden. Ik ben zelf al sinds 2005 klant van Internode en die zijn vrijwel ieder jaar provider van het jaar. Je kunt Internode het best vergelijken met XS4ALL in Nederland. Wellicht niet de goedkoopste provider, maar wel een van de beste (zo niet de beste).
 
  • Like
Reactions: FOL
Uiteindelijk zijn we genoodzaakt om een woning te kiezen op basis van o.a. de internetmogelijkheden die er zijn (aangezien dat mijn werk als zelfstandig ondernemer is). Dat geldt voor de meeste mensen niet, daarom is het handig om eerst te weten welke partij(en) goed internet bied(en) en daarop kunnen we t.z.t. ook een locatie kiezen.
 
Thanks :) Als het concreter wordt, zal ik er verder induiken. Nu nog te vroeg.
 
Internet/breedband is in AU heel divers per regio/stand/straat en in het algemeen inderdaad relatief traag en duur vergeleken met NL. De snelheden/latency binnen AU zelf vallen over het algemeen nog wel mee, maar als het over internet-verkeer naar b.v. NL zelf gaat is de capaciteit soms maar 30% van wat je verbinding nominaal zou zijn. En de 'vertraging' naar Europa is sowieso ruim 1/3 van een seconde - sneller kan niet.

Enkele weetjes wat voor NL-ers misschien even wennen is:
- ADSL kan alleen als je max 4 km van een centrale of sub-station (RIM) woont - de snelheid neemt af naarmate die afstand toeneemt.
- ADSL2 is vaak alleen mogelijk als je direct aan een Telstra-centrale hangt, en NIET als je aan een sub-station hangt. In incidentele gevallen is daarop een uitzondering mogelijk, maar alleen als je Telstra/Bigpond (de Australische PTT/KPN) als ISP neemt.
- er zijn wijken/plekken waar een sub-station de maximale ADSL capaciteit al heeft bereikt - nieuwe aansluitingen zijn dan in het geheel niet mogelijk. Het kan dus soms best voorkomen dat je incidenteel ergens komt wonen, ADSL aanvraagt en doodleuk te horen krijgt dat er geen capaciteit is - je hebt misschien weer kans als er iemand in jouw wijk zijn aansluiting opzegt of verhuisd, of als Telstra zo vriendelijk is de capaciteit te vergroten - wellicht ooit in de toekomst.

Als je overweegt te verhuizen en je wilt perse breedband, dan moet je van te voren uitpluizen wat de situatie is in die specifieke wijk/straat en hoe het zit met de capaciteiten, anders kun je voor vervelende verrassingen komen te staan. Het gros van de mensen doet dat niet (te ingewikkeld) en dat levert dan ook de nodige frustraties op.

Ikzelf heb bv ADSL1 via Internode - in AU haal ik 7 Mbps download, maar naar NL is dat slechts 2.5 Mbps download en slechts 150 Kbps upload. HD Skype naar NL gaat dus niet lukken :)

Voor mijn abbo betaal ik AUD 70 + AUD 23 (kale telefoonlijn) = AUD 93 per maand met een limiet van 60 GB.

Het is net te doen, maar omwille van de snelheid ga ik wel naar een NBN plek verhuizen ...... Als je echt niet kunt afkicken van de NL snelheden ben je ook tot de schaarse NBN plekken veroordeeld.

En nu maar hopen dat de oppositie het hele project niet omzeep helpt volgend jaar ... Het NBN is misschien wel een van de weinige echt briljante ideeen van de AU politiek in de laatste jaren.
 
Las laatst een goed opinie stuk op ABC.net.au over NBN. Iedereen ligt te zeuren dat NBN te duur is om aan te leggen en dat er geen goede Return on Investment is blablabla. De schrijver pakte het verhaal van de Sidney Harbour Bridge er bij. Als iedereen toen had liggen draaikonten op dollars was de brug er nooit gekomen en daarmee had Sidney (en zijn economie) er heel anders uitgezien. Oftewel, ondanks dat het slim is om een business case te maken voor je aan iets begint (zoals de NBN) is het vaak lastig te voorzien hoe infrastructuur (een brug in een stad of een stuk glasvezel in de bush) gebruikt gaat worden.
 


OFX
Back
Top